باتش

معنی کلمه باتش در لغت نامه دهخدا

باتش. [ ت ُ ] ( اِ ) ترنج.( جهانگیری ) ( شعوری ج 1 ص 168 ). رجوع به باتس شود.

جملاتی از کاربرد کلمه باتش

کرده اند اختران سیاره به ثباتش هزار سال ضمان
سه‌شنبه ۱۵ شهریور، شماری از کارگران کارخانه سیمان اردستان، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان از جمله عدم دریافت حق سختی کار خود، در مقابل ساختمان اداره کار اردستان تجمع کردند.
جغرافیدانان پروژه قوس مأمون در امتداد محاسباتشان با ضرب مسافت بدست آمده برای یک درجه در عدد ۳۶۰ به عددی معادل ۴۰۲۴۸ کیلومتر برای محیط زمین رسیدند که به عدد کنونی ۴۰۰۶۸ کیلومتر بسیار نزدیک است. این اندازه‌گیری بعدها توسط کوپرنیک و کریستف کلمب مورد استفاده قرارگرفت.
کفر بوَد نفیِ ثباتش مکن جهل بوَد وقفِ جهاتش مکن
تعدادی از نیروهای شرکتی وزارت بهداشت با تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی و سازمان مدیریت خواستار پیگیری جدی مطالباتشان شدند، این افراد معتقدند مطالباتشان باید به‌طور جدی مورد توجه مسوولان قرار گیرد و صرفاً با اظهار نظر و وعده‌های توخالی نمی‌توان گره‌ای از مشکلات آنها حل کرد.
معلمان هدف خود را از این اعتصابات، درخواست رسیدگی به مطالباتشان مانند وضع اقتصادی نامناسب، دستمزدهای پایین، و تأخیر در پرداخت طلب‌هایشان عنوان کرده و خواهان آزادی دیگر معلمان زندانی شده‌اند. آن‌ها می اظهار کردند تحصن و اعتراضشان تا زمانیکه به مطالباتشان رسیدگی نشود، ادامه خواهد داشت.
گروهی از افراد دارای معلولیت، با برگزاری سه تجمع جداگانه در تهران مقابل ساختمان سازمان برنامه و بودجه، در مشهد مقابل ساختمان استانداری و در سقز مقابل ساختمان فرمانداری، خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.
بدعوت لب عابد که دوخت دلق مراد باتش دل عاشق که سوخت لوح مزار
ثباتش ده که میر شش جهات است بدست او زمام کائنات است
گلیست خرم و خندان و تازه و خوشبوی ولیک امید ثباتش چنان که دانی نیست
ور نیشکر مصری از قند زند لافی تو خشک نباتش را زآن شکر تر بشکن
چو در کوی خراباتش به یک ساغر نمی‌گیرند بر آتش افکنم به این لباس زهد و تقوا را
شنبه ۷ خرداد، گروهی از کشاورزان در مقابل استانداری استان لرستان واقع در خرم‌آباد در تجمع اعتراضی خود خواهان رسیدگی به مطالباتشان شدند. تجمع این شهروندان در اعتراض به عدم تأمین حق‌آبه آنها صورت گرفته‌است.
یکشنبه ۲۵ اردیبهشت، گروهی از بازنشستگان تأمین اجتماعی در شهرهای تبریز، اهواز، قزوین، اراک، مشهد، اصفهان و ایلام در مقابل اداره کل تأمین اجتماعی استان دست به تجمع زده و شعار می‌دادند: «وزیر بی‌لیاقت، استعفا استعفا»، «معیشت منزلت حق مسلم ماست»، و «فقط کف خیابون، بدست میاد حقمون» سر دادند. آنها مطالباتشان را افزایش حقوق در موازات خط فقر، اجرای قانون همسان سازی حقوق، رفع مشکلات بیمه تکمیلی، پرداخت پاداش آخر سال و همچنین محاسبه سوابق مشاغل سخت و زیان آور در محاسبات مربوط به حقوق‌شان، عنوان کردند.
بسی دل‌ها رسد آن جا چو برقی ولی مشکل بود آن جا ثباتش
جمعه ۱۷ تیر، کارگران مجتمع سونگون ورزقان برای چهارمین روز پی در پی به اعتصاب خود ادامه دادند. اعتصاب آنها در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان انجام شده‌است. تا کنون از سرنوشت ۶ تن از کارگران دستگیرشده این مجتمع اطلاعی در دست نیست.
زمینی‌ کجا عکس تیغ تو بیند نباتش بود تا قیامت مُعَصفَر
باتشنگی بساز که در ساغرسپهر غیر از دل گداخته ،آبی ندیدکس
اخبار فضای مجازی حاکی از این است که کارگران کاشی اصفهان، کارگران شهرداری «بندر امام»، کارگران بهشت زهرای تهران، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان تجمع‌های اعتراضی برپا کردند. کارگران معترض کاشی اصفهان در اقدامی سمبلیک با پهن کردن سفره و قرار دادن نان و سنگ در آن به شرایط موجود اعتراض کردند.