باستان‌شناس

معنی کلمه باستان‌شناس در لغت نامه دهخدا

باستان شناس. [ ش ِ ] ( نف مرکب ) شناسنده آثارباستانی. دانای علم به آثار تاریخی. عالم به علم باستان شناسی ( علم به آثار عتیقات ). آرکئولوگ . ( لغات مصوبه فرهنگستان ایران ).

معنی کلمه باستان‌شناس در فرهنگ عمید

شناسندۀ آثار باستانی، عالِم و متخصص در علم باستان شناسی، عتیقه شناس، آرکئولوگ.

معنی کلمه باستان‌شناس در فرهنگ فارسی

شناسنده آثار باستانی، عتیقه شناس
( اسم ) متخصص باستان شناسی عتیقه شناس.

معنی کلمه باستان‌شناس در فرهنگستان زبان و ادب

{archaeologist} [باستان شناسی] پژوهشگر متخصصی که دربارۀ گذشتۀ انسان ازطریق بقایای مادی مطالعه و آن را بازسازی می کند

معنی کلمه باستان‌شناس در ویکی واژه

حوزه: باستان‏شناسی. پژوهشگر متخصصی که دربارۀ گذشتۀ تمدن انسان ازطریق آثار و بقایای مادی مطالعه و آن را بازسازی می‌کند.

جملاتی از کاربرد کلمه باستان‌شناس

آثار باقی‌مانده نشان دهنده این امر است که شهر سوخته در هزاره سوم پیش از میلاد، دارای یک نظام مرتب و منظم آبرسانی و تخلیه فاضلاب بوده‌است. در نخستین مرحله کاوش‌های باستان‌شناسی، در شهر سوخته کوچه‌ها و خانه‌های منظم و با لوله‌کشی آب و فاضلاب به کمک لوله‌های سفالی پیدا شده که نشان‌دهندهٔ وجود برنامه‌ریزی مدنی بر پایهٔ آب در شهر سوخته سیستان است.
این آرامگاه توسط سازمان باستان‌شناسی هند محافظت می‌شود.
بقایای آگوادا فنیکس در ژوئن سال ۲۰۲۰ توسط تاکشی اینوماتا، باستان‌شناس دانشگاه آریزونا اعلام شد. تیم وی ازسال ۲۰۱۷ به عنوان بخشی تحقیقاتی با نام پروژه باستان‌شناسی اوسماسینتای میانه در این منطقه به فعالیت می‌پرداخت. این مکان در نزدیکی رودخانه سن پدرو و در شما شرقی تاباسکو واقع شده‌است. ابتدا نقشه‌برداری‌های هوایی انجام و سپس حفاری‌ها آغاز شد و در نتیجه، یافته‌هایی از جمله سفال‌ها و تبرهای ساخته شده از یشم کشف‌شد.
بررسی‌ها و کاوش‌ها و پژوهش‌های باستان‌شناسی در این محوطه می‌تواند در سال‌های آینده اطلاعات بسیار کاملی را در مورد صنعت فلزکاری و نحوه و استفاده از معادن در ایران باستان ارائه دهد.
بنا بر هر دو زمینهٔ تاریخی و باستان‌شناسی، تطبیق هگمتانه با همدان، قطعی است. با این حال، کمبود آثار باقی‌ماندهٔ قابل مشاهده از دوران پیش از اسلام در این منطقه، باعث شده است که برخی از نخستین بازدیدکنندگان اروپایی، مکان‌های جایگزینی همچون شوش، کنگاور و تخت سلیمان را برای هگمتانه پیشنهاد دهند.
به گفته کریستیان روبَن، باستان‌شناس، کتیبه‌شناس و متخصص تاریخ اعراب قبل از اسلام، از قرن چهارمِ بعد از میلادِ مسیح، هیچ نشانهٔ باستانی از حضور سنت‌های بت‌پرستی در این سرزمین یافت نمی‌شود؛ در مقابل سنگ‌نبشته‌های یهودی و مسیحی فراوان است؛ به‌ویژه در جنوبِ سرزمین عربستان و در دوران‌هایی از ابرهة بن صباح و حمیر که حضور این ادیان را در سطح بالای مفهومی قابل مشاهده است.
اردوگاه در دره «استان جرش» ساخته شده؛ جرش از شمال غربی به روستای ثغره عصفوره و از شرق به یک روستای دیگری متصل می‌شود و از غرب و از جنوب دو آتشفشان و یک منطقه باستان‌شناسی رومی به فاصله ۴ کیلومتر از شهر «جرش» قرار گرفته‌است.
اسکی‌شهر همچنین میزبان اولین مسابقه آواز ترکویزیون در سال ۲۰۱۳ بود که هدف آن برجسته کردن موسیقی و هنرمندان از مناطق مختلف ترک‌زبان است. این شهر همچنین محل موزه موزه‌های جهان است. موزه‌های دیگر این شهر عبارتند از: موزه باستان‌شناسی اِتی، موزه هوانوردی، موزه سنگ کف دریا، موزه استقلال، موزه هنر شیشه‌ای معاصر، موزه ماشین تحریر تیفون طالب‌اغلو، موزه موم یلماز بویوک‌اَرشن و موزه معاصر اودون‌پازاری.
شرح زندگانی و کرامات شیخ محمد مؤمن مشهدی، در کتابی با عنوان «گنبد سبز مشهد» به قلم مهدی قربانی منتشر شده‌است. متن این کتاب به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی در یک جلد منتشر شده‌است و گفته شده‌است که می‌تواند مرجعی معتبر برای دانشجویان تاریخ و باستان‌شناسی برای کارهای پژوهشی و علمی باشد.
این چهار باستان‌شناس، که خود را با نام‌های «چهارگانه» و «پرو پار» (مخفف «مشارکت حرفه ای») می‌نامیدند، رابطه ای قوی و به هم پیوسته هم از نظر حرفه ای و هم از نظر شخصی داشتند. : 93 تالون هیل و پیرس بلگن اغلب در حفاری‌ها، فهرست‌نویسی مواد و انتشار یافته‌های حفاری‌ها با هم کار می‌کردند که شامل حفاری‌های کارل بلگن در پروسیمنا (۱۹۲۷–۱۹۲۸) بود، جایی که پیرس بلگن یافته‌های جواهرات را مطالعه و منتشر کرد.