بازده

معنی کلمه بازده در لغت نامه دهخدا

بازده. [ دِه ْ ] ( اِ مرکب ) مقدار درآمد و نتیجه و بهره ای که از زمین مزروع یا کارخانه ای حاصل شود. || مقدار کاری که از یک دستگاه فنی گرفته میشود. ضریب انتفاع .

معنی کلمه بازده در فرهنگ معین

(دِ ) (اِمر. ) نتیجة کار، راندمان .

معنی کلمه بازده در فرهنگ عمید

۱. (فیزیک ) نتیجۀ کار یک دستگاه به نسبت مقدار انرژی که در آن مصرف می شود.
۲. مقدار محصولی که انسان یا ماشین در مدت معین تولید می کند، راندمان.

معنی کلمه بازده در فرهنگ فارسی

مقدار در آمد و که از زمین مزروع بدست اید

معنی کلمه بازده در فرهنگستان زبان و ادب

{efficiency} [فیزیک] نسبت کار انجام شده یا انرژی تولیدشده در هر ماشین به انرژی اولیه ای که به این منظور مصرف شده باشد

معنی کلمه بازده در ویکی واژه

نتیجة کار، راندمان.

جملاتی از کاربرد کلمه بازده

یکی از بزرگترین مشکلات الکترونیک مقیاس مولکولی تجاری کردن آن است. به گونه‌ای که روش با صرفه‌ای برای اتصال مدارهای مقیاس مولکولی به بقیه مدارهای رایج به‌طوری‌که بازده خوبی و قابل تکراری داشته باشند پیدا نشده‌است. در حال حاضر، سختی وصل کردن انواع مدارهای مختلف (چه از نوع معمولی و نوع مولکولی) بر کوچک‌سازی این مدارها غلبه کرده‌است. این سختی موقعی که مولکول‌ها دارای اشکال خاص هندسی یا دارای چند قطب هستند دوچندان می‌شود.
ور توانی که رهی بازدهی به باشد تا درآییم و سلامیش کنیم ار تنهاست
از الکتروموتور در فن‌ها، پمپ‌ها، کمپرسورها، ابزارهای خانگی، لوازم خانگی، خودروهای برقی، تجهیزات تهویه مطبوع، ابزارهای برقی و ربات‌های صنعتی استفاده می‌گردد. تقاضای موتورهای بازده بالا به دلیل عوامل مختلفی در حال افزایش است، این عوامل شامل: عمر طولانی، نیاز به نگهداری کم، مصرف انرژی پایین و تحمل زیاد ولتاژهای نوسانی، افزایش قیمت برق و استانداردهای سختگیرانه مصرف برق می‌باشد.
گرفته شد همیشه برقرار نیست و محدودیتی دارد که به آن باید توجه کرد، نظر به اینکه بازده کوانتومی، خود به طول موج
قوله وَ هُمْ یَنْهَوْنَ عَنْهُ مقاتل گفت: این در شأن بو طالب عبد المطلب آمد. نام وی عبد مناف بن شیبه، مردمان را از رنجانیدن رسول خدا (ص) باز میداشت، و خود او را تصدیق نمیکرد، و این آن بود که قریش بخانه بو طالب گرد آمدند، و گفتند: ای سرور عرب و ای سالار قریش! این برادر زاده تو دین نو آورده است، و آئین نو نهاده است، و مردمان را از دین پدران می‌برگرداند، یا او را از این کار باز دار، یا او را بدست ما بازده، تا خلق را از فتنه وی باز رهانیم، بو طالب گفت: مالی عنه صبر.
تحقیقات اقتصاد کشاورزی به کاهش بازده در تولید محصولات کشاورزی و همچنین هزینه‌های کشاورزان و پاسخ‌های عرضه پرداخته است. تحقیقات زیادی تئوری اقتصادی را در تصمیمات سطح مزرعه اعمال کرده است. مطالعات مربوط به ریسک و تصمیم‌گیری تحت عدم اطمینان، کاربردهای واقعی در سیاست‌های بیمه محصول و درک چگونگی انتخاب کشاورزان در کشورهای در حال توسعه در مورد پذیرش فناوری دارد. این موضوعات برای درک چشم‌انداز تولید غذای کافی برای جمعیت در حال رشد جهان، با توجه به منابع جدید و چالش‌های زیست‌محیطی مانند کمبود آب و تغییرات آب و هوایی جهانی، مهم هستند.
ای لک لک و سالار ده آخر جوابی بازده در قعر رفتی یا شدی بر آسمان بر آسمان
جوع البقر لولی ‌کرمان نپسندید کان بحر عطا کوزه‌صفت بازدهد نم
نقلست که جریری مجلس می‌داشت جوانی برخاست وگفت: دلم گم شده است دعا کن تا بازدهد جریری گفت: ما همه درین مصیبت‌ایم.
در مقابل، اثبات فناوری، هدف تعیین راه حل برای برخی از مشکلات فنی (مانند چگونگی ادغام دو سیستم) یا نشان دادن این است که یک پیکربندی داده شده می‌تواند به یک بازده خاص برسد. هیچ کاربر تجاری‌ای نیازی به اثبات فناوری ندارد.
ج) جهت تضمین بازدهی مناسب سهام شرکت‌های مشمول واگذاری اصلاحات لازم در خصوص بازار، قیمت‌گذاری محصولات و مدیریت مناسب براساس قانون تجارت انجام گردد.
وگرنه زمن بنده خشنود باش به حضرت رَهَم بازده زود باش
در سال ۲۰۱۳، سود خالص این بانک ۵.۶ میلیون منات بود. بازده سرمایه برای سال ۲۰۱۳ معادل ۱۹.۴ درصد محاسبه شد.
این طبیبان غلط بین همه محتالانند همه را نسخهٔ بدرید و به سر بازدهید
این دسته از واکنش‌ها به دلیل شرایط کنترل شده‌ای که دارند، دارای بازده بیشتری هستند. به عنوان مثال تولید برق از روش سلول‌های سوختی، بازده را حدوداً سه برابر بیشتر از روش تولید برق به صورت غیرمستقیم می‌کند.
رشتهٔ پر گره و مهر تب قرایان هم به قرا دم تسبیح شمر بازدهید
الکتروکرومیسم پدیده ای است که در آن یک ماده تغییراتی در رنگ یا کدری در پاسخ به یک محرک الکتریکی نشان می‌دهد. به این ترتیب، یک پنجره هوشمند ساخته شده از یک ماده الکتروکرومیک می تواند طول موج‌های خاصی از نور ماوراء بنفش، مرئی یا (نزدیک) مادون قرمز را مسدود کند.توانایی کنترل عبور نور نزدیک مادون قرمز می‌تواند بازده انرژی یک ساختمان را افزایش دهد و میزان انرژی مورد نیاز برای خنک کردن در تابستان و گرما در زمستان را کاهش دهد.
ضمیر من همه شب با تو راز می گوید وگرنه بازدهم یک بیک نشان سخن
و گفت: معرفت بسه وجه حاصل شود یکی به تفکر در امور که چگونه آنرا تدبیر کرده است و دیگر در مقادیر که چگونه آنرا تقدیر کرده است و در خلق چگونه آنرا آفریده است اگر کسی شرح این سه کلمات بازدهد مجلدی برآید اما این کتاب جاء آن نیست.
بازدهی انرژی و انرژی تجدیدپذیر دو اصل انرژی پایدار شمرده می‌شوند.