بازنشسته

معنی کلمه بازنشسته در لغت نامه دهخدا

بازنشسته. [ ن ِ ش َ ت َ / ت ِ ] ( ن مف مرکب ) متقاعد. ( لغات مصوبه فرهنگستان ). کسی که بر اثر مدتی کار مداوم در سنین پیری از خدمت دولت معاف میشود ولی حقوقی دریافت میکند. رجوع به بازنشستگی شود. || خاموش. فرونشسته. منطفی :
شمع فلک با هزار مشعل انجم
پیش وجودت چراغ بازنشسته است.سعدی ( طیبات ).

معنی کلمه بازنشسته در فرهنگ معین

(نِ شَ تِ ) (اِمف . ) کسی که در پیری یا پس از مدتی طولانی یابه علل دیگراز کار برکنار شود واز حقوق بازنشستگی استفاده کند.

معنی کلمه بازنشسته در فرهنگ عمید

۱. کارمند اداره که سال های خدمت خود را مطابق قانون به پایان رسانیده و به واسطۀ خستگی یا پیری از کار برکنارشده و حقوق بازنشستگی می گیرد.
۲. [قدیمی، مجاز] خاموش شده.

معنی کلمه بازنشسته در فرهنگ فارسی

( اسم ) کسی که در پیری یا پس از مدتی طولانی یا بعلل دیگر از کار بر کنار رود و از حقوق بازنشستگی استفاده کند متقاعد . ( جمع : بازنشستگان ).

معنی کلمه بازنشسته در ویکی واژه

(اداری): ویژگی آنکه بعد از مدت طولانی‌ای کار کردن (معمولا ۳۰ سال)، دست از کار می‌کشد یا برکنار می‌شود و حقوق بازنشستگی می‌گیرد.
کسی که در پیری یا پس از مدتی طولانی یا به علل دیگر از کار برکنار شود و از حقوق بازنشستگی استفاده کند.

جملاتی از کاربرد کلمه بازنشسته

شمع فلک با هزار مشعل انجم پیش وجودت چراغ بازنشسته‌ست
«خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ» بیافرید مردم را از آب پشت، «فَإِذا هُوَ خَصِیمٌ مُبِینٌ (۴)» آن گه این مردم بازنشسته جنگینی آشکارا.
در سال ۱۴۰۱ ادوبی این برنامه را بازنشسته و با ادوبی فرسکو جایگزین کرد.
آرسن لیبارتی آوتیسیان (ارمنی: Արսեն Լիպարիտի Ավետիսյան؛ زادهٔ ۸ اکتبر ۱۹۷۳) یک بازیکن فوتبال بازنشسته در پست مهاجم اهل ارمنستان است.
آلبرت داویدلو بازیکن فوتبال بازنشسته در پست هافبک ارمنی‌تبار اهل ایران است که در جام تخت جمشید بازی کرد.
قالُوا نَعْبُدُ أَصْناماً گفتند بتان می‌پرستیم فَنَظَلُّ لَها عاکِفِینَ (۷۱) همیشه بآن بازنشسته‌ایم.
همکاری میان مورگنشترن اقتصاددان و جان فون نویمان ریاضیدان منجر به ابداع شاخه‌های کاملاً نوینی چه در اقتصاد و چه در ریاضیات شد. شاخه‌هایی که از زمان پیدایش، از هر دو جنبهٔ تحقیقات و کاربرد، بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. در سال ۱۹۴۴ مورگنشترن شهروند ایالات متحده شد و چهار سال بعد با دوروتی یانگ ازدواج کرد. او تا سال ۱۹۷۰، که بازنشسته شد، به عنوان استاد اقتصاد در دانشگاه پرینستون به کار خود ادامه داد و در این سال به دانشگاه نیویورک پیوست.
«عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، بازنشسته مظلوم، صاحب‌عزاست امروز»
وی در این سمت با موضوع‌های مربوط به ایران از جمله ماجرای گروگان‌گیری و جنگ ایران عراق سر و کار داشت. آخرین سمت اجرایی وی مشاور مخصوص خانم مارگارت تاچر در امور خارجی بود. وی در سال ۱۹۸۳ بازنشسته شد.
استونز از سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۶ در دانشگاه گلاسگو مدرس تاریخ بود، دکترای خود را در آنجا در سال ۱۹۵۰ به اتمام رساند، و در سال ۱۹۵۶ استاد تاریخ قرون وسطی در آنجا شد. وی در سال ۱۹۷۸ بازنشسته شد. در حال حاضر مقالات وی در بایگانی دانشگاه گلاسکو نگهداری می‌شود.
در فصل ۱۹۹۳ دوباره در جیرو نهم و در تور سیزدهم شد و مدتی پس از تور دو فرانس، بازنشسته شد.
تعداد زیادی از کارگران بازنشسته ایران ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ با تجمع مقابل اداره‌های تأمین اجتماعی مراکز استان‌ها و چند شهر دیگر، خواستار رساندن مستمری‌ها به خط فقر و رفع تبعیض‌های موجود علیه آنان شدند و علیه حضور در انتخابات آتی ریاست جمهوری در این کشور شعار دادند.
در سال ۱۸۶۳ پدر الکساندر از حرفه علمی خود بازنشسته شد و به همراه خانواده به ملک همسرش در شهر بولوبونف نقل مکان کرد.