باحث. [ ح ِ ] ( ع ص ) کاونده زمین و کاونده سخن. ( غیاث ). بحث کننده. کاونده. تفتیش کننده. پژوهنده. - امثال : کالباحث عن الشفره . ( منتهی الارب )( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). کالباحث عن حتفه بظلفه . رجوع بفرائدالادب در آخر المنجد شود.
معنی کلمه باحث در فرهنگ معین
(حِ ) [ ع . ] (اِفا. ) بحث کننده ، جوینده .
معنی کلمه باحث در فرهنگ عمید
۱. بحث کننده. ۲. کاونده.
معنی کلمه باحث در فرهنگ فارسی
( اسم ) جوینده پرسنده کاونده بحث کننده : اگر باحثی بحث کند ...
جملاتی از کاربرد کلمه باحث
هشت سال نیز در علوم حدیث با علی قمی مباحثه و مذاکره داشت و نسخه کتاب وسایل الشیعة خود را با نسخهای که به خط شیخ حر عاملی بود، مقابله کردهاست.
در دانشگاهها در درجه اول به دانشجویان کارشناسی ارشد و دانشجویان فارغ التحصیل رشته کسب و کار اقتصاد مدیریت آموزش داده میشود. در بسیاری از کشورها تحصیل در رشته اقتصاد کسب و کار امکان پذیر است که غالباً در بر گیرنده مباحثی از جمله اقتصاد مدیریت ، اقتصاد مالی ، نظریه بازیها، پیش بینی تجارت و اقتصاد صنعتی است.
از ویژگیها مهمترین ویژگی این کتاب، عمومی بودن ترجمه و نام گذاری خطبهها، حکمتها و نامههای علی بن ابی طالب میباشد. به نحوی که ۱۵۰۰ عنوان برای این مباحث انتخاب شدهاست.
زندگی او همزمان با حیات دانشمندانی چون تئوفراستوس ، دیودوروس کرونوسی و کراتس تبسی بود. مباحث مورد علاقه او منطق و دیالکتیک بود و متأسفانه هیچ یک از آثار وی باقی نمانده است.
این مباحث تا بدینجا گفتنیست هرچه آید زین سپس بنهفتنیست
پیش از طلب آن غنیمت و اتفاق این عزیمت پیری ادیب غریب باما همراز بود و در مباحثه و منافثه هم آواز خواستیم تا از فائده آن مائده محروم نماند و بی ما آن شب مغموم و مهموم نگردد، صورت آن اجتماع از وی ننهفتیم و قصه آن لوت و سماع با وی بگفتیم.
جامعیت مباحث قرآنی مؤلف در مقدمه این کتاب را به یکی از آثار شاخص حوزه علوم قرآنی تبدیل کردهاست.
پس ابتدا تلقین عقاید، مثل انداختن تخم است در زمین سینه و سایر امور، شبیه به آب دادن و تربیت کردن است تا نمو کند و قوت گیرد و درختی حاصل شود که میوه آن رسیدن به قرب خداوند احد و سعادت ابد است و باید محافظت کند خود را از شنیدن جدل و کلام شبهات باطله «متکلمین»، زیرا که فساد مجادله و مناظره کلامیین بیش از اصلاح است و شاهد بر آن چیزی است که می بینیم از عقاید اهل صلاح و تقوی از عوام الناس که مانند کوه پا برجا است و اصلا تزلزل و حرکتی در آنها نیست و به شبهات و تشکیکات اهل جدل و شبهه اعتنا نمی نمایند و از شنیدن آنها اضطرابی به هم نمی رسانند و اعتقادات کسانی که عمر خود را صرف علم کلام و حکمت متعارفه نموده و روز و شب را به مجادله و مباحثه کلامیه به سر برده اند مانند ریسمانی است که در مقابل باد آویخته باشد و هر ساعتی آن را به طرفی حرکت دهد، گاهی چنان رود و گاهی چنین، و زمانی به شمال میل کند و لحظه ای به یمین، به هر چه شنیدند متحرک می شوند و به اندک چیزی که عقل قاصرشان رسد متأمل می گردند و اگر اعتقاد صحیحی داشته باشند همان است که در حالت طفولیت اخذ کرده اند.
عجب نباشد اگر فایق آمد از هر باب گه مباحثه با عالم یهود و مجوس
این بخش شامل شش متن میباشد؛ دو مکالمهٔ دانشجویی و چهار متن نیز شبیهسازی کلاس درس دانشگاهی و مباحثات است.
ابن خردادبه بهرهمند از آموزشهای اسحاق موصلی در موسیقی و ادبیات بود. خطبههای مشهور او در حضور معتمد خلیفه شامل اطلاعات و جزئیاتی دقیق از قدیمیترین سنتهای موسیقایی عرب است. یکی از مباحث مهم ابن خردادبه، مسئله کارسازی موسیقی عرب از ایرانیان است. او باور داشت افزون بر این تأثیر، تا سه سده موسیقی ایران به روشنی در موسیقی عرب مشهود بودهاست.
اگر نه طی مباحث شود چگونه بود به قدر شاهد معنی لباس لفظ رسا
این اثر با نام الحیاة السیاسیه للامام الرضا علیه السلام دراسه و تحلیل توسط سید جعفر مرتضی عاملی در موضوع سیره علی بن موسی الرضا منتشر شده است. این اثر از دقت بالایی برخوردار است و نسبت به آثار منتشر شده قبل از خودش، جستجوگری مناسب تری را داشته است. مرتضی عاملی در این کتاب از مباحث مختلفی از جمله شعر شاعران، مباحث جغرافیایی و مباحث اخلاقی استفاده کرده است. این اثر در یک جلد و ۴۹۷ صفحه به زندگانی علی بن موسی الرضا پرداخته است.
فلسفی از نوع دیگر کرده شرح باحثی مر گفت او را کرده جرح
برگ مقاومتم نبود ترک مکالمت گرفتم، خموشی نیز سودی نداد و راد وجودش به صفح جنایت جودی نکرد، سرانجام مباحثت به مناقشت کشید و محاورت به مفاحشت؛ شعر:
سعی غرور بین که به نزد مباحثان مطلب تمام گشت و همان برقرار بحث
مباحثی که در آن مجلسِ جنون میرفت وَرایِ مدرسه و قال و قیلِ مسأله بود
همچنین در کشورهایی با حاکمیت دینی، دین بخش اضافه شدهای به تمامی درسهای دانش آموزان و دانشجویان است. در جمهوری اسلامی، تاریخ اسلام و مباحث اسلامی از درسهای اصلی از دبستان تا دانشگاه است که در هر رشته و هر درسی وجود دارد.
مباحث رسانهای بودریار متأثر از دیدگاههای مک لوهان در خصوص نقش تکنولوژی رسانهای و اینکه «رسانه همان پیام است» شکل گرفت. البته وی بر چشمانداز مک لوهان به تکنولوژی رسانهای نمیایستد و از آن نیز عبور میکند.
گه مباحثه زاسرار علم خاطر تو دلیل حجت معقول و علم مظنون باد