باند
معنی کلمه باند در لغت نامه دهخدا

باند

معنی کلمه باند در لغت نامه دهخدا

باند. ( فرانسوی ، اِ ) خسته بند. ( یادداشت مؤلف ). پارچه ای لطیف و تمیز که زخم را بدان بندند. بافته که عضو شکسته و یا خسته را پس از پانسمان و دواگذاری بدان بندند که از گرد و خاک و هوا محفوظ بماند. || پارچه و یا نخی که بدان هر چیزی را بندند. || بسته و توده از هرچیز، چون بسته و توده کاغذ و امثال آن. || مأخوذ از فرانسوی ، گروه و دسته ای که هدف و مقصود خاص دارند. جمعی که گرد هم آیند و برای انجام دادن کاری هریک وظیفه ای بعهده گیرند. مثل ، باند قاچاقچی. باند هروئین ساز و هروئین فروش ، باند بچه دزدها و... باندبازی ، دسته بندی. || باریکه ای آسفالت شده از زمین فرودگاه که هواپیما بر آن فرود آید.

معنی کلمه باند در فرهنگ معین

[ فر. ] ( اِ. ) ۱ - نوار، رشته . ۲ - محل فرود هواپیما: باند فرودگاه . ۳ - دسته ، گروه : باند دزدان .

معنی کلمه باند در فرهنگ عمید

۱. نوار دراز پارچه ای که برای بند آوردن خون ریزی، محفوظ نگه داشتن زخم، یا بی حرکت نگه داشتن اندام، روی قسمت آسیب دیده بسته می شود.
۲. گروهی از افراد که برای انجام اعمال غیرقانونی، سازمان یافته اند.
۳. مسیرهای موازی در جاده که به وسیلۀ نرده یا خط کشی متمایز شده اند.
۴. بلندگوهای وسایل صوتی و تصویری.

معنی کلمه باند در فرهنگ فارسی

نوار، رشته، و زمینی که طول آن از عرضش، بیشتر باشد و نیز به معنی دسته و گروه
( اسم ) ۱ - نوار رشته. ۲ - زمین طولانی : باند فرودگاه هواپیما. ۳ - دسته گروه : باند دزدان .

معنی کلمه باند در فرهنگستان زبان و ادب

{bandage , band} [عمومی] نوعی نوار پارچه ای برای بستن عضو صدمه دیدۀ بدن متـ . نوار 3

معنی کلمه باند در دانشنامه عمومی

باند (شانگهای). باند یا وایتان ( چینی ساده: 外滩; پین یین: Wàitān، شانگهایی: nga3thae1 ) یک منطقه ساحلی و یک منطقه حافظت شده تاریخی در مرکز شهر شانگهای است. از دهه ۱۸۶۰ تا ۱۹۳۰، این منطقه مرکز ثروت و قدرت نهادهای خارجی در شانگهای بود که به عنوان یک بندر پیمانی حافظت شده قانونی عمل می کرد.
نام باند از راه هندی از واژه بند در فارسی آمده و به معنای «خاکریز» یا «سد» است. این نام با نام بندرعباس در ایران و باندا آچه در اندونزی از یک ریشه است.
باند (فیلم ۱۹۷۷). باند ( ایتالیایی: La gang del parigino ) فیلمی به کارگردانی ژاک دری است که در سال ۱۹۷۷ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به آدآلبرتو ماریا مرلی، آلن دلون، لائورا بتی، ریموند بوسیر و رابرت کلاین اشاره کرد.
باند (گروه موسیقی). باند ( در انگلیسی برای حق کپی رایت bond شخصیت مامور ۰۰۷ ، Bond نوشته میشود ) نام یک گروه موسیقی استرالیایی/انگلیسی است که در شاخه ای از سبک کلاسیک به اسم Crossover music ( موسیقی متقاطع ) فعالیت می کنند. همچنین این گروه با فروش بیش از ۴ میلیون نسخه پر فروشترین در سبک خود است.
• "پیروزی"
• "خورشید زمستان"
• "زنده باد!/خورشید زمستان"
• "بدرخش"
• "آتش"
• "سرعت"
• "آتلانتا/زمان"
• "زنده باد!/پیروزی"
• "منفجر شونده/Adagio for Strings"
• "پرواز کن رابین پرواز کن"
باند (مجارستان). باند ( به مجاری: Bánd ) یک شهرداری در مجارستان است که در ناحیه وسپرم واقع شده است. باند ۹٫۹ کیلومتر مربع مساحت و ۶۷۳ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه باند در فرهنگ معین
معنی کلمه باند در فرهنگ عمید
معنی کلمه باند در فرهنگ فارسی
معنی کلمه باند در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه باند در دانشنامه عمومی

معنی کلمه باند در ویکی واژه

نوار، رشته.
محل فرود هواپیما: باند فرودگاه.
دسته، گروه: باند دزدان.

جملاتی از کاربرد کلمه باند

«برای من مونتاژ صرفاً به هم چسباندن صحنه‌های فیلمبرداری شده متوالی نیست بلکه همجوار کردن دو صحنه مستقل از هم است تا به این ترتیب معنای جدیدی از مجموع دو صحنه در ذهن بیننده حاصل شود»
بر پایه آمارهای رسمی اتحادیه بین‌المللی مخابرات، تعداد مشترکان باند پهن در ارمنستان در سال ۲۰۱۷ ۳۱۵٬۳۱۹ کاربر یا ۱۰٫۷۶ کاربر در هر ۱۰۰ نفر بوده‌است.
هی بریدی آن و هی از جیب خویش پنبه می چسباند بر آن زخم ریش
راه دل و دین را زدی ای طرفه صنم، های مژگان تو خواباند به ما، تیغ ستم های
این هواپیما دارای چهار موتور توربوفن است که در زیر بال‌های آن قرار گرفته‌اند. این هواپیما به علت بال-بالا بودن، قابلیت عملیات در فرودگاه‌های باند-کوتاه را دارا می‌باشد اما به همین دلیل از راحتی کمتری برخوردار است و در هنگام نشست تکان‌های جانبی بیشتر دارد.
به گفتار هرکس فرو ماند او دو چشم خرد را نخواباند او
الهی ای نا دریافته یافته و نا دیدهٔ عیان، ای در نهانی پیدا و در پیدایی نهان یافت تو روز است که خود بر آید ناگهان یابندهٔ تو نه بشادی پرداز نه باندوهان، بر سر ما را کاری که از آن عبارت نتوان.
از فیلم‌های او می‌توان به ریباند، پرتقال‌ها، حرکات شبانه، فهرست کارها، بلیز، این همان چیزی است و لحظه اشاره نمود.
قطعه ها، راه جزوه دان جستند دست چسبانده ها ز خط شستند
شیخ را پرسیدند از تفسیر این خبر تَفَکُّرُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ سَنَةٍ شیخ گفت یک ساعت اندیشه از نیستی خود بهتر از یک ساله طاعت باندیشۀ هستی خویش.
زمین مقداری از انرژی خورشید را جذب می‌کند و باقی آن را باز می‌تاباند. در طی این فرایند طول موج نور تغییر پیدا می‌کند. بعضی از گازهای موجود در جو زمین، این تابش خروجی را جذب می‌کنند. این تابش عمدتاً در محدودهٔ فروسرخ است. مولکول گازهای گلخانه‌ای، بسیار بیش‌تر از سایر گازها نور فروسرخ را جذب می‌کند. جذب انرژی توسط مولکول‌های گاز سبب جنبش مولکول و افزایش انرژی آن می‌شود. وقتی این اتفاق در مقیاس بزرگ رخ دهد، مانند این است که زمین را با یک پتو پوشانده‌ایم. دمای کل نواحی زمین افزایش می‌یابد; این پدیده اثر گلخانه‌ای نامیده می‌شود.
اسکیم، به طور صوری، فضای توپولوژیکی است که مجهز به حلقه‌های جابجایی برای تمام مجموعه های بازش باشد، به گونه‌ای که این فضا از بهم چسباندن طیف های (فضاهای ایده‌آل‌های اول) حلقه‌های جابجایی به همراه مجموعه‌های بازشان حاصل می گردد. به بیان دیگر، یک فضای حلقه‌ای است که به صورت موضعی طیفی از یک حلقهٔ جابجایی می باشد.
یکدم از زخم اگر دور شود مژگانت همچو سوفار باندازه دهن باز کند
ور گراید سوی تمکین رای خود کوه کی جنباندش از جای خود
-عفونت کاسهٔ سر هنگامی که اولین ماسکش را ساخت. (او مقداری از موهای خودش را کنده و به ماسکش چسبانده بود!)
استحکام قبل‌از پخت چسب‌ها، توسعه اولیه استحکام‌باند یک چسب است. این نشان می‌دهد که "پیوند چسب به اندازه‌ای قوی است که می‌توان مدت‌کوتاهی پس از جفت شدن چسب‌ها، اما بسیار قبل از درمان‌کامل، با آن کار کرد." معمولاً این استحکام به طور قابل توجهی کمتر از مقاومت نهایی پخت است. بیشتر چسب‌ها معمولاً دارای یک استحکام قبل از پخت‌اولیه و یک مقاومت‌ کششی نهایی هستند که برای کاربرد آنها ذکر شده است. برای چسب‌های خانگی، این داده‌ها معمولاً روی بسته‌بندی منعکس می‌شود.
دشمنان را دارم از تیغ تغافل سینه چاک چشم خواباندن بود شمشیر خواباندن مرا
ولی در نهایت حادثه خروج هواپیما از باند، پس از بررسی فراوان، اشتباه خلبان تشخیص داده شد.
پرواز هوایش نه باندازة بالست بیچارگی از بهر همین کند پرم را
سفارشهای ایران برای فرود در باند زمینی در حالی که مدلهای آمریکایی برای فرود بر عرشه ناو هواپیمابر ساخته شده بودند.