بازاری

معنی کلمه بازاری در لغت نامه دهخدا

بازاری. ( ص نسبی ) منسوب ببازار بمعنی مردم بازار. ( آنندراج ). منسوب و متعلق به بازار. یکی از کسبه بازار. سوداگر. ( ناظم الاطباء ). کاسب. تاجر. بازرگان. بازارگان. آنکه در بازار بتجارت و کسب و کار مشغول باشد :
کنون مرد بازاری و چاره جوی
ز کلبه سوی خانه دارند روی.فردوسی.چه نامی بدو گفت خرادنام
جهان گرد و بازاری و شادکام.فردوسی.از ایدر خورش بود و روزی و بهر
بدهقان و بازاری و اهل شهر.اسدی ( گرشاسب نامه ). || ( ص ) متاعی که رایج بازار باشد. ( ناظم الاطباء ). || مردم بی تمکین و لاابالی را گویند. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). مردمان بازاری ؛ عقب افتاده از لحاظ تربیت و نزاکت و ظرافت. هرجایی. همه جایی. فاحشه. شاهد بازاری ؛ شاهد هرجایی :
گفتم این بازیگری با هر کسی چندین چراست ؟
گفت بازیگر بود کودک که بازاری بود.حفوری یا حقوری.ور چه از مردمان بازارند
مردمان را بخیره نازارند.ناصرخسرو.و منع کرد هیچ بی اصل یا بازاری یا حاشیه زاده دبیری آموزد. ( فارسنامه ابن البلخی ص 93 ).
من ز عشق آراستم بازارها
عشق بازاری نیاراید ز من.خاقانی.چو کار با لحد افتاد هر دو یکسانند
بزرگتر ملک و کمترینه بازاری.سعدی.تو روی دختر دلبند طبع من بگشای
که خانگیش برآورده ام نه بازاری.سعدی.هنرمند باید که باشد چو پیل
کزین نوع هر جای بسیار نیست
به بیشه درون یا بدرگاه شاه
که او لایق اهل بازار نیست.ابن یمین.چون من گدای بی نشان مشکل بود یاری چنان
سلطان کجا عیش نهان با رند بازاری کند.حافظ.در کار گلاب و گل حکم ازلی این بود
کاین شاهد بازاری و آن پرده نشین باشد.حافظ.امید بلبل بیدل ز گل وفاداریست
ولی وفا نکند دلبری که بازاریست.عمادفقیه.|| مبتذل. عامیانه.
بازاری. ( اِخ ) اسمش خواجه علی ، احوالش را از اینکه قبول این تخلص میکرده میتوان یافت. بغیر از این رباعی شعری از او معلوم نشده :
با دل گفتم که ایدل احوال توچیست
دل دیده پرآب کرد و برمن نگریست
گفتا که چگونه باشد احوال کسی
کو را بمراد دگری باید زیست.

معنی کلمه بازاری در فرهنگ معین

(ص . )۱ - اهل بازار، کاسب . ۲ - مبتذل ، اثری که در آن دقائق و احساسات هنری وجود نداشته باشد.

معنی کلمه بازاری در فرهنگ عمید

۱. از مردم بازار، تاجر.
۲. [مجاز] متداول در بازار یا در بین تودۀ مردم: لهجهٴ بازاری.
۳. [مجاز] بی کیفیت.
۴. [مجاز] بدون ارزش هنری، مبتذل:رمان بازاری.
۵. [مجاز] بی ادب، بی ظرافت.
۶. [مجاز] در معرض دید همه.
۷. (صفت نسبی، قید ) مانند افراد بازاری، مقتصدانه: چقد بازاری فکر می کرد.

معنی کلمه بازاری در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - منسوب به بازار مردم بازار اهل بازار سوقه. ۲ - مبتذل اثری که در آن رعایت اصول نشده و خالی از حس و حساب باشد اثری که فقط بمنظور انتفاع ساخته شده باشد .
شاعری است

معنی کلمه بازاری در ویکی واژه

اهل بازار، کاسب.
مبتذل، اثری که در آن دقائق و احساسات هنری وجود نداشته باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه بازاری

با چنین دشوار بازاری که اوست با زر و بی‌زر خریدارش نگر
جام باشگاه‌های جهان یک رقابت بین‌المللی فوتبال است که توسط فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا)، نهاد جهانی این ورزش برگزار می‌شود. این مسابقات برای اولین بار به عنوان مسابقات قهرمانی باشگاه‌های جهان ۲۰۰۰ برگزار شد. بین سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۴ به دلایل مختلف، مهم‌تر از همه سقوط شریک بازاریابی فیفا برگزار نشد. پس از تغییر در فرمت که باعث شد مسابقات قهرمانی باشگاه‌های جهان با جام بین قاره‌ای ادغام شود، مسابقات در سال ۲۰۰۵ دوباره راه‌اندازی شد و نام فعلی خود را در فصل پس از آن انتخاب کرد.
ای با دلم عشق تو را هر لحظه بازاری دگر کار دلم شد عشق تو، چون کند کاری دگر
شد آنکه بود ازین پیشتر درین بازار ز تنگ چشمی بازاریان گران گوهر
سماع و شرب سقاهم نه کار درویش‌ست زیان و سود کم و بیش کار بازاری
تیز بازاری و چون تو شکری در مه دی هم نمانده بی مکس
کسانی که با بازاریابی محتوا کار می‌کنند می‌توانند از قانون پارتو برای تحلیل موثرترین پست‌ها استفاده کنند. ویژگی‌های مشترک آن‌ها را کشف کنند و سعی کنند از آن‌ها در خلاقیت‌های محتوای آینده استفاده کنند. نکتهٔ قابل توجه در این زمینه، شرکت‌های بزرگ در زمینهٔ تولید محتوا هستند که سعی می‌کنند قالب محتواهای خود را روزانه به همان ۲۰ درصد پرکاربرد نزدیک کنند که باعث افزایش مخاطبان می‌شود.
اکنون می‌دانیم مدل ساده‌شده مکلین پایه محکمی در زیست‌شناسی فرگشتی ندارد و نزد افرادی که فرگشت سیستم عصبی را مطالعه می‌کنند بی‌اعتبار شده است؛ هرچند تعداد قابل‌توجهی از کتاب‌های مقدماتی روان‌شناسی و نیز مطالب عامیانه روانشناسی مانند روانشناسی فروش و بازاریابی هنوز از این مدل استفاده می‌کنند و مثلا این جمله که «مارمولک درون مغز مشتری را هدف بگیرید» در کلاس‌های بازاریابی بسیار شنیده می‌شود.
یافتم بازاری اندر عالم فارغ دلان کاندران بازار خوی خواجه را بازار نیست
کسادی یافته از تو ببخشش گوهر کانی ثناخوان یافته از تو بدانش گرم بازاری
بازار رقابتی کامل، بازاری است که در آن تعداد زیادی فروشنده، کالاهای مشابه را به تعداد زیادی از خریداران، عرضه می‌کنند. قیمت در بازار به وسیله عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. آلفرد مارشال، و را به دو لبه قیچی تشبیه می‌کند که برای بریدن پارچه لازم است. او معتقد است که عرضه و تقاضا مانند دو تیغ قیچی، به یکدیگر کمک کرده، قیمت کالاها در بازار را تعیین می‌کنند. عرضه منعکس‌کننده شرایط کمیابی و تقاضا بیان‌کننده خواسته‌ها و نیاز افراد می‌باشد. اگر کالایی کمیاب باشد ولی کسی تمایلی برای خرید آن نداشته باشد، واضح است که آن کالا نمی‌تواند قیمتی داشته باشد.
آن دکان‌دار رند بازاری گشته گرم کلاه‌برداری
این شرکت در سال ۱۸۷۹ تحت عنوان استاندارد اویل کالیفرنیا تأسیس شد. شرکت نفت شورون دارای عملیات در ۱۸۰ کشور جهان است و در همه زمینه‌های صنایع نفت و گاز همچون اکتشاف، استخراج، پالایش، بازاریابی و انتقال؛ نفت خام، گاز طبیعی و میعانات گازی، تولید مواد شیمیایی و فرآورده‌های پتروشیمی، همچنین تولید برق فعالیت می‌نماید.
گروه‌های بومی، همراه با محققان مطالعات فرهنگی، طلسم‌های بومی را ابزارهای هژمونیک – ابزار کالایی – می‌دانند که با بازاریابی فرهنگ بومی به‌عنوان هویت اروپایی آمریکایی، سرنوشت آشکار معاصر را پیش می‌برد.
زبان کوچه‌بازاری یا زبان خودمانی یک گونه کاربردی غیررسمی است که که اعضای گروه‌های ویژه‌ای با استفاده از آن به جای زبان معیار، برای خود هویت گروهی ایجاد می‌کنند و خود را از دیگران متمایز می‌کنند. در گذشته زبان کوچه بازاری به زبان افراد «کم» یا «بی‌اعتبار» اشاره داشت. این واژه به مرور این معنی را از دست داد ولی همچنان به عنوان سطح زبانی پایین‌تر از زبان معیار افراد باسواد کاربرد دارد.
ز بازاری و موبد و رهنمای نیارست کس خواندش جز خدای
وی در آغاز منشیِ «لئون گومون» در «کمپانی فیلم سازی گومون» و بعدها مسئول بازاریابی و فروش در آنجا شد. او با دریافتِ اهمیت و نقش فیلم‌سازی، از اینکه ساخت فیلم تنها برای مقاصد تبلیغاتی یا علمی باشد، دلزده بود و به تکراری‌بودنِ فیلم‌ها اعتراض داشت و از گومون خواست تا به او فرصتی دهد، تا خودش فیلم بسازد.
برندسازی حسی ایده‌ای است که برای بشر بیشترین پذیرش را دارد، وقتی که همهٔ پنج حس را درگیر می‌کند. شرکت دادن سه حس لامسه، بویایی و چشایی در برندسازی، راهی اثبات شده برای متمایز کردن و به‌یادماندنی کردن برند و نیز برقراری ارتباط عاطفی مؤثر و قوی با مشتریان است؛ بنابراین برندسازی حسی چیزی بیش از کاربرد سنتی آن است که تنها دو حس شنوایی و بینایی را درگیر می‌کند و تأثیر بسیار مطلوب در ارتباطات مؤثر بازاریابی برای آینده خواهد داشت.
بازاریان و کسبه در ده‌ها شهر ایران از صبح ۱۵ آذر مغازه‌های خود را در حالت تعطیل نگه داشتند و به فراخوان‌های هماهنگ سه روزه اعتصابات سراسری پاسخ مثبت دادند.
سخت بازارم نمی دانم من مسکین ز عشق گر نهد آن دوست بازاری چه خوش باشد دگر