باوج

باوج

معنی کلمه باوج در لغت نامه دهخدا

باوج. [ وَ ] ( اِخ ) دهی از دهستان بهمئی گرمسیر بخش کهگیلویه شهرستان بهبهان در 30 هزارگزی شمال باختری لک لک. محصول آنجا پشم و لبنیات. ساکنین آن از طایفه بهمئی هستند. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 6 ).
باوج. [ وَ ] ( اِخ ) دهی ازدهستان ابوالفارس بخش رامهرمز شهرستان اهواز که در 35 هزارگزی جنوب خاوری رامهرمز واقع است و آب آن از رودخانه ابوالفارس تأمین میشود. ساکنان آن از طایفه بهمئی میباشند. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 6 ).

معنی کلمه باوج در فرهنگ فارسی

نام دهی از شهرستان اهواز است

معنی کلمه باوج در دانشنامه عمومی

باوج شهری از توابع بخش ابولفارس شهرستان رامهرمز در استان خوزستان ایران است. این شهر که مرکز بخش ابوالفارس می باشد در شمال شرقی شهرستان رامهرمز قرار دارد. مردم این شهر از ایل بهمئی و تیره علاالدینی می باشند
رودخانه باوج ابوالفارس که از رشته کوه های زاگرس سرچشمه می گیرد پس از عبور از باوج و روستاهای ابوالفارس و بین دوتا کوه که دوگچه نامیده می شود، وارد روستای سلطان آباد رامهرمز می شود و از آنجا به رودخانه مارون می ریزد.
این شهر در دهستان ابوالفارس قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۹۴ نفر ( ۱۱۲خانوار ) بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه باوج

هم بیاض و طریق از قمرند که باوج فلک درخشانست
که آدم عزّ و قرب لامکان داشت سراز رفعت باوج آسمان داشت
کسی که خاطر من بی سبب برنجاند ز قعر تحت ثری تا باوج هفتو رنگ
جانشین بلافاصله ارشک نامعلوم است. آدریان بیور و کاتوزیان جانشین او را تیرداد یکم، برادر وی می‌دانند، کسی که بعدها فرزندش اردوان یکم در ۲۱۱ پ. م به سلطنت رسید، اما کورتیس و بروسیوس بر این باورند که اردوان یکم بدون واسطه به مسند قدرت رسید، با این تفاوت که کورتیس سال به سلطنت رسیدن وی را ۲۱۱ پ. م و بروسیوس ۲۱۷ پ. م می‌دانند. اگرچه بیور اصرار دارد که سال ۱۳۸ پ. م، یعنی آخرین سال سلطنت مهرداد یکم، دقیقاً اولین سال تأسیس و شروع دوران سلطنت اشکانی است. باوجود تمام این اختلافات، تنها بیور به تشریح دوران حکومت اشکانی که مورد قبول تاریخ‌نگاران است در دو بخش مجزا می‌نماید.
در کنسرتی که در پاریس برگزار شد بار دیگر لباس باعث جنجال در بین مردم شد. باوجود آنکه لباس آریانا در این کنسرت آستین‌های بلند و یقهٔ بسته دارد و هیچ جایی از بدن او را نشان نمی‌دهد اما منتقدانش می‌گویند که چون به رنگ بدن است، طراحی این لباس طوری صورت گرفته که برجستگی برخی اعضای بدن آریانا سعید را نشان می‌دهد. این موضوع باعث جنجال بسیاری در میان مردم افغانستان و رسانه‌ها شد.
زجذب طبیعت باوج معانی برآورده ام چشم کوتاه بینان
هنگامی که آمریکا در ۱۹۴۱ وارد جنگ شد، سه آژانس مسئول پروپاگاندا بودند: دفتر آمار و ارقام (اواف‌اف)، بخش اطلاعات دفتر مرتبط با مدیریت بحران (اوایی‌ام) و دفتر گزارش‌های دولتی (اوجی‌آر). دفتر اواف‌اف مسئول سفارش آثار هنری برای تشکیل گروهی از نویسندگان بود که تحت مدیریت کتابدار کنگره، آرچیبالد مک‌لیش قرار داشت. در میانه سال ۱۹۴۲، دفتر اطلاعات جنگی اعلام کرد باوجود تلاش‌های اواف‌اف در توزیع جزوه‌ها، پوسترها، نمایش‌ها و دیگر رسانه‌ها، تنها یک سوم عموم مردم با آزادی‌های چهارگانه روزولت آشنا هستند و یک پنجاهم آن‌ها قادرند این چهار آزادی را برشمرند. کارزار معرفی آزادی‌های چهارگانه، «کارزار آگاهی‌بخشی به آمریکایی‌ها در مورد شرکت آمریکا در جنگ جهانی دوم» نام داشت.
بحر دل موج خون باوج رساند که دو عالم در او شدند غریق
باوجود شکست هوسپیتالرها هر دوی مسیحیان و مسلمانان فیلیپ ویلیرس را به عنوان فرماندهی شجاع و دلیر تحسین می‌کنند. در پی این رخدادها پاپ آدریان ششم به او لقب مدافع دین را اعطا کرد.
و گفت: جمع آنست که حق تعالی خطاب کرد بندگان را در میثاق و تفرقه آنست که عبارت می‌کند ازو باوجود بهم و گفت: عبارت بر کیفیت وجد دوستان نیفتد از آنکه او سر حق است نزدیک مؤمنان.
تا بنوشد از آن می آشفته تا رسد نقص او باوج کمال
وحید والی‌زاده با مقایسه «آشغالدونی» با داستان «۲۴ ساعت در خواب و بیداری» اثر صمد بهرنگی، معتقد است باوجود محبوبیت ساعدی، «آشغالدونی» اقبال داستان بهرنگی را که به «نگاه و درک غالب» نیروهای چپ در ایران تبدیل شد، نیافت و داستانی حاشیه‌ای خوانده شد. درحالی‌که ساعدی به سطحی عمیق‌تر نقب زده بود و تصویر درست‌تری از قشری به‌دست می‌داد که به‌زعم والی‌زاده، از پشت به این نیروهای سیاسی مبارز پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران «خنجر» زدند.
گفتم که زیر روسی والای آل دیدم گفتا باوج کردون برق و سحاب بینی
ای آفتاب، ظل تو بر خاک اگر فتاد آن خاک ذره ذره باوج سما رسید
بستن محکوم به جلوی توپ پیش از شلیک روش معمول در این‌گونه اعدام‌ها بوده‌است؛ باوجوداین در ۱۵۹۶ در قسطنطنیه موردی گزارش شده‌است که در آن ینی‌چری تبهکاری را در کیسه‌ای بستند، کیسه را داخل لولهٔ توپ تپاندند، و شلیکش کردند.
باوجود مقاومت شدید همکاران او، جاکوبس اولین کلینیک کنترل تولد در جهان را تأسیس کرد و کمک کرد تا وسایل جلوگیری از بارداری به‌طور گسترده‌ای در دسترس مردم قرار گیرد. در سال ۱۹۰۳، او را حرفه پزشکی را ترک گفت و تمرکز خود را بر روی پیشرفت جنبش حق رای زنان قرار داد. در سال ۱۹۱۹ زنان هلندی حق رای را به دست آوردند. جاکوبس یکی از مؤسسان «اتحادیه بین‌المللی زنان برای صلح و آزادی» است.
خدایا قادری و میتوانی باوج همّت خویشش رسانی
پس از انقلاب صنعتی، اهمیت برده‌ها در بریتانیا بسیار کاهش یافت و باوجود ماشین‌هایی که می‌توانستند کار چند کارگر را انجام دهند، دیگر برای انگلستان سودمند نبود که مسائلی مانند شورش بردگان را به جان بخرد. در سال ۱۸۰۷، پارلمان بریتانیا طرحی را تصویب کرد که تجارت برده در امپراتوری بریتانیا را ممنوع می‌نمود. یک سال بعد، سیرالئون به مستعمره‌ای برای برده‌های آزاد شده تبدیل شد و چند سال پس از آن، در ۱۸۳۴، برده‌داری رسماً در امپراتوری بریتانیا، به جز مناطقی که تحت کنترل کمپانی هند شرقی بودند، ممنوع اعلام شد. طبق این قانون، برده‌ها پس از چهار تا شش سال پس «کارآموزی» به آزادی کامل دست پیدا می‌کردند.
اما اصلی‌ترین دلیل گرانی مسکن در اراک، عدم الحاق مناطق بایر کناری شهر به‌ویژه منطقه ششصد هکتاری قنات ناصری به محدودهٔ شهری برشمرده شده است. الحاق این منطقه به کلان‌شهر اراک به بهانه‌های گوناگونی مانند وجود باغ‌ها در بخش بسیار کوچکی از منطقه قنات ناصری هیچگاه انجام نشده است. باوجود قرارگیری این منطقه در درون محدودهٔ کمربندی شهری، شورای معماری و شهرسازی کشور از مخالفان اصلی الحاق این منطقه به شهر اراک است. تأثیر عدم الحاق مناطق مجاورتی به اراک به‌گونه‌ای است که در مدت ۳۵ سال جمعیت اراک تنها ۲٫۵ برابر شده است درحالی‌که در همین مدت جمعیت قم (که تا سال ۱۳۶۵ جزو استان مرکزی بوده و جمعیتی معادل اراک داشته است) حدود شش‌برابر شده است.
این نرم‌افزار محصول یک شرکت آلمانی – سوئیسی است که اکنون در اکثر شرکت‌های بزرگ و معروف دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از دلایل اصلی رشد استفاده از این نرم‌افزار در صنایع قالبسازی این است که باوجود پیچیده‌بودن تحلیل‌های تماسی که اساس روش‌های حل این نرم‌افزار است، نرم‌افزار طوری طراحی شده‌است که کاربر را درگیر مباحث مربوط به نرمافزارهای تحلیلی مانند المانبندی، تعیین نوع المان و … نمی‌کند.