بازمان

معنی کلمه بازمان در لغت نامه دهخدا

بازمان.( حامص مرکب ) توقف. ( برهان قاطع ). درنگ. ( ناظم الاطباء ) ( انجمن آرای ناصری ) ( آنندراج ). || مقدار ثابتی که بر جای میماند . ( لغات مصوبه فرهنگستان ). مقصود حاصل کار و یا نتیجه خالصی است که از نتیجه به راه افتادن دستگاهی یا کارخانه ای بدست می آید.

معنی کلمه بازمان در فرهنگ معین

(زْ ) ۱ - (اِ مص . ) توقف ، درنگ . ۲ - (اِ. ) مقدار ثابتی که برجای می ماند.

معنی کلمه بازمان در فرهنگ عمید

۱. توقف، درنگ.
۲. (صفت مفعولی ) آنچه از چیزی یا حاصل کاری برجا بماند.

معنی کلمه بازمان در فرهنگ فارسی

۱ - ( اسم ) توقف درنگ . ۲ - ( اسم ) مقدارثابتی که بر جای میماند

معنی کلمه بازمان در ویکی واژه

توقف، درنگ.
مقدار ثابتی که برجای می‌ماند.

جملاتی از کاربرد کلمه بازمان

بدان تا هر کجا کو اسب راند به هر کامی درستی بازماند
شواهد حاکی از این است که فیلم حدود ۹۰ دقیقه، طول استاندارد، طول کشیده‌است، بازماندگان چنین بیاد می‌آورند که چه چیزی فیلمبرداری شده‌است، اما اینکه از کدام صحنه‌ها در نسخه نهایی استفاده شده‌است چیزی مشخص نیست. اگرچه فیلم کامل از بین رفت، اما یک سند باقی مانده از مرحله ویرایش، تمام سکانس‌هایی را که در نسخه نهایی ظاهر شدند، فهرست می‌کند.
روزنامۀ آیندۀ نو به مدیر مسئولی عبدالرسول وصال (رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی در سال‌های آخر دولت محمد خاتمی) در سال ۱۳۸۵ ه‍.ش منتشر شد اما پس از چندی به دلیل مشکلات مالی از انتشار بازماند.
در پی شیوع کرونا گاردن به صندوق آموزش بی خانمان های فلوریدا کمک مالی کرد. اون این کمک را جهت حمایت از دانش آموزان بازمانده از تحصیل به دلیل شیوع ویروس کرونا اهدا نمود همچنین یکی از بند های قرار داد برند 361 درجه با گاردن، حمایت این برند از فعالیت های خیرخواهانه اوست.
آنیتا زوکر در بدو تولد آنیتا گلدبرگ نامگذاری شد. رز و کارل گلدبرگ پدر و مادر آنیتا از بازماندگان هولوکاست بودند. وی از دانشگاه فلوریدا فارغ‌التحصیل شد و توانست مدرک فوق لیسانس هنر خود را از دانشگاه فلوریدای شمالی دریافت کند.
بین ۶۵ تا ۸۰ درصد از بازماندگان با اسکارهای عمیق حفره‌ای (پاک‌مارک) مشخص می‌شوند که برجسته‌ترین آنها در صورت است.
الَّذِینَ هُمْ فِی غَمْرَةٍ ساهُونَ (۱۱) ایشان که در نایافت و بی‌سامانی بازماندگانند.
بازماندی همچو خاک راه تو کی شوی از راز جان آگاه تو‌؟
این شرکت در سال ۱۳۱۹ در شهرک صنعتی بغلان مرکزی آغاز به فعالیت نمود. این فابریکه در طول یکسال سه الی چهار ماه در وقت حاصلات لبلبو فعالیت می‌کرد و در ۲۴ ساعت از ۱۱۰۰ الی ۱۲۰۰ بسته بوره (شکر) ۹۰ کیلویی تولید داشت. بعد از کودتای ۷ ثور سال ۱۳۵۷ و بر اثر جنگ‌های دههٔ ۱۳۷۰ از فعالیت بازماند، اما در سال ۱۳۸۷ به کمک آلمان مجدداً آغاز به کار نمود و این بار نظر به عوامل مختلف در هرسال بیش از یکماه فعالیت کرده نتوانست و تولید آن روزانه به ۱۰۰ الی ۲۰۰ بسته بوره (شکد) ۹۰ کیلویی می‌رسید. از سال ۱۳۹۴ بدینسو دوباره فعال شده و همه ساله در ماه عقرب که حاصلاتپلبلبو می‌گیرند تولید بوره (شکر) فابریکه هم آغاز می‌شود.
علاوه بر کمپین‌های سیاسی، حزب نازی در روزهای قبل از انتخابات به گروه‌های نظامی‌نما و پروپاگاندای ضد کمونیستی هم متوسل می‌شد. در روز انتخاب، ۶ مارس ۱۹۳۳، سهم نازی‌ها از آرا به ۴۳٫۹٪ افزایش پیدا کرد و توانستند بیشترین کرسی‌ها را تصاحب کنند اما از اکثریت بازماندند؛ نتیجتاً، ائتلاف مجدد با حزب خلق ملی آلمان برای تشکیل دولت ضروری بود.
نجویند کین تازه دارند مهر مگر کز روش بازماند سپهر
چو تخت موبد از وی بازماند مرا خود بخت بر تختش نشاند
همه مورخان هم‌نظرند که یعقوب لیث در جندی‌شاپور دفن شده ولی محل شهر جندی شاپور و محل آرامگاه یعقوب لیث به‌طور قطعی مشخص نیست. آرامگاه شاه ابوالقاسم در روستای شاه ابوالقاسم (شاه‌آباد) در ده کیلومتری جاده دزفول به شوشتر محلی است که در برخی پژوهش‌های قدیمی‌تر احتمال داده‌اند آرامگاه یعقوب لیث صفاری باشد و در کنار این آرامگاه خرابه‌هایی وجود دارد که برخی احتمال داده‌اند بازمانده‌های شهر جندی‌شاپور باشد. هر چند در دهه‌های اخیر، اغلب پژوهشگران تعلق این آرامگاه به یعقوب لیث را رد کرده‌اند.
بازمانده‌ای از این زبان به نام لشان ددان در دوران معاصر نیز در شمال غربی ایران صحبت می‌شد که امروزه منقرض شده‌است.
نقلست که علی سهل نامه نوشت جنید که خواب غفلت است و قرار چنان باید که محب را خواب و قرار نباشد که اگر بخسبد از مقصود بازماند و از خود و وقت خود غافل بود چنانکه حق تعالی بداوود پیامبر علیه السلام وحی فرستاد که دروغ گفت: آنکه دعوی محبت ما کرد چون شب در آمد بخفت و از دوستی من پرداخت جنید جواب نوشت که بیداری ما معامله است در راه حق و خواب ما فعل حق است بر ما پس آنچه بی‌اختیار ما بود از حق بما بهتر از آن بود که باختیار ما بود ازما بحق والنوم موهبة من الله علی المحبین آن عطائی بود از حق تعالی بر دوستان و عجب از جنید آنست که او صاحب صحو بود و در این نامه تربیت اهل سکر می‌کند تواند بود که آنجا آن حدیث خواهد که نوم العالمین عبادة یا آن می‌خواهد که تناموعینای ولاینام قلبی.
چنانکه موم که یک روز بازماند زشهد بسش بآتش سوزنده می کنند عقاب
کردت قمار چرخ مسخر به دستخون مسخش کناد دور قمر کز تو بازماند
زرین ترنج خیمهٔ افلاک میخ‌وار در خاک باد کوفته سر کز تو بازماند
مرا کشتن آسان‌تر آید ز ننگ وگر بازمانم به جایی ز جنگ
محمد هادی تألّهی همدانی از فقها و عرفا و مدرسان شیعه بود. تعدادی از نسخه‌های خطی نفیس کتابخانهٔ شخصی تالهی به کوشش بازماندگانش به کتابخانه مرعشی نجفی اهدا شده‌است.