بارها

معنی کلمه بارها در لغت نامه دهخدا

بارها. ( اِ مرکب ) جمع بار ونیز بمعنی اکثر. ( آنندراج ). جمع بار. ( دِمزن ). مراراً. کراراً. چندین بار. چندین دفعه. مکرر. بمرات. بکرات. ( دِمزن ). کرات. تارات. غالباً. ( دِمزن ). ج ِ بارو در موقع معین فعل بیشتر استعمال میشود مانند بارها بشما گفتم. یعنی چندین بار و مکرراً بشما گفتم. ( ناظم الاطباء ) :
بارها گفته ام و بار دگر میگویم
که من دلشده این ره نه بخود میپویم.حافظ.|| محمولات. احمال.اثقال : و بارها پیش خود گسیل کرد. ( کلیله و دمنه ). و مکاریان آن بارها را بسوی خانه خود بردن اولی تر دیدند. ( کلیله و دمنه ).

معنی کلمه بارها در فرهنگ فارسی

جمع بار و اکثر

جملاتی از کاربرد کلمه بارها

الیا کازان دو بار برنده اسکار بهترین کارگردانی، چهار بار برنده گلدن گلوب بهترین کارگردانی و سه بار برنده جایزه تونی شد. همچنین بارها نامزد و برنده جشنواره‌های جهانی مانند جشنواره فیلم کن و جشنواره فیلم ونیز بود. کازان یک اسکار هم برای یک عمر دستاورد هنری گرفت.
بارها گفته‌ام و بار دگر می‌گویم که من دلشده این ره نه به خود می‌پویم
سلطان احمد جلایر با کشتن برادرش سلطان حسین جلایر در سال ۱۳۸۲ میلادی (۷۸۴ هجری) در تبریز تاجگذاری کرد. پس از فتح تبریز توسط تیمور لنگ در سال ۱۳۸۹ میلادی، بواسطه تُرک بودن تیمور با وی تبانی کرد و از کنار تاج و تختش گذشت. (این کار بارها در تاریخ توسط فرمانروایان تُرک تکرار شده است.)
آلپ دوئز بارها در مسابقه دوچرخه سواری تور دو فرانس مورد استفاده قرار گرفته‌است. از جمله در تور دو فرانس ۲۰۱۳ دو بار در یک مرحله از آن عبور کردند. آلبرتو کونتادور رکورد سریع‌ترین رکابزنی در سربالایی آن را با مدت ۳۷ دقیقه و ۳۰ ثانیه در اختیار دارد.
کِنِث اریک چرچ در گرانتی فالز، کارولینای شمالی در ۳ می ۱۹۷۷ (‎۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۶) به دنیا آمد. در ۱۳ سالگی یک گیتار خرید و شروع به ترانه‌سرایی کرد. او بسیاری از آهنگ‌های جیمیف بافت را می‌خواند در بین آن‌ها نیز چندتایی از آهنگ‌هایی که خودش ساخته را کار می‌کرد. بیشتر اجراهایش را در بارها انجام می‌داد. گاهی نیز وارد مجادلاتی در صحنه می‌شد. برای چند سال بعدی نیز کار وی گروهش این بود که در رستوران‌ها و بارها اجرا کنند .
خانواده شکری بارها از پذیرش «دیه» خودداری کردند و تلاش‌های انجمن کلیمیان کرمانشاه، جامعه یهودیان کرمانشاه، برای میانجیگری با مقامات اسلامی ناموفق بود. جامعه همچنین به دولت‌های روسیه و آلمان درخواست‌هایی ارائه کرد. دکتر همایون سامه‌یح، نماینده یهودی در مجلس ایران، نیز تلاش کرد کمک کند. سامه‌یح با چندین قانونگذار مسلمان تماس گرفت تا با خانواده شکری میانجیگری کنند، و حتی پیشنهاد داد که به ازای لغو حکم اعدام و دریافت دیه، مسجدی به نام او بسازد، اما تلاش‌های وی ناموفق بود.
ملزم به شباهت به یک توزیع تعادل ترمودینامیکیروی حالات سیستم فیزیکی در هیچ دمایی نیست. در هر حال، بیشتر صورت‌های تبرید شبیه‌سازی‌شده همان صورت اولیه را انتخاب می‌کنند که احتمالا بارها پیاده‌سازی شده‌است.
یحیی پسر معاذ بارها می گفت: ای عالمان! کاخهایتان قیصری است و خانه هایتان چون خانه ی کسری، مرکب هایتان قارونی است و ظروفتان فرعونی و اخلاقتان نمرودی و سفره هایتان جاهلی و روشتان سلطانی است. برگوئید که چه چیزتان آیا بر سنت محمد (ص) است؟
ای دوحه سنان تو در مرغزار کین آورده بارها سر شیران شرزه بار
او استاد دانشگاه‌های وین و برلین بود. در ۱۸۸۷ او رئیس سمینار زبان‌های شرقی بود. او بارها به خاور نزدیک سفر کرد.
در غم روی تو دل مسکین از سر جانش بارها برخاست
مهر تو بر دل من تا به جگر بیخ زده ست شاخها کرده بلند و بارها کرده گران
با کاروان ز طبع روان ساختی روان از بهر بنده قد و شکر تنگ و بارها
معروف‌ترین داستان کوتاه وی آزمون نام دارم که در سال ۱۹۴۰ در نشریه نیویورکر به چاپ رسید. این داستان کوتاه معروف بارها در کتب مختلف در سرتاسر جهان بازنشر شده‌است.
آیبوکه پس از این شایعات مدتی با جان یوجل ۳۲ ساله (پسر دریا آلابورا بازیگر) دوست شد. در سال ۲۰۱۹ شایعاتی در مورد رابطه آیبوکه پوسات و فورکان آندیچ بوجود آمد که بارها آیبوکه در جواب خبرنگاران، این شایعه را رد کرد.ولی در نهایت همراه با فورکان اندیچ در جشنی رابطه شان لو رفت.
بارها می‌گفت کایم نزد تو این سخن از وی دلم باور نداشت
ای عطای دست شادی بخش تو دست این مسکین گرفته بارها
احمد قابل در سال ۱۳۶۰ با خانم مرضیه پاسدار ازدواج کرد. حاصل این ازدواج یک دختر به نام سارا است. قابل در طول جنگ ایران و عراق بارها به جبهه رفت و مجروح شد. برادر او، ابوالقاسم، در عملیات کربلای ۵ به شهادت رسید. برادر دیگرش محمود نیز در جنگ به‌شدت مجروح شد. برادر دیگر او هادی قابل نیز از روحانیان منتقد جمهوری اسلامی است.
شمع درو گشته علم در سخا داده به دشمن سر خود بارها
سیراب از اشک ما چو نشد تشنه ای چه سود سیلم فرا گذشته ز سر و رنه بارها