بالار

معنی کلمه بالار در لغت نامه دهخدا

بالار. ( اِ ) شاه تیر را گویند و آن چوب بزرگ است که هر دو سر آن بر بالای دیوار عمارت باشد و سر چوبهای دیگر را بر بالای آن گذارند. ( برهان قاطع ). آن دار باشد که بدو خانه ها پوشند. فرسب باشد. ( فرهنگ اسدی ).تیر سقف که فرسب و فلوزه هم گویند. ( فرهنگ شعوری ج 1 ص 161 ). شه تیر. ( فرهنگ جهانگیری ). شاه تیر بزرگ و آنرا باکر و بالال نیز گفته اند. ( از آنندراج ) ( انجمن آرای ناصری ). فرسب که بدان بام خانه پوشند. ( شرفنامه منیری ). حمال. فرسبی است یعنی چوبی است که بام خانه را بدو پوشند و بعضی آنرا فلوزه گویند. ( فرهنگ اوبهی ). شاه تیر و حمال عمارت. ( ناظم الاطباء ) :
به چشمت اندر بالار ننگری تو بروز
به شب بچشم کسان اندرون ببینی کاه.رودکی ( از فرهنگ اسدی ).نتوانم این دلیری من کردن
زیرا که خم بگیرد بالارم.ابوالعباس ( از اسدی ).نهاد از کمین سرکه سالار بود
عمودش ز پولاد بالار بود.اسدی....کون تو ندارم خیز و بالا راست کن
...کون خویش خواهی چنگ دربالار زن.سوزنی.عارضة؛ چوب بالای در که در بر آن گردد و کرانه و پشتیبان در و بالار. ( منتهی الارب ). || بعضی چوبهایی را گفته اند که بر بالای شاه تیر گذارند و تخته و پوشش دیگر را بر بالای آن بگسترانند. ( برهان قاطع ). آنچه از مردم سمرقند شنیده شد چوبی باشد که در پوشش عمارت آن را بر بالای شاه تیر بچینند و بر زبر آن تخته بگسترانند. ( فرهنگ جهانگیری ). || تیرهای سقف عمارت اعم از شه تیر و غیر آن. ممکن است لفظ مذکورمخفف بالاگر ( فوق گر، سقف ساز ) باشد! ( فرهنگ نظام ). || بعضی ستون گفته اند. ( برهان قاطع ). ستون. ( شرفنامه منیری ). || شخصی را گویند که اسیر محبت مادر و موقوف به رضای مادر باشد. ( برهان قاطع ) ( آنندراج ). فرزندی که مطیع مادر خود بود. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه بالار در فرهنگ معین

(اِ. ) = بالال : نک پالار.

معنی کلمه بالار در فرهنگ عمید

تیر چوبی بزرگی که در سقف به کار می رفته، شاه تیر سقف، حمال، سرانداز، افرسب، فرسپ، افرسپ: به چشمت اندر بالار ننگری تو به روز / به شب به چشم کسان اندرون ببینی کاه (رودکی: ۵۱۰ ).

معنی کلمه بالار در فرهنگ فارسی

شاه تیر سقف، تیر ستبر که در پوشش خانه، بکار میرود
( اسم ) ۱ - تیر ستبر که در پوشش خانه ها بکار برند چوب بزرگ و ضخیم که دو سر آنرا بر بالای دو دیوار ساختمان گذارند و سر تیرههای سقف را روی آن قرار دهند حمال سرانداز شاه تیر بالا گر . ۲ - ستون .

معنی کلمه بالار در ویکی واژه

بالال: نک پالار.

جملاتی از کاربرد کلمه بالار

آفریقاددان کلادی از پستانداران هستند که به تازگی در بالاراسته‌ای جدا طبقه‌بندی شده‌اند. این جانوران اغلب ساکن آفریقا و آمریکا هستند و شامل موش کورهای طلایی، حشره‌خورهای جهنده، تنرک‌ها، خوک‌های خاکی، فیل‌ها، و گاوان دریایی می‌شوند.
چو سرو و سنبله بالاروش کن بنفشه وار سوی پست منگر
ریشه آئورت بخشی از آئورت است که از حلقه آغازین آئورت آغاز می‌شود و تا محل اتصال سینوتوبول گسترش می‌یابد. ریشه آئورت به عنوان بخشی از آئورت بالارو در نظر گرفته می‌شود و گاهی نیز به عنوان بخشی جدا از بقیه آئورت بالارو در نظر گرفته می‌شود.
اسطوره نماد دوران پیش از دانش و نماد و نشان مشخص روزگاران باستان است. تحول اساطیر هر قوم و ملتی، معرف تحول شکل زندگی، دگرگونی ساختارهای اجتماعی و تحول اندیشه و دانش است. در واقع اسطوره نشانگر یک دگرگونی بنیادی در پویش بالارونده ذهن بشر است. اساطیر روایتی است که از طبیعت و ذهن انسان‌های نخستین ریشه می‌گیرد و برآمدهٔ رابطه دوسویه این دوست.
والد الامارد واحدا بعد واحد، بایع المقاعد بالارقاب والا باعد، ماءبون غیر مأمون مفعول غیر مقبول جلف جلقی فاجرشقی معتاد بدالک الایر محتاج بماءالعیر اینما بوجهه لایات بخیر:
وَ أَخَذَ الَّذِینَ ظَلَمُوا الصَّیْحَةُ صاح بهم جبرئیل، و قیل: الصّیحة، العذاب، کما تقول: صاح فلان بفلان، اذا زجره و ردعه. و قیل: لمّا ایقنوا بالعذاب تحنّطوا و تکفّنوا و التفّوا فی الانطاع و القوا نفوسهم بالارض یقلّبون ابصارهم نحو السّماء لا یدرون من این یأتیهم العذاب، فلمّا اصبحوا فی الیوم الرّابع اتتهم صیحة من السّماء فیها صوت کلّ صاعقة و صوت کلّ شی‌ء فی الارض تقطّعت منها قلوبهم فی صدورهم فَأَصْبَحُوا فِی مساکنهم و بلادهم جاثِمِینَ میّتین صرعی، و الجثوم، السّقوط علی الوجه فاماتهم اللَّه الا رجلا کان فی حرم اللَّه فمنعه حرم اللَّه من عذاب اللَّه و جاء فی الخبر انّه ابو ثقیف.
زیرپاکشی وادار کردن کسی به بیان رازهای خود است. این روش به دو صورت بالارونده و پایین‌رونده صورت می‌گیرد. در روش بالارونده بازجو به تأیید و تمجید از فرد مظنون می‌پردازد و تلاش می‌کند تا با ساختن فضای مثبت، فرد مظنون را وادار به صحبت کند و اطلاعات لازم را از او به‌دست بیاورد. در روش پایین‌رونده بازجو تلاش می‌کند تا با فحاشی و تحقیر کردن به مظنون، او را وادار به حرف زدن کند. در واقع در این روش فرد بازجو از راه کلامی و روانی مظنون را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد.
رمانی الدهر بالارزا حتی فوادی فی غشاء من نبال
آیین رسمی کشور عربستان سعودی اسلام سلفی است. آیین‌های دیگر اهل تسنن و مذهب شیعه نیز در عربستان سعودی رواج دارند. احکام و فتواهای دینی در عربستان سعودی، فرهنگ و سیاست را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هم‌اکنون عبدالعزیز بن عبدالله آل الشیخ، بالارتبه‌ترین روحانی سنی در عربستان سعودی است.
با بالارفتن تنش‌ها با کشور مادر، کاری در ۱۷۷۳ میلادی به عنوان عضو کمیته مراسلات ویرجینیا خدمت کرد. زمانی که مجلس ایالتی ویرجینیا در آغاز جنگ انقلاب آمریکا توسط پارلمان بریتانیا ملغا شد، وی به عنوان نماینده در کنوانسیون‌های ویرجینیا خدمت کرد. در پنجمین کنوانسیون ویرجینیا در ماه مه ۱۷۷۶، وی به عنوان رئیس کمیته‌ای خدمت می‌کرد که قطعنامه استقلال را تأیید نمود، چیزی که نمایندگان ویرجینیا را به دومین کنگره قاره‌ای برای پیشنهاد اعلامیه استقلال راهنمایی کرد. پس از اینکه ویرجینیا در ۱۷۷۶ میلادی یک ایالت مستقل شد، کری نخستین رئیس مجلس سنای ویرجینیا شده و تا زمان مرگ خود در این سمت باقی ماند.
رباید سر از تن ز بالاروی مبادا که از نیزه غافل شوی
هیز با ایفای نقش لستر بالارد در فرزند خدا (۲۰۱۳)، فیلم اقتباس‌شده از رمان کورمک مک‌کارتی به شهرت رسید. او برای این نقش چندین ماه در غار خوابید و ۴۵ پوند وزن کم کرد. هیز در شماری از فیلم‌ها مانند ویژه نیمه‌شب (۲۰۱۶)، تشکر به خاطر خدمت‌تان (۲۰۱۷)، تنها شجاعان (۲۰۱۷) و وسترن هنری پیر (۲۰۲۱) ظاهر شده‌است. او نخستین تجربه ‌کارگردانی خود را با مالی (۲۰۱۷) که مستندی دربارۀ بشردوست آفریقایی چارلز مالی است، رقم زد. این مستند در ۳ اکتبر ۲۰۱۷ در سینماها به نمایش درآمد.
نام یک قله است که اسکاتلند کوهستانی واقع شده است. این قله برای نخستین بار توسط کوه‌نوردی به نام گلن شیل فتح شده است. بالارفتن از این کوه نسبتاً آسان است و نیاز به وسایل حرفه‌ای کوه‌پیمایی نیست.
در دومین سناریو، در هنگام وقایع اتفاق افتاده در نیویورک، به جای فرستادن آیا پیش دومین ایو، دستور رفتن به برج کرایسلر را دادند. به محض بالارفتن از برج متوجه شد ملیسا فقط نقش یک طعمه را بازی می‌کرده و میتوکندری ایو حقیقی کسی نبود جز خواهر او مایا برآ، بدن او از وقتی که جانش را در تصادف از دست داده، پیر نشده بود. آیا مجبور شد با خواهر خود و میتوکندری که وجود او را تسخیر کرده مبارزه کند، که نتیجه آن، مبارزه درونی میان دو نیرویی بود که داخل یک بدن وجود داشتند.
و عن علی بن ابی طالب ع قال «سألت النبی صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم عن الایمان ما هو؟ قال معرفة بالقلب و اقرار باللسان و عمل بالارکان.»
شیخ سیروانی گفت: که از جنید شنیدم که گفت: که هر که باوفاقه رسد. و دروی جامه بود افزونی که بی آن بسر شود، آن فاز بخیلی بوی رسیده بود. هم وی گفت که جنید گوید: که دوستی قوم بکشت که ایشان خود دوستی نشناخت. گفتند: شیخ را که این چون بود؟ گفت: آن فایدهٔ ایشان که بنزدیک اوست ایشانرا. و هم وی گفته: حثونا علی الطلب و هو لایجیء بالطلب و هم وی گفته وقتی یاران را: اعبدواللّه بالارواح و نحن نعبد بالاجساد شتان ما بین العبادتین
رنو و شره زول بین ایوان و چوار، کوه بانکول بین ایوان و چرداول، قلهٔ مانشت بین ایلام، کارزان و ایوان، کوه‌های بایه، نسار بلالر (بالارِ)، تالوار (تل وال)، سرخ‌گیری (سیورگیری)، ساج گوربی (ساج اَو گِل بیو) در شهرستان ایوان، سیوان کوه بین شیروان و بدره، کوه لِنه و چرمین بین چرداول و رشته‌کوه‌های زردلان و هلیلان و رشته‌کوه مرتفع قلاجه بین استان ایلام و کرمانشاه واقع شده‌است.
نهاد از کمین سر که سالار بود عمودش ز پولاد بالار بود
گاهی چو چه کن پست رو مانند قارون سوی گو گه چون مسیح و کشت نو بالاروان سوی علا
تُسْقی‌ مِنْ عَیْنٍ آنِیَةٍ بلغت اناها فی نضجها و ادراکها لو وقعت منها قطرة علی جبال الدّنیا لذابت، هذا شرابهم ثمّ ذکر طعامهم فقال: لَیْسَ لَهُمْ طَعامٌ إِلَّا مِنْ ضَرِیعٍ قال مجاهد و عکرمة و قتادة. هو نبت ذو شوک لا طیّ بالارض، یقال لرطبها: الشّبرق فاذا یبس سمّی ضریعا و هو اخبث طعام و ابشعه.