بارگیر

معنی کلمه بارگیر در لغت نامه دهخدا

بارگیر. ( نف مرکب ، اِ مرکب ) اسب و شتر و امثال آن باشد از برای بار کردن و سواری و به عاریت به کسی دادن.( برهان ). اسب و شتر و گاو. ( غیاث ). اسب و شتر و امثال آن. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). اسب. ( مجموعه مترادفات ص 36 ) ( صحاح الفرس : بارگی ). اسب سپاهی که عاریت به کسی دهند. ( ناظم الاطباء ). حیوان که به عاریت دهند.( دِمزن ). شتر. ( ناظم الاطباء ). مرکب. مَحمِل. ( منتهی الارب ). برنشست. ستور باری. ( ناظم الاطباء ). اسب و حیوان بارکش. ( فرهنگ شاهنامه شفق ) : و گویم که من بارگیر محمد رسول اﷲام. ( ترجمه تفسیر طبری ).
چون من دوازدهست ترا اسب بارگیر
لیکن ز خلق نیست جز از تو سوار من.ناصرخسرو.مرا گفت چون بارگیری نخواهی
چو از خدمتت نیست روی رهایی.انوری.رخت محنت نهم بمنزل عیش
زانکه شد بارگیر شادی لنگ.مجیر بیلقانی.بار عتاب او نتوانم کشید از آنک
ما را سزای هودج او بارگیر نیست.خاقانی.این چه موکب بود یارب کاندر آمد تازیان
بارگیرش صبحدم بود و جنیبت کش صبا.خاقانی.خوش سواریست عمر خاقانی
صیدگه دهر و بارگیر اوقات.خاقانی.جهاندار فرمودکآید وزیر
برفتن نشست از بر بارگیر.نظامی.و صفی ابوالعلا را استری از بارگیران خاص بفرمود و دستی جامه. ( راحةالصدور راوندی ). و در اوایل ربیعالاول بطالع مبارک مراکب فتح و ظفر بارگیر مراد ساخت. ( جهانگشای جوینی ).
شقاوت برهنه نشاندش چو سیر
نه بارش رها کرد و نه بارگیر.سعدی ( بوستان ).و چون مست شوم بر بارگیری از بارگیرهای نوبت سوار شده متوجه خانه خود گردم. ( ترجمه محاسن اصفهان ص 91 ). و خلعتهای بسیار و بارگیرهای نیکو و چندین تجمل بدو بخشید. ( تاریخ قم ص 215 )....شش نفراز محرمان را فرمود تا هفت بارگیر از طویله خاصه زین کرده به آنجانب دجله برند... ( حبیب السیر چ قدیم طهران ج 3 جزء 3 ص 157 س 25 ). || عموماً بمعنی بارکش از حیوان و انسان و کشتی و امثال آن. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ) : و گفت بار حق جز بارگیران خاص ندارند که مذلل کرده مجاهده باشند و ریاضت یافته مشاهده. ( تذکرةالاولیاء عطار ). و رجوع به بارکش شود. || بردارنده بار. || آنکه بار را بروی کسی یا ستور می نهد. || آنکه بار را به روی وی می نهند. || بمجاز آنکه گناه یا تقصیری بر وی وارد می آورند. و مقصر و گناهکار.( ناظم الاطباء ). || هودج و عماری. ( برهان )( دِمزن ) ( آنندراج ). کجاوه. هودج و پالکی. ( ناظم الاطباء ): بارگیر بی قبه ؛ مَحِفَّه. بارگیر باقُبَّه ؛ هودج.هوده و بارگیر که مرکبی است زنان را. سَدَن ؛ پرده یا پرده بارگیر. ( منتهی الارب ). || اسب نااصل که برای بارکشی بکار میرود. ( شعوری ج 1 ورق 161 ).ستوران باربردار باری ، مقابل سواری :

معنی کلمه بارگیر در فرهنگ معین

(اِ. ص . ) بار برنده ، هر حیوان بارکش .

معنی کلمه بارگیر در فرهنگ عمید

۱. بارگیرنده، باربرنده، بردارندۀ بار.
۲. اسب و هر حیوان بارکش.
۳. کشتی، ارابه، اتومبیل، یا هر وسیلۀ نقلیۀ باری.

معنی کلمه بارگیر در فرهنگ فارسی

اسب و شتر را گویند
( اسم ) ۱ - حیوانی که بار را حمل کند باربر . ۲ - ارابه کشتی و اتومبیل باری. ۳ - هودج کجاوه عماری . ۴- ماد. هر حیوان .

معنی کلمه بارگیر در ویکی واژه

بار برنده، هر حیوان بارکش.

جملاتی از کاربرد کلمه بارگیر

بار عتاب او نتوانم کشید از آنک دل را سزای هودج او بارگیر نیست
در جهان طرفه اتفاق افتاد بارگیر مرا که طاق افتاد
بارگیر تو تازی اسب دوان تو خریدار لنگ و لاشه خران
کامیون‌داران در شهرهای مختلف کشور از جمله تهران، کرمان، ایلام، سیستان و بلوچستان، عسلویه در اعتراض به کاهش کرایه‌ها و سهمیه سوخت کامیون‌ها و کاهش کرایه دست از بارگیری و ادامه کار کشیده، اعتصاب کردند.
چون بارگیر شاه دلش اسب همتست جان باخت هرکه با رخ زیبا در اوفتاد
در ساعت ۱۰:۰۹:۵۹ ای‌اس‌تی روز ۱۲ نوامبر ۱۹۸۱ شاتل کلمبیا به فضا پرتاب شد.این پرتاب قرار بود ۹ اکتبر انجام شود، اما به علت نشت نیتروژن تترا اکسید در هنگام بارگیری به تاخیر افتاد.در ۴ نوامبر نیز پرتاب فضاپیما به تاخیر افتاد، علت آن نگه داشتن، شمارش معکوس توسط رایانه به علت کمبود فشار اکسیژن موجود در مخزن خارجی ذکر شده‌است.در هنگام پرتاب با تمهیداتی که بر سیستم کاهش‌دهندهٔ صدا از قبل برنامه‌ریزی شده بود، هیچ یک از کاشی عایق حرارت از شاتل جدا نشدند و فقط حدود ۱۲ کاشی آسیب دیدند. وزن شاتل در هنگام پرتاب حدود ۳۲۰٬۷۰۸ پوند[ابزار تبدیل: یکای ناشناخته] بود.
افریقیه صطبل ستوران بارگیر عموریه کریزگه باز و بازدار
مایکروسافت اولویت خود را عملکرد سخت‌افزاری قرار داده‌است، که شامل پشتیبانی از صفحه با وضوح نمایش بالاتر (حداکثر وضوح ۸کی)، رهگیری پرتو بی‌درنگ، و استفاده از درایو حالت جامد (اس‌اس‌دی) با سرعت بالا به منظور کاهش زمان بارگیری بر روی مدل اکس‌باکس سری اکس است. اکس‌باکس سری اس از همان واحد پردازش مرکزی برخوردار است، اما در آن واحد پردازش گرافیکی، حافظه و محل ذخیره‌سازی داخلی کاهش یافته‌اند و همچنین فاقد درایو نوری می‌باشد.
هنگامی که یک ارتباط برقرار می‌شود کاربر می‌تواند تعدادی از برنامه‌ها را تغییر دهد (دستکاری محدود)، مانند بارگذاری پرونده در کارساز و بارگیری پرونده از آن، یا بازنامیدن یا حذف پرونده‌ها در کارساز و مانند این‌ها.
این ماشین در دو نوع چرخ لاستیکی و چرخ زنجیری موجود می‌باشد. بیل جام جلو برای حفاری‌های بالای سطح زمین و بارگیری کامیون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیل‌های جام جلو برای حفاری سخت در بالای سطح ماشین می‌باشند؛ که قادر هستند فشار قابل توجهی به جام خود اعمال کنند، اما مصالحی که حفاری می‌شوند باید در حالت قرضه عمودی باشند. به عبارت دیگر به صورت عمودی به سطح زمین قرار بگیرند. بازو و جام حدوداً یک سوم وزن کل ماشین را دارند؛ بنابراین با در نظر گرفتن وزن مصالح در جام، این ماشین‌ها به نحوی طراحی می‌شوند که تعادل خود را حفظ کنند. معمولاً این ماشین‌ها دارای چرخ زنجیری می‌باشند و سرعت آن‌ها بسیار کم است.
قالب ام‌پی۳، یک سیستم متراکم و فشرده‌سازی برای موسیقی است که باعث کاهش تعداد بایتهای موجود در یک آهنگ، به بهای اندکی افت در کیفیت صدای آن می‌شود. هدف آن فشرده‌کردن کیفیت آهنگ سی‌دی بدون از دست دادن کیفیت صدای آن می‌باشد. با یک ام‌پی۳، ۳۲ مگابایت آهنگ موجود روی یک سی‌دی به ۳ مگابایت فشرده می‌شود. اینکار باعث می‌شود که یک آهنگ را در عرض چند دقیقه بارگیری کنید و هم‌چنین می‌توانید صدها آهنگ را در سخت دیسک رایانه‌تان ذخیره کنید.
و گفت: بار حق جز بارگیران خاص برندارند که مذلل کرده مجاهده باشند و ریاضت یافته مشاهده.
نشود بارگیر درویشان زانکه یار توانگران بودست
بیل‌های این ماشین به دور یک چرخ بزرگ نصب شده‌اند و با چرخش پیوستهٔ چرخ، ماشین توانایی کندن زمین را دارد و خاک و سنگ استخراج شده به روی نوار نقالهٔ دستگاه ریخته شده و به پشت سر دستگاه و محل بارگیری انتقال پیدا می‌کند.
بارگیری پایش اندر سینه، پشتش در شکم میکشد بار گران و فارغست از خواب و خور
گزارش‌های اولیه از کاربرانی که از اوت ۲۰۲۰ از نسخه بتای این سامانه استفاده کرده‌اند نشان می‌دهد که سرعت بارگیری از ۱۱ تا ۶۰ مگابیت بوده و سرعت بارگذاری از ۵ تا ۱۸ مگابیت است.
خوش سواری است عمر خاقانی صیدگه دهر و بارگیر اوقات
این چه موکب بود یارب کاندر آمد شادمان بارگیرش صبح دم بود و جنیبت کش صبا
این تانک با استفاده از یک خدمه سه نفره و مسلح به یک توپ ۱۲۵ میلیمتری که به طور خودکار بارگیری می شود است. تانک از سیستم کنترل آتش و تجهیزات دید در شب استفاده می کند. الخالد به نام فرمانده مسلمان قرن هفتم خالد بن ال ولید (۵۹۲-۶۴۲ میلادی) نامگذاری شده است.
با تحریم شرکت تایدواتر خاورمیانه در تاریخ ۲ تیر ۱۳۹۰ (۲۳ ژوئن ۲۰۱۱) که مسئول بارگیری و ترانزیت کالا در این بندر بود، این بندر عملاً از جرگه بنادر فعال در زمینه واردات کالا به ایران، خارج شده بود. با کنار گذاشتن این شرکت از فعالیت‌های این بندر، زمنیه تبادل کالا در این بندر از کشورهای خارجی به ایران، از ابتدای مرداد ۱۳۹۳ از سر گرفته شد.