باربر

باربر

معنی کلمه باربر در لغت نامه دهخدا

باربر. [ب َ ] ( نف مرکب ) حمال و فعله و مزدور. ( ناظم الاطباء ). بارکش. آنکه بار برد. حامل. باربردار :
خری دید پوینده و باربر
توانا و زورآور و کارگر.سعدی ( بوستان ).و باتفاق خر باربر به که شیر مردم در. ( گلستان ).
رجوع به شعوری ج 1 ورق 161 شود. || ستور باری. || گمراهی. ( ناظم الاطباء ). این معنی برای این لغت قیاساً نادرست مینماید و مأخذ ناظم الاطباء هم معلوم نشد.

معنی کلمه باربر در فرهنگ معین

(بَ ) (ص فا. اِمر. ) باربرنده ، حمال .

معنی کلمه باربر در فرهنگ عمید

کسی که بار بر پشت خود حمل می کند، حمال.

معنی کلمه باربر در فرهنگ فارسی

( اسم ) کسی که بار را بر پشت و دوش خود حمل کند بار برنده حمال .

معنی کلمه باربر در دانشنامه عمومی

باربر (فیلم ۱۹۸۳). باربر ( به هندی: Coolie ) فیلمی محصول سال ۱۹۸۳ و به کارگردانی منموهان دسای است. در این فیلم بازیگرانی همچون آمیتاب باچان، ریشی کاپور، شوما آناند، راتی آگنیهوتری، قادرخان، وحیده رحمان، پانت ایثار ایفای نقش کرده اند.
ظفرخان که سالها بخاطر اعمال خلاف در زندان بوده آزاد می شود و سراغ زن مورد علاقه اش سلما می رود ولی وقتی می فهمد او ازدواج کرده، پس از قتل پدر سلما آب سد را باز می کند و باعث آوارگی اهالی شهر می شود و سلما را که حافظه اش را از دست داده با خود می برد. برادر سلما در جریان سیل فرزند و همسرش را از دست می دهد و پسرگمشده اش توسط ظفر نزد سلما برده می شود تا بعنوان فرزندش به وی معرفی شود و بی قراری اش را تسکین بخشد. پسر اصلی سلما یعنی اقبال که دربدر دنبال مادرش می گردد در راه آهن مادرش را می بیند ولی سلما او را به یاد نمی آورد و افراد ظفر سعی می کنند اقبال را بکشند که دایی اش او را نجات می دهد و در این راه یک دستش هم قطع می شود. سالها می گذرد و اکنون اقبال به همراه چندین نفر بعنوان باربر در راه آهن کار می کنند و…

معنی کلمه باربر در ویکی واژه

facchino
باربرنده، حمال.

جملاتی از کاربرد کلمه باربر

ملّتِ وجدان‌کش و زبون و ریاکار باربر غیر و بردبار علی‌جان
خر حدود ۵۰۰۰ سال پیش توسط مصری‌ها اهلی شد و به عنوان یک حیوان باربر مورد استفاده قرار گرفت. قد خرها در نواحی مختلف جهان فرق می‌کند مثلاً قد خرهای هند و سومالی خیلی کوتاه است. رنگ آن‌ها هم در جاهای مختلف دنیا فرق می‌کند.
در خلاصه داستان این فیلم آمده‌است که «آکو» نوجوانی کرد برای باربری به بازار تهران آمده‌است. او مسئولیت حمل یک بار قیمتی را بر عهده می‌گیرد. دزدیده شدن این بار موجب وقوع حوادث و پیامدهایی برای آکو می‌گردد.
باربریدی در طول این سریال شخصیتی کودن دارد که حتی از قانون هم اطلاع خاصی ندارد.
لهاکپا تنزینگ شرپا در اوایل دههٔ ۱۹۶۰ در دهکدهٔ تیم در منطقهٔ اورست، در نزدیکی مرز نپال با چین زاده شد. ۱۲ ساله بود که پدرش درگذشت و مسئولیت خانواده شامل مادر، دو خواهر و سه برادر کوچکتر بر دوش او افتاد. آرپا ترک تحصیل کرد و به‌عنوان باربر برای گروه‌های کوه‌پیمایی مشغول کار شد. آغاز صعودهای او در سال ۱۹۸۵ بود و او به عنوان باربر و کمک‌آشپز برای گروه‌های مختلف کار می‌کرد اما فرصت صعود به قله را تا سال ۱۹۹۰ نیافت.
رونو و ژوسلین به همراه دیگر اسرای مسیحی در حلب پس از غلبه گمشتکین، حاکم حلب،[ت] بر همسایگانش در سال ۱۱۷۶ به دستور وی آزاد شدند. فدیه آزادی رونو حدود ۱۲۰ هزار دینار طلا بود[ث] بر اساس گفتهٔ باربر و همیلتون، احتمالاً فدیه وی توسط مانوئل یکم کومنوس پرداخت شده‌است.
حوض چیست و فراش کیست و پاشویه کجاست.و واگویه کدام. و ما حب الدیار شعفن قلبی واگویه مردمان نغز گفتار را همچنان ادمان لذت دهد که نوشخوار اشتران باربردار را. امان از واگویه، از هر چه بگذری سخن دوست خوشترست؛ خصوصا در قدح دشمنان و مدح دوستان. کاغذ شما کاغذ نبود، جوهری نافذ بود.
اکثر سیستم‌های مکانیکی پرداخت‌ سطح، برای دست یابی به سطحی صاف و برّاق، سطح بلورین فلز را لکه‌دار، خمیده و دچار خستگی می‌کنند و حتی گاهی باعث شکست آن می‌شوند. الکتروپولیش کاری، فرایند باربرداری از روی سطح را با ایجاد الگویی یک‌سویه که کاملاً خالی از هرگونه خستگی و انسداد است، انجام می‌دهد. در این روش، سطح، از دید میکروسکوپی صاف و در اغلب اوقات صیقلی است. علاوه بر این، در بسیاری از آلیاژهای فلزی و غیرفلزی، مقاومت در برابر خوردگی و غیرفعال‌سازی فلز نیز افزایش می‌یابد. این فرایند قطعهٔ فلزی را چه از جهت میکروسکوپی و چه از جهت ماکروسکوپی پرداخت می‌کند. پرداخت میکروسکوپی سبب درخشندگی و پرداخت ماکروسکوپی سبب صافی قطعه می‌شود.
ناله ای دارم کش از دل گر برآرم بگسلد باربرداران مهار و بوستان افسارها
شکل ستون شیپوری پایه باریکی دارد و بدنه به شکل یک هرم‌سنگ وارونه است. این تغییر شکل در استفاده قبلی از ستون‌نما است که با فرم خود از معماری کلاسیک فاصله می‌گیرد. در معماری کلاسیک ستون‌نماها این تصور را القا می‌کنند که باربر هستند. با این حال، به دلیل شکل هرم‌سنگ‌مانند ستون شیپوری، این سنت مختل شده است. قرار نیست ستون شیپوری یکپارچه به نظر برسد، بلکه می‌بایست پویا بوده و تحرک ایجاد کند، و سبکی ظاهری به ساختار ببخشد.
غیر بار عشق‌هر باری که‌هست‌افکندنی‌ست بیدل ار باری بری‌، باری به دوش این باربر
من چون لحام کورم و او چون کلنگ لنگ آورده من بدین و بدو کنده باربر
گاوان و خران باربردار بِهْ ز آدمیان مردم‌آزار
آداجو برای سازهای زهی یک قطعهٔ موسیقی برای ارکستر سازهای زهی، تنظیم ساموئل باربر، آهنگساز آمریکایی، از اولین کوارتت زهی اوست.
توشه ی راه گلستان می گلگون کافی ست باربردار دل ما خر طنبور بس است!
این کتاب در تفسیر قرآن می‌باشد. گردآور کتاب را در ۵۷۰ ق باربر ۵۵۳/۵۴ ه‍.ش به فرجام رسانید. ابن شهرآشوب در آن آیات متشابه قرآن را به ترتیب موضوعی بررسی کرده‌است و موضوعاتش اصول عقاید، فقه، اصول فقه، دانش‌های قرآن، ادبیات و … است. این کتاب در تهران در دو جلد ۱۳۶۹ ق برابر ۱۳۲۸/۲۹ ه‍.خ به چاپ رسیده‌است.
ام‌اس‌سی در سال ۱۹۷۰ در ناپل و به عنوان یک شرکت خصوصی توسط دریانورد کاپیتان جیانلوایجی آپونته تأسیس شد. هنگامی که او اولین کشتی خود را خرید و با آن خطوط ترابری بین دریای مدیترانه و سومالی را آغاز کرد. این خط پس از آن از طریق خرید کشتی‌های باربری دست دوم گسترش یافت. تا سال ۱۹۷۷ این شرکت خدمات خود را به شمال اروپا، آفریقا و اقیانوس هند انجام داد. این گسترش تا پایان دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت. ام‌اس‌سی کشتی‌ها را به آمریکای شمالی و استرالیا هدایت کرد.
سَرجملهٔ حیوانات گویند که شیر است و اَذلّ جانوران خر و به‌اتّفاقْ خر باربر بِهْ که شیر مردم‌دَر.
ز یاقوت و فیروزه و سیم و زر صدوبیست خروار بر باربر
درخت‌های بارور چو اشتران باربر همی ز پشت یکدگر کشیده صف قطارها