بازرگان
معنی کلمه بازرگان در لغت نامه دهخدا

بازرگان

معنی کلمه بازرگان در لغت نامه دهخدا

بازرگان. [ زَ ] ( اِ مرکب ) سوداگر. تاجر. ( دهار ) ( منتهی الارب ). مخفف بازارگان است و مرکب باشد از لفظ بازار که معروف است و از لفظ گان که برای لیاقت آید. پس معنی بازارگان کسی که لایق بازار باشد و آن سوداگر است و کسانی که به ضم زا خوانند خطاست. در بهار عجم نوشته که بازرگان جمع بازاره [ است ] که به های نسبت بمعنی کسی که در بازار نشیند، مخفف بازارگان و اطلاق آن بر شخص واحد از عالم مژگان و دندان که جمع مژه و دندان است و بمعنی مفرد مستعمل میشودو بمعنی سوداگر مجاز است. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ).مخفف بازارگان است که سوداگر باشد. ( برهان قاطع ). مخفف بازارگان... و آن را سوداگر نیز گویند، یعنی نفعآور. ( انجمن آرای ناصری ). در لهجه زباکی بازارگان «گریرسن 75». ( از حاشیه برهان قاطع چ معین ) : و چون از سیل تباه شد،عیوبه بازرگان... چنین پلی برآورد. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 261 ). بازرگانی را که وی را ابومطیع سکزی گفتندی یکشب شانزده هزار دینار بخشید. ( تاریخ بیهقی ).
ای به نان کرده بدل عمر گرامی را
من ندیدم چو تو بی حاصل بازرگان.ناصرخسرو.مزدور چندانکه در خانه بازرگان بنشست. ( کلیله و دمنه ). بازرگان پرسید که دانی زدن ؟ ( کلیله و دمنه ). بازرگان در آن نشاط مشغول شد. ( کلیله و دمنه ). گویند بازرگانی بود و جواهر بسیار داشت. ( کلیله و دمنه ).
ز بازرگان عمان در نهانی
به ده من زر خریده زر کانی.نظامی.چو بازرگان صد خروار قندی
چه باشد گر به تنگی در نبندی.نظامی.چو دانستم که خواهد فیض دریا
که گردد کار بازرگان مهیا.نظامی.گفت بازرگانم آنجا آورید
خواجه زرگر در آن شهرم خرید.مولوی.به نیکی و بدی آوازه در بسیط جهان
سه کس برند: غریب و رسول و بازرگان.سعدی.جوانمردی را در جنگ تاتار جراحتی هول رسید. کسی گفت فلان بازرگان نوشدارو دارد، اگر بخواهی باشد که دریغ ندارد و چنین گویند که آن بازرگان به بخل معروف بود. ( گلستان ). عابدان جزای طاعت خواهند و بازرگانان بهای بضاعت. ( گلستان ). عُسعُس ؛ بازرگان آزمند و حریص. قازِب ؛ بازرگان نیک آزمند و حریص که گاهی براه خشکی و گاهی براه دریا تجارت کند. ( منتهی الارب ). || دهقان. ( منتهی الارب ). و رجوع به بازارگان شود.

معنی کلمه بازرگان در فرهنگ معین

(زَ ) (اِمر. ) بازارگان ، تاجر.

معنی کلمه بازرگان در فرهنگ عمید

آن که کالا را به صورت عمده خرید و فروش می کند، تاجر، سوداگر.

معنی کلمه بازرگان در فرهنگ فارسی

( صفت اسم ) بازارگان
دهی از ماکو

معنی کلمه بازرگان در دانشنامه عمومی

بازرگان یا تاجر شخصی حقیقی یا حقوقی است که محصولات را برای کسب درآمد خرید و فروش می کند. از لحاظ نوع فعالیت، بازرگانان را می توان به دو دسته کلی طبقه بندی کرد:
• تاجر عمده فروش در زنجیره بین تولیدکننده و بازرگان خرده فروشی فعالیت می کند و معمولاً در مقادیر زیاد کالا خرید و فروش می کند. به عبارت دیگر، تاجر عمده فروش مستقیماً به مصرف کننده نهایی نمی فروشد.
• تاجر خرده فروش، که معمولاً در مقادیر کم، کالا را به کاربران نهایی یا مصرف کنندگان می فروشد. یک مغازه دار نمونه ای از یک کاسب خرده فروش است.
از دیدگاه حقوقی، بازرگانان معمولاً به انواع زیر طبقه بندی می شوند:
• بازرگانان ( اشخاص حقیقی ) :کسانی که عادتاً به تجارت می پردازند.
• شرکت های تجاری ( اشخاص حقوقی ) :سازمان هایی که به تجارت می پردازند.
بازرگان یا تاجر به فردی گفته می شود که شغل خود را معاملات تجاری قرار می دهد و به دلیل آن که معاملات تجارتی، خرید و فروش به قصد کسب سود و درآمد است، بنابراین کلیه اشخاصی که مبادرت به خرید و فروش یا اجاره اموال منقول می نمایند، بازرگان شناخته می شوند. از آنجا که طبق ماده ۵۸۸ قانون بازرگانی اشخاص حقوقی نیز می توانند دارای حقوق و مسئولیت هایی که قانون برای افراد وضع کرده باشند، بنابراین شرکت های تجاری هم بازرگان تلقی می شوند.
به این ترتیب ظاهراً کسبه نیز در ردیف بازرگانان قرار داده شده اند و این معنی از شق ۱ ماده ۲ قانون بر می آید بنابراین کسبه جزء نیز از مزایای قوانین بازرگانی بی بهره نیستند. منتهی در تشریفاتی که به جهت سازماندهی امور بازرگانی وضع شده کسبه جزء مستثنی گردیده است؛ مثلاً این دسته از بازرگانان از داشتن دفاتر تجارتی و ثبت تجارتخانه معاف اند و در مواقعی که از بازپرداخت بدهی های خود ناتوان باشند، تابع مقررات ورشکستگی نیستند.
تشخیص اینکه چه کسی" کاسب جزء " می باشد ، مطابق جدیدترین آئین نامه ماده ۱۹ قانون تجارت کسبه ، پیشه وران، تولیدکنندگان و نظائر آنها که فروش سالیانه آنها از چهار میلیارد ریال تجاوز نمی کند و ارائه دهندگان خدمات در هر زمینه ای  که عایدی غیرخالص آنها متجاوز از دو میلیارد ریال نباشد، کسبه جزء محسوب می شوند.
با تمام این احوال قانون، معاملات بازرگانی را معلوم نموده و آن را به ده قسمت تقسیم کرده، بنابراین کسی که پیشه خود را یکی از اقسام ده گانه قرار دهد از نظر قانون بازرگان شناخته می شود.

معنی کلمه بازرگان در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بازرگان (ابهام زدایی). بازرگان ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • بزرگان، یا بَزِرگان، صورت ترکی کلمه فارسی «بازَرگان» • ده بازرگان، ده مرزی در آذربایجان غربی• گمرگ بازرگان، از بزرگترین گمرک های مسافری ایران در اراضی ده بازرگان، در استان آذربایجان غربی، در مرز ایران و ترکیه• مهدی بازرگان، از رجال سیاسی و علمی ایران از دهه سی تا دهه هفتاد قرن حاضر• وزارت بازرگانی، از وزارت خانه های ایران
...

معنی کلمه بازرگان در ویکی واژه

بازارگان، تاجر.

جملاتی از کاربرد کلمه بازرگان

پسران بازرگان عظت پدر بشنودند و منافع آن نیکو بشناخت. و برادر مهتر ایشان روی به تجارت آورد و سفر دور دست اختیار کرد. و با وی دو گاو بود یکی را شنزبه نام و دیگر را نندبه. و در راه خلابی پیش آمد شنزبه در آن بماند. به حیلت او را بیرون آوردند، حالی طاقت حرکت نداشت، بازرگان مردی را برای تعهد او بگذاشت تا وی را تیمار می‌دارد، چون قوت گیرد بر اثر وی ببرد. مزدور یک روز ببود، ملول گشت، شنزبه را بر جای رها کرد و برفت و بازرگان را گفت: سقط شد.
اگر خورشید جاویدان نگشتی درخت و رخت بازرگان نگشتی
در ادامه فعالیت‌های بنیاد خیریه بازرگانان، بنیاد نیکوکاری بازرگانان در حال حاضر با هدف ساماندهی مراکز خیریه در کشور برای ارائه خدمات خیرخواهانه هدفمند و همه‌شمول ایجاد شده‌است.
محلهٔ آرامیان به افتخار یکی از بازرگانان بزرگ و خَیر معروف ارمنی شهر تبریز به نام ماطِوُس آرامیان ملقب به مُسیو آرامیان، به این نام خوانده شده و نخستین سالن تئاتر ایران در سال ۱۲۹۱ خورشیدی نیز در این محله توسط وی تأسیس شده‌است. البته ارامنهٔ تبریز پیش از این تاریخ نیز در این تالار مراسم‌هایی را برگزار می‌کردند.
آتنیوم یک باشگاه خصوصی در شهر لیورپول انگلستان است. این باشگاه برای اطمینان از تأمین به‌روزرسانی روزنامه‌ها و جزوات و ایجاد یک کتابخانه برای استفاده بازرگانان و افراد حرفه‌ای در این شهر تأسیس شد. در سال ۱۹۲۴ ساختمان اصلی این باشگاه تخریب شد و یک ساختمان جدید در نزدیکی آن جایگزین شد. اعضای این باشگاه به عنوان صاحبان آن شناخته می‌شوند، زیرا تمامی اعضای باشگاه اعم از زن و مرد دارای یک سهم هستند. این ساختمان شامل یک کتابخانه بزرگ است که البته صاحبان آن نیز برای کارکردهای اجتماعی از آن استفاده می‌کنند. این ساختمان همچنین می‌تواند برای استفاده توسط افراد و سازمانهای خارجی بکار گرفته شود.
بر اساس آخرین اسناد موجود وی دست کم در سال ۱۳۲۲ عضو اتاق بازرگانی کرمان هم بوده‌است. خانه وی در کرمان اینک به باغ موزه تبدیل شده‌است.
· برای عموم مردم تورم اسباب نگرانی بود. کارگران حزبی و دولتی و کارکنان شرکت‌های دولتی و دیگران با برخورداری از حقوق ثابت از مشاهده تجار و بازرگانان غنی که ثروتشان را به رخ همگان می‌کشیدند عصبانی بودند.
آفانازی نیکی‌تین (درگذشته در سال ۱۴۷۲) بازرگان اهل روسیه و یکی از نخستین اروپایی‌هایی بود که به هند سفر نمود و دیدار خود از این کشور را مستند کرد. او شرح سفر خود را در داستانی به نام سفر به دیگر سوی سه دریا گرد آورد.
به ساقش باغبان از ذوق ناظر چو بازرگان به صندوق جواهر
شهر امروزی اربیل بر روی تپه‌ای باستانی قرار گرفته است. بر روی آن تپه، دیوارها و بقایای یک دژ عثمانی به چشم می‌خورد. در سده‌های میانه شهر اربیل به یک کانون بازرگانی بر جادهٔ میان بغداد و موصل تبدیل شد و امروزه نیز با قرار داشتن در مسیرهای جاده‌ای و ریلی از اهمیت زیادی برخوردار است.
معرفت داری و سرمایهٔ بازرگانی چه به از دولت باقی بده و بستانش
تلفن را برداشتم و به بازرگان گفتم که شما خبر را شنیدی؟ گفت چه خبر؟ گفتم الان یزدی اعلام کرد که دولت ایران یک طرفه قراردادهایش را با آمریکا فسخ کرد. گفتم این مسئله فقط در مورد نیروی هوایی نزدیک به ده میلیارد دلار خسارت می‌شود. حالا من در مورد نیروی زمینی و بقیه نمی‌دانم.
به نیکی و بدی آوازه در بسیط جهان سه کس برند رسول و غریب و بازرگان
سال‌ها پیش از آنکه شاه عباس بزرگ، ارمنیان را به داخل فلات ایران کوچ دهد، بازرگانان ارمنی از طریق شیراز و بندرعباس با هندوستان داد و ستد داشتند. «هایک عجمیان»، محقق نام آشنای ارمنی، شش دهه پیش در قبرستان ارمنیان شیراز در باباکوهی (کوه)، سنگ مزارهایی از ارمنیان یافت که تاریخ ۱۵۵۰ میلادی داشتند. این امر نشان می‌دهد که حداقل پنجاه سال پیش از مهاجرت اجباری بزرگ ارمنیان بازرگانان ارمنی در شیراز مستقر بوده و کلیسا و خانه‌هایی داشتند.
بایدکه زندگانی چنان کند که چون وقت سفر آخرت در آید جمله سود و سرمایه خویش از پیش بفرستاده باشد تا از پس مال خویش تواند رفتن. همچون بازرگانی که بسفری خواهد رفت مال را از پیش بفرستد او را در شهر قرارو آرام نماند. و در ان کوشد که تا چگونه از پس مال برود و آن ساعت که وقت رحیل کاروان باشد او را ازان وقت خوشتر نبود. و چنان کند که آنچ از وی بازماند بقدر کفافی بفرزندان دهد و باقی وقفی و خیری کند که بعد از وی صدقه جاریه بود والا دریغ باشد که او رنج برد و دیگری برخورد.
شارما از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ در دولت ترزا می نخست‌وزیر به عنوان معاونت وزیر در امور مسکن و از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ به عنوان معاونت وزیر کابینه در امور کار خدمت کرد. سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ به عنوان معاونت وزیر امور خارجه خدمت کرد. در سال ۲۰۱۹، از سوی نخست‌وزیر بوریس جانسون به عنوان وزیر کابینه در امور بین‌الملل منصوب شد. او در ترمیم کابینه ۲۰۲۰ به سمت وزیر کابینه در امور بازرگانی، انرژی و استراتژی صنعتی ارتقا یافت، دفتری که تا سال ۲۰۲۱ در آن خدمت کرد.
عابدان جزای طاعت خواهند و بازرگانان بهای بضاعت، من بنده امید آورده‌ام نه طاعت و به دریوزه آمده‌ام نه به تجارت.
سود بازرگان دریا بی‌خطر ممکن نگردد هر که مقصودش تو باشی تا نفس دارد بکوشد
۱۰۳. پادشاهی که بازرگانان می آزارد، درِ خیر و نیکنامی بر شهر و ولایت خود می بندد.
و تا بتوانی از خیانت کردن بپرهیز، که هر که به یک‌بار خاین گشت هرگز کسی برو اعتماد نکند و راستی پیشه کن، که بزرگترین طراری راستی است؛ نیک معامله و خوش ستد و داد باش و کس را وعده مکن، چون کردی خلاف مکن و خربده مگوی، چون گویی راست گوی، تا حق تعالی بر معاملهٔ تو برکت کند و در معاملات در حجت ستدن و دادن هشیار باش، چون حجتی بخواهی داد تا نخست حق به‌دست نگیری حجت از دست منه و هر کجا روی آشنایی طلب کن و اگر بازرگان باشی و هیچ بار به شهر‌ی نرفته باشی با نامهٔ محتشمی رو به تعرف خویش، اگر بکار آید، و الا زیانی ندارد و نتوان دانست که حال چون باشد و با مردم ساخته باش و با مردم ناسازنده و جاهل و احمق و کاهل و بی‌نماز و بی‌باک سفر مکن، که گفته‌اند: الرفیق ثم الطریق و هر که ترا امین دارد گمان او در حق خویش دروغ مکن و هر چه خواهی خرید نادیده و نانموده مخر و هر که ترا امین دارد امین خود و او باش و آنچ بخواهی فروختن اول از نرخ آگاه باش و به شرط و پیمان مفروش، تا آخر از داوری و گفت و گوی رسته باشی و طریق کدخدایی نگاه دار، که بزرگترین بازرگانی کدخدایی است از آن خانه باید که کدخدایی پراکنده نکنی و حوایج خانه در سالی به یک‌بار به وقت نوقان جمله بخری، از هر چه ترا بکار آید، دو چندان که در سال بکار شود بخر، پس از نرخ آگاه باش و چون نرخ گران شود، از هر چیزی نیمی بفروش، از آنچ خریده باشی، تا آن یک‌سال رایگان خورده باشی و درین بزه نبود و نه بدنامی و هیچ کس ترا بدین معنی به بخل منسوب نکند، که این از جملهٔ کدخدایی است؛ چون در کدخدایی خویش خللی بینی تدبیر آن کن تا دخل خود زیادت بینی، تا آن خلل در کدخدایی تو راه نیابد، پس اگر چارهٔ زیادت کردن دخل ندانی از خرج کمتر کن، همچنان بود که در دخل زیادت کرده باشی. پس اگر از بازرگانی نیکو نیفتد و خواهی که در علمی شریف باشی از گذشت علم دین هیچ علمی سودمند‌تر و شریف‌تر از علم طب نیست که رسول گفته است، صلی‌الله علیه و سلم: العلم علمان علم الادیان و علم الابدان.