باخبر

معنی کلمه باخبر در لغت نامه دهخدا

باخبر. [ خ َ ب َ ] ( ص مرکب ) آگاه. مطلع. واقف. مستحضر. خبردار. ( آنندراج ). ملتفت. هوشیار. ( ناظم الاطباء ) :
نجات آخرت را چاره گر باش
درین منزل ز رفتن باخبر باش.نظامی.جمله گفتند ای حکیم با خبر
الحذر دع لیس یُغنی عن قدر.مولوی.اولیا اطفال حقند ای پسر
در حضور و غیب ایشان باخبر.مولوی.چون تعلق یافت نان با بوالبشر
نان مرده زنده گشت و با خبر.مولوی.دمی سوزناک از دل باخبر
قویتر که هفتاد تیر و تبر.( بوستان ).گفتم تعالی اﷲ از دوران باخبر در حضور و نزدیکان بی بصر دور. ( گلستان ).
گر من از دوست بنالم نفسم صادق نیست
خبر از دوست ندارد که ز خود باخبر است.سعدی ( طیبات ).درد نهانی بکه گویم که نیست
باخبر از درد من الا خبیر.سعدی ( طیبات ).نخواستم که هیچکس از متعلقان از حال من باخبر شود. ( انیس الطالبین نسخه خطی مؤلف ص 30 ). از اخبار و احوال ملوک وملک واقف و باخبر. ( ترجمه محاسن اصفهان ص 96 ).
- باخبر ساختن برق ؛ سر دادن تفنگ ، و این را سلام تفنگ نیز گویند. سلیم گوید :
برق آه از حال ما سازد بتان را باخبر
نامه آشفتگان هم چون نگهبان آتش است.( آنندراج ).- باخبر شدن ؛ آگاه شدن. مطلع شدن.
- باخبر کردن ؛ باخبر ساختن. مطلع کردن.

معنی کلمه باخبر در فرهنگ معین

(خَ بَ ) [ فا - ع . ] (ص مر. ) آگاه ، مطلع . مق بی خبر.

معنی کلمه باخبر در فرهنگ عمید

آگاه، مطلع، واقف.

معنی کلمه باخبر در فرهنگ فارسی

( صفت ) آگاه مطلع واقف مقابل بی خبر .

معنی کلمه باخبر در ویکی واژه

آگاه، مطل
مق بی خبر.

جملاتی از کاربرد کلمه باخبر

آنکس که ز سر عاشقی باخبر است فاش است میان عاشقان مشتهر است
یکی از هم‌کلاسی‌های ایپ من که از پیشینهٔ او در کونگ‌فو باخبر شده بود، او را تشویق کرد تا با کونگ‌فوکار باسابقه‌ای که در قایقی در خلیج هنگ‌کنگ زندگی می‌کرد، مبارزه کند.
- باخبرسازی از طریق ایمیل در صورت ارسال جدید
ابوحمزه در خانواده کارمند طبقه متوسطی در اسکندریه مصر به دنیا آمد. در ۱۹۷۹ با روادید تحصیلی به بریتانیا رفت و به تحصیل در رشته مهندسی اجتماعی در دانشکده فنی برایتون پرداخت. او در ۱۶ مه ۱۹۸۰ با والری تاوارسو (در حال حاضر فلمینگ) یک کاتولیک مسلمان‌شده ازدواج کرد و از او صاحب یک فرزند شد. این در حالی بود که والری تا سال ۱۹۸۲ از همسر سابقش طلاق نگرفته بود و ازدواج آن‌ها باطل بود. به همین دلیل او در ۱۹۸۴ همسرش را طلاق داد. این درحالی بود که او سه سال بعد از ازدواج با توجه به قوانین بریتانیا تابعیت این کشور را کسب کرد. مشخص نیست آیا او از شوهر داشتن همسرش باخبر بوده یا خیر. اگر او از این موضوع اطلاع داشته باشد، تابعیت او قابل بازپس‌گیری است.
با بررسی دوربین‌های مداربسته مشخص شد که آتنا در محدوده مغازه قاتل ناپدید شده‌است، اما لحظه ورود او در هیچ دوربینی به ثبت نرسیده بود. در این زمان اسماعیل به عنوان مظنون دستگیر و جهت بازجویی روانه زندان شد. منزل او مورد بازرسی قرار گرفت اما پلیس از وجود پارکینگی که قاتل در مکانی نزدیک در اختیار داشت باخبر نبود. به گفته برادر قاتل، او از زندان با همسرش تماس گرفت و خواست که نسبت به امحا مواد مخدر نگهداری شده در پارکینگ اقدام نماید. همسر اسماعیل رنگرز پس از پیدا کردن بشکه‌ای که جسد در آن قرار داشته و بوی تعفن می‌داده، برادر قاتل را در جریان قرار می‌دهد و او نیز جسد را از درون بشکه کشف می‌کند و به پلیس خبر می‌دهد.
سه گروه کودک مورد آزمایش قرار گرفتند: ۲۷ کودک معمولی، که انتظار می‌رفت نظریهٔ ذهن در آن‌ها به‌طور طبیعی تکامل یافته باشد، ۱۴ کودک مبتلا به سندرم داون و ۲۰ کودک مبتلا به اوتیسم. کودکانی که در پاسخ به سبد اشاره می‌کردند نظریهٔ ذهنِ درستی داشتند، چون می‌دانستند، اگرچه توپ اکنون در جعبه است، اما «سالی» از این واقعیت باخبر نیست، پس باید داخل سبد دنبال توپش بگردد. آن‌ها می‌دانستند که ذهنِ «سالی» باید یک باورِ غلط در مورد محل توپش داشته باشد، چون اطلاعاتی را که بچه‌ها داشتند ندارد. «سالی»، موقع جابجاییِ توپ از سبد به جعبه، از صحنه خارج شده بود. پس «سالی» باورهای خودش را دارد که با باورهای آن‌ها متفاوت است.
باخبرند آن دو پیشوای گذشته رمح بسعی تو شد عنان فریقین
مسکین کمال از تو به مقصود کی رسد سلطان چو نیست باخبر از حال دادخواه
چو اندر کنج زندانش مقر شد همان مظلوم از وی باخبر شد
گر ز سوز فیض می‌خواهی که باشی باخبر آتش پنهان دل را در نفس پیدا کنم
با بررسی دوربین‌های مداربسته مشخص شد که آتنا در محدودهٔ مغازهٔ قاتل ناپدید شده‌است، اما لحظهٔ ورود او در هیچ دوربینی به ثبت نرسیده بود. در این زمان اسماعیل به‌عنوان مظنون دستگیر و جهت بازجویی روانهٔ زندان شد. منزل او مورد بازرسی قرار گرفت، اما پلیس از وجود پارکینگی که قاتل در مکانی نزدیک در اختیار داشت باخبر نبود. به گفتهٔ برادر قاتل، او از زندان با همسرش تماس گرفت و خواست که نسبت به امحای مواد مخدر نگهداری شده در پارکینگ اقدام نماید. همسر اسماعیل رنگرز، پس از پیدا کردن بشکه‌ای که جسد در آن قرار داشته و بوی تعفن می‌داد، برادر قاتل را در جریان قرار می‌دهد و او نیز جسد را از درون بشکه کشف می‌کند و به پلیس خبر می‌دهد.
سین ویلیامز از ماجرای تومور مغزی جورجیانا باخبر شده و خود را با نخستین پرواز به جمهوری چک می‌رساند. او پیش از آمدنش خبر بسیار مهمی را شنیده که می‌تواند زندگی جورجیانا را ...
بعد از باخبر شدن یاووز از رابطه امیر و گونش بفکر انتقام هست و متوجه می شود که
پس از یورش نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ۱۳۵۸ به شهر نو، چهارچشم به همراه چند تن از زنان دیگر، دستگیر شده و در دادگاه انقلاب، حاضر شدند. چهارچشم بلافاصله به فرمان صادق خلخالی، به اعدام محکوم شد. هیچ اطلاعاتی درباره چگونگی محاکمه و دفاع متهم از خودش، تاکنون منتشر نشده‌است. تنها در گزارش کوتاهی از کیهان، آمده‌است که وی در شعبهٔ ۱ دادگاه انقلاب محاکمه شد. چهارچشم پس از اعدام در بهشت زهرا به خاک سپرده شد، اما مکان دقیق قبر وی، به دلیل هجوم مردم و تخریب قبر او مشخص نیست و تنها شماری از افراد مسن از محل آن باخبر هستند.[نیازمند منبع]
دلی کز ملک معنی باخبر شد نمودار حقیقت یکنظر شد
گرچه مستند نیک باخبرند هستی خویشتن عدم شمرند
چند ای شمع شرر بر پر پروانه زنی باخبر باش پی کشتن تو باد‌ آمد
ز ذوق ما نشود باخبر مذاق سقیم درست ذایقه داند عیار شکر ما
پس از حمله مخالفان به شهر سرت در سال ۱۹۹۶ میلادی، سرویس اطلاعاتی بریتانیا مدارکی ارائه کرد که قذافی را به کشتارجمعی متهم می‌ساخت. این موضوع توسط رابین فینلایسون کوک وزیرخارجه وقت بریتانیا تکذیب شد. بعدها وزارت امور خارجه بریتانیا اظهار داشت، هیچ‌گاه موضوع را تکذیب نکردیم و ما از توطئه‌ها علیه قذافی باخبر بودیم.
گویی تو که من ز هر هنر باخبرم این بی‌خبری بس که ز خود بیخبرم