بارزه

معنی کلمه بارزه در لغت نامه دهخدا

( بارزة ) بارزة. [ رِ زَ ] ( ع ص ) تأنیث بارز. آشکار : و تری الارض بارزة. ( قرآن 18 / 48 ). || ( اِ ) در تداول طبی ، قسمت بیرونی مخرج. و اذااحرق ( الشعر ) و نثر علی مقعدة البارزة... ( ابن البیطار ) . رجوع به بارز شود.

معنی کلمه بارزه در فرهنگ فارسی

تانیث بارز

معنی کلمه بارزه در فرهنگستان زبان و ادب

{trait} [باستان شناسی] هر مشخصه یا ویژگی قابل مشاهدۀ یک دست ساخته یا سازه یا هر مادۀ فرهنگی دیگر

معنی کلمه بارزه در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی بَارِزَةً: آشکار
ریشه کلمه:
برز (۹ بار)

معنی کلمه بارزه در ویکی واژه

هر مشخصه یا ویژگی قابل‌مشاهدۀ یک دست‌ساخته یا سازه یا هر مادۀ فرهنگی دیگر.

جملاتی از کاربرد کلمه بارزه

آلفا-پی‌وی‌پی در ایالت‌های نیومکزیکو، دلاور، فلوریدا، اکلاهما و ویرجینیا جزءِ «فهرست شماره ۱ داروهای مخدر» طبقه‌بندی شده‌است. در تاریخ ۲۸ ژانویه ۲۰۱۴ میلادی، اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا آن را به همراه ۹ مادهٔ کاتینونی دیگر، در «فهرست شماره ۱ داروهای مخدر» خود قرار داد.
این مجموعه داستان های مختلفی را بیان می کند که در یک شرکت حسابداری اتفاق می افتد. داستان، حول محور یک حسابدار است که با بی عدالتی مبارزه می کند و...
در ۷ آگوست، اما در مسابقه رقص از سامر رائی برد و فرصتی برای قهرمانی زنان ان اکس تی کسب کرد؛ ولی رائی با حمله به او دشمنی را آغاز کرد. در ماه‌های بعد، اما همراه با پیج علیه «زنان حریص زیبا» (سامر رائی و ساشا بنکز) قرار می‌گرفت. در ۱۸ دسامبر ناتالیا، اما را به مبارزه‌ای بر سر فرصت قهرمانی ان اکس تی طلبید. این مسابقه در ۱ ژانویه ۲۰۱۴ انجام شد و اما برنده شد. در ۲۷ فوریه اما نهایتاً برای قهرمانی در برابر پیج قرار گرفت؛ ولی نتوانست کمربند را بدست آورد. وقتی پیج از قهرمانی خارج شد، اما در مسابقه تعیین قهرمان جدید از شارلوت شکست خورد.
او همچنین نقاشی می‌کرد و در این کار آن‌قدر مهارت داشت که آثارش در کنار آثار واسیلی کاندینسکی و فرانتس مارک معرفی می‌شد. او به‌ویژه تصویرهایی را از چهره خودش کشید که یکی از آن‌ها از پشت است. همچنین او یک بازیکن تنیس بود و گاهی به دیدن همسایه‌اش جرج گرشوین می‌رفت تا او را به مبارزه بخواند.
از زمان مرگ آلنده تاکنون، هواداران او همواره بر کشته شدنش به‌دست نیروهای کودتا تأکید داشته‌اند و از نحوه کشتن وحشیانه او داستان‌ها بافته‌اند. فیدل کاسترو چند روز بعد از کودتای شیلی در سخنرانی‌ای خطاب به حدود ۱ میلیون کوبایی گفت که آلنده در لاموندا در حالی که خودش را در پرچم شیلی پیچیده بود و به سوی سربازان خائن کودتا شلیک می‌کرد، کشته شده است. روایت دیگری هم هست که می‌گوید آلنده روی پله‌های خارجی کاخ ریاست‌جمهوری در حال مبارزه کشته شده است.
در سال ۱۲۸۵ که محمدعلی میرزا به سلطنت رسید، میرزا ابوالفتح همراه او به تهران رفت و از درباریان بانفوذ شد. ابتدا درجه امیر تومانی و سپس سرداری گرفت و لقب حشمت‌الدوله نیز به او اعطا شد. در جریان نهضت مشروطه و مبارزه مجلس و محمدعلی شاه، حشمت‌الدوله هوادار مشروطه‌خواهان بود و پس از به توپ بستن مجلس و بازداشت مشروطه‌خواهان، عده زیادی از آنان را از مجازات رهایی داد.
در بخش دوم فصل ۲ در بازی آلفهیم آنلاین کیریتو و آسونا به طبقه ۲۲ می‌روند تا خانه‌ای که قبلاً در بازی هنر شمشیر زنی آنلاین خریده بودن را دوباره خریداری کنن وقتی آنجا را خریداری کردند یکی از دوستان آسونا به او گفت کسی هست که هیچ‌کس حریفش نشده وقتی آسونا برای مبارزه با او می‌رود می‌فهمد او دخترست و با او دئول می‌کند. در پایان دوئل، آن دختر آسونا رو می‌برد و از او درخواست می‌کند عضو انجمن شوالیه خفته شود. آسونا قبول می‌کند و می‌گوید چیز زیادی از آن‌ها نمی‌خواهد، همین که با شکست غول آخر طبقه ۳۰ چیزی بدست بیاورد برایش کفایت می‌کند و ماجراجویی جدید آغاز می‌شود.
مبارزه فکند از هیون چند مرد به فرجام شد کشته اندر نبرد
صدر از دیگر مسائل جهان اسلام غافل نبود. انقلاب اسلامی ایران، امنیت حوزه‌های علمیه، اتحادی عربی-اسلامی جهت مبارزه با اسرائیل و گسترش تشیع در آفریقای سیاه، مهم‌ترین دغدغه‌های خارج از لبنان وی را تشکیل می‌دادند.
از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ ، صدام حسین یک فرمانده ارشد نظامی به اسم کامل ساجد را که در طول جنگ ایران و عراق خدمت کرده بود و در طول جنگ خلیج فارس مأموریت‌های نیروهای خواصی را در کویت رهبری می نمود، به اسم استاندار منصوب نمود، بعد از تصمیمی برای جایگزینی کل استان‌ها. فرمانداران با نظامی در دولت جنابی گزارش شده است که او سیاست های اسلامی قوی تری را عرضه نمود که همزمان با مبارزه های مذهبی صدام در آن هنگام بود.
آخوند خراسانی معتقد بود که علما می‌توانند به عنوان صداهای هشداردهندهٔ جامعه باشند و از مسئولان به‌دلیل درست انجام ندادن وظایفشان انتقاد کنند. او نقش علما را مانند «نمکِ زمین» توصیف می‌کرد به این معنا که آن‌ها مانع بروز فساد قدرت می‌شوند و می‌بایست در برابر بی‌عدالتی مبارزه کنند و در برابر خودکامگی بایستند.