بارک
معنی کلمه بارک در لغت نامه دهخدا

بارک

معنی کلمه بارک در لغت نامه دهخدا

بارک. [ رِ ] ( ص ، اِ ) مخفف باریک است که در مقابل گنده باشد. ( برهان ). مخفف باریک. ( رشیدی ) ( دِمزن ). رجوع به بارکک شود.( فرهنگ اسدی چ عباس اقبال ص 297 ). ( مخفف باریک ) چیز نازک و آن که کلفت نباشد. ( فرهنگ نظام ) :
خلخیان خواهی و جماش چمش
گردسرین خواهی و بارک میان.رودکی.و رجوع به احوال و اشعار رودکی ج 3 ص 1022 شود. مخفف باریک است. خواجه عمید گفته :
حدیث غزل کم کنم در ثنایت
لطافت کنم درج بارک تر از مو.
( انجمن آرا ) ( جهانگیری ) ( آنندراج ). باریک و دقیق. || پرده ای که احاطه میکند جنین را. ( ناظم الاطباء ). رجوع به شعوری ج 1 ورق 171 شود.
بارک. [ رِ ] ( ع ص ، اِ ) یکی برک بمعنی شتران اهل خباء و غیر آنها که شبانگاه به خوابگاه بازگردند. ( منتهی الارب ). در اقرب الموارد و تاج العروس شتران اهل هواء آمده است. شتر بزانو خوابیده. ( دِمزن ). یک شتر. ج ، برک ، بروک. ( ناظم الاطباء ). ج ، بروک. مؤنث : بارکةاست. ( اقرب الموارد ). و رجوع به برک و بارکة شود.
بارک. [ رَ ] ( ع فعل ) مخفف بارک اﷲ. ظهوری در تعریف نور سپور ( کذا ) گفته :
بر ایوان کند چون سلام آفتاب
دهد ابر و طاق بارک جواب.( آنندراج ).مؤلف قاموس کتاب مقدس آرد: این لفظ با مشتقات آن در کتاب مقدس بسیار وارد شده است و گاهی قصد از آن آنست که مردم خدا را متبارک میخوانند ( مزامیر 103: 1 و 134: 1 ) و گاهی خدای تعالی ایشان را مبارک میفرماید. ( سفر پیدایش 49: سفر تثنیه 33 ). و مبارک نمودن هارون و پسرانش بنی اسرائیل را ( سفر اعداد 6: 23-27 ). و مبارک نمودن مسیح شاگردانش را نیز از این قبیل است. ( انجیل لوقا 24: 50 و51 ). اما پیاله برکت ( رساله اول قرنتیان 1: 16 ب )میشود که پیاله نجات باشد. ( مزامیر 116: 13 ). و چون کسی ولیمه ای تدارک می نمود، پیاله شراب را گرفته خدا را متبارک خوانده و بر مجلسیان میگردانید و هر یک از ایشان از آن می آشامیدند چنانکه فعلاً در عشاء ربانی معمول است. ( قاموس کتاب مقدس ).

معنی کلمه بارک در فرهنگ عمید

= باریک

معنی کلمه بارک در فرهنگ فارسی

( صفت ) باریک
مخفف بارک الله است

معنی کلمه بارک در دانشنامه عمومی

بارک (آلمان). بارک ( به آلمانی: Bark ) یک شهر در آلمان است که در زگه برگ واقع شده است. بارک ۹۸۹ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه بارک در فرهنگ عمید

معنی کلمه بارک در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
برک (۳۲ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه بارک

تا سال ۱۳۸۷ از وی اطلاعات چندانی در دسترس نبود. نامهٔ او به سوزان مبارک، همسر حسنی مبارک نام او را در رسانه‌ها مطرح کرد.
اعتراضات کشاورزان استان اصفهان، به سلسله اعتراض‌هایی که کشاورزان استان اصفهان، مخصوصاً کشاورزان شرق استان (شهرستان ورزنه) به حق آب و شیوه توزیع منابع آبی در مرکز ایران، از چند سال پیش داشته‌اند گفته می‌شود.این اعتراض‌ها در زمستان سال ۱۳۹۶ شکل جدی‌تری به خود گرفت و به شکل‌های مختلفی هم‌چون نافرمانی مدنی و تظاهرات مسالمت آمیز خود را نشان داده‌است.حقابه داران حوضه زاینده‌رود شامل شهرستان‌های لنجان، مبارکه، فلاورجان، نجف‌آباد و اصفهان هستند. در حالی‌که بعد از دو دهه تونل ۲۳ کیلومتری سوم کوهرنگ به بهره‌برداری نرسیده، دولت وعده تونل ۶۰ کیلومتری بهشت آباد را داد.
تبارک‌الله از آن آب سیر آتش فعل که با رکاب تو خاکست و با عنانت هوا
چنین گفتا مبارک بادت ای جان که میبینم دل آبادت ای جان
کاخ گلستان یا قصر گلستان نام بخشی از محوطه‌ای تاریخی که بعدها با عنوان «ارگ سلطنتی تهران» شناخته شده‌است. این نام برگرفته از تالاری در محدودهٔ کاخ گلستان فعلی و متعلق به عهد فتحعلی‌شاه قاجار بود که در دورهٔ ناصرالدین‌شاه با عنوان «عمارات مبارکه گلستان» رواج پیدا کرد و در عهد مظفرالدین‌شاه با نام قصر گلستان و به شیوه‌ای رسمی مورد استفاده قرار گرفت. پیشینهٔ این کاخ به پیش از دورهٔ قاجار برمی‌گردد. از دوره زندیه نخستین شالودهٔ کاخ گلستان در تهران پی‌ریزی گردید. «کاخ گلستان» در تیر ۱۳۹۲ (ژوئیه ۲۰۱۳) در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت گردید.
او در ژوئن سال ۱۹۱۲ با هنرمند آلن رایت ازدواج کرد در کلیسای عمومی بورگفیلد در بارکشر، و آنها در کلبه ای که دو سال قبل خریداری کرده بود زندگی کردند. گرچه آنها در بسیاری از پروژه‌ها همکاری داشتند، آن به عنوان نیروی محرک در نظر گرفته شد. پس از آن فرصت وی برای کار محدود شد، اما او همچنان به تصویرگری همسرش کمک کرد.
سید هاشمی، عبدالله روانبد، عطا شاد، کریم دشتی، جی آر ملا و مبارک قاضی از نامدارترین شاعران و نویسندگان این دوره محسوب می‌شوند.
مبارک منزلی ، دلکش مکانی که شیرین در وی آساید زمانی
چون بر سرم رسیدی، بر من مبارک آمد مردن بر آستانت، ای جان زندگانی
زهی مبارک فال و زهی خجسته بنی که چرخ برتو سعادت کند نثار همی
امروز شکست توبهٔ ما روزی است خجسته و مبارک
اجبارکلا یکی از قدیمی‌ترین روستاهای مازندران با بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت است که اکنون تبدیل به شهر شده است. در این شهر تکیه ای وجود دارد که در زمان قدیم کاروانسرای بزرگ بوده‌است.
بلال حبشی در نزع بود عیال وی میگفت وا حزناه! بلال گفت چنین مگوی لکن میگوی وا طرباه! غدا نلقی الاحبة محمدا و حزبه. عبد اللَّه مبارک در وقت نزع میگفت و می‌خندید لمثل هذا فلیعمل العاملون شلبی را می‌آرند که در سکرات مرگ این بیت میگفت:
ا بارکو د بالدئراس ۸۶ کیلومترمربع مساحت و ۱۴٬۰۵۲ نفر جمعیت دارد و ۳۲۵ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
شهر القرین (به عربی: القرین) در استان مبارک‌الکبیر در کشور کویت واقع شده‌است. جمعیت این شهر ۲۲٫۵۸۱ نفر است.
مبارکباد و چون نبود مبارک بنایی را که شاه ماست بانی
روضه نبوی یا روضه شریفه یا روضه مبارکه به مکانی در ناحیه جنوب شرقی مسجد و فاصلهٔ میان آرامگاه محمد و منبر او است که طول آن ۲۲ متر و عرض آن ۱۵ متر است. در این مکان که با فرش سبز رنگی پهن شده‌است و آرامگاه، منبر و محراب در محدودهٔ آن قرار دارند. این مکان برای مسلمانان به علت سخنی از محمد مکانی مقدس و پر فضیلت است.
بقعه بی‌بی سکینه رودبارک مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان رودسر، بخش رحیم آباد، روستای رودبارک واقع شده و این اثر در تاریخ ۲ آبان ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۵۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
من یقین دانم همی گرچه رجب را فضلهاست یکشب از ماه مبارک به که سی روز از رجب
به فرخی حسبش چون نسب بود عالی بسان گوهر جان باشدش مبارک تن