بازگردان

معنی کلمه بازگردان در لغت نامه دهخدا

بازگردان. [ گ َ ] ( نف مرکب ) رجعت دهنده. ( ناظم الاطباء ).
- بازگردان شدن ؛ واپس افتادن. در رنج افتادن از نکس بیماری. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه بازگردان در فرهنگ عمید

بازگرداننده.

معنی کلمه بازگردان در فرهنگ فارسی

( اسم ) رجعت دهنده مراجعت دهنده باز گرداننده .

معنی کلمه بازگردان در فرهنگستان زبان و ادب

{salvor} [حمل ونقل دریایی] فردی که بازگردانی کند

معنی کلمه بازگردان در ویکی واژه

فردی که بازگردانی کند.

جملاتی از کاربرد کلمه بازگردان

در مارس۱۹۹۲، ۵۵درصد از آمریکایی‌ها گفتند که از بازگرداندن نیروهای آمریکایی به خلیج فارس برای برکناری صدام حسین از قدرت حمایت خواهند کرد.
کنون بر درگهت بر عکس اینست بلا می بازگرداند دعا را
در سپتامبر ۲۰۱۵ ، بنت از کمپین جرمی کوربین در انتخابات رهبری حزب کارگر حمایت کرد. او گفت: «من فکر می‌کنم جرمی کوربین به همه چیز ضربه زده‌است و این واقعیت که او به خوبی انجام داده‌است نشان می‌دهد که مردم نگران این مسائل هستند. دولت از شما می‌خواهد فکر کنید که هیچ کس نگران این مسائل نیست، اما آن‌ها هستند.» در اکتبر پس از پیروزی کوربین در انتخابات، او گفت: «من او را تایید می‌کنم. اگر فقط به این دلیل که حزب کارگر را به چیزی که باید در مورد آن فکر می‌کردند بازگرداند.»
اعتبارت کند به هر مویی بازگرداندت به هر رویی
بکن آخر این هم برای دلم عنان بازگردان به جای دلم
قائم‌مقام فراهانی و امیرکبیر شخصیت‌هایی آگاه و فاقد عصبیت قومی بودند که با قدرت گرفتن در دربار قاجار کوشیدند با تکیه بر تحولات دنیای معاصر، نظام سیاسی اجتماعی ایران را اصلاح کنند و با اقداماتشان در عرصه فرهنگی و فکری نشان دادند درک واقع بینانه تری از مفهوم تجدد دارند. تلاش وافر امیر کبیر صرف تکوین دولتی قوی شد، دولتی که با بازگرداندن نظم به سراسر کشور، مقدمه اصلاحات اجتماعی و اقتصادی را فراهم سازد.
در ابتدا تصور می‌شد که مصرف همزمان این دو ترکیب می‌تواند اثرات جانبی ناخواسته این مواد را خنثی کند و معتادین به مواد مخدر را به سطح هوشیاری عادی بازگرداند. اما به سرعت مشخص شد که مصرف همزمان این دو دارو باعث تشدید عوارض جانبی و آسیب دائمی به سیستم عصبی فرد مصرف‌کننده می‌شود.
به دستور ساواک، ذوالفقاری مأمور می‌شود به همراه زیردستانش به روستایی که اهالی اش پاسگاه آنجا را خلع سلاح کرده‌اند، هجوم ببرد و سلاح‌ها را به پاسگاه بازگرداند...
تنش‌ها پس از چندین سال کاهش یافت و در ۷ مارس ۱۹۹۱، پاریس، هانری را به عنوان وارث و کلرمون بازگرداند و همزمان به میکالا لقب «شاهزاده دونویل» را داد.
نیز از فرموده های امیر مومنان(ع) است: برادرت را با نیکوکاری به وی سرزنش کن. بدیش را با انعام به وی بازگردان.
۳- زمینهای بازگردانده باید به قطعات بیست آیکری میان تهیدستان توزیع شود، بشرط آنکه دریافت کنندگان تعهد کنند که هیچگاه سهم خود را نفروشند و هر سال مالیاتی به خزانه دولت بپردازند.
وی به دلیل فعالیت سیاسی در عهد رضاشاه (حدّ زدن به منشی کنسول انگلیس در شیراز و اعتراض به مسئله کشف حجاب)، دو بار در سال‌های ۱۳۰۶ و ۱۳۰۸ به بوشهر و تهران تبعید شد.برای اعتراض به تبعید وی، مردم در آستانة مقدسة حضرت شاه‌چراغ به طور گسترده اجتماع کردند که همین مسئله باعث درگیری بین نیروهای دولتی و مردم شد که در نتیجه چندین نفر به دلیل تیراندازی مأموران رژیم، کشته شدند.  در ادامة همین اعتراض‌ها، بازار وکیل به مدت سه ماه تعطیل شد و نتایج اقتصادی سنگینی برای دولت داشت که در نتیجة آن، دولت ناگزیر شد او را به شیراز بازگرداند.
قدمت آرامگاه مالک تاکنون مشخص نشده‌است. در منابع متعددی قدمت این بنا به دوره‌های، ایلخانان بازگردانده شده‌است.
دل از راه دنیا به دین بازگردان زعلم و عمل جوی زاد و جهازش
نقلست که وقتی شیخ در صومعه نشسته بود با چهل درویش و هفت روز بود که هیچ طعام نخورده بودند یکی بر در صومعه آمد با خرواری آرد وگوسفندی و گفت: این صوفیان را آورده‌ام چون شیخ بشنود گفت: از شما هر که نسبت به تصوف درست می‌تواند کرد بستاند من باری زهره ندارم که لاف تصوف زنم همه دم درکشیدند تا مرد آن آرد و آن گوسفند بازگردانید.
گریزان از نهیب باز نفسم صعوه سان سویت زهی دولت به لطف این صعوه را گر بازگردانی
برو بازگردان سپه را ز راه ز بیغارهٔ دشمن و شرم شاه
چرا که می ترسم در غیر آن صورت از راه راست میل کنم. اما صدقه ی وی در مدینه را عمر به علی و عباس بازگرداند وهم او نیز از رد خیبر و فدک ابا کرد و گفت: آندو صدقه ی رسول خداست.
مرا بازگردان که دورست راه نباید که یابد مرا خشم شاه
پس از به قدرت رسیدن ماری، دوک نورفولک به همراه اسقف‌های محافظه کار بونر، گاردینر، تونستال، دی و هیث از زندان آزاد شدند و به اسقف نشین‌های سابق خود بازگردانده شدند. در سپتامبر ۱۵۵۳، هوپر و کرانمر به زندان افتادند. نورثامبرلند نیز بعد از گرویدن به کاتولیک اعدام شد.