بازیابی
معنی کلمه بازیابی در فرهنگستان زبان و ادب

بازیابی

معنی کلمه بازیابی در فرهنگستان زبان و ادب

[مهندسی محیط زیست و انرژی] ← بازیافت
{retrieval} [روان شناسی] فرایند مکان یابی یا فراخواندن اطلاعات ذخیر شده در حافظه

معنی کلمه بازیابی در دانشنامه عمومی

بازیابی (متالورژی). بازیابی فرآیندی است که طی آن دانه های تغییر شکل یافته می توانند انرژی ذخیره شده خود را با حذف یا تنظیم مجدد عیوب در ساختار کریستالی خود کاهش دهند. این عیوب، در درجه اول نابجایی ، با تغییر شکل پلاستیکی مواد ایجاد می شوند و باعث افزایش مقاومت تسلیم یک ماده می شوند. از آنجایی که بازیابی چگالی نابجایی را کاهش می دهد، فرآیند معمولاً با کاهش استحکام ماده و افزایش همزمان شکل پذیری همراه است. در نتیجه، بهبودی ممکن است بسته به شرایط مفید یا مضر در نظر گرفته شود. بازیابی مربوط به فرآیند مشابه تبلور مجدد و رشد دانه است که هر یک از آنها مراحل بازپخت هستند. بازیابی با تبلور مجدد رقابت می کند، زیرا هر دو توسط انرژی ذخیره شده هدایت می شوند، اما همچنین تصور می شود که پیش نیاز ضروری برای هسته سازی دانه های تبلور مجدد است. به این دلیل نامیده می شود که به دلیل کاهش دررفتگی، هدایت الکتریکی بازیابی می شود. این باعث ایجاد کانال هایی بدون نقص می شود.
فرآیندهای فیزیکی که تحت عنوان بازیابی، رشد دانه و تبلور مجدد قرار می گیرند، اکثرا به سختی قابل تشخیص هستند. دوهرتی و همکاران در سال 1998 بیان کردند:
"نویسندگان توافق کرده اند که . . . فرآیند بازیابی را می توان به عنوان تمام فرآیندهای بازپختی که در مواد تغییر شکل یافته رخ میدهد در نظر گرفت که در آن مهاجرت مرز دانه با زاویه بالا رخ ندهد. "
بنابراین فرآیند بازیابی را می توان از فرآیند های تبلور مجدد و رشد دانه متمایز کرد زیرا هر دو این فرآیند ها دارای حرکت وسیع مرزهای دانه با زاویه بالا هستند.
اگر بازیابی در طول تغییر شکل رخ دهد ( وضعیتی که در پردازش در دمای بالا رایج است ) به آن "دینامیک" می گویند در حالی که بازیابی که پس از پردازش رخ می دهد "استاتیک" نامیده می شود. تفاوت اصلی در این است که در طول بازیابی دینامیکی، انرژی ذخیره شده همچنان با کاهش آن در فرآیند بازیابی - وارد می شود - که منجر به شکلی از تعادل دینامیک می شود.
یک فلز به شدت تغییر شکل یافته حاوی تعداد زیادی نابجایی است که عمدتاً در "درهم" یا "جنگل" گیر کرده اند. حرکت نابجایی در فلزی با انرژی خطای انباشته شده کم نسبتاً دشوار است و بنابراین توزیع نابجایی پس از تغییر شکل تا حد زیادی تصادفی است. در مقابل، فلزات با انرژی خطای انباشته شده متوسط ​​تا زیاد، به عنوان مثال. آلومینیوم، تمایل به تشکیل یک ساختار سلولی دارند که در آن دیواره های سلولی از درهم تنیدگی های خشن تشکیل شده است. فضای داخلی سلول ها به نسبت تراکم دررفتگی کاهش یافته است

جملاتی از کاربرد کلمه بازیابی

اختراعات دانشمندان مسلمان عموماً در نسخه خطی کتاب‌های به جای مانده یافت می‌شوند که در طی دو قرن اخیر توسط کلکسیونرهای غربی خریداری شده و توسط دانشمندان غربی مستقیماً ترجمه شده یا توسط آنها به دانشجویان ایرانی یا عربی به عنوان پروژه داده شده‌است که با بهره‌گیری از گویش زبان مادری آنها، این آثار را ترجمه کرده‌اند. با این وجود تعداد زیادی از این نسخ‌های خطی هنوز بازیابی و خوانده نشده‌اند که این نشان می‌دهد ما هنوز میزان کمی از ابداعات دانشمندان گذشته را می‌دانیم.
روی از آن سو کن کز این سو گفت و گو را راه نیست چون ز شش سو وارهیدی بازیابی سوی خم
وقت اگر با تو نماید حال تست بازیابی نقد وقت خود درست
که گر بازیابی به پیچی بدرد پژوهش مکن گرد رازش مگرد
بلای عشقست و رسوائی در اینجا بکش تا بازیابی سرّ یکتا
مرحله نهایی اثر شامل بازیابی شکل دائمی است. نمونه تا دمای انتقال گرم می‌شود و در مدت زمان کوتاهی بازیابی شکل دائمی مشاهده می‌شود.
این بداهه‌پردازی‌ها منجر شد شمار زیادی از صحنه‌ها حذف شوند. صحنه‌های حذف‌شده، گاهی دوباره بازیابی می‌شدند تا قسمت‌ها کمی طولانی‌تر شوند یا افرادی که این قسمت را قبلاً دیده‌اند، برای دیدن صحنه‌های حذف شده به عقب برگردند. در یک آزمایش، یک صحنه حذف شده از قسمت «بازگشت» در سایت ان‌بی‌سی و آی‌تونز قرار گرفت تا علت حضور نداشتن یک شخصیت را توضیح دهد.
اگر خواهی که در کسوتی از جمال آنچه گم کرده‬ای بازیابی، یک ساعت خود را با این حدیث بازده که مصطفی گفت: «مَثلُ المُؤمِنِ مَثَلُ النَخْلَةِ» مثال مؤمن، مثال درخت بابار باشد که پیوسته از میوۀ این درخت، خلق منتفع شوند. این قدر اینجا کفایت باشد. اما جماعتی که این صفت دارند که «شَرُّ العَمَی عَمَی القَلْبِ» با ایشان جز این حدیث نتوان گفت که «مَثَلُ المُؤمِن مَثَلُ النَخْلَةِ لایَأْکُلُ إِلّا طَیِّباً ولایَصْنَعُ إِلّا طَیِّباً» گفت: مثال مؤمن چون منج انگبین باشد که جز پاک نخورد و جز پاک بیرون ندهد، منج را طعام طیب میخوراند و فراغت آن عسل می‬باشد که «فیهِ شِفاءٌ لِلنّاس» این همه مقام کمال از وحی یافت که «وأوْحی رَبُّکَ إِلی النَحْل».
در دورهٔ تصدی واکر، بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ شغل در ایالت ویسکانسین ایجاد شده‌است. به هر روی ویسکانسیت هنوز در تلاش برای بازیابی همهٔ شغل هاییست که پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ از دست داد.
کتاب هانسن در سال ۱۹۳۸ با عنوان " بازیابی کامل یا رکود "، مبتنی بر عقاید کینزی و یک استدلال طولانی بود که بیان می‌کرد رکود طولانی مدت اشتغال، بدون مداخله طرف تقاضای دولت، وجود خواهد داشت.
در اینجا راز بیچون بازیابی ز گنجشک خودت شهباز یابی
خواهی که بازیابی رمزی ز راز معشوق می باش عاشقانه با محرمان رازش
بخواهم کشتنت تا رازیابی مرا ناگاه کلی بازیابی
در چنین جنت «علی » گر بازیابی سجده کن هم بر ابوابش که ابوابش چو ابواب بقاست
پس از پایان کاوش‌های جرج باکینگهام در استون‌هنج، پادشاه انگلستان جیمز یکم به معمار و نقشه‌بردار سلطنتی‌اش اینیگو جونز فرمان داد که گزارشی در مورد استون‌هنج بنویسد. جونز در گزارشش، که با عنوان «بازیابی استون-هنج»[ض] در سال ۱۶۵۵ و پس از مرگش منتشرشد بر این باور است که استون‌هنج را رومی‌ها ساخته‌اند.
این به‌طور معمول پارامترهای فیزیکی مربوطه مانند مدول کششی، کشیدگی در هنگام شکست، مقاومت در برابر خستگی، رنگ و شفافیت را در نظر می‌گیرد. توانایی خود ترمیمی از یک ماده خاص به‌طور کلی به بازیابی یک خاصیت خاص نسبت به مواد باکره، که به عنوان بازده خوددرمانی معرفی می‌شود، اشاره دارد. با مقایسه مقدار تجربی مربوطه به دست آمده برای نمونه باکره با نمونه شفابخش (بهبود یافته)، می‌توان بازده خوددرمانی را تعیین کرد.
الگوریتم رمز کلید متقارن دو فرایند را شامل می‌شود که معکوس یکدیگرند: رمزگذاری و رمزگشایی. رمزگذاری تبدیل یک پیام مفید یا متن اصلی به یک پیام مبهم و نامفهوم به نام متن رمز شده است. رمزگشایی تبدیلی است که در آن متن اصلی از متن رمز شده، بازیابی می‌شود.
او دوازه روز بیهوش بود و چند عمل سخت را نیز تجربه کرد و سپس پنج ماه در گچ بود. مدت زمان طولانی را برای بازیابی سلامتش در ایتالیا و لهستان گذراند.
مدل‌های مختلفی از ام۴ در طول جنگ تولید شد که شامل انواع توپ‌های خودکششی ۱۰۵ و ۱۵۵ میلی‌متری، تانک‌های تعمیر و بازیابی و مهندسی، تانک‌های آتش‌انداز، تانک‌های راکت‌انداز و انواع شکارچی تانک می‌شد که همگی با بدنه و شاسی ام۴ ساخته می‌شدند. ام۳۶ جکسون مدل شکارچی تانک شرمن بود که به یک توپ قویتر و دوربردتر ۹۰ میلی‌متری مسلح بود و به منظور کاهش وزن بدون سقف طراحی می‌شد.
تا بیابی آنچه مقصودت بود بازیابی آنچه مطلوبت بود