باسواد

معنی کلمه باسواد در لغت نامه دهخدا

باسواد. [ س َ ] ( ص مرکب ) کسی که باخواندن و نوشتن آشنا باشد. سواددار. بزبان فرانسوی ، لتره . آشنا به مقدمات خواندن و نوشتن. || اصطلاحاً برای مردم فهمیده و دانشمند و متبحر در یک فن نیز گفته میشود. و رجوع به سواد شود.

معنی کلمه باسواد در فرهنگ عمید

۱. آن که بتواند بخواند و بنویسد.
۲. عالم، دانشمند.

معنی کلمه باسواد در فرهنگ فارسی

کسیکه بخواندن و نوشتن آشنا باشد

معنی کلمه باسواد در ویکی واژه

istruito
colto

جملاتی از کاربرد کلمه باسواد

تحصیلات هنوز در مرحله رشد نوپا است و از سال ۲۰۰۵ فقط ۱۹٪ جمعیت سمنگان باسواد هستند، سواد در مردان ۲۸٪ و در زنان فقط ۱۰٪ است. در این ولایت ۵۹ مدرسه ابتدایی و متوسطه وجود دارد که ۵۹٬۹۱۵ دانش آموز در آن ثبت نام می‌کنند. با این حال، مسافت طی‌شده تا مدارس متفاوت است.
در سال ۱۳۷۰، تهران با ۸۵٫۷ درصد و سیستان و بلوچستان با ۵۰٫۳ درصد به ترتیب بالاترین و پایین‌ترین میزان باسوادی بوده‌اند.
مقدمات علوم دینی رادرمسجد جامع روستای سروستان ومقدمات علوم ادبی را نزد مادرش (قریش) که یکی از بانوان باسواد آن روستا بود، فراگرفت.
بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ روستای مشهدلو دارای ۱۷ خانوار با ۶۳ نفر جمعیت بوده است که ۳۱ نفر از آنان مرد و ۳۲ نفر زن بوده است. همچنین در این سال ۲۶ نفر از مردان و ۱۸ نفر از زنان روستا باسواد بوده ۵ نفر محصل گزارش شده است. در سرشماری سال ۱۳۹۰ روستای مشهدلو دارای ۱۲ خانوار با ۴۵ نفر جمعیت ثبت شده است که نسبت به سرشماری قبلی ۱۸ نفر کاهش جمعیت داشته است.
گفتنی است براساس آخرین نتایج سرشماری عمومی در سال ۱۳۷۵ از میان ۵۲ میلیون نفر جمعیت ۶ ساله و بالاتر کشور ۴۱ میلیون نفر باسواد بوده‌اند و بدین ترتیب میزان باسوادی در کشور معادل ۷۵ درصد است. از مجموعه باسوادان کشور ۵۴ درصد را مردان و۴۶ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.
۳۱٪ مردم باسواد هستند و ۴۲ درصد به برق دسترسی دارند. یک بیمارستان، حدود ۴۲ درمانگاه و ۱٬۵۳۷ مسجد در این ولایت فعالیت دارند.
٪۹۷٫۱ اسرائیلی‌ها باسواد هستند. این رقم یکی از بالاترین ارقام در میان تمامی کشورهای جهان و بالاترین در منطقه خاورمیانه است.
استان تهران با ۲٫۷۸ درصد دارای بالاترین نرخ باسوادی و استان سیستان و بلوچستان با ۳۵٫۹ درصد از کمترین میزان باسوادی در کشور برخوردار بوده‌است.
علی که درس‌خوانده و باسواد است، هر جا که می‌رود مورد توهین قرار می‌گیرد و با عنوان بی‌سواد، متجاوز، قاچاق‌بر و معتاد، رانده می‌شود. راوی فکر می‌کند به سرزمینی آمده که در آن «‌اسلام مرز ندارد» اما هر جا که می‌رود با مرز رو به رو می‌شود.
طبق آمار سال ۲۰۱۲، فقط ۶٫۱ درصد بزرگسالان (بالای ۱۵ سال) در ولایت هلمند سواد داشتند. از بین مردان ۱۰٫۲ درصد باسواد بودند و از بین زنان فقط ۱٫۶ درصد. این ولایت از لحاظ میزان باسوادی، در قعر فهرست ولایت‌های افغانستان قرار دارد.