بانوی

معنی کلمه بانوی در لغت نامه دهخدا

بانوی. ( اِ )بانو. رجوع به بانو شود. || معشوقه. ( لغت نامه اسدی ).
بانوی. [ ن َ ] ( ص نسبی ) منسوب به بانه است و بانه از محال کردستان است.

معنی کلمه بانوی در فرهنگ فارسی

منسوب به بانه

جملاتی از کاربرد کلمه بانوی

دارای ۱۰ کرده و ۶۲ بند و در ستایش اَشی، ایزدبانوی ثروت و برکت است. بندهای ۱ تا ۵ در ستایش و معرفی این ایزدبانو و در بندهای ۶ تا ۱۴ از ثروت‌های مادی که اَشی می‌بخشد، سخن رفته‌است. بندهای ۱۵ تا ۲۲ دربارهٔ ملاقات زرتشت با اَشی است.
اگر بفریبدم دیبا و دینار نباشد بانوی بر من سزاوار
با وجود اینکه بل در نتیجه اختراع تلفن فردی ثروتمند شده بود ولی همچنان به فعالیت‌های تحقیقاتی خود ادامه داد و چند وسیله سودمند دیگر، البته کم‌اهمیت‌تر از تلفن نیز اختراع کرد. او به کارهای مختلف علاقه داشت ولی توجه و علاقه اصلی او کمک به ناشنوایان بود. همسرش بانویی ناشنوا بود که بل قبلاً به او درس می‌داد. بل دو پسر و دو دختر داشت اما پسرانش در همان اوان نوزادی از دنیا رفتند.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به عشق و آشوب و ما هفت خواهر بودیم، و بانوی پیر اشاره کرد.
میوه چو بانوی ختن در پس حجله‌های زر زاغ چو خادم حبش پیش دوان به چاکری
خدای مذکری که الهه بزرگ مجبور شد جای خود را به او بدهد، هوم‌بان نام داشت، در هزاره سوم، هومبان هنوز در مقام سوم بود، ولی از نیمه هزاره دوم به بعد، در رأس خدایان جای گرفت. برخلاف مادران خدایان، که تنها پیروان محلی داشتند، هوم‌بان همیشه در سراسر ایلام مورد پرستش بود، و با لقب آقای آسمان در شوش همسر بانوی آسمان بود که نخست پینی‌کر و بعدها کری‌ریشا بود. الهه اخیر لقب همسر بزرگ را داشت. این ازدواج دوم، منجر به تولد خدایی به نام هوتران شد، در نام‌های خدایانی که در عهدنامه ۲۲۸۰ پیش از میلاد دیده می‌شود، هوتران را در درجه پانزدهم از میان ۳۷ خدا قرار دادند.
بانوی شرق و غرب مگر رخصه خواهدم کامید این حدیث دو گوشم چهار کرد
مرا گفت آن بانوی راستین چو دیدی حسینم (ع) دم واپسین
پس ازپرده آن بانوی پرده گی که کردی به جان مریمش بنده گی
سانتانا با دیدن دوستی که تجربه بدی را تجربه می‌کند درحالی که مسکالین بالایی زده بود، قطعه‌ای با عنوان «بانوی قارچ به شهر می‌آید» ساخت. این پیش‌ماده حاوی اولین قطعهٔ بداهه «اروپا» بود. این قطعه برای مدتی کنار گذاشته‌شد و قدردانی نشد.[نیازمند منبع]
رفت از جور فلک در ته خاک بانوی حجله عصمت مریم
تندیسی از فورتونا که در اوستیا یافت شده و امروزه جزو آثار موزه واتیکان می‌باشد، به عنوان فورتونای نیکبختی شناخته می‌شود. وی که جایگزین توخه یونانی شده در این تندیس شاخ فراوانی را در یک دست و یک سکان کشتی را در دست دیگر خویش دارد. در این نقش فورتونا همانا [ایزدبانوی] نیکبختی و راهنمای زندگی مردان[کذا، صحیح: مردمان؟] شناخته می‌شود. بزرگ‌ترین معبد فورتونا در پالسترینا قرار داشت و پیشگوی معبد، همانا کاهن اعظم بود.
بانوی تاجدار مرا طوقدار کرد طوق مرا چو تاج فلک آشکار کرد
در مجموع فورتونا، خدابانویی مهم و قدرتمند بود، اما با این همه، اندیشه رومیان دربارهٔ کار او مبهم بود.
که شاه زنان است و بانوی دین بدو زیبد ازکردگار آفرین
چو آمد غلام و زمین بوسه داد بگفتا که بانوی ما شاد باد
آمنه دمشقیّه (۱۲۶۶ - ۱۳۴۰ ) (نسب: آمنه بنت ابراهیم بن علی، واسطیه دمشقیه) بانوی محدث سوری بود.
دگر روز بانوی کامپویه شاه تهیه بدیدی بسی دستگاه
افسانه شیخی، بانوی موفق ورزشکار و پژوهشگر ایرانی،
شهرام ناظری پس از درگذشت بانوی غزل ایران، سیمین بهبهانی در مراسم به خاک سپاری و یادبود او حضور پیدا کرد و در حین تسلیت‌گویی، شعر دوباره می‌سازمت وطن را خواند. از دیگر هنرمندان حاضر در این مراسم می‌توان به محمدرضا شجریان و همایون شجریان اشاره کرد.