باطله

معنی کلمه باطله در لغت نامه دهخدا

باطله. [ طِ ل َ / ل ِ ] ( از ع ص ) مؤنث باطل :
لاحاجب است بر در الا شده مقیم
کو ابلهان باطله را میزند قفا.خاقانی. || به اصطلاح اهل دفاتر ایران ، فرد باطل ، منسوخ. ( آنندراج ).
- داغ باطله ؛ نشان بیهودگی و از کار افتادگی.
- داغ باطله به اسپی یا کسی زدن ؛ او را از جرگه بیرون کردن. از زمره کار آمدان بیرون راندن. رجوع به داغ شود.
|| کاغذ یا نوشته ای باطله که بکار نیاید.

معنی کلمه باطله در فرهنگ عمید

باطل شده.

معنی کلمه باطله در فرهنگ فارسی

مونث باطل، بیهوده، ناچیز، ناحق
مونث باطل

معنی کلمه باطله در فرهنگستان زبان و ادب

[مهندسی محیط زیست و انرژی] ← پسماند

معنی کلمه باطله در دانشنامه آزاد فارسی

باطِلِه (gangue)
بخشی از هر کانسار، بدون ارزش اقتصادی. مثلاً، کلسیتدر کنار گالِنکانیِ باطله است.

جملاتی از کاربرد کلمه باطله

پنجم آنکه نفس خود را از اخلاق رذیله و اوصاف ذمیمه پاک کند، زیرا که مادامی که «لوح» نفس از نقوش باطله پاک نشود انوار علوم بر او نتابد، و تا آئینه دل از زنگ صفات رذیله پرداخته و پاک نگردد صور علمیه در آن عکس نیندازد
فرسایش تپه‌های دامنه‌دار، زباله‌های معادن، استخرهای باطله و گل‌آلودگی ناشی از زه‌کشی‌ها، نهرها و رودخانه‌ها می‌توانند به‌طور قابل‌ توجهی بر نواحی اطراف خود تأثیر بگذارد، نمونه بارز آن معدن غول پیکر اوک تدی در پاپوآ گینه نو است. فرسایش خاک می‌تواند دسترسی به آب برای رشد گیاه را کاهش داده، باعث تنزل کمیت‌ها در اکوسیستم گیاهی گردد. فرسایش خاک عمدتاً در اثر بارش بیش از حد، فقدان مدیریت خاک و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ناشی از فرایند استخراج معادن ایجاد می‌شود. در مناطق بیابانی استخراج معادن ممکن است باعث تخریب اکوسیستم‌ها و زیستگاه‌ها بشود و در مناطق کشاورزی ممکن است چراگاه‌های مولد و زمین‌های زراعی را مختل کرده یا از بین ببرد.
پس دل که لطیفه ای است از لطایف الهیه پیوسته معرکه تاختن خیالات و جولانگاه افکار است تا قطع علاقه نفس از بدن شود و از گزند مار و عقرب طبع فارغ شود و چون هر فکر و خیالی را سببی و منشأی ضرور است، پس منشأ خیالات ردیه و افکار باطله، شیطان، و باعث خواطر محموده و افکار حسنه، ملک است.
و علاج فی الجمله این مرض، آن است که آدمی ذهن خود را متهم شمارد، و تا مادامی که آدمی حجتی قاطع از عقل یا شرع در دست نداشته باشد به رأی خود مطمئن و مغرور نگردد و شناخت ادله قطعیه از شرع و عقل، و مواضع سهو و خطای در براهین و قضایا موقوف است بر عقل کامل و قریحه مستقیمه با سعی تمام، و مزاولت قرآن و حدیث، و مصابحت اهل علم و با این همه، باز آدمی از غلط و خطا ایمن نیست، و صواب آن است که آدمی افکار فاسده و مذاهب باطله را تتبع ننمایند، و در آنها خوض نکند، و قدم از قدم خانواده وحی و رسالت برندارد.
لعاب‌های به دست آمده به دورتر از مناطق ساخته شده پمپ می‌شوند که درنتیجه امکان توسعه اقتصادی زمین‌های نزدیک به مناطق با ارزش تجاری و سابقاً پوشیده شده توسط باطله‌ها را، فراهم می‌کند. در حال حاضر، زباله‌های تاریخی معدنی زرد رنگ در اطراف ژوهانسبورگ تقریباً نادر هستند و فقط در عکس‌های قدیمی‌تر مشاهده می‌شوند.
کاکل و زلف تو پیوست به هم سلسله‌ای زد به بطلان تسلسل خط تو باطله‌ای
علیرغم فضای شدید امنیتی در زاهدان و شهرهای اطراف بعد از خطبه‌های نماز جمعه، تظاهرات ضد حکومتی شهروندان بلوچ با شعارهای «خامنه‌ای قاتله، حکومتش باطله»، «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان»، «برادر شهیدم خونت رو پس می‌گیرم»، «از فنوج تا زاهدان، خونین تمام ایران»، «بسیجی سپاهی، داعش ما شمایی»، «رفراندوم، رفراندوم، رفراندوم»، «آزادی، آزادی، آزادی»، «خامنه‌ای حیا کن، مملکت را رها کن» برگزار گردید.
این تأسیسات ماهانه نزدیک به دو میلیون تن باطله را با هزینه پردازش کمتر از ۳٫۰۰ دلار آمریکا در تن پردازش می‌کند(۲۰۱۳). طلا تنها با نرخ گرم در تن ۰٫۲۰ بازیافت می‌شود، ولی این بازده کم، با هزینه بسیار کم پردازش و بدون نیاز به استخراج یا آسیاب پر هزینه و پرخطر برای بازیابی جبران می‌شود.
بنمود شمع قدرت حق جلوه شهود شد راه و رسم باطله را رخنه در حدود
در شب سه‌شنبه ۲۹ تیر، مردم ایذه با برگزاری تجمعی در حمایت از معترضان به بی‌آبی در مناطق دیگر استان خوزستان به خیابان آمدند و شعارهایی از جمله «مرگ بر خامنه‌ای» و «خامنه‌ای قاتله، حکومتش باطله» سر دادند. از نوجوانی ۱۷ ساله به نام «هادی بهمئی» و یک جوان به نام «محمد عبداللهی» به عنوان جانباختگان اعتراضات شهر ایذه نام برده شد. فعالان محلی می‌گویند سطح برخورد نیروهای امنیتی با معترضان شدید بوده و شمار کشته‌ها ممکن است افزایش یابد.
پس از دفاع وزیر صمت از خود و سخنان ابراهیم رئیسی و نمایندگان موافق و مخالف استیضاح، نمایندگان با ۱۶۲ رأی موافق، ۱۰۲ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع، ۶ رأی باطله از مجموع ۲۷۲ رأی ماخوذه، با استیضاح رضا فاطمی امین موافقت کردند و او را از وزارت صمت برکنار کردند. رأی‌گیری برای استیضاح به صورت مخفی و با ورقه انجام شد.
نفس حق چه بود معنی الهام و سروش نفس باطله، وسواس رجیم خناس
«وفایی» آنچه نوشتی تو در صحیفه ی عمر به غیر صفحه ی عشقش تمام باطله کن
و هر معصیتی که ارتکاب آن آسان تر است، صبر از آن، و ترک نمودن آن دشوارتر و به این جهت ترک معاصی زبان چون دروغ و غیبت و هرزه گویی بسیار مشکل است بلکه صبر از آن را، از همه معاصی شدیدتر شمرده اند و به این جهت تأکید تمام وارد شده که هر کسی باید سعی کند در حفظ زبان خود و هر سخنی که خواهد بگوید، ابتدا در آن تأمل بکند تا مشتمل بر معصیتی نباشد و چون در آن معصیتی بیند، زبان خود را از آن نگاهدارد و اگر زبان او به اطاعت او نباشد عزلت اختیار کند و از تکلم با مردمان کناره گیرد تا زبان او به اطاعت او درآید و چون معصیت دل به فکرهای فاسده و وساوس بیهوده باطله بسیار از زبان آسان تر است، زیرا آن احتیاج به دیگری ندارد و به این جهت ترک آن و صبر نمودن از آن در غایت اشکال است.
چو سوخت خال تو دل، عاشقان، یکدله را به باغ لاله دگر خورد داغ باطله را
حسن روحانی در مرداد ۱۳۹۶ آذری جهرمی را به عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم به مجلس پیشنهاد کرد. وی در ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ با کسب ۱۵۲ رأی موافق، (پایین‌ترین میزان رأی اعتماد مأخوذه در میان وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم) ۱۲۰ رای مخالف، ۷ رای ممتنع و ۹ رای باطله، از مجموع ۲۸۸ رای ماخوذه، از سوی نمایندگان مجلس دهم، رأی اعتماد گرفت و به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات انتخاب شد.
قوله: ما یُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَیَّ ای لا تبدیل لقولی و هو قوله: لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ و قیل هو اخلاد الکفار فی النار و قیل هو قوله: مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها... الایة، ای لا یحرّف و لا یزاد و لا ینقص، و قال قوم معنی قوله: ما یُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَیَّ ای ما یغیّر القول عندی بالکذب لانّی اعلم الغیب و اعلم حقه من باطله و هذا قول الکلبی و اختیار الفرّاء لانه قال: ما یُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَیَّ، و لم یقل ما یبدّل قولی، وَ ما أَنَا بِظَلَّامٍ لِلْعَبِیدِ فاعاقبهم بغیر جرم.
این تأسیسات ماهانه نزدیک به دو میلیون تن باطله را با هزینه پردازش کمتر از ۳٫۰۰ دلار آمریکا در تن پردازش می‌کند(۲۰۱۳). طلا تنها با نرخ ۰٫۲۰ گرم در تن بازیافت می‌شود، ولی این بازده کم، با هزینه بسیار کم پردازش و بدون نیاز به استخراج یا آسیاب پر هزینه و پرخطر برای بازیابی جبران می‌شود.
در این جدول، نوسان درصد رأی آرای حسن روحانی نسبت به رأی‌های درست (نه باطله و سفید) در مقایسه با انتخابات سال ۱۳۹۲ آمده‌است.