بازگرداندن

معنی کلمه بازگرداندن در لغت نامه دهخدا

بازگرداندن. [ گ َ دَ ] ( مص مرکب ) بازگشت دادن. ارجاع. برگرداندن. برگشت دادن. پس فرستادن :
برو همچنان بازگردان شتر
مبادا کزو سیم خواهیم و دُر.فردوسی.مرا بازگردان که دور است راه
نباید که یابد مرا خشم شاه.فردوسی.و بزرگان فرس رسولی بمنذر فرستادند تا پسر را بازگرداند. ( فارسنامه ابن البلخی ص 75 ). || ( اصطلاح بازرگانی ) بازگشت دادن اضافه پرداختی از بابت سرمایه . ( لغات فرهنگستان ایران ). || اسناد دادن. و رجوع به بازگردانیدن شود.

معنی کلمه بازگرداندن در فرهنگ معین

(گَ دَ ) (مص م . ) بازگردانیدن .

معنی کلمه بازگرداندن در فرهنگ عمید

بازگشت دادن، برگردانیدن، بازفرستادن، واپس دادن.

معنی کلمه بازگرداندن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) باز گردانیدن

معنی کلمه بازگرداندن در ویکی واژه

بازگردانیدن.

جملاتی از کاربرد کلمه بازگرداندن

روزنامه شرق روز شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ از قول یک دوست نزدیک این خانواده گزارش داد برای بازگرداندن اجساد آنها حدود ۳۰۰ میلیون تومان پول لازم است. شرق به نقل از سلام ابراهیمی، دوست نزدیک رسول ایران‌نژاد، نوشت: «با نماینده سردشت در منزل هم صحبت کردیم و قول‌هایی داده‌اند، اما نماینده گفته، حدود ۳۰۰ میلیون برای انتقال اجساد لازم است و این هزینه برای این خانواده که تمام دارایی‌شان را برای انتقال بچه‌ها به خارج از کشور خرج کرده بودند، غیرممکن است.»
همچنین در تاریخ ۱۲ دسامبر ۲۰۱۱ باراک اوباما در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که دولت آمریکا خواستار بازگرداندن هواپیمای بدون سرنشین این کشور شده‌است. اوباما در این نشست خبری در واشینگتن گفت: «ما خواستار بازگرداندن آن شده‌ایم. خواهیم دید واکنش ایرانی‌ها چه خواهد بود.» رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «در ارتباط با هواپیمای بدون سرنشین در داخل ایران، من در مورد مسائل اطلاعاتی که محرمانه هستند چیزی نمی‌گویم.»
از اوایل پاییز ۱۳۹۴ به دنبال عدم توان مالی این مؤسسه برای بازگرداندن سپرده‌های مردمی مشکلات این مؤسسه آشکار شد. موارد گوناگون از عدم پرداخت وجه درخواستی از طرف سپرده گذاران مشاهده شد که سپرده گذاران موفق به دریافت وجه نقد از مؤسسه نمی‌شوند و مؤسسه سقفی به میزان ۵۰ یا ۱۰۰ میلیون ریال برای پرداخت به سپرده گذار اعلام می‌کند.
در سالی که مرو سقوط کرد، آقامحمد خان در حال جنگ و ستیز با دیگر مدعیان در نقاط دیگر ایران بود. البته هیچ نشانی از آن نیست که بیرام‌علی خان درخواست یاری از آقا محمد خان کرده است یا حتی فرصت این کار را داشته. در ۱۲۱۰ هجری قمری آقامحمد خان که مشهد را تصرف کرده بود، در نامه‌ای به شاه‌مراد خان حاکم بخارا، خواستار بازگرداندن اهالی مرو از بخارا شد. متن نامه بنا به روایت تاریخ منتظم ناصری به این شرح است:
دوس‌سانتوس در سال ۱۹۹۱ میلادی با معترضان داخلی، که اختلاف با آن‌ها به درگیری و جنگ‌های داخلی هم منجر شده بود، پیمان آشتی بست و قرار شد که نخستین انتخابات در سال ۱۹۹۲ میلادی برگزار شود. مهم‌ترین گروه مخالفان که خواستار به قدرت رسیدن به جای حزب ام‌پی‌ال‌ای بودند، حزب «یونیتا» بود. انتخابات در وقت مقرر انجام شد و با تأیید سازمان ملل و دیگر ناظران بین‌المللی، ام‌پی‌ال‌ای حزب حاکم و دوس‌سانتوس رئیس‌جمهور آنگولا شد. البته یونیتا همچنان به اعتراضات خود ادامه داد و نتایج انتخابات را نپذیرفت به همین دلیل بار دیگر کشور به صحنه درگیری تبدیل شد. دوس‌سانتوس برای بازگرداندن کشور به حالت آرامش اقدام نمود و از سازمان ملل، آمریکا، روسیه و پرتغال برای حل این بحران استفاده کرد.
پس از گذشت ۵۵ روز از مدت حبس قوام، با توجه به نگرانی‌های احمدشاه در پی به قدرت رسیدن سیدضیاء و رضاخان، که با خروج نیروهای انگلیس از ایران احتمال تضعیف سلطنت خود را احساس می‌کرد، فرمان عزل سیدضیاء توسط وی صادر شد و قوام با فرمان احمدشاه به ریاست وزرایی منصوب گردید. مهم‌ترین اقدام قوام پس از رسیدن به این مقام، بازگرداندن سیاستمداران محبوس شده توسط سیدضیاء به عرصه سیاست بود به‌طوری‌که در کابینه او به جز دو نفر، همگی (و از جمله خود او) از محبوسان دوره سیدضیاء بودند.
کلوبک می‌گوید به گورزانسکی پیشنهاد مصالحه به شرط بازگرداندن هدایای خریداری‌شده را داده تا بتواند درآمد حاصل از آن را به خیریه اهدا کند. همچنین وی باید عکس‌هایی که خانه‌های کوربک را نشان می‌دهد، حذف کند و علناً عذرخواهی و اذعان کند که کلوبک را در مورد سابقهٔ پورنوگرافی خود فریب داده‌است. گورزانسکی ادعا می‌کند خودش قبلاً پیشنهاد داده بود تمام هدایایی را که کلوبک برایش خریده یا خودش با کارت اعتباری وی تهیه کرده‌است، بازگرداند، اما سخنگوی کلوبک اذعان داشت کلوبک شخصاً پیشنهاد مصالحه را مطرح کرده‌است.
برای الگوریتم‌های مونت کارلو با خطای دو طرفه نیز احتمال شکست می‌تواند با اجرای مکرر الگوریتم و بازگرداندن تابع اکثریت پاسخ‌ها، کاهش یابد.
نماینده مجلس تولسی گبرد بیان داشت، که وی قانونی را برای بررسی کنگره در مورد «دروغ‌گویی و هدردادن مالیات، مالیه دهندگان» و زندگی‌های نظامیان ایالات متحده، معرفی خواهد کرد. وی مجتمع نظامی صنعتی، قراردادی‌ها و شرکت‌های مشورتی را متهم به نفع‌بردن از «یک کلاه‌برداری نمود که پس از حملات یازده سپتامبر تنها در افغانستان بیش از یک تریلیون دلار به مالیه دهندگان آمریکایی ضرر رسانده‌اند». گبرد مجدداً روی درخواست خود مبنی بر بازگرداندن نیروهای آمریکایی از افغانستان به خانه تأکید کرد.
در مارس ۱۹۷۹ آمریکا پیشنهادی برای جلوگیری از در اختیار قرار گرفتن تکنولوژی پیشرفته این جنگنده به شوروی مبنی بر بازگرداندن اف-۱۴ها و موشک‌های فینیکس در اختیار ایران ارائه داد. دولت موقت انقلاب با این درخواست موافقت کرد، ولی به دلیل حاصل نشدن توافق نهایی بر سر مبلغ پرداختی از جانب آمریکا، انجام نشد.