باغبانی
معنی کلمه باغبانی در لغت نامه دهخدا

باغبانی

معنی کلمه باغبانی در لغت نامه دهخدا

باغبانی. [ غ ْ / غ ِ ] ( حامص ) عمل باغبان. نِطارة. ( منتهی الارب ). محافظت و نگهبانی باغ. پرستاری باغ. ( ناظم الاطباء ). باغ پیرائی. بستان بانی :
همی تا کند بلبل اندر بهاران
بباغ اندرون روز و شب باغبانی.فرخی.نهالی که باغش دل تست وز ایزد
بر او مر خرد را رود باغبانی.ناصرخسرو.

معنی کلمه باغبانی در فرهنگ عمید

شغل و عمل باغبان، نگهبانی باغ.

معنی کلمه باغبانی در فرهنگ فارسی

عمل و شغل باغبان حفاظت و نگاهبانی از باغ .
عمل باغبان

معنی کلمه باغبانی در دانشنامه عمومی

باغبانی دانش و فن بررسی و پژوهش در میوه شناسی، سبزی شناسی، گل شناسی، فضای سبز پارک ها و بوستان ها و محیط زیست و همچنین استفاده از محصولات باغبانی در صنایع غذایی است.
باغبانی عبارت است از علم کاشت و پرورش گیاهان زینتی؛ گیاهان دارویی ودرختان میوه و طراحی فضای سبز فضای سبز یا همان Landscape engineering شاخه ای از علوم باغبانی است که در کارشناسی ارشد باغبانی ارائه می گردد. با پیشرفت شهرنشینی توجه به کاشت گیاهان زینتی در شهرها هم به عنوان زیبایی آن ضروری به نظر می رسد.
باغبانی فعالیت، هنر یا پیشه رویاندن گیاهان است. باغبانی پیرامون خانه و مسکن افراد و در محلی به نام باغ یا باغچه صورت می گیرد. باغ ها بیشتر چسبیده یا در نزدیکی مناطق مسکونی جای دارد، یا در پیرامون شهرها و روستاها. باغچه ها نیز در حیاط خانه ها یا کنار خیابانها ساخته می شوند، ولی ممکن است گاه در بالای پشت بامها، پیش سراها، ایوانک ها، گلشنه ها ( فلاورباکس ها ) یا نورخانه ها ( پاسیوها ) هم ساخته شوند.
به طور کلی وسایل باغبانی به صورت حرفه ای و آماتور موجود است. برای انجام باغبانی از دستکش، بیل، بیلچه، شن کش، آب پاش، قیچی هرس و فرقون استفاده می شود.
هرس درخت به معنای بریدن و برداشتن قسمت هایی از یک درخت میوه است. این کار به منظور باروری بهتر و حذف شاخه های مرده و بیمار انجام می شود. هرس درخت تکنیک های خاصی در باغبانی را در بر می گیرد.
هر چند که باغبانی و زراعت بسیار شبیه هستند و از اصول یکسان پیروی می کنند؛ اما تفاوت هایی با یکدیگر دارند. معمولاً زراعت در سطح بزرگتری انجام می شود و هدف آن پرورش میوه و گیاهان برای فروش است. در واقع باغبانی یک سرگرمی و فعالیت شخصی محسوب می شود. اما زراعت یک شغل و حرفه برای کسب درآمد است.

معنی کلمه باغبانی در دانشنامه آزاد فارسی

باغبانی (horticulture)
هنر و علم پرورش گل ، میوه، و سبزی. فعالیت های باغبانی در باغ ها و نهالستان ها و مزارع کشاورزی برای تولید انواع سبزی صورت می گیرد. برخی مناطق، مانند کالیفرنیا، برای باغبانی بسیار مناسب اند، زیرا اقلیم معتدل و خاک بسیار حاصل خیز مناسب برای تولید سبزی دارند. رشد شهرهای صنعتی در قرن ۱۹ منجر به توسعۀ باغبانی تجاری به شکل نهالستان ها و باغ های تجاری، و ایجاد روش های تازه، ازجمله ایجاد گل خانه و گرمای مصنوعی، تولید علف کش ، آفت کش ، کود مصنوعی، و ادوات ماشینی انجامید.

جملاتی از کاربرد کلمه باغبانی

مدام کرد قیام آن طبیعت ملکی بباغبانی هر هشت گلستان خلود
در میان دیده بودی نی کنار جویبار باغبانی بود سروت را اگر چون من، دریغ
ادوارد آگوست فون رگل، پسر معلم و واعظ پادگان لودویگ ، آ. رگل بود. از همان زمان کودکی او دوست داشت میوه کاشته و پرورش دهد. وی هرس درختان سیب را از باغبان پدربزرگش یاد گرفت و باغ والدینش را باغبانی کرد.
آبشارهای دست ساز برای زمانِ طولانی در باغ هایِ سنتیِ ژاپنی، برای برجسته نمودنِ نمای طبیعیِ محیط، بکار گرفته می‌شدند. یک کتابچهٔ راهنمای باغبانیِ کلاسیک (ساکوتِی کیی) که در میانه تا اواخرِ قرن یازدهم میلادی نوشته شده است، فهرستی از نُه گونهٔ مختلفِ آبشارها را بر می‌شمارد.
پر است دامن خلق از گل و تهی از من باین گمان که در این باغ باغبانی هست
استالین بازیکن ماهر و علاقه‌مند بیلیارد بود و ساعت جمع‌آوری می‌کرد. او همچنین از شوخی‌های دستی لذت می‌برد؛ برای مثال، گاهی گوجه‌فرنگی روی صندلی اعضای پولیتبورو می‌گذاشت تا روی آن بنشینند. در مراسم‌ها، آواز خواندن و مصرف الکل را تشویق می‌کرد؛ بدان امید که در حالت مستی رازهای خود را برایش فاش کنند. در خردسالی به گل‌ها علاقه نشان می‌داد و بعدها باغبانی می‌کرد. پارکی به مساحت ۲۰ هکتار (۵۰ جریب) در حومهٔ شهر وولینسکوی او بود و استالین توجه زیادی به فعالیت‌های کشاورزی آن داشت.
امور دام و ۱۰ درصدبه امور باغبانی اختصاص داشته‌است.
سپردم دل به مهرش جاودانی ز هر کاری گزیدم باغبانی
در سال ۱۹۸۱ به ایالات متحده آمریکا رفت و در سال ۱۹۸۳ به نیویورک سیتی نقل مکان کرد؛ جایی که برای گذران زندگی به باغبانی و نگهداری از کودکان مشغول بود اما به مطالعه هنر غربی می‌پرداخت و هنرمندانی چون آلن گینزبرگ، جسپر جانز، اندی وارهول و مارسل دوشان را کشف کرد.
دلم، که عمر شدش صرف باغبانی عشق؛ همیشه نخل وفا کشت و بار حرمان داد
برون آمد از آن در باغبانی گلی تر دید پیش گلستانی
اکی آبیار مرا به باغبانی خود برگزید.
و یا باغبانی یکی باغ کشت کزو شد خجل باغبان بهشت
در سال ۱۳۹۵ غلامرضا تقوی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اعلام کرد که تهران بزرگترین تولیدکنندهٔ گیلاس و صیفی‌جات گلخانه‌ای در ایران است و محصولات شاخص کشاورزی تهران در بخش گلخانه‌ای، شامل ۵۰۵ هزار تن صیفی‌جات، ۸۵ هزار تن گیلاس، ۳۶۲ هزار تن سیب و ۳۳ هزار تن قارچ خوراکی است.
بباید باغبانی همچو هرمز وگرنه گُل نگردد تازه هرگز
دوران جوانی خود را در همین روستا که یکی از روستاهای ناحیه ارسباران (قره‌داغ) و بخش سیه‌رود در آذربایجان ایران است با حشم‌داری و باغبانی گذرانید، زیبایی‌های طبیعت او را به سرودن اشعار برانگیخت تا رفته رفته به عرفان گرایید و ضمن تحصیل به مطالعه آثار عمر خیام و مولوی و حافظ پرداخت.
آنچنان شو که گل شوی نه گیاه باغ ایام باغبانی داشت
آب و هوای شهر در ناحیه شمالی؛ آب و هوای نسبتاً سرد و در نواحی جنوبی معتدل کوهستانی است و دارای فلات‌های مرتفع و خشک و دشتهای حاصلخیز؛ است. پیرانشهر تحت دو عامل بارز خشکی تابستان و سرمای زمستان کوهستان‌ها قرار دارد. بخش وسیعی از شهر در شرایط آب و هوای کوهستانی سرد و مدیترانه‌ای با باران بهاری قرار دارد. آب و هوای پیرانشهر در تجزیه خاک، رویش گیاه، گسترش علف‌زار، شرایط مساعد توسعه دیم‌زار، مناطق و معیشت شبانی و گله‌داری و گسترش جنگل و باغبانی نقشی تعیین‌کننده دارد. میزان بارندگی در پیرانشهر از غرب به شرق کاهش می‌یابد. دلیل این امر وجود دیواره کوهستانی ناحیه است که از نفوذ جریان‌هایی که از غرب به فلات وارد می‌شود جلوگیری می‌کند.
در ماه اکتبر سال ۲۰۲۳ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نمایشگاه اکسپو باغبانی ۲۰۲۴ را در دوحه افتتاح کرد که بر چهار اصل از جمله کشاورزی نوین، تکنولوژی و ابتکار، آگاهی زیست محیطی و پایداری مبتنی است. قطر در راه رسیدن به اهداف بلندپروازانه خودکفایی غذایی برای سال ۲۰۲۳ است. با در نظر گرفتن این موضوع، تولید عسل در چند سال گذشته افزایش یافته است و زنبورهای محلی و عسل، موم و بره موم آنها اکنون بیش از هر زمان دیگری محبوب هستند.
همچو خالش که دید در بستان باغبانی نشسته بر سر آب