بازدم

بازدم

معنی کلمه بازدم در لغت نامه دهخدا

بازدم. [ دَ ] ( اِ مرکب ) برآوردن نفس ( در برابر، دم = فروبردن نفس ). زفیر . ( لغات مصوبه فرهنگستان ).

معنی کلمه بازدم در فرهنگ معین

(دَ ) (اِمر. ) خارج کردن هوا از ریه .

معنی کلمه بازدم در فرهنگ عمید

هوایی که از ریه خارج می شود، زفیر.

معنی کلمه بازدم در فرهنگ فارسی

نفسی که از سینه بر آید، و از ریه خارج شود
( اسم ) خروج هوای تنفسی از ریه عملی که دستگاه تنفسی پس از عمل دم انجام می دهد زفیر .

معنی کلمه بازدم در دانشنامه عمومی

بازدم به عمل خروج هوای موجود در دستگاه تنفسی بدن انسان گفته می شود. در یک چرخه کامل عملیات تنفس، این عمل در مقابل عمل دَم قرار می گیرد. عمل بازدم یکی از تاثیرات انقباض کشسانی ماهیچه میان دنده درونی ریه ( به انگلیسی: Internal Intercostal muscles ) و ماهیچه دیافراگم موجودات زنده است. این یک عمل غیر خودآگاهی است و مغز انسان در حالت های خوابیدن، صحبت کردن و غیره این کار را در فاصله های زمانی معین انجام می دهد و زمانی بازدم متوقف می شود که انسان آگاهانه تصمیم به توقف این عمل نماید.
• ماهیچه میان دنده برونی شل می شود.
• ماهیچه میان دنده درونی به سمت درون و پایین منقبض می شود و قفسهٔ سینه را نیز در همین جهات حرکت می دهد که منجر به کوچک شدن فضای درونی قفسه سینه می شود.
• پردهٔ دیافراگم شل می شود
• در باز دم عمیق ماهیچه های شکمی هم درگیر هستند
در بازدم به دلیل کوچک شدن حجم درونی قفسه سینه و زیاد بودن غلظت هوا و اجزای آن مانند دی اکسید کربن، هوا ی درونی شش ها توسط پخش مولکولی به بیرون شش ها منتقل می شود.
• دم ( تنفس )

معنی کلمه بازدم در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:تنفس

معنی کلمه بازدم در ویکی واژه

خارج کردن هوا از ریه.

جملاتی از کاربرد کلمه بازدم

به سفری دوازده هزار کیلومتری خواهی رفت. سفری آمیخته با جان کندن‌های دم‌ها و بازدم‌ها. بی‌خبر و ساده از این سوی جهان تا آن سو خواهی رفت تا چشم در چشم هیولا بدوزی. از قیطریه تهران تا اورنج کانتی کالیفرنیا. از خانه تا غربت. از امروز تا فردا. جان خواهی کند رویاهایت را به خاطر بسپری و حفظ‌شان کنی. روز به روز. شب به شب.
دیگر شواهد حمایتی عبارتند از: اختلاف ≥۲۰ درصد در اوج جریان بازدمی حداقل در سه روز در هفته به مدت حداقل دو هفته، بهبود ≥۲۰ درصد اوج جریان پس از درمان با سالبوتامول، کورتیکواستروئیدهای استنشاقی یا پردنیزون، یا ≥۲۰ درصد کاهش در اوج جریان به دنبال قرار گرفتن در معرض یک محرک. با این حال، آزمایش حداکثر جریان بازدمی نسبت به اسپیرومتری متغیرتر است و بنابراین برای تشخیص معمول توصیه نمی‌شود. ممکن است برای نظارت روزانه خود در افراد مبتلا به بیماری متوسط تا شدید و برای بررسی اثربخشی داروهای جدید مفید باشد. همچنین ممکن است در هدایت درمان در کسانی که تشدید حاد دارند، مفید باشد.
هر گاه /پ/ و /ت/ پس از /س/ بیاید، حلقی و دمشی ادا می‌شود. (دمش در برابر بازدمش)
نسیم باد سحر عزم بوستان دارد دمید و بازدمش کیمیای جان دارد
جان سید شد قبول عشق او مقبلانه جان از آن میبازدم
وقفهٔ تنفسی در خواب به طولانی یا نامنظم شدن فاصله زمانی دم و بازدم گفته می‌شود.
واج‌های /پ/، /ت/، /چ/ و /ک/ هنگامی که در آغاز هجا باشد، حلقی و دمشی ادا می‌شود. (دمش در برابر بازدمش)
در نوشتار خط عربی، با تبعیت از لهجهٔ مومباسا، بین صداهای غیر بازدمی و صداهای بازدمی (هم‌خوان‌هایی که ادا با بازدم هوا، صدای ھ دارند) تفاوت قائل شده است. به مانند الفبای اردو، برای نشان دادن این مسئله، از حرف «ه» دو چشمه (ھ) استفاده می‌شود.
محل صحیح لوله تراشه به چند روش تصدیق می‌شود که شامل مشاهده افزایش دی اکسید کربن انتهای بازدمی، گوش کردن صدای هر دو ریه و معده، مشاهده حرکت قفسه سینه و مشاهده بخارات تنفسی درون لوله تراشه می‌باشد.
1-حجم جاری، 2-حجم ذخیره دمی، 3-حجم ذخیره بازدمی و4- حجم باقی‌مانده.
یکی از علائم برای تشخیص سریع مسمومیت با سیانور، بوی بد بادام تلخ است که از دهان مصدوم یا هوای بازدمی او به مشام می‌رسد.
متابولیسم نسبتاً آهسته استونیتریل به هیدروژن سیانید اجازه می‌دهد تا بیشتر سیانید تولید شده با تبدیل شدن به تیوسیانات در بدن سم زدایی شود. همچنین مقدار بیشتر استونیتریل قبل از متابولیسم بدون تغییر از طریق بازدم و ادرار دفع می‌شود.