باردار

باردار

معنی کلمه باردار در لغت نامه دهخدا

باردار. ( نف مرکب ) میوه دار. ( دِمزن ). باثمر. درخت میوه دار. ( آنندراج ). مثمر. مثمره. باروَر. رجوع به شعوری ج 1 ورق 161 شود : و ایشان [یأجوج و مأجوج ] هر وقتی از آن کوهها بیرون آیند و مسلمانان را رنجه نمایند و فساد بسیار کنند و هر آدمی که بیابند بکشند و بخورند و گیاه و درختان باردار بخورند... ( ترجمه طبری بلعمی ).
از درخت باردارش بازنشناسی ز دور
چون فرازآیی بدو در زیر برگش بار نیست.ناصرخسرو.درختی است صاحب کرم باردار
وز او بگذری هیزم کوهسار.سعدی ( بوستان ). || آبستن. حامل. حامله. حبلی ̍. جنین دار. زن حامله. ( آنندراج ). زن باردار. ( دِمزن ). رجوع به شعوری ج 1 ورق 161 شود: مضمان ، ضامن ، ضماد؛ ناقه باردار. ( منتهی الارب ). ناقه لاقِح ؛ اشتری باردار. ( زمخشری ) :
بارداری چون فلک خوشرو مه و خور در شکم
وز دو سو چون مشرقین او را دو زهدان دیده اند.خاقانی.روز و شب آبستن و تو بسته امّید
کز رحم این دو باردار چه خیزد.خاقانی.گیر که خود هر دو باردار مرادند
چون فکنند ازشکم ز بار چه خیزد؟خاقانی.زنان باردار ای مرد هشیار
اگر وقت ولادت مار زایند
از آن بهتر بنزدیک خردمند
که فرزندان ناهموار زایند.سعدی ( گلستان ).اگر مار زاید زن باردار
به از آدمیزاده دیوسار.سعدی ( بوستان ).|| مخلوط با فلز کم بها. مغشوش. نبهره : سیم و زر باردار. || زبانی باردار؛ زبانی که قشر سفید بر روی آن بندد و علامت تخمه باشد. رجوع به «بار» شود.

معنی کلمه باردار در فرهنگ معین

(اِفا. ) ۱ - میوه دار. ۲ - آبستن ، حامله .

معنی کلمه باردار در فرهنگ عمید

۱. (زیست شناسی ) آبستن: اگر مار زاید زن باردار / به از آدمی زادۀ دیوسار (سعدی۱: ۶۸ ).
۲. میوه دار: درخت باردار.
۳. حامل بار.

معنی کلمه باردار در فرهنگ فارسی

درخت میوه دار، زن آبستن، حیوان آبستن
( اسم ) ۱ - میوه دار باثمرمثمر( درخت ). ۲ - آبستن حامله . ۳ - مخلوط با فلز کم بها مغشوش نبهره . یا زبان باردار. زبانی که قشر سفیدی بر روی آن بندد و علامت تخمه باشد .

معنی کلمه باردار در دانشنامه عمومی

باردار (فیلم ۲۰۱۱). باردار ( روسی: Беременный ) یک فیلم کمدی روسی محصول سال ۲۰۱۱ به کارگردانی ساریک آندرئاسیان با بازی دیمیتری دیوژف، آنا سدوکووا سدوکووا، میکائیل گالوستیان و ویله هاآپاسالو است.
این فیلم در رسانه های روسیه به طور کلی نقدهای منفی دریافت کرد.

جملاتی از کاربرد کلمه باردار

ز تاراج خزانم نیست پروا خاربن باشم چه گل در باردارم تا بلرزم بر بهار خود
حوزه‌های قضایی متعددی ازدواج زودهنگام را با رضایت والدین یا در موارد خاصی همچون بارداری نوجوانان مجاز می‌دانند. قوانین سن رضایت (سنی که در آن صلاحیت فرد، به‌طور معمول دختران، به رضایت برای رابطه جنسی مورد قبول قانون است) به منظور محافظت از کودکان در برابر قرار گرفتن در معرض بهره‌کشی جنسی و همچنین قاچاق کودکان نیز وضع شده‌اند و تا حدودی به ازدواج کودکان نیز مرتبط‌اند. ازدواج در کودکی بر پسران و دختران تأثیرات منفی می‌گذارد. هرچند قریب به اتفاق آن‌هایی که صدمه می‌بینند دختران‌اند. بیشتر ایشان موقعیت اقتصادی-اجتماعی ضعیفی دارند.
درختی است مرد کرم، باردار وز او بگذری هیزم کوهسار
زنان باردار ای مرد هشیار اگر وقت ولادت مار زایند
روز و شب آبستن و تو بستهٔ امید کز رحم این دو باردار چه خیزد
شد باردار کلک ضعیفم به دختران پهلوی هم نهد ز گرانی بار پای
گلدمن به دلیل سخنرانی و سازماندهی فعالیت‌هایش در حمایت از نیروی کار و اعتصابات مختلف، دسترسی به کنترل بارداری و مخالفت با جنگ جهانی اول، به‌طور معمول بازجویی، دستگیر و زندانی می‌شد. در نتیجه، او در اوایل قرن بیستم به عنوان فعال جنبش آزادی مطرح شد و آزادی بیان را یک ضرورت اساسی برای دستیابی به تغییرات اجتماعی می‌دانست. صراحت او در پیگیری از آرمان‌هایش در برابر بازداشت‌های مداوم، به راجر بالدوین، یکی از بنیان‌گذاران اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا الهام بخشید. تجارب گلدمن و ریتمن در مبارزات آزادی بیان سانتیاگو (۱۹۱۲) نمونه‌های مشهور سرکوب دولتی و سرمایه‌داری علیه کمپین‌های آزادی بیان کارگران صنعتی جهان بود.
تخم کرفس در طول قرن‌ها، در سراسر جهان کاربردهای دارویی داشته‌است. تخم کرفس در کاهش شدید فشارخون نقش دارد. برای تهیه چای از تخم کرفس، مقداری آب جوش روی یک قاشق چای‌خوری از تخم تازه کوبیده شده بریزید و باید به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه خوب دم بکشد. روزی ۲ فنجان میل کنید. اگر باردار هستید، از مصرف این گیاه بپرهیزید.
این است آن درخت همیون باردار این است آن نهال برومند بارور
علائم شدیدترین نوع این بیماری در اواخر دوران بارداری قابل تشخیص است؛ بدین ترتیب که مادر احساس می‌کند حرکات جنین کم شده یا دیگر وجود ندارد. برخی از علائمِ بیماری، وخیم و بحرانی هستند؛ همچون دیسترس تنفسی و اشکال در شیر خوردن که معمولاً ظرف چند هفته منجر به مرگ می‌شود. در مقایسه، برخی دیگر از انواعِ بیماری، خفیف‌تر هستند و ضعف عضلانی تنها پس از چند دهه، به سراغ فرد می‌آید و با آنکه عمر طبیعی دارند، اما مجبور به استفاده از صندلی چرخ‌دار می‌شوند.
تو هشیاری دل چون بارداری تو از مردار خوردن دان که خواری
برای اهداف کاربردی، بهتر است نقطه‌ای به‌عنوان مبدأ انتخاب گردد و پتانسیل با توجه به آن اندازه‌گیری و مقایسه شود. مبدأ خیلی مناسب می‌تواند زمین الکتریکی باشد، که فرض بر اینست که پتانسیلش در تمام نقاط یکسان است. نام نقطه مبدأ، زمین الکتریکی است. زمین به‌عنوان منبع بی‌پایان از بارهای معادل مثبت و منفی فرض می‌شود و به همین دلیل، از نظر الکتریکی خنثی و غیرقابل باردار شدن است.
بر آنم که تو بارداری زمن همانا که فرزند آری زمن
وان کژاوه چیست میزان دو کفه باردار باز جوزایی دو کفه شکل میزان دیده‌اند
اندازه آسیب به رویان و جنین در مراحل مختلف بارداری، یکسان نیست. حساس‌ترین زمان، سه‌ماهه اول بارداری است که سرعت تمایز و مهاجرت سلولی به بیشترین حد می‌رسد. احتمال آسیب به رویان در این دورهٔ بحرانی بیشتر است. مصرف این داروها در دوران حاملگی ممکن‌است بر رویان یا جنین اثر تراتوژنزی داشته‌باشند.
بود امکان ز هستی آبستن بجهان داشت باردار شکم