باتور

معنی کلمه باتور در لغت نامه دهخدا

باتور. ( اِ ) در زبان مادی بمعنی زیر است ، و پادیر یا پاتیر نام باستانی زهاب را ازین کلمه میدانند و چون دشت زهاب نسبت بفلات ایران پست تر است شاید این حدس دور از حقیقت نباشد. رجوع به کرد و پیوستگی نژادی و تاریخی او تألیف رشید یاسمی ص 26 شود.

معنی کلمه باتور در فرهنگ فارسی

در زبان مادی زیر است

جملاتی از کاربرد کلمه باتور

آروناچالم موروگانانتام یک کارآفرین اجتماعی از کویمباتور در تامیل نادو، هند است. او مخترع یک دستگاه تولید نوار بهداشتی ارزان قیمت است و به خاطر نوآوری مکانیسم‌های مردمی برای ایجاد آگاهی در مورد شیوه‌های سنتی غیربهداشتی در مورد قاعدگی در روستاهای هند شناخته می‌شود. مینی ماشین‌های او که می‌توانند نوار بهداشتی را با کمتر از یک سوم هزینه پدهای تجاری تولید کنند، در ۲۳ ایالت از ۲۹ ایالت هند در مناطق روستایی نصب شده‌اند. وی در حال حاضر قصد دارد تولید این ماشین‌ها را به ۱۰۶ کشور توسعه دهد. فیلم پریود. ختم کلام. برنده جایزه اسکار بهترین فیلم مستند (موضوع کوتاه) در سال ۲۰۱۸ شد. فیلم هندی پدمن (فیلم) ۲۰۱۸ بر اساس اختراع او ساخته شده‌است، جایی که آکشی کومار او را به تصویر کشیده‌است.
زمانی، نوزادان نارس در انکوباتورهای حاوی هوای سرشار و مملو از اکسیژن قرار می‌گرفتند، اما این عمل بعد از اینکه برخی از نوزادان با توجه به میزان اکسیژن زیاد، نابینا شدند، متوقف شد.
به عنوان محصولی که در شهرستان اختراع شده بود، کویمباتور به‌طور طبیعی مرکز ساخت آسیاب مرطوب شناخته می‌شود. دسترسی به مواد اولیه به شکل سنگ‌های خارا، واحدهای تولیدی موتور الکتریکی و تجهیزات سنگین لازم مانند دستگاه تراش، دریل و فرزکاری همه باعث تولید این وسیله شده‌اند.
یکی از اولین اقدامات مقامات جدید حزب انقلابی خلق مغولستان، ایجاد ارتش کمونیستی بومی در سال ۱۹۲۱ به رهبری فرمانده سواره نظام ماهر دامدین سوخباتور به‌منظور مبارزه با نیروهای روسی از جنبش سفید و نیروهای چینی بود. تصمیم برای ایجاد ارتش در ۹ فوریه ۱۹۲۱ گرفته شد.
آپارنا در ۱۰ سپتامبر ۱۹۹۵ از پدر و مادری مالاییایی متولد شد که در مسقط، عمان ساکن شدند. او فارغ‌التحصیل از کالج علوم و هنر سری کریشنا در کویمباتور است. او پس از پایان دوره فوق لیسانس به عنوان حسابدار مشغول به کار شد. او همچنین در طول تحصیل و پس از تحصیل به عنوان مدل برای مؤسسات و مجلات کار کرده بود.
آساشوریو آکینوری (به ژاپنی: 朝青龍 明徳) کُشتی‌گیر سوموی اهل اولان‌باتور، در کشور مغولستان است که شصت‌وهشتمین کشتی‌گیر دارای رتبهٔ یوکوزونا محسوب می‌شود. وی در سال ۲۰۰۳ میلادی به این مرتبه ارتقا یافت و در سال ۲۰۱۰ میلادی بازنشست شد. آساشوریو آکینوری توانست ۲۵ بار قهرمان (یوشو) مسابقات سومو شود.
درحالی‌که اسناد دادگاه ۱۶۱۱ اتهامات وارد شده علیه باتوری را تأیید می‌کنند، مورخان معاصر صحت آن ادعاها را زیر سؤال برده‌اند. باتوری زنی قدرتمند بود، که قدرتش پس از مرگ همسر با املاک چند صد هزار هکتاری به ارث رسیده زیادتر نیز می‌شد؛ در عین حال ماتیاش دوم به باتوری مبلغ هنگفتی بدهکار بود و با اسارت وی این بدهی لغو می‌شد. اعمال منتسب به وی تهمت‌هایی با انگیزه سیاسی بود که به بستگان اجازه می‌داد زمین‌های او را تصرف کنند.
پس از آن جان در سال ۱۵۷۸ وارد لیگ ضد روسی استفان باتوری لهستان شد. جنگ بین روسیه و سوئد برای تسلط بر استونی و لیوونی (۱۵۷۱-۱۵۷۷) برای سوئد بدون وقفه فاجعه بار بود، و در آغاز سال ۱۵۷۷، سپاه بی‌شمار روسها در ریوال اردو زد.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به نامحدود، سرزمین گمشده، رؤیای شب نیمه تابستان، غریبه‌ای دراز و سیاه را ملاقات خواهی کرد، معامله‌گر سرکش، ادیسه آمریکایی، سرزمین دختران، نگاه عشق، مردم خوب و باتوری اشاره کرد.
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به باتوری، هابرمان، زنبور هزار ساله و خیابان اشاره کرد.