باسیل
معنی کلمه باسیل در لغت نامه دهخدا

باسیل

معنی کلمه باسیل در لغت نامه دهخدا

باسیل. ( فرانسوی ، اِ ) واحد سنجش ظرفیت در مقیاس های جزایر یونان قدیم.
باسیل. ( فرانسوی ، اِ ) باسیلها عبارتند از میکربهائی که اندکی درازند و ممکن است دارای تاژکهای گوناگون باشند مانند باسیل «امیلوباکتر» و باسیل سیاه زخم. ( گیاه شناسی گل گلاب ص 134 ). و رجوع به باکتریها و کلمه میکرب شود.
باسیل. ( اِخ ) المطران. از مترجمان بزرگ اوایل عصر عباسیان ( دوره مأمون ) وی مردی کثیرالنقل بود و ترجمه های نسبةً خوبی داشت. وی در خدمت طاهربن الحسین ذوالیمینین بسر میبرد. ترجمه کتاب الاجنه بقراطاز او در دست است و نسخه یی از آن جزو مجموعه شماره 6235 کتابخانه برلین ، موجود است. رجوع به الفهرست ابن الندیم و تاریخ علوم عقلی در تمدن اسلامی ، ج 1 ص 42 و 89 و 361 و همچنین به کلمه بسیل المطران شود.

معنی کلمه باسیل در فرهنگ معین

[ فر. ] ( اِ. ) باکتری دراز اندام و کشیده .

معنی کلمه باسیل در فرهنگ عمید

نوعی باکتری تک سلولی میله ای شکل که بعضی از انواع آن موجب بیماری های مختلف می شود: باسیل سیاه زخم.

معنی کلمه باسیل در فرهنگ فارسی

( اسم ) باکتری دراز اندام و کشیده . توضیح باسیلها. قسمی از باکتریها که دراز اندام و کشیده اند و اغلب آنها ناخوشیهای مختلف را موجب میشوند از قبیل باسیل سیاه زخم باسیل کخ و غیره که اولی ناخوشی سیاه زخم را موجب میشود و دومی تولید مرض سل میکند . عده ای از باسیلها نیز در تخمیرات شرکت میکنند .
از مترجمان عهد عباسیان است

معنی کلمه باسیل در دانشنامه عمومی

باسیل ( نام علمی: Bacilli ) نام یک رده از باکتری های گرم مثبت از شاخه فیرمیکوت ها است. از نظر شکل، باسیل ها باکتری هایی میله ای شکل هستند. اندازهٔ معمول باسیل ها ۱–۳ میکرون است؛ ولی اندازهٔ آن ها تا ۱۲ میکرون هم می رسد. باسیل ها در مقابل کوکسی ها قرار می گیرند که ظاهری کروی دارند، هرچند که برخی از باکتری های عضو ردهٔ باسیل ها، ظاهری کروی دارند نه میله ای.
رده باسیل ها به دو راسته باسیل ها ( Bacillales ) و لاکتوباسیل ها ( Lactobacillales ) تقسیم می شود. عوامل بیماری زای شناخته شده ای مانند باسیلوس آنتراسیس، عامل بیماری سیاه زخم در این دسته قرار می گیرند. تقریباً همه باسیل ها در گروه باکتری های گرم - مثبت قرار می گیرند.
باسیل (ریخت شناسی). باسیل به باکتری هایی گفته می شود که از نظر ریخت شناسی ظاهری میله ای یا رشته ای دارند. باسیل ها در بسیاری از گروه های مختلف از طبقه بندی باکتری ها وجود دارند. در مورد معنای واژه ( به لاتین: Bacillus ) باید به تفاوت میان باسیل و باکیلوس توجه داشت.
معنی کلمه باسیل در فرهنگ معین

معنی کلمه باسیل در دانشنامه آزاد فارسی

باسیل (bacillus)
(یا: باکتری میله ای) جنسی استوانه ای شکل از باکتری ها. در همه جای خاک و هوا یافت می شوند. برخی عامل بیماری هایی مانند سیاه زخم اند و برخی باعث فساد مواد غذایی می شوند.

معنی کلمه باسیل در ویکی واژه

باکتری دراز اندام و کشیده.

جملاتی از کاربرد کلمه باسیل

آشوت تمام کوشش و تلاش خود را صرف بسط و توسعه کشور و افزایش رفاه مادی و معنوی ارمنستان کرد.او دستور داد تا شهرک‌های تازه‌ای بسازند، کشاورزی را تشویق کرد و با احداث راه‌های ارتباطی تازه تجارت را تسهیل نمود.آشوت از برقراری روابط کشور جدید ارمنستان با خارج نیز کوتاهی نکرد، چنان‌که شخصاً به قسطنطنیه رفت و یک پیمان سیاسی و تجاری با امپراتور بیزانس امضاء کرد. باسیلیوس یکم ظاهراً اهمیت زیادی برای اتحاد کشور خود با ارمنستان قایل بود.
سازمان بهداشت جهانی به منظور غلبه برمشکل بروز مقاومت به داپسون و همچنین‌پیشگیری از مقاومت به سایر داروهای‌ضد جذام، مصرف سه داروی داپسون[پیوند مرده]،ریفامپین[پیوند مرده] و کلوفازیمین[پیوند مرده] در درمان جذام‌چند باسیلی (لپروماتوز، بینابینی لپروماتوز و بینابینی) را توصیه نموده است.
گر به خانه در بماند خانه را ویران کند ور سوی ره سر کند باسیل گردد هم عنان
اُلِـگ والریانویچ باسیلاشویلی (به گرجی: ოლეგ ბასილაშვილი)؛(زادهٔ ۲۶ سپتامبر ۱۹۳۴) یک هنرپیشه گرجی اهل روسیه است.
این لغت به عنوان یک فرمول جادویی توسط گنوستیک‌های فرقه باسیلید در فراخوانی کمک ارواح نیکوکار در برابر بیماری و بدبختی استفاده شد. روی سنگ‌های آبراکساس که به‌عنوان طلسم می‌پوشیدند، یافت می‌شود. پس از آن، استفاده از آن فراتر از گنوستیک‌ها گسترش یافت.
این استان در شرق خود با دریای آدریاتیک، در غرب با باسیلیکاتا (استان‌های ماترا و پوتنزا)، در شمال با استان بارلتا-آندریا-ترانی و در جنوب با استان‌های تارانتو و بریندیسی هم‌مرز است.
اگرچه خود فلمینگ هرگز آن را تأیید نکرد، اما عموماً تصور می‌شود که شخصیت بلوفلد بر اساس یک دلال اسلحه یونانی واقعی باسیل زهاروف ساخته شده‌است. معمولاً اعتقاد بر این است که نام بلوفلد از پدر هنری بلوفلد مفسر انگلیسی کریکت الهام گرفته شده‌است که فلمینگ با او به مدرسه رفت. هنری بلوفلد در سریال «فقط یک دقیقه» رادیو بی‌بی‌سی ۴ پیشنهاد کرد که «یان نام پدرم را به عنوان نام بدی انتخاب کرد».
کنت وقتی سوزانا را در اتاق تنها می‌بیند، علاقه اش را به او عنوان می‌کند و پیشنهاد می‌کند که اگر سوزانا به درخواستش تن در دهد، به او مبلغ چشمگیری پول خواهد داد. در بین این گفتگو، باسیلیو - مربی موسیقی در قصر - وارد می‌شود. کنت که نمی‌خواسته با سوزانا تنها دیده شود، به سرعت به سمت پشت مبل می‌رود که پنهان شود. کروبینو که آنجا مخفی بوده، با چابکی تمام، خود را به روی مبل میندازد و سوزاناهم سریعاً رویش را با پارچه ایی می‌پوشاند.
پژوهشگران در این زمینه بیان کردند که زهر افعی شاخدار ایرانی بیش‌تر بر باکتری‌های باسیلوس سوبتلیس، استافیلوکوکوس اورئوس موثر است ولی باکتری اشرشیا کلی را در غلظت‌های بالاتر از بین می‌برد. بروز این اتفاق ممکن است به دلیل تفاوت ساختاری و ترکیبات دیواره گونه‌های مختلف باکتری باشد. همچنین ممکن است ماده موثر در مهار باکتری اشرشیا کلی به مقدار بسیار کم در زهر افعی شاخدار وجود داشته باشد.
وجود باکتری‌های مفیدی چون استرپتوکوکوس، ترموفیلوس و لاکتوباسیلوس بولگارس در دوغ اثرات بسیار مفیدی بر سلامت دستگاه گوارش دارد و مانع رشد ارگانیسمهای مضر می‌شوند.
دوشن همچنین ثابت کرد که اگر در یک حیوان از پیش پنیسیلیوم گلکوم منتقل شده باشد، با ورود مقدار کشنده‌ای از میکروب باسیل حصبه، همچنان حیوان بدون تاثیرات میکروب این بیماری است.