باهوش

باهوش

معنی کلمه باهوش در لغت نامه دهخدا

باهوش. ( ص مرکب ) کسی که هوش دارد. هوشمند. زیرک. کَیِّس. هوشیار :
بدین داستان زد یکی مهرنوش
پرستار باهوش و پشمینه پوش.فردوسی.شکیبا و باهوش و رای و خرد
هزبر ژیان را به دام آورد.فردوسی.بدان مرد باهوش و با رای و شرم
بگفتند با لابه بسیار گرم.فردوسی. || آگاه. بیدار. زنده :
نمی دانم آن شب که چون روز شد
کسی بازداند که باهوش بود.سعدی ( طیبات ).و رجوع به هوش شود.
- با هوش آمدن ؛ به هوش آمدن. بخود آمدن. مقابل از خود رفتن و بیخود شدن. افاقه. فواق. ( تاج المصادر بیهقی ) ( ترجمان القرآن ).
- با هوش دل ؛ که هشیار باشد. نبیه :
یکی مرد باهوش دل برگزید
به ایران فرستاد چون می سزید.فردوسی.

معنی کلمه باهوش در فرهنگ معین

(ص مر. ) آن که دارای هوش قوی است ، هوشمند.

معنی کلمه باهوش در فرهنگ فارسی

( صفت ) آنکهه دارای هوش قوی است هوشمند مقابل بی هوش .

معنی کلمه باهوش در دانشنامه عمومی

باهوش (فیلم ۲۰۱۴). باهوش ( به تلوگویی: Loukyam ) و ( به انگلیسی: Wit ) فیلمی هندی محصول سال ۲۰۱۴ و به کارگردانی سریواس است. در این فیلم بازیگرانی همچون گوپیچاند، راکول پریت سینگ، موکش ریشی، راهول دو و همسا ناندینی ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه باهوش در ویکی واژه

آن که دارای هوش قوی است، هوشمند.

جملاتی از کاربرد کلمه باهوش

چو زن باهوش آمد بارِدیگر چو اوّل بار گشت از بیمِ سنجر
سیلوا پورتو در یک خانواده فقیر در شهر پورتو، سرزمین اصلی پرتغال متولد شد؛ او فرزند یک والدین فروتن بود، اما پدر وی در نبردها علیه فرانسه در جریان یورش ۱۸۱۰، خود را برجسته ساخت. پسر باهوش و بلند همت به‌جای اینکه راه پدر را ادامه داده و به نظامی بپیوندد، چشم به فرصت‌های اقتصادی در سرزمین بسیار دور دوخت.
چون بزنبیل اندرون رفته نزاربن معد با دل و باهوش و فربی با تن و توش نزار
خریداران باهوش این مشکل را پیش‌بینی می‌کنند و از آنجایی که می‌دانند فقط لیمو نصیبشان خواهد شد، فقط ۵۰۰ دلار پیشنهاد می‌دهند. پس فروشنده‌های لیمو نیز همان قدر پول درمی‌آورند که وقتی هیچ ابهامی در کار نبود. اما هلوها در گاراژ خاک خواهند خورد که خود یک تراژدی است: خریدارانی هستند که با کمال میل حاضرند قیمت هلو را بدهند، فقط اگر می‌توانستند از کیفیت ماشین مطمئن شوند. این «عدم تقارن اطلاعاتی» بین خریدار و فروشنده باعث شکست بازار می‌شود.
باور بر این است که اختاپوس باهوش‌ترین جاندار در میان همه‌ی بی‌مهرگان است. پژوهشگران گمان می‌کنند که هوش اختاپوس برای کمک به شکار و گریز از شکارچیان، فرگشت یافته‌است. دانشمندان از اندازه مغز یک جانور نسبت به بدنش به عنوان یک راهنمای تقریبی برای هوش آن به کار می‌برند، زیرا نشان می‌دهد که یک جانور چقدر روی مغز خود «سرمایه‌گذاری» می‌کند. این یک سنجه کامل نیست، زیرا عوامل دیگری مانند درجه چین‌خوردگی در مغز نیز نقش دارند، ولی جانوران باهوش‌تر نسبت مغز به بدن بالاتری دارند. نسبت مغز به بدن یک هشت‌پا در میان بی‌مهرگان بزرگ‌ترین است. همچنین از بسیاری از مهره‌داران بزرگتر است، اگرچه هشت‌پاها پستاندار نیستند.
چنین گفت کای شاه باهوش رک زهامون سواری بیامد سبک
تغیّری اندر وی آمد و بلرزید و بیفتاد و از هوش بشد چون باهوش آمد گفتم این چه بود گفت یا حبیبی ضعیف شدیم.
بدو گفت کای مرد باهوش و باک پرستار دارنده یزدان پاک
بصد حیلة چو باهوش آمد آنگاه ازو پرسید یوسف کای نکو خواه
در سال ۱۹۰۳، مول هانس باهوش را آزمایش کرد و اولین کسی بود که پیشنهاد کرد اسب استعداد روانی ندارد اما به علائم ناخودآگاه واکنش نشان می‌دهد.
بیوه میانسال بئاتریس هانسدوفر (جوآن وودوارد) و دخترانش روث (روبرتا والاک) و ماتیلدا (نل پاتس) در جامعه‌ای ناهمگون برای بقا تلاش می‌کنند. بئاتریس رویای تاسیس چای‌خانه‌ای برازنده را در سر می‌پروراند، اما امکانات لازم را برای رسیدن به هدف بلندپروازانه‌ش ندارد. روث نوجوانی سرکش و مبتلا به صرع است. اما ماتیلدای خجالتی و بسیار باهوش، بر روی پروژه‌های درسی‌اش (از جمله پروژه‌ای که عنوان فیلم از آن گرفته شده) تمرکز کرده است. این پروژه، تنها نقطه امیدواری و لحظه‌های خوب را در زندگی‌اش شکل داده است.
ز عزت همچنان بیهوش و باهوش ز شوق باز هم گویا و خاموش
استین در خانواده کلی استین و رت استین ، بدنیا آمد. بعد از آن او در دالاس، تگزاس رشد پیدا کرد. استین یهودی می باشد، ولی به مجله یهودی اینگونه پاسخ داد که او یک بار میتزوه «یا هیچ یک از چیزهای مطلوب یهودی در دوران کودکی اش» نپذیرفته. بعد از آن استین اینگونه بیان کرد که در دوران کودکی اش "بسیار شکاک و باهوش " بوده، که به گفته خودش منجر به شادی او از تئوری های توطئه شده است.
الکساندر آفاناسیف در شهر بوگوچار در ولایت ورونژ امپراتوری روسیه (استان ورونژ امروزی روسیه) در یک خانواده متوسط به دنیا آمد. مادرش واروارا میخایلوونا آفاناسیه‌وا از عوام بود. اسکندر هفتمین فرزند او بود؛ او پس از زایمان بسیار بدحال شد و تا پایان سال درگذشت. فرزندان توسط پدرشان نیکولای ایوانوویچ آفاناسیف، یک مشاور حقوقی، که به عنوان دستیار دادستان در علت احتمالی خدمت می‌کرد، بزرگ شدند. الکساندر نیکولایویچ، پدرش را مردی با ویژگی‌های اخلاقی و فکری بالا توصیف کرده‌است: «به درستی به عنوان باهوش‌ترین فرد در کل آویزد شناخته می‌شود».
ز سام سرافراز افسون نمای چو آگاه شد مرد باهوش و رای
چو باهوش آمدند آن هر دو بیدل یکی میگفت ای جان، دیگری دل
علم حق را دان و خود باهوش شو بعد از آن در علم معنی گوش شو
احمد که مردی باهوش و توانا بود، اقتصاد شهر خود را به‌ویژه از طریق به‌کارگیری کشتی‌رانی در مسیرهای مهم کشتیرانی مدیترانه، رونق بسیاری بخشید. کشورهایی که مایل بودند از کشتی‌های خود در برابر دزدان دریایی بربر محافظت کنند، ناچار شدند به پاشا خراج بپردازند. احمد پیش از مرگش در سال ۱۷۴۵، کنترل طرابلس را تا فزان و برقه گسترش داد.
میشل باخمن ، نماینده سابق جمهوری‌خواه، که در ماه دسامبر در نمایش چارلی کرک ظاهر شد، گفت: "بنابراین، زمان پایان غزه فرا رسیده است. دو میلیون نفری که در آنجا زندگی می‌کنند - آنها قاتلان باهوشی هستند. آنها باید از آن سرزمین حذف شوند. این سرزمین باید حذف شود. به یک پارک ملی تبدیل شود و از آنجایی که آنها مزدوران داوطلبانه برای ایران هستند، باید بگذارند ایران با آن مردم برخورد کند. کرک گفت: «من به اسرائیل نگاه می‌کنم و اسرائیل می‌گوید ما هرگز نمی‌خواهیم فرد دیگری وارد کشورمان شود که ارزش‌های ما را نداشته باشد.» آنها گفتند که پناهنده نمی‌خواهند. آنها هیچ یک از این افراد را نمی‌خواهند.
سیری در نسخه جدید این سیستم عامل باهوش تر شده و می‌تواند حس و حال شمارا بررسی کند…