بازتاب
معنی کلمه بازتاب در لغت نامه دهخدا

بازتاب

معنی کلمه بازتاب در لغت نامه دهخدا

بازتاب. ( اِ مرکب ) انعکاس. ( لغات فرهنگستان ). جنبشی غیرارادی که بلافاصله در پی تحریک وارد بر یک عصب حسی پیدا میگردد. اینگونه حرکت بیشتر اوقات بصورت قبض و بسط عضلانی ظاهر میشود. مانند تنگ و فراخ شدن مردمک چشم زیر تأثیر روشنائی. رجوع شود به روانشناسی پرورشی سیاسی ص 245.

معنی کلمه بازتاب در فرهنگ معین

(اِمص . ) ۱ - برگشت ، انعکاس . ۲ - مجازاً: اثری که از چیزی در دیگران یا در محیط پدیدار شود. ۳ - پاسخ غیرارادی موجود زنده به محرک (روانشناسی ).

معنی کلمه بازتاب در فرهنگ عمید

۱. درخشش.
۲. انعکاس.

معنی کلمه بازتاب در فرهنگ فارسی

بازتابیدن، تابش دوباره، درخشش، انعکاس
انعکاس

معنی کلمه بازتاب در فرهنگستان زبان و ادب

{reflection} [شیمی، فیزیک] بازگشت پرتو یا موج صوتی یا گرما در برخورد به سطح مشترک دو محیط
{reflex} [پزشکی] فعالیتی خودکار یا غیرارادی که ازطریق مدارهای عصبی نسبتاً ساده روی دهد، بی آنکه لزوماً شعور در آن دخالت داشته باشد * مصوب فرهنگستان اول

معنی کلمه بازتاب در دانشنامه عمومی

بازتاب یا اِنعِکاس ( به انگلیسی: Reflection ) عبارت است از تغییر مسیر نور پس از برخورد با یک شیء. قانون بازتاب می گوید اگر روی نقطهٔ بازتاب، خطی عمود بکشیم، زاویهٔ تابش با بازتابش برابر خواهد بود. این قانون را با اصل کمترین زمان ( اصل فرما ) نیز می شود اثبات کرد.
قسمتی از نوری که به سطح مشترک دو محیط تابیده می شود، بازتاب می یابد و قسمتی دیگر از آن عبور می کند و وارد محیط دوم می شود. میزان انتقال و بازتاب به عوامل زیر بستگی دارد:
• زاویه تابش
• پولاریزاسیون موج
• پارامترهای دو محیط
اگر موج تابش با زاویهٔ θi نسبت به خط عمود بر سطح مشترک دو محیط بتابد. بر اساس قانون اسنل موج منعکس شده با همین زاویه بازتابش می یابد.
بازتاب (ترانه). «بازتاب» آلبومی از هنرمند اهل ایالات متحده آمریکا کریستینا آگیلرا است.
معنی کلمه بازتاب در فرهنگ معین
معنی کلمه بازتاب در فرهنگ عمید
معنی کلمه بازتاب در فرهنگ فارسی
معنی کلمه بازتاب در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه بازتاب در دانشنامه عمومی

معنی کلمه بازتاب در دانشنامه آزاد فارسی

بازتاب (زیست شناسی). بازتاب (زیست شناسی)(reflex)
در حیوانات، نوعی پاسخ غیر ارادی بسیار سریع به تحریکی خاص. این پدیده را دستگاه عصبی کنترل می کند. برخلاف پاسخ های پیچیده تر و کندتری که پس از فرآوری اطلاعات در یاخته های عصبی مغز ظاهر می شوند، در بازتاب فقط چند یاختۀ عصبی دخالت دارند. یک بازتاب سادهکاملاً خودکار است و نیازی به یادگیری ندارد؛ از آن جمله است عقب کشیدن ناگهانی دست در پاسخ به محرّک دردناک یا پرش پا پس از ضربه زدن به سر زانو. یاخته های حسّی یا گیرنده های زانو از راه یاخته های عصبی حسّی علایمی را به طناب نخاعیمی فرستند. در نخاع، یک قوس بازتاباز طریق یک یاختۀ عصبی واسطهو یک یاختۀ عصبی حرکتیاین علایم را به ماهیچه های پا بازمی گرداند و درنتیجه، ماهیچۀ پا منقبض و ساق پا به بالا پرتاب می شود. در این بازتاب، فقط سه یاختۀ عصبی دخالت دارند و مغز فقط پس از حرکت پا از آن آگاه می شود. این گونه قوس های بازتاب در حیواناتِ کمتر تکامل یافته شایع تر است و برای بقا اهمیّت دارند، زیرا به جاندار توانایی عکس العمل سریع دربرابر خطر می دهند. در حیوانات تکامل یافته تر، که دستگاه عصبی مرکزی تکامل یافته است، مغز در بازتاب ساده تغییراتی ایجاد می کند، مثلاً انسان می تواند بازتاب خودکار دورکردن دست از عامل درد را مهار کند. در بازتاب شرطی شده، تجربیات قبلی (آموخته ها) بازتاب ساده را تغییر می دهند. محرّکی که باعث بازتاب ساده می شود به محرّکی دیگر، که احتمالاً با آن مربوط نیست، ارتباط می یابد. مثلاً، زمانی که صاحب یک سگ، قوطی باز کن را برمی دارد، ممکن است ترشّح بزاق در حیوان، نوعی عمل بازتابی، شروع شود، زیرا سگ آموخته است که این محرّک، برداشتن قوطی باز کن، با محرّک دیگر، دادن غذا، همراه است.
بازتاب (فیزیک). بازتاب (فیزیک)(reflection)
بازتاب
بازتاب
انحراف و برگشت امواج، ازجمله امواج نوریا صوت، در برخورد با سطح. بنا به قانون بازتابزاویۀ تابش، یعنی زاویۀ بین پرتو تابیده شده و خط عمود بر سطح، با زاویۀ بازتاب، یعنی زاویۀ بین پرتو بازتابیده و خط عمود بر سطح، برابر است. هنگامی که نور از محیط غلیظ به محیط رقیق، مثلاً از آب به هوا، می تابد، ممکن است هر دو پدیدۀ بازتاب و شکست اتفاق بیفتد. اگر زاویۀ تابش کوچک باشد، بازتاب در مقایسه با شکست نسبتاً ضعیف خواهد بود، اما نسبت بازتاب به شکست با افزایش زاویۀ تابش افزایش خواهد یافت. به ازای مقدار خاصی از زاویۀ تابش، با نام زاویۀ حد، مقدار زاویۀ شکست به ۹۰ درجه می رسد. به ازای زاویه های تابش بزرگ تر از زاویۀ حد، از آن جا که شکست با زاویۀ بیشتر از ۹۰ درجه امکان پذیر نیست، نور تابیده شده تماماً بازمی تابد. این پدیده را بازتاب داخلی کلّیمی گویند. در تارهای نوری، بی آن که نیازی به تقویت باشد، اطلاعات را به کمک بازتاب داخلی کلّی، به فواصل بسیار دور می فرستند.

معنی کلمه بازتاب در ویکی واژه

برگشت، انعکاس.
مجازاً: اثری که از چیزی در دیگران یا در محیط پدیدار شود.
پاسخ غیرارادی موجود زنده به محرک (روانشناسی)

جملاتی از کاربرد کلمه بازتاب

خروشید کای لشکر نامجوی سراسر ز بت بازتابید روی
خبر بازتاب‌ها، نسبت به فعالیت‌های اسپخو به مادرید رسید. مادرید جایی بود که دومین رساله معتبر پزشکی به نام «پایان‌نامه‌های پزشکی» توسط فرانسیسکو گیل در سال ۱۷۸۶ به چاپ می‌رسید. فرانسیسکو گیل یکی از اعضای آکادمی پزشکی سلطنتی اسپانیا بود. در آن زمان اسپخو به جای به‌دست آوردن اعتبار، دشمن به‌دست آورد؛ زیرا کارهای او مورد انتقاد پزشکان و کشیشان مسئول در قسمت بهداشت عمومی خاندان سلطنتی کیتو بود. به دلیل غفلت این نوع مسئولان، اسپخو مجبور به ترک کیتو شد.
سیاست‌ها و سفرهای خارجی احمدی‌نژاد، نقطه نظرات و سخنرانی‌های وی در دوران ریاست جمهوری اش، بازتاب‌های متفاوتی در ایران و دنیا داشته است، که می‌توان به مهم‌ترین آن‌ها از نظر وسعت واکنش موافقان و مخالفان با عناوین زیر اشاره کرد.
وبازتابش خورشید عارضت گویی که از بنفشۀ تر ساخت سایبان نرگس
با بازگشایی مدارس و به رهبری خمینی، برنامه درسی آموزشی تغییر یافت تا بازتاب دهنده تمرکز جدیدی بر ارزش‌های اسلامی باشد. زنان در کتاب‌های درسی با حجاب به تصویر کشیده شده‌اند، که در کتاب‌های مطالعات اجتماعی به عنوان مدیر خانه ظاهر می‌شوند و در مورد اسلام و کارهای مدرسه راهنمایی می‌کنند. مردان به عنوان تأمین کننده نیازهای خانواده به تصویر کشیده شدند. برخی از زنان در این کتاب‌های درسی بیشتر مطابق با کلیشه‌های جنسیتی کار زنانه به دنبال کشاورزی یا کار در کارخانه، کار در بیمارستان و مدرسه ظاهر می‌شدند.
با پیشرفت‌هایی که در این نظریه رخ داد، داده‌ها و فناوری تحلیل سیستماتیک زیست‌شناختی (یا سامانه‌شناسی زیستی) دستگاه لینه‌ای تبدیل به دستگاهی از طبقه‌بندی زیست‌شناختی نوینی جهت بازتاب روابط تکاملی بین جانداران، چه آن‌ها که زنده‌اند، یا آن‌ها که منقرض شده‌اند گشت.
سخن بی تأمل کم افتد صواب زبان را عنان از خطا بازتاب
بازتاب اکنون عنان هم سوی آن اقلیم از آنک آرد چون شد کرده اکنون خانه بهتر کآسیا
جوامع زرتشتی و یهودی در ایران قبل از اسلام و حملهٔ اعراب برای صدها سال با آرامش همزیستی می‌کردند. این موضوع در کتاب‌های عهد عتیق بازتاب داده شده‌است.
مبادا مرا هرگز این هوش و را که رخ بازتابم به دین خدا
کنون بازتابان ز میدان عنان که خورشید شد در پس که نهان
سرت گردم، بکش تیغ از میان و، جانفشانی بین؛ نمردم این قدر هم، بازتاب امتحان دارم!
قتل مشکوک محمدحسین تاجیک مورخ ۱۱ مهر ۱۳۹۵ در رسانه‌های داخلی ایران بازتاب نداشت.
طرح‌های دیگر ساختار پیچیده تری دارند که معمولاً با بهینه‌سازی عددی تولید می‌شوند. در مورد دوم، پراکنش فاز نور بازتاب شده را نیز می‌توان کنترل کرد. در طراحی آینه‌های دی‌الکتریک می‌توان از روش ماتریس انتقال نوری استفاده کرد.
آینه‌کاری نوعی تزیین داخلی بناها، با چسباندن قطعه‌های کوچک آینه به شکل‌های هندسی و گل و بته‌های مختلف است. در این رشتهٔ از هنرهای دستی، هنرمند آینه‌کار با استفاده از اینه و برش آن به اشکال متنوع، فضایی درخشان و زیبا در بناها می‌آفریند که از بازتاب نور در قطعات بی‌شمار آینه تشعشع، درخشش و زیبایی در تزیینات بناها ایجاد می‌شود و پوششی بسیار مناسب و زیبا برای تزیین بنا از نظر استحکام و دوام است.
برخلاف آی پد ایر ۲ ، این آی پد از صفحه نمایش کاملاً چند لایه برخوردار نیست و همچنین فاقد پوشش ضد بازتاب است.
دو تئوری در خصوص تاریخ الفبای جاوی وجود دارد. اکثر متخصصین معتقدند که این الفبا مستقیما از روی خط عربی گرفته شده، و ابتکار درست کردن حروف جدید برای بازتاب صداهای مالایی ناموجود در عربی، در این منطقه اتفاق افتاده است. اما اقلیتی مثل «ریچارد اولاف وینستدت» معتقد است که الفبای جاوی با الهام از الفبای فارسی تنظیم شده است.