باتوم

معنی کلمه باتوم در فرهنگ عمید

= باتون

معنی کلمه باتوم در فرهنگ فارسی

شهری در اتحاد جماهیر شوروی ( گرجستان ) کرسی آجاری منتهی الیه راه آهن سرتاسری قفقاز ۹۴٠٠٠ سکنه . بندریست در ساحل بحر اسود صادر کننده نفت روغن میوه تنباکو و ابریشم .
( اسم ) ۱ - چوبکی که پاسبانان بر کمر آویزان کنند و در موقع لزوم با آن حمله نمایند.

معنی کلمه باتوم در فرهنگستان زبان و ادب

{baton, cudgel, clu} [علوم نظامی] وسیلۀ کوتاه و باریک چوبی یا فلزی یا پلاستیکی که مأموران پلیس یا نگهبانان از آن به عنوان سلاح استفاده می کنند متـ . راست باتوم

جملاتی از کاربرد کلمه باتوم

به گزارش خبرنگار جرس، از حدود ساعت یازده و نیم صبح، در خیابان انقلاب تقاطع طالقانی درگیری‌های پراکنده‌ای بین گروه‌های مردم و نیروهای نظامی روی داد که پلیس برای پراکنده کردن مردم به باتوم و گاز اشک‌آور متوسل شد.
طبق تصمیم کنگره برلین در سال ۱۸۷۸ میلادی، سرزمین آجارستان ضمیمه گرجستان شد. در سال ۱۹۱۸ ترکان شهر باتومی و بخش‌هایی از سرزمین‌های آجارستان تصرف کردند. از دسامبر ۱۹۱۸ تا ژوئیه ۱۹۲۰ بندر باتومی در اشغال نیروهای انگلیس بود. ۱۸ مارس ۱۹۲۱ بلشویک‌ها در آجارستان مستقر شدند. در ژوئیه همان سال آجارستان بخشی از جمهوری گرجستان شد. آجارها در دوران سلطه امپراتوری عثمانی اسلام آوردند و به سبب نفوذ و گسترش اسلام در آجارستان، روس‌ها این سرزمین را گرجستان اسلامی نامیدند.[نیازمند منبع]
الیف باتومن در نیویورک و از پدر و مادری ترک متولد و در نیوجرسی بزرگ شد. او پس از فارغ‌التحصیل شدن از کالج هاروارد، دکترای خود را در رشته ادبیات تطبیقی از دانشگاه استنفورد دریافت کرد. باتومن در دوران تحصیلات تکمیلی، زبان ازبکی را در شهر سمرقند فراگرفت.
آجارستان آجاریا یا آجارا (به گرجی: აჭარა) یکی از جمهوری‌های خودمختار گرجستان است به مرکزیت باتومی که تابع قوانین دولت مرکزی است.
من و اسماعیل بخشی که سهل است، پنج هزار کارگر هفت‌تپه را هم جلوی دوربین بنشانید و از آن‌ها به زور کابل و باتوم اعتراف اجباری بگیرید باز هم چیزی از اصل داستانِ این‌که شما ستمگر و فاسد هستید کم نخواهد کرد. #طراحی_سوخته
وی در ۱۵ سپتامبر ۱۹۱۱ در باتومی به دنیا آمد و از انستیتو ادبیات ماکسیم گورکی فارغ‌التحصیل گشت. وی همچنین برنده جوایزی همچون نشان دوستی خلق شد. پاپایان عضو اتحادیه نویسندگان شوروی بود. وی در ۲۶ نوامبر ۱۹۹۸ در سن ۸۷ سالگی در ایروان درگذشت و در آرامستان مرکزی ایروان (توخماخ) به خاک سپرده شد.
امنیت اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم در طول روز توسط پلیس و نیروهای نظامی تأمین می‌شود. پلیس با استفاده از گاز اشک‌آور، گلوله لاستیکی، شوکر و باتوم، افرادی که به صورت خشونت‌آمیز اعتراض می‌کنند را متفرق می‌کند. با این وجود برخی از ویدئوها توسط رسانه‌ها و مردم منتشر می‌شود که خشونت بیش از حد برخی از نیروهای نظامی را در برابر افراد عادی نشان می‌دهد. برای نمونه در شهر آتلانتا در ایالت جورجیا، نیروهای ضد شورش به ماشین یک زن و مرد هجوم بردند و با شکستن شیشهٔ ماشین و استفاده از شوکر، آن‌ها را با خشونت دستگیر کردند. انتشار ویدئوی این بازداشت، باعث شد که مقامات دادستانی برای شش پلیس، پروندهٔ قضایی ایجاد کنند.
در شهر باتومی بعد از گرجیها که جمعیت آن‌ها در این شهر ۱۰۴۳۱۳ نفر است ارمنیان با ۷٬۵۱۷ نفر دومین گروه بزرگ قومی در این شهر را تشکیل می‌دهند.
روزنامه کریستین ساینس مانیتور چاپ آمریکا ضمن اشاره به ادامهٔ اعتراضات می‌نویسد: «شاهدان عینی در دانشگاه تهران می‌گویند خشونتِ پلیسِ ضدشورش مجهز به گاز اشک‌آور و باتومهای برقی و پشتیبانی لباس شخصی‌ها نتوانست مانع تظاهراتِ دانشجویانی شود که شعار مرگ بر دیکتاتور می‌دادند.»
مقاله سال ۲۰۱۷ باتومان در نیویورکر درباره صنعت اجاره خانواده در ژاپن، جایزه ملی مجلات در آمریکا را از آن خود کرد. در سال ۲۰۲۱، پس از انجام تحقیقاتی مشخص شد که سه نفر از افرادی که در این مقاله بدان‌ها پرداخته شده، اظهارات غلطی به باتومان و راستی‌آزمایان مجله گفته‌اند و نیویورکر جایزه را پس فرستاد.