باوه

معنی کلمه باوه در لغت نامه دهخدا

باوه. [ وَ / وِ ] ( اِ ) رسیده. نو. ( یادداشت مؤلف ).
- نوباوه ؛ تازه. نورسیده. میوه که تازه به دست آمده باشد. نخستین از میوه ها که به بازار آید.

معنی کلمه باوه در فرهنگ فارسی

رسیده و نو

جملاتی از کاربرد کلمه باوه

بط صهبا و میر باده نوشان دگر نوباوه بطیخ سرده
او از کردهای ایران است و پیش از مهاجرت به سوئد از طریق ترکیه، یکی از اعضای حزب کومله کردستان ایران و یک جنگاور پیشمرگه بود. کاکه باوه دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشتهٔ مددکاری اجتماعی از دانشگاه استکهلم است و پیش از عضویت در مجلس سوئد به عنوان مددکار اجتماعی فعالیت می‌کرد.
داد از مظلومی نوباوه خیرالانام زاده زهرا حسین بی‌معین تشنه‌کام
در روز ۶ اردیبهشت همایش انتخاباتی حامیان ابراهیم رئیسی در سالن حوزه هنری تهران با سخنرانی سعید جلیلی برگزار شد. در این همایش شخصیت‌هایی از جمله علیرضا قزوه، حامد کرمانیون، بیژن نوباوه و محمد سلیمانی حضور داشتند.
پستان شکوفه است پر شیر نوباوهٔ باغ شیرخوار است
استیون کرین به سالِ ۱۸۷۱ در نیوآرک، نیوجرسی به دنیا آمد. تحصیلات کرین کمتر از نقل مکان او به شهر نیویورک در زندگی‌اش تأثیر داشت. در این شهر بود که به محله‌های پست و کثیف رفت‌وآمد کرد و محله باوه ری و فقر و نکبت آن دستمایه نخستین رمان او، مگی، دختر ولگرد، قرار گرفت.
هرگز نکند نسرین خون در دل کس چندین گیرم که توئی از حسن نوباوه نسرینا
مرحبا ای شاهد ایام را عهد شباب وی بهین تو باوه باغ دعای مستجاب
اسکار شلمر (۰۱۸۸۸−۰۹−۰۴ ۴ سپتامبر ۱۸۸۸ - ۰۱۹۴۳−۰۴−۱۳ ۱۳ آوریل ۱۹۴۳) نقاش، مجسمه‌ساز، طراح و طراح رقص آلمانی، او با مدرسه باوهاوس همکاری می‌کرد. در سال ۰۱۹۲۳ ۱۹۲۳، پس از اینکه دوره‌ای را به سمت آموزگاری در کارگاه مجسمه‌سازی طی نمود. در کارگاه تئاتر باوهاوس با سمت استاد فُرم استخدام شد. از آثار برجسته او می‌توان از باله سه نفره که در آن سه بازیگر از حالت عادی به حجم‌های هندسی تغییر شکل می‌دهند نام برد. همچنین در رقص شیب و ترپنویتز لباس نمایشگران به گونه‌ای است که گویی مجسمه‌ها زنده و بخشی از صحنه نمایش هستند.
از سال ۱۹۳۹ تا ۱۹۶۰، (تا حدی به دلیل نقش معمار سوسیالیست مارت استام به عنوان مدیر آموزش) روش آموزش آکادمی به شدت تحت تأثیر ایده‌های کارکردگرایانه و انتقادی اجتماعی د استیل و باوهاوس قرار گرفت.[نیازمند منبع]
سخن نوباوهٔ بستان روحست سخن مفتاح ابواب فتوحست
من از کجا و این‌همه نوباوهٔ امید یارب که برخوری ز درختِ جوانیت
او یکی از دانش‌آموختگان مدرسهٔ مشهور باوهاوس و از شاگردان پاول کله و واسیلی کاندینسکی بود.
امینه کاکه باوه یا آمنه کاکه باوه (زادهٔ ۶ دسامبر ۱۹۷۰) سیاستمدار و عضو پیشین حزب چپ سوئد و از سال ۲۰۰۸ میلادی، یکی از نمایندگان ریکسداگ است.
قانون مدیریت زیست‌محیطی زیمباوه در سال ۲۰۰۲ تخلیه آلاینده‌ها به محیط زیست را ممنوع کرده است. مطابق با اصل «آلوده‌کننده می‌پردازد»، این قانون آلوده‌کننده را ملزم می‌کند تا هزینه‌های مربوط به پاکسازی و جبران آلودگی محیط زیست را تامین کند.
در بوستان حسنش بنگر که چون بوقت نوباوه شکوفه ز برگ سمن رسید
پادشاهی را غلامی خوب بود گوئیا نوباوهٔ یعقوب بود
از باوهاوس تا خانه‌های ما کتابی از تام ولف است که روایتی از معماری مدرن را بیان می‌کند. این کتاب در سال ۱۹۸۱ منتشر شده است.
دومیله در ۹ ژانویه ۱۹۷۱ در لندن متولد شد و پسر یک مادر ترینیدادی و یک پدر زیمباوه‌ای است. او گفته که مادرش در آمریکا او را باردار بوده و به‌طور اتفاقی در لندن متولد شده، زیرا مادرش به دیدار خانواده رفته بوده است. در دوران کودکی، دومیله با خانواده‌اش به لانگ آیلند، نیویورک نقل مکان کرد. وی در لانگ بیچ نیویورک بزرگ شد، اما همچنان شهروند انگلیس بود و هرگز تابعیت آمریکا را به دست نیاورد. وی گفته است که هیچ خاطره‌ای از کودکی خود در لندن ندارد و والدینش هیچ ارتباطی با هویت فرهنگی انگلیس ندارند.
چراغ چشم عالم کیست جز نوباوه آدم علی داماد احمد محرم اسرار یکتایی