بازبین

معنی کلمه بازبین در لغت نامه دهخدا

بازبین. ( نف مرکب ) وارسی کننده. بجای کنترلر اختیار شده و آن کسی است که کالا و جنسهای تجارتی را رسیدگی کرده برابری آنها را با بارنامه تصدیق مینماید. کسی که در راه آهنها و تماشاخانه ها بلیطهای فروخته شده را بازرسی مینماید تا هر کسی مطابق ارزش بلیط در جای خود قرار گیرد. ( واژه های نو، فرهنگستان ایران ).

معنی کلمه بازبین در فرهنگ عمید

کسی که در راه آهن، تماشاخانه، یا جای دیگر بلیت ها را بازدید و رسیدگی می کند، کنترلر.

معنی کلمه بازبین در فرهنگ فارسی

کسی که در راه آهن یا تماشاخانه یا جای، دیگر بلیتها را بازدید و رسیدگی میکند

جملاتی از کاربرد کلمه بازبین

طی دهه‌های پایانی سده بیستم میلادی و دهه‌های نخستین سده ۲۱ میلادی به‌ویژه پس از آغاز به ثبتِ میراث فرهنگی و معنوی بشر توسط یونسکو (سال ۲۰۰۶ میلادی)، جمهوری اسلامی ایران مدعی است که میراث فرهنگی و معنوی آن توسط کشورهای همسایه، مخصوصاً جمهوری آذربایجان، مصادره شده و در بعضی موارد دولت ایران درخواست پیگیری و بازبینی کرده‌است.
عیان هر سه بین تا راز بینی وز ایشان جمله اشیا بازبینی
دگرش چو بازبینی غم دل مگوی سعدی که شب وصال کوتاه و سخن دراز باشد
در وب‌سایت بازبینی جمعی نقد راتن تومیتوز از نظرات ۱۶ منتقد با میانگین امتیاز ۵٫۳ از ۱۰ است. متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس ۸ منتقد، امتیاز ۴۸ از ۱۰۰ را به فیلم اختصاص داد که نشان‌دهنده «بررسی‌های متوسط» است.
وه که گر من بازبینم چهر مهرافزای او تا قیامت شکر گویم طالع پیروز را
توانی کرد تا این راز بینی حقیقت روی شه تو بازبینی
طلب میکرد طالب عین مطلوب که کلی بازبیند روی محبوب
پس از انتشار کتاب، سرانجام در تیرماه ۱۳۹۰ در دانشگاه اصفهان و به همکاری دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان و دانشجویان آن، نشستی برگزار نمودند که در طی آن، منجر به ارائه مقالات و تحقیقات فراوانی در زمینه اطلس شیعه گردآوری شد. در این کارگروه که به کارگروه نقد اطلس شیعه شناخته می‌شود، نقدهایی به کتاب اطلس شیعه رسول جعفریان وارد و این اثر، مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت. در ادامه این کنفرانس، رسول جعفریان در جایگاه سخنران قرار گرفته و به برخی از نقدها پاسخ گفت. در پایان از رسول جعفریان به جهت تألیف کتاب اطلس شیعه، تقدیر و تجلیل شد.
یقین از عزت اینجا راز بین تو یقین هم جان جان را بازبین تو
این فیلم نظرات مثبت خوبی را از منتقدان دریافت کرد، ۶۰ درصد در راتن تومیتوز، به اتفاق اظهار می‌داشت: «در حالی که لرد آف ور یک بازرسی هوشمندانه از تجارت اسلحه است، یک سکترشات (گلوله‌ای چندگانه با چند نشان) در داستانش برای وصل کردن عناصر است.» همچنین این فیلم یک نشان ویژه به خاطر فیلم‌سازی عالی از هیئت ملی بازبینی فیلم دریافت کرد.
وب سایت بازبینی جمعی راتین تومیتوز بر اساس ۲۱ بررسی از منتقدان، با میانگین امتیاز ۶٫۵ / ۱۰، به این فیلم ۸۱٪ امتیاز می‌دهد.
گره‌ها از طریق استفاده از رمزنگاری، این تراکنش‌ها را بازبینی کرده و در یک دفتر کل توزیع شده عمومی که به آن زنجیره بلوکی گفته می‌شود ضبط می‌کنند. بیت‌کوین را شخص یا گروهی از اشخاص ناشناس تحت نامساتوشی ناکاموتا اختراع و در سال ۲۰۰۹ به عنوان یک نرم‌افزار متن باز عرضه کردند.
ایربی‌ان‌بی دارای یک سیستم بررسی است که در آن مهمانان و میزبانان می‌توانند پس از اقامت به یکدیگر امتیاز دهند. میزبانان و مهمانان تا زمانی که هردو بازبینی ارسال نکنند یا پنجره مربوط بسته نشود، قادر به دیدن امتیازات نیستند. با این حال، نگرانی دربارهٔ اقامت در آینده ممکن است تأثیر منفی بر صحت و بی‌طرفی بررسی‌ها داشته باشد زیرا میزبانهای احتمالی ممکن است از میزبانی کاربری که معمولاً نظرات منفی می‌دهد، خودداری کنند. علاوه بر این، خط مشی این شرکت مستلزم آن است که کاربران از ناشناس ماندن خود صرف نظر کنند، این امر همچنین می‌تواند تمایل کاربران به دادن نظرات منفی را کاهش دهد. این عوامل ممکن است به عینیت سیستم بررسی آسیب برساند.
بجز تاریک شب چیزی نبینی سزد گر خود تو آنشب بازبینی
همه مردان درین دم راز بینند ابی خوددید جانان بازبینند
در آغاز، نقش آبکانز به موارد استانداردسازی تجهیزات سربازان، آموزش، و راهبردها محدود بود.[نیازمند منبع] پس از حملات ۱۱ سپتامبر با بررسی سران نماینده برنامه، برنامه آبکانز بازبینی شد تا با تغییر شرایط امنیتی، سازگار شود و پاسخگویی، ارتباط، و تمرکز بر هم‌کنش‌پذیری را بهبود دهد. این بررسی در ژوئن ۲۰۰۴ پایان یافت.
دستگاه استروبسکوپ از نمونه‌های دورسنجی نوری می‌باشد که برای بازبینی و اندازه‌گیری سرعت پمپ‌ها، موتورها و به‌طور کلی نگهداری صنعتی، تولید، کنترل کیفیت، آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها و مدارس مورد استفاده قرار می‌گیرد. از چرخش‌نما جهت تشخیص عیوب سطح ورقها یا سطوحی که عیوب متوالی و با فاصله زمانی مشخص در خط تولید دارند می‌توان استفاده نمود و فرکانس را تعیین کرد. جای دیگری که استروبوسکوپ کار برد دارد، تنظیم موتور خودروهاست.[نیازمند منبع]
کنون منصور فردا راز بینی مرا در جمله اشیا بازبینی
پیروان کابالا اعتقاد دارند که کابالا قبل از آمدن ادیان دنیا مورد استفاده قرار می‌گرفته است و از ادیان قدیمی‌تر است. به‌صورت تاریخی اولین نوشتارهای کابالایی در قرن ۱۲ و ۱۳ میلادی در اسپانیا و فرانسه پدیدار شد. در قرن ۱۶ میلادی این نوشتارها دوباره در شهر صفد در امپراتوری عثمانی مورد بازبینی قرار گرفت. در قرن ۱۸ کابالا به دلیل جنبش حسیدی به شدت پرطرفدار شد.
چو خوردی بازبینی خویشتن تو ولیکن مینبینی جان و تن تو