بالایی

معنی کلمه بالایی در لغت نامه دهخدا

بالایی. ( ص نسبی ) منسوب ببالا. رجوع به بالا شود. || فوقانی. || ( حامص ). برین. بلندی. ( ناظم الاطباء ). علو. و رجوع به بالا شود.
- خرج بالایی ؛ در تداول فارسی زبانان هند بکار میرود. رجوع به بالایی در آنندراج شود.
- زربالایی ؛ مداخل هوایی. ( آنندراج ). و رجوع به بالایی و زربالایی در آنندراج شود.

معنی کلمه بالایی در فرهنگ فارسی

منسوب به بالا

معنی کلمه بالایی در فرهنگستان زبان و ادب

{upper case} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] نشانه ای در قسمت بالای هر دکمه در صفحه کلید

جملاتی از کاربرد کلمه بالایی

ژاپن رشد اقتصادی بالایی را در دهه‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ تجربه کرده‌است. رشد ژاپن در دهه ۱۹۶۰ به‌طور متوسط ۱۰٪، در دهه ۱۹۷۰ به‌طور متوسط ۵٪، و در دهه ۱۹۸۰ به‌طور متوسط ۴٪ رشد داشت. رشد اقتصادی ژاپن در دو دهه اخیر به شدت کاهش یافته‌است به طوری که در دهه ۱۹۹۰ به‌طور متوسط ۱٫۵٪ بوده‌است. تلاش‌های دولت ژاپن برای ایجاد رشد اقتصادی در این دو دهه عمدتاً با شکست مواجه شده و رشد اقتصادی ژاپن همچنان پایین است.
استخوان تهیگاهی بخش گسترده و بالایی استخوان بی‌نام (هیپ، خاصره) و دوپنجم فوقانی حفره حقه‌ای (استابولوم) را می‌سازد. استخوان تهیگاهی دارای دو سطح بیرونی و درونی و چهار کنار فوقانی، قدامی، خلفی و داخلی است.
رخساره مکن راست به جایی که تو باشی ور راست کنی، طرفه بالایی که تو باشی
لاهوتی برای مردم تاجیکستان اهمیت و احترام ملی بالایی دارد و خانهٔ وی در یکی از محله‌های خوب شهر دوشنبه که در جنگ جهانی دوم از بمباران در امان بوده به آثارخانه یا موزهٔ لاهوتی تبدیل شده و بر ورودی آن نوشته‌است «یک‌نفس در زندگانی فارغ از کوشش نبودم». جایزهٔ سالانهٔ اتحادیهٔ خبرنگاران تاجیکستان نیز به نام لاهوتی نام‌گذاری شده‌است. وی دربارهٔ تاجیکستان می‌گوید:
۳-ضریب شیب که نشانگر افت سرعت در سر بالایی هااست.
سرو بالایی که چون بالای او باغبان یک سرو ناپیراسته
ز دریا گرچه بالایی گزیدی ولیکن در کمال خود رسیدی
ز ما به سرو چمن گو به ره نشین که تو را به پیش قامت او نیست دست بالایی
ای دریغا سرو بالایی که چشم کس ندید راستی سروی به زیر چرخ چون بالای او
سروبالایی به صحرا می‌رود رفتنش بین تا چه زیبا می‌رود
بهشت چشم تر دارد خیال سرو بالایی که سروستان کند از جلوه گلزار خیالی را
سر خط مشق جنونم نارسایی می کند نیست در مد نظر چون سرو بالایی مرا
در کشتی و دریایی خوش موج و مصفایی زیری گه و بالایی ای زیر و زبر برگو
برخی افراد با وجود سن بالا، از قدرت حافظه و تمرکز بالایی برخوردارند و بعضی دیگر به محض ورود به دهه ششم زندگی، به مرور با مشکلات حافظه مواجه می‌شوند. علاوه بر مسایل ژنتیکی، برخورداری از مغز سالم و قدرت تفکر تا پایان عمر، به ترک عادت‌های غلط مرتبط است.
سایدوایندر یکی از محبوب‌ترین و پرتیراژترین موشک‌های غربی است که بیش از ۱۱۰ هزار تیر از آن برای آمریکا و ۲۷ کشور دیگر تولید شده و حدود یک درصد آن‌ها در جنگ استفاده شده‌اند. این موشک یکی از قدیمی‌ترین، ارزان‌ترین، و موفق‌ترین موشک‌های هوابه‌هوا است که تا به امروز حدود ۲۷۰ هواپیما را سرنگون کرده‌است. سایدوایندر به‌گونه‌ای طراحی شده که قابلیت بالایی برای بهینه‌سازی دارد و انواع و مدل‌های مختلفی از آن با قابلیت‌های متفاوت تولید شده‌اند.
آبگوشت قنبید یا کلم قمی از خوراک‌های محلی استان قم است که به دلیل داشتن کلم از خواص خوراکی بالایی برخوردار است.
منتقدان بازی تیم کوری در نقش پنی وایز را ستودند اما معتقد بودند فیلمنامه نتوانسته عناصر رمان کینگ را چنان‌که باید تبدیل به یک اثر ویژه کند. موسیقی سریال با استقبال خیلی بالایی همراه بود و آهنگساز سریال یعنی ریچارد بلیس بخاطر آن نامزد دریافت جایزه امی ساعات پربیننده
عنوان شهر (مدینه) در دوران خلافت عبدالرحمن سوم به این منطقه داده شد و ساخت یک ارگ دفاعی واقع در بخش بالایی شهر در این دوره آغاز شد. این منطقه مسکونی نه تنها برج‌ها و دیوارهای بلند داشت، بلکه دارای میدان‌ها، خانه‌ها و مسجد نیز بود و قرار بود مقر حکومت محلی باشد و شهر و مناطق آبی مجاور را اداره کند.
خیال من که به دامان عرش پای زده ندیده است به این رتبه سرو بالایی