باتلاقی

باتلاقی

معنی کلمه باتلاقی در لغت نامه دهخدا

باتلاقی. ( ص نسبی ) منسوب به باتلاق : اراضی باتلاقی.

معنی کلمه باتلاقی در فرهنگ فارسی

منسوب به باتلاق

معنی کلمه باتلاقی در دانشنامه عمومی

باتلاقی ( نام علمی: Sphagnales ) نام یک راسته از division خزه است.

جملاتی از کاربرد کلمه باتلاقی

قطعه ۱ شهر ارومیه را به ساحل غربی دریاچه ارومیه متصل می‌کند. قطعه ۲، معبر و پل روی دریاچه است. این دو بخش در ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ به نمایش درآمدند. قطعه ۳ بخشی از جزیره کوهستانی اسلامی است. این بخش از یک تونل دوقلوی به طول ۲ کیلومتر تشکیل شده‌است و در حال حاضر در دست احداث است. قطعه ۴ از ابتدای قلمرو باتلاقی شروع می‌شود و به سمت شرق جزیره اسلامی می‌رود و در یک جاده به سمت بزرگراه نیمه ساخت مراغه–تبریز می‌رود و این مسیر خاکی است. این قطعه در ۶ آذر ۱۳۹۸ به نمایش درآمد. قطعه ۵ انتهای قطعه ۴ است که خاص‌آباد را به سهند وصل می‌کند و به قطعه آزادراه تبریز-سهند متصل می‌شود.
پوشش گیاهی این حوزهٔ آبریز به‌صورت پوشش جنگلی نیمه متراکم و تُنُک از نوع درختچه با وسعت ۱۲٬۰۰۰ هکتار (٪۴٫۱ مساحت حوزه) و مرتع (٪۶۰ مساحت حوزه) است. زمین‌های زراعی منطقه بالغ بر ۱۴۷٬۵۲۱ هکتار است که ٪۷۴ آن را دیم و ٪۲۶ مابقی را آبی تشکیل می‌دهد. بقیهٔ زمین‌های حوزهٔ آبریز اترک را مناطق مسکونی، بایر، باتلاقی و شوره‌زار تشکیل می‌دهند (۱).
سرزمین زراعی دهقان ماگوت واقع در مرداب‌های شرق شایر. زمین باتلاقی آن‌جا برای ساخت خانه‌های هابیتی که معمولاً به صورت سوراخ هابیتی است مناسب نیست لذا مجبور به ساخت خانه بر روی زمینند. خود تالکین گفته‌است این نام از انگلیسی قدیم آمده و تقریباً به معنی زمین لوبیا است.
مسیر جریان‌های هوای مرطوب در کفه جازموریان در بیشتر مواقع سال (بهار، تابستان و پاییز) از سمت جنوب شرقی، جنوب و جنوب غربی به روی کفه و از آنجا به سمت ارتفاعات رشته کوه جبال بارز و در ادامه به سمت سایر مناطق و ارتفاعات فلات مرکزی ایران است. دریاچه جازموریان در زمان پرآبی تغذیه کننده رطوبت برای مناطق اطراف در این حوضه آبریز بوده‌است ولی با خشک شدن این کفه باتلاقی، میزان رطوبت روی این کفه از مناطق اطراف مثل شهر ایرانهشر، کهنوج و جیرفت کمتر بوده و دما بالاتر است.
آهن باتلاقی در ساحل شرقی مریلند نیز یافت شد. بقایای یک مرکز ذوب تجاری در نزدیکی اسنوو هیل، مریلند، اکنون به یک مکان تاریخی ایالتی و ملی تبدیل شده‌است. این شهر که به عنوان شهر کوره شناخته می‌شود، به خاطر رودخانه نزدیک آن به نام کوره آهن ناساوانگو نیز شناخته می‌شود. کوره تجاری از حدود ۱۸۲۵ تا ۱۸۵۰ کار می‌کرد.
شرکت آهن شاپلی در سال ۱۸۳۶ یک کارخانه ذوب در شاپلی شمالی، مین، برای بهره‌برداری از ذخایر کوچک آهن باتلاقی در برکه اوسیپی کوچک، ساخت. این کارخانه در سال ۱۸۳۷ شروع به کار کرد، اما بر اساس تاریخچه شاپلی در سال ۱۸۵۴، «این کسب و کار بدون سودشناخته شد، بنابراین پس از چند سال رها شد.»
در ۱۷ اوت ایتالیایی‌ها به تعقیب نیروهای بریتانیایی پرداختند، ولی پیشروی ایشان به علت باتلاقی شدن جاده‌ها کند بود و بریتانیایی‌ها توانستند نیروهای خود را تا بربره تخلیه کنند. با این حال این شکست در بریتانیا جنجالی برانگیخت و باعث شد رابطهٔ بین فرماندهٔ جبههٔ خاورمیانه آرچیبالد ویول (که مسئولیت نبردهای شرق آفریقا را نیز بر عهده داشت) و نخست‌وزیر بریتانیا وینستون چرچیل رو به تیرگی نهد، چرا که چرچیل عقیده داشت ویول سومالی را بدون مقاومت به ایتالیا تسلیم کرده است.
سطح بالایی بلوک‌هایی که وارونه شده‌اند گودی‌ها را شکل می‌دهند که آب را برای تشکیل تالاب و مناطق باتلاقی انباشته می‌کند.
معز الدوله در سال ۳۵۶ در میانه راه جنگی ، بر ضد شاهانِ مناطق باتلاقیِ بین‌النهرین در گذشت.
آهن استخراج شده از سنگ معدن باتلاقی اغلب حاوی سیلیکات‌های باقی‌مانده‌است که می‌تواند یک پوشش شیشه ای ایجاد کند که تا حدی مقاومت در برابر زنگ زدگی ایجاد می‌کند.