بارانی
معنی کلمه بارانی در لغت نامه دهخدا

بارانی

معنی کلمه بارانی در لغت نامه دهخدا

بارانی. ( اِ ) نام کلاهی است که در روزهای باران بر سر گذارند. ( برهان ) ( ناظم الاطباء ). کلاهی است هنگام باران پوشندش تا بآب باران جامه ها تر نشوند. و آن طریقه چهری ( کذا ) میباشد، خواجه فرماید :
چرا باید که وامانی بملبوسی و مأکولی
اگر مرد رهی بگذر ز بارانی و بورانی.( از شرفنامه منیری ).نمد یا سقرلاتی جامه و کلاهی که در بارش پوشند. ( غیاث ). کلاه و لباسی که موقع باران می پوشند. ( شعوری ج 1 ورق 97 ). کلاه برای حفظ از باران. ( دِمزن ). || هر چیزی که بجهت مانع باران پوشند. ( از برهان ). لباس برای حفظ از باران که بترکی یاغمورلِق گویند. ( دمزن ). لباسی که برای حفظ تن از باران پوشند. شیخ نظامی گفته :
ز بس تیر باران که آمد بجوش
فکند ابر بارانی خود ز دوش.
و آنرا چوخای نیز گویند و برهان بمعنی کلاه نیز گفته. ( از انجمن آرا ) ( از آنندراج ). لباس مشمع و مانند آن که بر روی لباسهای دیگر پوشند تا باران نفوذ نکند :
من بر تو فکنده ظن نیکو
وابلیس ترا زره فکنده
مانند کسی که روز باران
بارانی پوشد از کونده.؟ ( از لغت نامه اسدی ) ( از صحاح الفرس ).جامه از مشمع و جز آن که بروز باران پوشند تا آب بر جامه های دیگر نرسد. رجوع به شعوری ج 1 ورق 197 شود: و از روذان [ به دیلمان ] جامه سرخ خیزد پشمین که از وی بارانی کنند و بهمه جهان برند. ( حدود العالم ). یک گرمگاه این غلامان و مقدمان محمودی مستنکر با بارانیهای کرباسین و دستارها در سر گرفته پیاده بنزدیک امیرمسعودآمدند. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 128 ). و من که بوالفضلم بر آنجمله دیدم که در سر این دره میاوری حواصل داشتم و قبای روباه سرخ و بارانی ( کذا ). ( تاریخ بیهقی چ ادیب صص 456- 457 ).
بارانی تنْت اگر گلیم آمد
مر جان ترا تنست بارانی.ناصرخسرو.بارانی پوشیده بر عادت مسافران. ( تفسیرابوالفتوح رازی ).
تا چو ابریست کمانْشان که چوباران بارد
آسمان بر سر خورشید کشد بارانی.انوری ( از شعوری ج 1 ورق 197 ).بارانی آفتاب کنم نز گلیم مصر
کز میغ تر هواست همه کشور سخاش.خاقانی.چو باران رفت بارانی میفکن
چو میوه سیر خوردی شاخ مشکن.سعدی.پس از سی چله دی این مقرر گشت بر قاری
که بارانی سقرلاط و سقرلاطست بارانی.

معنی کلمه بارانی در فرهنگ معین

(ص نسب . اِمر. ) ۱ - مربوط به باران . ۲ - تن پوشی که آب در آن نفوذ نکند.

معنی کلمه بارانی در فرهنگ عمید

۱. مربوط به باران: روز بارانی.
۲. [مجاز] دارای اشک: چشم بارانی.
۳. دارای باران.
۴. (اسم ) لباسی که آب در آن نفوذ نمی کند و هنگام باریدن برف و باران بر تن می کنند.

معنی کلمه بارانی در فرهنگ فارسی

( صفت اسم ) ۱ - جامه ای که آب در آن نفوذ نکند و آنرا جهت حفظ تن از باران پوشند.۲- کلاهی که روز بارانی بر سر نهند.
یکی از محدثان بوده است

معنی کلمه بارانی در دانشنامه عمومی

بارانی پوشاکی است ضد آب و مقاوم در برابر نفوذ آب که در هنگام باراش باران به تن می کنند. اندازه بارانی ها معمولاً تا پایین کمر و رانها و شاید زانو ممتد می باشد. اندازه نوع کوتاه آن با نام ژاکت بارانی یا کت بارانی تا کمرگاه می باشد. ژاکت بارانی یا کت بارانی معمولاً با یک شلوار بارانی نیز پوشیده می شود.
بارانی (رودان). بارانی، روستایی در دهستان رودخانه بر بخش رودخانه شهرستان رودان در استان هرمزگان ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۲۲۴ نفر ( ۶۴ خانوار ) بوده است.
بارانی (فیلم ۱۹۸۳). بارانی ( انگلیسی: Trenchcoat ) یک فیلم است که در سال ۱۹۸۳ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به مارگوت کیدر و رابرت هیز اشاره کرد.
بارانی (فیلم ۲۰۰۴). بارانی ( انگلیسی: Raincoat ) فیلمی است که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به اجی دیوگن و آیشواریا رای اشاره کرد.
معنی کلمه بارانی در فرهنگ معین
معنی کلمه بارانی در فرهنگ عمید

معنی کلمه بارانی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بارانی، نام دیگر طایفه قراقوینلو (حک: ۷۷۷ـ۸۷۲، در بخش هایی از ایران و بین النهرین) که در متون قدیم فارسی و ترکی به صورت بارانلو و بارنی و برانی هم آمده است.
درباره منشأ و معنای اصلی کلمه بارانی و این که چرا طایفه قراقوینلو این نام را بر خود نهاده اند اطلاع قطعی در دست نیست.
← اسم محل
قراقوینلوها به قوین (قوچ) بسیار اهمیت می داده و به جای سنگ گور ، مجسمه قوچ را روی گورهای خود می گذاشته اند و در اصل نام خود آن ها نیز به همین حیوان منتسب بوده است.
شهرباران
...

معنی کلمه بارانی در ویکی واژه

impermeabile
مربوط به باران.
تن پوشی که آب در آن نفوذ نکند.

جملاتی از کاربرد کلمه بارانی

تیر باران سحر دارم سپر چون نفکند این کهن گرگ خشن بارانی از غوغای من
پنجمین شب ابر و بارانی گرفت کاسمان از بارشش دارد شگفت
بسته به نوع گونه اندازه آن‌ها از ۲٫۵ تا ۳۰ سانتی‌متر متغیر است. بزرگترین گونه تارانتولای غول پیکر پرنده‌خوار است که در حدود ۳۰ سانتی‌متر طول و ۱۷۰ گرم وزن دارد. این گونه در جنگل‌های بارانی آمریکای شمالی یافت می‌شود. این گونه اغلب از سوسک‌ها، مارها، مارمولک‌های کوچک، قورباغه‌ها، پرنده‌ها و حتی خفاش‌ها و موش‌های کوچک تغذیه می‌کند.
درو گردیده گم خلق دو دنیا چو بارانی که می بارد بدریا
استان چانقری دارای تابستان‌های بسیار گرم و خشک و زمستان‌های بسیار سرد و بارانی و گاه برفی است.
ز ابر تیره بارانی به هر جایی همی لولو به باغ و راغ از آن لولو نمایی لاله حمرایی
آب پاش ضربه دار یک نوعی از آب پاش آبیاری است که در آن سر بارانی، در یک حرکت دایره‌ای توسط نیروی آب خروجی رانده می‌شود، محور در تحمل در بالای مهره پیوست موضوعی آن است. در سال ۱۹۳۳ توسط اورتون انگلهاردت اختراع شد، به سرعت استفاده گسترده از آن صورت گرفت. هر چند در بسیاری از موارد توسط دنده محور «سر روتور» جایگزین شد، اما آب پاش ضربه دار مورد استفاده باقی‌مانده است.
یک فرد متأهل که جواب پیام خود را فوراً از همسرش دریافت نمی‌کند می‌تواند نتیجه بگیرد که: «او حتماً خیانت کرده‌است». یا کسی که در یک روز بارانی احساس خوبی ندارد می‌تواند نتیجه بگیرد که «من دچار افسردگی فصلی شده‌ام.»
اقلیم جنگل‌های بارانی حارّه‌ای یا اقلیم جنگل حارّه بارانی که گاهی اقلیم جنگل‌های استوایی یا گرم و مرطوب حارّه‌ای نیز نامیده می‌شود نوعی اقلیم حاره‌ای است که معمولاً (نه همیشه) در امتداد خط استوا (فاصله ۵ تا ۱۰ درجه‌ای استوا) یافت می‌شود.
این کتاب در ایران با نام فصل بارانی توسط نشر نون به چاپ رسیده و مترجم، این عنوان را از ترجمهٔ فرانسوی کتاب برگزیده است.
ملاقات در شب بارانی، اثر مسلم ناصری کتاب دیگری است شامل دوازده داستان و حکایت از زندگی محمد باقر که ویژهٔ مقاطع راهنمایی و دبیرستان گردآوری شده‌است.
پس از آن بارانی عظیم باریدن گرفت و بروستائی از روستاهای کوفه، که احمد آباد نام داشت، سنگی سیاه و سپید فرو افتاد که مملو از گل بود، تکه ای از آن را به بغداد بردند تا مردمانش دیدند.
اسم مشتق یکی از چهار گروه واژگان فارسی از نظر ساختاری است. این اسم‌ها از دو یا چند جزء تشکیل شده که دست کم یک جزء آن معنای مستقل دارد. یعنی پسوند یا میانوند و یا پیشوند می‌باشد. مشتق‌ها از افزون وند به اسم و گاهی بن فعل ساخته می‌شوند و معنایی جداگانه و مستقل به وجود می‌آورند. همانند باغبانی و بارانی.
جنگل‌های بارانی آمازون در همهٔ فصول سال دارای هوایی گرم با رطوبتی بسیار زیاد است. میانگین دما در مرکز آمازون، نزدیک به ۳۰ درجهٔ سلسیوس (۸۶ درجه فارنهایت) غربی‌ترین بخش این منطقه، نزدیک به ۲۵ درجهٔ سلسیوس (۷۶ درجه فارنهایت) است. تقریباً هر روزه باران سنگینی در سرتاسر آمازون می‌بارد.
بظلم انگیختی ناگه غباری و ز عدل حق همی خواهیم بارانی که بنشاند غبار تو
ما سخی‌تر ز ابر و بارانیم به گه قحط مُعطی نانیم
مشگید از برای بارانی روی سنجاب سوی بالا کرد
در سال‌های جنگ ایران و عراق و بمباران شهر کرمانشاه، ساختمان‌های دانشگاه رازی دست‌کم دو بار هدف بمباران ارتش عراق قرار گرفت. در سال ۱۳۵۹ یکی از ساختمان‌های دانشگاه رازی در میدان آزادی کرمانشاه هدف بمباران قرار گرفت که طی آن ۵ نفر کشته و ۱۰ تا ۱۲ نفر مجروح شدند و ساختمان دانشگاه نیز بیش از ۲۰ درصد آسیب دید. همچنین در بمبارانی دیگر یکی از ساختمان‌های دیگر دانشگاه که هم‌اکنون محل دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه است در روز تعطیل پنج‌شنبه هدف موشک قرار گرفت که تلفات جانی نداشت، اما ساختمان به میزان ۵ درصد آسیب دید.
گر اطلس زینتست کسوترا پشمینه نکوست روز بارانی
فرو بارید بارانی ز گردون چنانچون برگ گل بارد به گلشن