بازگشتن

معنی کلمه بازگشتن در لغت نامه دهخدا

بازگشتن. [ گ َ ت َ ] ( مص مرکب ) رجعت. ( منتهی الارب ). مراجعت. برگشتن. ( ناظم الاطباء ). اِیاب. بازگردیدن. رجوع. عود. برگردیدن. معاودت نمودن. ( آنندراج ). ارتجاع. تراجع. انتکاث. اعتکار. انسیاب. رَجع. رُجعی ̍. ( منتهی الارب ). صُدور. حَور. مَعاد. ( تاج المصادر بیهقی ). انصفاق. رُجعان. ( منتهی الارب ). بازآمدن :
پسند باشد مر خواجه را پس از ده سال
که بازگردد پیر و پیاده و درویش.رودکی.همه به تنبل و رنگ است بازگشتن او
شرنگ نوش آمیغ است و روی زراندود.رودکی.و ایشان [ غوریان ] به هر وقتی بغزو آیند بنواحی اسلام به هر جایی که افتد، برکوبند و غارت کنند و زود بازگردند. ( حدود العالم ).
منادی گری دیگر اندر سرای
برفتی گه بازگشتن بجای.فردوسی.از آن بازگشتن فرود جوان
از ایشان همی بود تیره روان.فردوسی.سپاه اندر آمد ز افراسیاب
چو ما بازگشتیم بگذاشت آب.فردوسی.پری چهره گریان ازو بازگشت
ابا انده و درد انباز گشت.فردوسی.بازگرد اکنون و آهستکشان بر سر و روی
آبکی خرد بزن ، خاک لب جوی بشوی.منوچهری.هینی به گاه جنگ به تک خاسته ز کوه
هین بزرگ بازنگردد به هین و هی.منوچهری.از کار خیر عزم تو هرگز نگشت باز
هرگز ز راه بازنگشتست هیچ تیر.منوچهری.هم اکنون باز گرد و ویس را گوی
زنان را نیست چیزی بهتر از شوی.( ویس و رامین ).و ایشان بازگشتند سوی غزنین. ( تاریخ سیستان ). من نیکوئی دنیا و آخرت یافته بخانه بازگشتم. ( تاریخ سیستان ). آنگاه فرمود بازگردید. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 102 ). خواجه علی از گرگان بازگشت و بسیار تکلف کرده بودند گرگانیان و بنشابور آمد. ( تاریخ بیهقی ). چون از این فارغ شدند بوسهل و قوم از پای دار بازگشتند. ( تاریخ بیهقی ).
نگه کن کمینش بگاه ستیز
هم از بازگشتنْش گاه گریز.اسدی.در سور جهان شدم ولیکن
بس لاغر بازگشتم از سور.ناصرخسرو.فاطمه گفت یا اعرابی غفراﷲ لک بسلامت بازگرد که رسول را غش رسیده است. ( قصص الانبیاء ص 243 ). آن حربه که بر سنگ زدم اگر بر شکم تومیزدم چه میکردی برخیز و بازگرد و قصه این عابدان مکن. ( قصص الانبیاء ص 149 ). پس یک چندی برآمد، طالوت بمرد و مملکت بدو بازگشت. ( قصص الانبیاء ص 148 ). اما او خود بازگشت [ شاپور ] و بپارس نشست و پس رسولان میان شاپور و للیانوس آمد شد میکردند. ( فارسنامه ابن البلخی ص 71 ). کی هر کی بازگردد من او را هلاک کنم. ( فارسنامه ابن البلخی ص 105 ). باز باید گشت و یک هفته آسایش داد. ( کلیله و دمنه ).

معنی کلمه بازگشتن در فرهنگ معین

(گَ تَ ) (مص ل . ) ۱ - برگشتن . ۲ - پشیمان شدن .

معنی کلمه بازگشتن در فرهنگ فارسی

بازگردیدن، برگشتن، برگشتن از جائی ، توبه، کردن و از کاری دست برداشتن و منصرف شدن
۱ - بر گشتن مراجعت کردن باز گردیدن. ۲ - پشیمان شدن توبه کردن . ۳ - منصرف شدن ترک کردن .

معنی کلمه بازگشتن در ویکی واژه

rientrare
برگشتن.
پشیمان شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه بازگشتن

پس از رفتن رفیقان بازگشتند همه با خون دل دمساز گشتند
به بوی آن نسیم نو بهاری هلاک بازگشتن آب جاری
و توبه اوّل منزلیست از منزلهاء این راه و اوّل مقامی است از مقامهای جویندگان و حقیقت توبه در لغت بازگشتن بود و توبه اندر شرع بازگشتن بود از نکوهیده ها باز آنچه پسندیده است از شرع وَقَالَ صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ ندامت توبه است.
چو از کهتران آگهی یافت شاه بفرمودشان بازگشتن به راه
مهین‌پرستان برای یک استقرار رزمی دیگر در سال ۲۰۰۲ به اولین کشتی خود (یواس‌اس جان اف. کندی (سی‌وی‌ان-۷۹)) بازگشتند، که طی آن در پایگاه هوایی العدید قطر مستقر شدند.
هزاره جدید دوران جدیدی را برای السد باز کرد. آنها به پیروزی در لیگ قطر بازگشتند، برنده‌های بسیاری از جام حذفی امیر و جام قهرمان شدند. آنها همچنین با کسب پیروزی در لیگ قهرمانان عرب در سال ۲۰۰۱، سومین عنوان خود در این مسابقات را به‌دست آوردند.
برکنریج در بریجپورت، کنتیکت متولد شده است او تا ۱۰ سالگی در دارین کونیتیکت زندگی می‌کرد تا زمانی که او و مادرش به لس‌آنجلس، آن جا را ترک کردند. یک سال بعد آن‌ها به میل ولی، کالیفرنیا نقل مکان کردند. در سن ۱۳ سالگی برکنریج به هنرهای بازیگری، عکاسی و خوانندگی علاقه‌مند شد و در سن ۱۵ سالگی او و مادرش دوباره به لس آنجلس بازگشتند تا برکنریج حرفهٔ بازیگری را دنبال کند. او خواهرزاده بازیگر آمریکایی مایکل وترلی می‌باشد.
و گفت: اول توحید فانی شدن است همه چیزها از دل مرد و بخدای بازگشتن به جملگی.
از من دل و صبر بازگشتند و هنوز منزل منزل غم تو در پیش من است
جفرسون دیویس در طول جنگ داخلی آمریکا، مقام ریاست جمهوری ایالات مؤتلفهٔ آمریکا را برعهده داشت. دولت خودخواندهٔ وی توسط هیچ دولتی در جهان به رسمیت شناخته نشد. نهایتاً با شکست ارتش جنوب در جنگ داخلی آمریکا این واحد سیاسی مضمحل و ایالات شورشی به جمع ایالات متحدهٔ آمریکا بازگشتند.
صعود موفقیت‌آمیز بود و گروه قله را فتح کردند و بدون حادثه بازگشتند. در طول صعود، دست او تاحدودی بسته بود و این به خاطر شرایط اقتصادی سفرش بود که او را مجبور می‌کرد تجهیزات‌اش را از گروه قرض بگیرد. به همین‌خاطر، پس از بازگشت تصمیم گرفت پیش از بازگشتن به شوروی، صعودی سرعتی را به تنهایی روی دنالی انجام دهد.
در نتیجه اغلب نیروهای سپاه پاسداران به جبهه‌های جنوبی بازگشتند و تنها تعداد کمی از فرماندهان برای آموزش نیروهای حزب‌الله لبنان در منطقه باقی ماندند، همین نیروها زمینه شکل‌گیری جبههٔ مقاومت اسلامی که بعدها به حزب‌الله تغییر نام داد، شدند. ربودن احمد متوسلیان، فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله، به همراه چند دیپلمات ایرانی توسط فالانژیست‌های لبنانی تحت حمایت اسرائیل، در این دوره اتفاق افتاد.
نیز چندی بهر رامش شد سوی مازندران بازگشتن را ملک بیمار شد در دامغان
ارتش ایران در دهه ۱۳۵۰ در عملیات‌های حفظ صلح سازمان ملل متحد شرکت می‌کرد و به عنوان بخشی از نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل متحد، گردانی را از ارتش، به ارتفاعات جولان اعزام کرد. پس از انقلاب اسلامی این گردان به ایران بازگشتند و جای خود را به نیروهای ارتش فنلاند دادند.
از آسیب ضحاک ما را چه باک همه بازگشتن بود زیر خاک
ز ایوان بیامد به نزدیک رای بدستوری بازگشتن به جای
هوبرت لامپو پدیدآورنده آثار فراوان از جمله بازگشتن به آتلانتیک (در سال ۱۹۵۳) که تحت تأثیر نفوذ نویسندگان آمریکایی قرار گرفته بود. او شاگرد فیلیپ دیپله سین بود پیله سین اثری بسیار جالب که مایه روانشناسی دارد نوشت.
وزان جایگه بازگشتند شاد بسی از جهاندار کردند یاد
بازگشتن گرچه هست اما وداع تربت است می روم از خویشتن عزم سفر دارم بیا
احمدشاه درانی از این خلاء قدرت برای فتح مجدد هرات و محاصره مشهد در ژوئیه ۱۷۵۰ استفاده کرد. احمد شاه سرانجام در ۱۰ نوامبر از محاصره مشهد دست کشید و به محاصره نیشاپور رفت. با این حال، نیروهای افغان متحمل تلفات سنگین شدند (بسیاری از نیروهای افغان تا حد مرگ یخ زدند) و در زمستان ۱۷۵۱ مجبور به عقب نشینی شدند. بعد از این اتفاق، رهبران قبایل به جنگ با یکدیگر بازگشتند.