بافت‌شناس

معنی کلمه بافت‌شناس در لغت نامه دهخدا

بافت شناس.[ ش ِ ] ( نف مرکب ) آگاه به نسوج. خبره در شناختن بافت. شناسا و مجرب در آزمایش بر روی بافت. نسج شناس . ( لغات مصوبه فرهنگستان ).

معنی کلمه بافت‌شناس در فرهنگ عمید

کسی که در شناختن بافت های حیوانی، گیاهی، و آزمایش آن ها تخصص دارد، نسج شناس.

معنی کلمه بافت‌شناس در فرهنگ فارسی

( اسم ) کسی که در شناسایی و تشخیص بافتهای جانوری یا گیاهی تخصص دارد نسج شناس .

معنی کلمه بافت‌شناس در ویکی واژه

متخصص بافت‌شناسی.

جملاتی از کاربرد کلمه بافت‌شناس

فراوانی نسبی سنگواره این جانور در سنین مختلف به دانشمندان این اجازه را داده‌است تا بفهمند این حیوان چگونه رشد می‌کرده یا طول عمرش چقدر بوده‌است. بقایایی از تخم‌های شکسته شده در کلورادو آمریکا احتمالاً متعلق به آلوسور است. تحلیل‌های مربوط به بافت‌شناسی استخوان‌ها نشان می‌دهد که سن آلوسور در حدود ۲۲ تا ۲۸ سال بوده‌است، که این سن با ددپای بزرگ دیگر یعنی تیرانوسور قابل مقایسه‌است. همان تحلیل اشاره می‌کند که آلوسور در ۱۵ سالگی به حداکثر رشد خود می‌رسیده‌است و در هر سال ۱۵۰ کیلوگرم رشد می‌کرده‌است.
در بافت‌شناسی قطعه‌های بافت علامت‌گذاری شده و سپس در زیر میکروسکوپ بررسی می‌شوند. بر اساس این تصاویر می‌توان به محل قرارگیری زیرسلولی پروتئین‌های علامت‌گذاری شده نیز پی برد.
ائوزین یک رنگ اسیدی برای رنگ آمیزی سیتوپلاسم سلولی، کلاژن و سلول‌های ماهیچه‌ای است. ائوزینوفیلیک ظاهر سلول‌ها و ساختارهایی را که در بخش‌های بافت‌شناسی دیده می‌شوند توصیف می‌کند که توسط ائوزین رنگ می‌گیرد. به‌طور کلی این ساختارهای ائوزینوفیلی از پروتئین تشکیل شده‌اند.
بافت‌شناسی و بیولوژی تخصصی، نویسنده و مترجم: دکتر جعفر سعیدی (عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی)
آسیب‌شناسان پزشکی قانونی نمونه‌های بافت را در زیر میکروسکوپ (بافت‌شناسی) جمع‌آوری و بررسی می‌کنند تا وجود یا عدم وجود بیماری طبیعی و سایر یافته‌های میکروسکوپی مانند وجود ذرات آزبست در ریه‌ها یا ذرات باروت در اطراف زخم گلوله را شناسایی کنند.
این بیماری یک پاپولوسکوموس و گاهی تاولی است که دارای شباهت بالینی و بافت‌شناسی با سایر اریتم‌های نکرولیتیک مانند اریتم نکرولیتیک مهاجر، پسودوگلوکاگونوم و سندرم‌های کمبود تغذیه است.
دربرشهای بافت‌شناسی غضروف کلسیفیه با خاصیت بازوفیلی اش قابل تشخیص است درحالیکه بافت استخوانی که روی آن رسوب نموده‌است اسیدوفیل می‌باشد.
تقسیم‌بندی‌های مختلفی برای کالبدشناسی وجود دارد که هر یک از دیدگاه خاصی ارائه می‌شود؛ به‌طور مثال، می‌توان به انواع کالبدشناسی از نظر نوع دید، اشاره کرد؛ در این تقسیم‌بندی-که به دو بخش کالبدشناسی ماکروسکوپی|کالبدشناسی ماکروسکوپی (آناتومی گروس) و آناتومی میکروسکوپی قابل ارائه‌است-منظور اصلی در کاربرد یا عدم استفاده از وسایل کمکی در تشریح می‌باشد. کالبدشناسی میکروسکوپی را می‌توان به دو زیر شاخهٔ بافت‌شناسی و جنین‌شناسی تقسیم نمود.
آلویز برای نخستین بار در ۳۷ مین کنفرانس روان‌پزشکان آلمان، در سال ۱۹۰۶ به تشریح علائم و نشانه‌های زوال یاخته‌های قشر مغز و آنالیز بافت‌شناسی آن پرداخت.
مطالعه بدن انسان شامل کالبدشناسی و فیزیولوژی است. کالبدشناسی انسان یکی از شاخه‌های کالبدشناسی است. این رشته به بررسی اندام‌ها و دستگاه‌های اندام‌های بدن انسان می‌پردازد. تن انسان مانند تن همه جانوران از چندین دستگاه درست شده‌است که این دستگاه‌ها از اندام‌ها و ایشان از بافت‌ها و این بافت‌ها از یاخته‌ها درست شده‌اند. کالبدشناسی ماکروسکوپی کاری به بررسی بافت‌ها یا یاخته‌ها ندارد و تنها به شناخت اندام‌ها و کارکرد آن‌ها می‌پردازد. شناخت بافت‌ها مربوط به بافت‌شناسی و بررسی یاخته‌ها مربوط به یاخته‌شناسی می‌شود.