بامداد

معنی کلمه بامداد در لغت نامه دهخدا

بامداد. ( اِ مرکب ) داده بام. آفریده فروغ. بخشیده روشنائی. داده صبح. || بام. گاه صبح. صبحگاهان. مقابل مساء. بُکرَة. ( ترجمان القرآن ). وقت طلوع فجر. پیش از طلوع آفتاب. ( آنندراج ). صبیحة. صباح. صدیع. صریم. ( منتهی الارب ). غدوة. بکرة. ( نصاب الصبیان ).اُصبوحَه. ( مهذب الاسماء ). فلق. غَداة. بکور. وقت صبح. ( از فرهنگ شعوری ج 1 ص 156 ). غُدُوّ. اَبکار. مقابل عشی. بَریم. شبگیر. صبح از وقت طلوع فجر تا طلوع آفتاب. ( فرهنگ نظام ). صبح زود. مابین طلوع فجر و برآمدن آفتاب. بین الطلوعین. ( ناظم الاطباء ) :
گلیمی که خواهد ربودنش باد
ز گردن بشخشدهم ازبامداد.ابوشکور.امروز بامداد مرا ترسا
بگشود باسلیق به نشکرده.کسائی.هم اندر زمان برنشستند شاد
غو کوس برخاست از بامداد.فردوسی.بشد دختر شاه را مژده داد
شد ایمن جم و بود تا بامداد.فردوسی.گزیده سپهبد هم از بامداد
بزد کوس و لشکر بنه برنهاد.فردوسی.ورا پهلوان گوهر و سیم داد
همان شب ببودند تا بامداد.فردوسی.ده روز با او بصید بودم
هرروز از بامداد تا شام.فرخی.روز مبارک شود آنرا که او
از تو ملک یاد کند بامداد.فرخی.روی تو چون شنبلید نوشکفته بامداد
روی من چون شنبلید پژمریده در چمن.منوچهری.آمد نوروز ماه می خور و می ده پگاه
هر روز تا شامگاه ، هرشب تا بامداد.منوچهری.لشکر از بامداد تانماز دیگر بیش مقام نتوانست کرد. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 409 ). همه شب براندند و بامداد برنشست ، کوسها فروکوفتند. ( تاریخ بیهقی ). غسل کرد و نماز جماعت بامداد بگزارد. ( تاریخ بیهقی ). دستوری دادیم ، فردا صبوح باید کرد که بامداد باغ خوشتر باشد. ( تاریخ بیهقی ).
اختر سرسبز مگر بامداد
گفت زمین را که سرت سبز باد.اسدی.چون بامداد شد دیگر باره بندویه با آن زینت پادشاهی بر بام دیر آمد. ( فارسنامه ابن بلخی چ اروپا ص 101 ).
تا رسم تهنیت بود اندر جهان به عید
هر بامداد برتو چو عید خجسته باد.انوری.آن ناله ای که فاخته میکرد بامداد
امروز یاد دار که فردا من آن کنم.خاقانی.

معنی کلمه بامداد در فرهنگ معین

[ په . ] (اِمر. ) صبح ، بام .

معنی کلمه بامداد در فرهنگ عمید

بام، صبح، صبح زود، نزدیک طلوع آفتاب، سپیده دم.

معنی کلمه بامداد در فرهنگ فارسی

بام، صبح، صبح زود، نزدیک طلوع آفتاب
( اسم ) صبح صباح بام ۲ - بام
نام پدر مزدک است

معنی کلمه بامداد در فرهنگ اسم ها

اسم: بامداد (پسر) (فارسی) (تلفظ: bāmdād) (فارسی: بامداد) (انگلیسی: bamdad)
معنی: صبح، بامداد، ( در پهلوی، bāmdāt )، مدت زمانی از هنگام روشن شدن هوا تا طلوع آفتاب و یک یا دو ساعت بعد از آن، صبا، ( اَعلام ) ) اسم پدر مزدک، ) بامداد [محمّدعلی بامداد] از آزادی خواهان و مشروطه خواهان وطن پرست که در تهران روزنامه بامداد روشن را انتشار داد، نام پدر مزدک

معنی کلمه بامداد در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بامداد همان صبح زود هست و در بابهایی مانند صلات، تجارت و صدقات به مناسبت از آن سخن رفته است.
در روز جمعه، صبح زود رفتن به مسجدی که در آن نماز جمعه اقامه می شود، مستحب است.
کسب در بامداد
مستحب است انسان برای کسب، صبح زود به بازار رود.
صدقه در بامداد
بامدادان صدقه دادن، مستحب است.

معنی کلمه بامداد در ویکی واژه

صبح، بام.

جملاتی از کاربرد کلمه بامداد

سمندریان از بیماری سرطان کبد رنج می‌برد، و سرانجام حدود ساعت ۵ بامداد روز پنج‌شنبه ۲۲ تیرماه ۱۳۹۱ در سن ۸۱ سالگی در خانهٔ خود درگذشت. هم‌زمان همراهان و شاگردانش تصمیم گرفته بودند برای بهتر شدن حال استادشان بار دیگر نمایش بازی استریندبرگ را که او سال‌ها پیش به صحنه برده بود با همان بازیگران، یعنی هما روستا، رضا کیانیان و احمد ساعتچیان، پاییز همان سال به صحنه ببرند؛ و بخشی از تمرین اولیهٔ این نمایش نیز در منزل شخصی سمندریان آغاز شده بود.
این شهر در ساعت ۲:۴۵ دقیقه بامداد روز ۱۱ مرداد ۱۳۶۷ هجری خورشیدی و سه روز بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت از سوی رهبر وقت ایران، توسط حزب بعث عراق با گاز خردل بمباران شیمیایی شد که موجب مصدومیت ۲۱۶۰ تن از مردمان شهر شد.
در مشهد نیز تنش در مناطق مرکزی این شهر گزارش شد. به گفته شاهدان عینی در خیابان‌های راهنمایی و پرستار این شهر درگیری‌هایی بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی روی داد. از بامداد روز ۱ اسفند نیروهای امنیتی و نظامی همراه با تجهیزات و «اسلحه» در اکثر خیابان‌ها و میادین اصلی شهر مشهد مستقر شده و موجی از رعب و وحشت را به خیابان‌ها آوردند
عبدالصمد خرمشاهی، وکیل مدافع شهلا جاهد، زندانی محکوم به قصاص اعلام کرد دادسرای امور جنایی گفته‌است که موکلش بامداد روز چهارشنبه فردا اعدام خواهد شد. بی‌بی‌سی فارسی
زنهار از آن شبانگه تاریک و بامداد کز تو خبر نیامد و از ما فغان برفت
در خبرست که مصطفی (ص) بامداد آن روز که شبانگاه بمعراج بود از بدایت سفر خود بر زمین تا به بیت مقدس خبر داد. عزیزان صحابه شاد شدند و قبول کردند و این خبر در مکه منتشر گشت و ابو بکر صدّیق آن روز غایب بود، بحضرت نبوت نرسیده بود، بو جهل چون این خبر بشنید، با خود گفت اگر هیچ ممکن شود که بو بکر را از اتّباع محمد بسببی بر توان گردانید، آن سبب این خبر محال باشد، پس برخاست براه بو بکر شد، مرو را گفت ای پسر بو قحافه، این یار تو محمد محالی میگوید که هیچ عاقل مر آن را قبول نکند، می‌گوید دوش ازین مسجد برفته‌ام و به بیت مقدس شده‌ام و هم در شب باز آمده‌ام، یا با بکر تو باور کن که اندر شبی کسی از مکه به بیت مقدس شود و هم در شب بازآید..؟ که یک ماهه را هست مر کاروان را و مر مرد رونده را، اگر باور داری این خبر محال، در نقصان عقل تو هیچ شک نبود. صدّیق بو بکر مرو را تلقین داد، جوابی محترز، ببیانی ملخص، گفت ان قال هو فقد صدق. ای ابا جهل اگر این چه تو می‌گویی محمد گوید، راست گوید. بو جهل از او نومید گشت و بو بکر بشتاب آمد بنزدیک رسول و پیش از آنکه بنشست، صادق‌وار و عاشق‌وار گفت یا رسول اللَّه مرا خبر ده از آن سفر دوشین تو.
هر که هر بامداد پیش کسیست هر شبانگاه در سرش هوسیست
برآمد بامدادان مِهرِ انور جهان را کسوتِ نو کرد در بر
نیروهای عربستان سعودی و بحرینی از بامداد ۱۶ مارس با محاصره بیمارستان سلمانیه در منامه، از ورود مجروحان به این بیمارستان جلوگیری کردند.دو پلیس بحرینی نیز کشته شدند.
مرغ دولت به بامداد الست کرد منزل به بام درویشان
ای سر خسرو ترا مژده که هر بامداد فتنه به قصابیست بر سر بازار تو
مجموعه اشعار شاملو را انتشارات بامداد متعلق به زال زاده در آلمان به چاپ رسید.
مأموران پلیس با استقرار چندین اتوبوس و نصب داربستی بزرگ مقابل درب اصلی دانشگاه تهران، تلاش دارند تا مانع دیده شده اعتراض دانشجویان از سوی مردم شوند. ورود و خروج دانشجویان به این دانشگاه و سایر دانشگاه‌ها نیز به شدت کنترل می‌شود. براساس گزارش شاهدان عینی، حضور نیروهای امنیتی و انتظامی از چند روز پیش از تظاهرات در مرکز شهر تهران به خصوص در مسیرهای منتهی به دانشگاه تهران افزایش یافته بود، اما از بامداد روز تظاهرات در اطراف دانشگاه تهران متمرکز شدند.
اکبر عالمی بامداد ۲۲ مهر ۱۳۹۹ در سن ۷۵ سالگی درگذشت. اردشیر عالمی، فرزند او، در اینستاگرام نوشت که «پدر رفت». وی همچنین اضافه کرد که زمان و شرایط برگزاری مراسم خاکسپاری، به زودی اعلام خواهد شد. پیکر اکبر عالمی، ۲۳ مهر ۱۳۹۹ در قطعهٔ هنرمندان بهشت زهرای تهران در کنار خسرو سینایی و مسعود مهرابی به خاک سپرده شد.
ز پیر خردمند موبدنژاد شنیدم که روز دگر بامداد
دیگر از بامداد می‌بینم طلب نفس همچنان باقی
در روز ۱۲ بهمن استقبال قابل توجهی در تهران برگزار شد؛ بر اساس گزارش‌هایی طول جمعیت استقبال‌کننده از روح‌الله خمینی به ۳۳ کیلومتر رسیده بود. در ساعت ۹:۲۷ دقیقه بامداد روز دوازدهم بهمن هواپیمای حامل سید روح‌الله خمینی در میان تدابیر شدید امنیتی در فرودگاه مهرآباد برزمین نشست. او پس از ورود به فرودگاه و سخنرانی، طبق برنامه‌ای که از قبل تنظیم شده بود عازم بهشت زهرا شد و در میان استقبال گسترده مردم تهران در ساعت یک بعد از ظهر وارد قطعه ۱۷ که مدفن کشته‌شدگان انقلاب بود شد و سخنرانی خود را نمود که مخالفان جمهوری اسلامی ایران معتقد هستند که روح‌الله خمینی وعده‌هایی به مردم داد که بعضی از آن‌ها هرگز عملی نشدند.
زآن می که قطره ای به گلو هرکه را رسد تا بامداد حشر بود نشئه از خمار
وانگاه بر آن سبزه شبی چون شبنم / بنشسته و بامداد برخاسته گیر
از نماز بامدادان تا به هنگام زوال باز نستادند یک‌دم آن دو لشکر از قتال