بازجویی

بازجویی

معنی کلمه بازجویی در لغت نامه دهخدا

بازجویی. ( حامص مرکب ) عمل بازجو. تفتیش. تجسس. تحقیق. فحص. بازجست. پژوهش. پیشتر بجای این کلمه تفتیش کتبی و اقتراح و تحقیق بکار میرفت : ازبازجوئی نوشته های فلان معلوم شد که حق بجانب اوست.

معنی کلمه بازجویی در فرهنگ معین

(حامص . ) پرس و جو از متهم ، استنطاق .

معنی کلمه بازجویی در فرهنگ عمید

تحقیق و پرسش از متهم یا مظنون دربارۀ موضوع اتهام.

معنی کلمه بازجویی در فرهنگ فارسی

عمل باز جو تحقیق باز جو از متهم استنطاق .

معنی کلمه بازجویی در دانشنامه عمومی

بازجویی (فیلم ۱۹۸۲). بازجویی ( لهستانی: Przesłuchanie ) یک فیلم است که در سال ۱۹۸۲ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به آگنیشکا هولاند اشاره کرد.

معنی کلمه بازجویی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بازجویی تحقیق از متّهم است و از آن به مناسبت در باب اقرار سخن رفته است.
تهدید و کتک زدن متّهم یا تنگ گرفتن بر او هنگام بازجویی جایز نیست.
اجبار در اقرار
اگر شخص در بازجویی مجبور به اقرار شود، اقرار او از نظر شرع اعتبار ندارد؛ بنابراین اگر بر اثر تهدید، به چیزی اقرار کند که موجب حد می شود، مانند زنا یا سرقت، حد بر او جاری نمی شود.

[ویکی فقه] بازجویی (فقه). بازجویى تحقیق از متّهم است و از آن به مناسبت در باب اقرار سخن رفته است.
تهدید و کتک زدن متّهم یا تنگ گرفتن بر او هنگام بازجویى جایز نیست.
ارشاد السائل، ص۱۷۸.
اگر شخص در بازجویى مجبور به اقرار شود، اقرار او از نظر شرع اعتبار ندارد؛ بنابراین اگر بر اثر تهدید، به چیزى اقرار کند که موجب حد مى شود، مانند زنا یا سرقت، حد بر او جارى نمى شود.
ارشاد السائل، ص۱۸۰.
۱. ↑ ارشاد السائل، ص۱۷۸.
...

معنی کلمه بازجویی در ویکی واژه

پرس و جو از متهم ؛ استنطا

جملاتی از کاربرد کلمه بازجویی

«پلیس خوب - پلیس بد» یکی از روش‌های مرسوم در بازجویی است که در آن دو بازجو، دو روش مختلف را در رویارویی با مظنون در پیش می‌گیرند. در این روش پلیس بد مظنون را تحت فشار قرار می‌دهد اما پلیس خوب از مظنون حمایت می‌کند. هدف از این روش این است که فرد متهم از ترسِ خشم پلیس بد به پلیس خوب پناه بیاورد و با او همکاری کند.
در آوریل ۲۰۱۸ پیشنهاد شد که به اداره سیگنال‌های استرالیا اختیار گردآوری اطلاعات از مردم استرالیا داده شود. وزیر کشور استرالیا (پیتر داتن) از این پیشنهاد حمایت کرد. اما بسیاری از اعضای هیئت دولت وقت، با آن مخالفت کرده و گفتند لازم نیست. زیرا بر پایه مصوبه‌های پیشین، هم‌اکنون سازمان اطلاعات امنیت استرالیا و پلیس فدرال استرالیا اجازه همکاری با اداره سیگنال‌های استرالیا را برای بررسی و بازجویی کسب و کارها و شهروندان استرالیا دارند.
در شیب تا تو با شاب همبازی نخستی من بعد بازجویی زین پیش هر چه جستی
لیک گر بازجویی آن انسان که بود فعل و سیرتش این سان
شتابش عادتی زاده طبیعی است درنگش بازجویی مستعار است
رالف وایت، یکی از سه مظنونی که در واقع یک مأمور مخفی بود، یکی از افرادی بود که افنی مورد بازجویی متقابل قرار داد. وایت کسی بود که در تمام مدت شکور به پلیس بودن او شک داشت، زیرا او دیگران را به خشونت تحریک می‌کرد. او رالف را وادارکرد تا با ادای سوگند اعتراف کند که او و دو مأمور دیگر بیشتر فعالیتهای غیرقانونی را سازماندهی کرده‌اند. او همچنین رالف را مجبور کرد تا به دادگاه اعتراف کند که فعالیتی که آنها با هم انجام داده بودند «قدرتمند، الهام بخش و زیبا» بود. افنی از آقای وایت سؤال کرد که آیا وی به اشتباه روسای پلنگ سیاه را به روسای پلیس خود معرفی کرده‌است؟ او گفت بله «وی پرسید آیا وی به جامعه خیانت کرده‌است؟ او گفت بله.»
و روز شد، امیر بار داد و اعیان حاضر آمدند، گفت: «غازی مردی راست است و بکار آمده‌ ؛ و درین وقت وی را گناهی نبود که وی را بترسانیدند. و این کار را باز جسته آید و سزای آن کس که این ساخت فرموده آید.» خواجه بزرگ و اعیان گفتند: همچنین باید . و این حدیث عبدوس بکس خویش بغازی رسانید، وی سخت شاد شد. و پس از بار امیر بو الحسن عقیلی را و یعقوب دانیال و بو العلا را که طبیبان خاصّه‌ بودند، بنزدیک غازی فرستاد که «دل‌مشغول نباید داشت، که این بر تو بساختند، و ما بازجوییم این کار را و آنچه باید فرمود، بفرماییم، تا دل بد نکند که وی را اینجا فرود آوردند بدین باغ برادر ما، که غرض آنست که بما نزدیک باشی و طبیبان با تفقّد و رعایت بدو رسند و این عارضه زایل شود، آنچه بباب وی واجب باشد، آنگه فرموده آید.» غازی چون این بشنید، نشسته‌ زمین بوسه داد- که ممکن نگشت که برخاستی‌ - و بگریست و بسیار دعا کرد، پس گفت: «بر بنده بساختند تا چنین خطائی برفت و بندگان گناه کنند و خداوندان درگذارند . و بنده زبان عذر ندارد، و خداوند آن کند که از بزرگی وی سزد.» و بو الحسن بازگشت و آنچه گفته بود، باز گفت. محمودیان چون این حدیثها بشنودند، سخت غمناک شدند و در حیلت افتادند تا افتاده برنخیزد . و کدخدای غازی و قومش چون حالها برین جمله دیدند، پس بدوسه روز از بیغوله‌ها بیرون آمدند و نزدیک وی رفتند.
عزیزا جهد کن گر راز جویی که با خود راز خود می‌بازجویی
داستان فیلم دربارهٔ پسر ۱۸سالهٔ یتیم فقیری ساکن بمبئی به‌نام جمال ملک است که در مسابقهٔ چه کسی می‌خواهد میلیونر شود؟ شرکت کرده و موفق شده تا مرحلهٔ پایانی پیش برود؛ همین باعث مظنون شدن پلیس به تقلب در مسابقه و دستگیریش می‌شود. بازرس پلیس به او می‌گوید به‌شرطی آزادش می‌کند که بگوید چگونه به جواب سؤال‌ها دست پیدا کرده؛ که جمال داستان زندگیش را برای مأمور بازجویی تعریف می‌کند.
از جمله فعالیت‌های دیگر دندریا، می‌توان به نظارت بر بازجویی‌های ابوزبیده، عبدالرحیم النشیری و خالد شیخ محمد اشاره کرد که در گزارش مجلس سنای ایالات متحده مصداق «شکنجه» دانسته شده بودند. آنطور که گفته شده، او در ترور عماد مغنیه از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان در دمشق، سوریه نقش داشته‌است. او بابت حمله به اردوگاه چپمن در خوست افغانستان که منجر به کشته شدن هفت مأمور سازمان سیا توسط یک بمب‌گذار انتحاری گشت، به شدت سرزنش شد.
عبدالله در سال ۲۰۰۳ به محلی در جنوب شرقی ایران رفت و مدتی بعد، در ایران بازداشت و حبس خانگی شد. بازجویی از سلیمان ابوغیث، سخنگوی سابق القاعده، تأیید کرد که عبدالله در ایران در حبس خانگی به سر می‌برد.
در جهان گر بازجویی نیست بی‌سودا سری لیک این سودا غریب آمد به عالم نادری
وحید افکاری و دیگر متهمان تأکید داشتند که در ایام بازجویی، تحت شکنجه اعتراف کرده بودند.
ره راستی بازجوییم از اوی سخن جز به خوبی نجوییم از اوی
با تأیید این حکم توسط دادگاه عالی، در واقع دوره ای از تعقیب و آزار جادوگران در تاریخ نروژ آغاز شد. حدود۲۶۰ زن در قرن ۱۶ و ۱۷م، به عنوان جادوگر در نروژ بازجویی، محکوم و اعدام شدند که معروفترین آنها سرگذشت آنه پدرسدوتر است. افراد با کوچک‌ترین اتهام ارتباط با شیطان یا شرکت در مراسم شیطانی در معرض خطر اعدام قرار می‌گرفتند. ۳۰ سال پس از اعدام آنِّه پِدِرسْدوُتِر اولین محاکمه جمعی زنان جادوگر در یک دهکده ماهیگیری در شرق فینمارک صورت گرفت.
و در ایستاد و هر چه رفته بود و رای وزیر بر آن قرار گرفته باز گفت [و گفت‌] که همچنان است که امیر میگوید، این عجزی باشد و ظاهر است، اما ضرورت است. و مرا گفت «ای بو الفضل، وزیر رایی نیکو دیده است، مگر این تدبیر راست برود تا بنام نیکو بهرات رویم، که نباید که خللی افتد و شغل دلی‌ پیش آید که‌ این عجز را بازجوییم.
حروف کائنات ار بازجویی همه در تو است و تو در لوح اویی
در آن حالی که حالم بازجویی محالی را میسر می‌توان کرد
پس از دریافت اطلاعات، شوگون‌سالاری بلافاصله فرستاده‌ای را به کیوتو فرستاد و هینو توشیکی و دیگران را به کاماکورا، کاناگاوا فرستاد. با این حال، پس از بازجویی شدید، یکی از مردان دستگیر شده اعتراف کرد که «امپراتور گو-دایگو کسی بود که نقشه سرنگونی شوگون‌سالاری را طراحی کرد» و امپراتور گو-دایگو نیز در خطر افتاد.
این سریال پیرامون قتلی مشکوک است و مردی که به جرم این قتل محکوم می‌شود. آن مرد از وقوع حادثه چیزی در خاطر ندارد. بازجویی‌های پلیس و کارآگاهان در سریال نمایش داده می‌شود و روند اداری پرونده را همراه با نگاهی عمیق به سیستم عدالت قضایی نشان می‌دهد.