بازارچه

معنی کلمه بازارچه در فرهنگ معین

(چِ ) (اِمصغ . ) بازار کوچک .

معنی کلمه بازارچه در فرهنگ عمید

بازار کوچک، بازار کوتاه.

معنی کلمه بازارچه در فرهنگ فارسی

( اسم ) بازار کوچک .

معنی کلمه بازارچه در فرهنگستان زبان و ادب

{passage} [عمومی] بازار سرپوشیده ای که معمولاً دو درِ ورودی و خروجی دارد

جملاتی از کاربرد کلمه بازارچه

گرد بازارچه ی عشق بگردم، که در او عافیت سینه فروش و بلا دشنه گر است
این بنا به بازارچه و موزه صنایع دستی شهرستان تفرش تبدیل شده است.
هر جا که روی پس تو ره خواهم داشت بازارچه تو را تبه خواهم داشت
جنس بازارچهٔ عشق نباشد مطلب دو بضاعت که یکی فخر و دگر یک عار است
هنگامه ی خورشید ز رخسار تو بشکست بازارچه سرو ز رفتار تو بشکست
آب‌انبار امیر چخماق مربوط به دوره صفوی است و در یزد، خیابان امام خمینی، میدان امیرچخماق، جنب بازارچه حاجی قنبر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۸۹۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
اینجا سر بازارچهٔ لعل فروشیست مگشا سر صندوق که پر سنگ و سفالست
وی خود چنین می‌گوید: «من در دی ماه ۱۳۰۷ در یکی از محلات قدیمی تهران به نام بازارچه نایب السلطنه که امروز هم به همان نام است متولد شدم. من کوچکترین فرزند خانواده بودم. پدرم که تاجر پارچه بود با تسلطی که بر ادبیات و علوم دینی و عربی داشت معلم مدرسه «صدر» بود. شعر نیز می‌گفته و تخلص او در اشعارش «ندیم» بود و نام فامیل خود را در زمانی که انتخاب نام خانوادگی اجباری شده بود، همان «ندیم» قرار داده بود. اما متأسفانه ایشان وقتی که من هنوز یک سال بیشتر نداشتم از دنیا رفتند.»
میزان صادرات مواد غذایی، مصالح ساختمانی و صنایع دستی کرمانشاه تنها در ۳ ماه نخست سال ۱۳۸۸ مجموع ۹ درصد از صادرات کل کشور را شامل می‌شود. بازارچهٔ مرزی پرویز خان سال ۱۳۸۷ رتبهٔ اول فعالیت را میان بازارچه‌های مرزی کشور کسب کرد. در شش ماه اول سال ۱۳۸۷ بیش از ۲۳۸٬۶۵۲ تن کالای غیرنفتی به ارزش ۱٫۵۳۱ میلیون دلار را از مبادی خروجی استان کرمانشاه صادر شد و همچنان مقام اول صادرات به کشور عراق و مقام هشتم صادرات کشور ایران را به خود تخصیص داد.[پیوند مرده]
مجتمع بزرگ فرهنگی که دارای چندین سالن سینمایی، تئاتر، پلاتو، نگارخانه، بازارچه فرهنگی و... می‌باشد.
بسته ست نگاهت از کسادی بازارچه ٔ ستمگران را
آن بکر پری چهره که از صحبت سورش بازارچه برچیده شود شیشه گران را
جمعیت عرفی همه دانست که عمری سوداگر بازارچهٔ بی هنری بود
شهر تهران با دارا بودن ساختمان‌های قدیمی و آثار تاریخی خود هم هویتی سنتی و هم بسیار مدرن دارد؛ در ساخت بناهایی چون شمس‌العماره، دارالفنون، کاخ موزه‌ها، مسجدهای تاریخی، ساختمان‌های آجری منطقه حسن‌آباد، سردر باغ ملی، موزه ارتباطات، ساختمان بانک صادرات، ساختمان‌های آجری سبک ساسانی/هخامنشی، موزه ایران باستان و وزارت خارجه، ساختمان ثبت و اسناد، مدارس قدیمی، گنبد چهارسوق، بازار بزرگ تهران، بازارچه‌ها، کاروانسراها و ساختمان بسیاری از خانه‌ها و مغازه‌ها در بخش‌های قدیمی شهر تهران، از آجر استفاده شده است.
شهر اشنویه در غرب استان آذربایجان غربی قرار دارد و یک شهر ارتباطی مهم در جنوب غربی استان محسوب می‌شود که مرکز استان و شهر ارومیه را به شهرستان پیرانشهر (بازارچه مرزی تمرچین و مرز ترانزیتی حاج عمران) با فاصله ۷۲ کیلومتری متصل می‌کند.
چهارشنبه ۹ شهریور، گروهی از مغازه‌داران بازارچه امید در ماکو در اعتراض به تعهد بی قید و شرط در خصوص تخلیه مغازه در این بازارچه تجمع اعتراضی برپا کردند.
بگشاده لبت به خنده کوشی بازارچه شکر فروشی
آستارا با داشتن جاذبه‌های گردشگری متعدد در تمامی فصول سال میزبان تعداد زیادی از مسافرین ایرانی و گردشگران خارجی به خصوص از حوزه قفقاز می‌باشد. منطقه نمونه گردشگری حیران، ساحل صدف، طرح شناگاه سفیر امید و نیز بازارچه ساحلی، چشمه آبگرم 'کوته کومه' و علی داشی در گیلده، تالاب استیل، پناهگاه حیات وحش لوندویل و… که باعث شده‌است سالانه در حدود شش میلیون نفر از ایرانیان و بالغ بر ششصدهزار نفر از کشورهای خارجی از این شهر دیدن کنند.
از ما رخ زرد و جامه پاره طلب بازارچه قصب فروشان دگرست
امامزاده درب امام مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در اصفهان، خیابان عبدالرزاق، بازارچه حاج محمد جعفر، کوی درب امام واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۱۳ با شمارهٔ ثبت ۲۱۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.