باتری
معنی کلمه باتری در لغت نامه دهخدا

باتری

معنی کلمه باتری در لغت نامه دهخدا

باتری. [ ] ( اِخ ) نام ناحیتی از خوار ورامین.

معنی کلمه باتری در فرهنگ معین

[ فر. ] ( اِ. ) = باطری : مجموعه ای است از چند واحد الکتروشیمیایی یا انباره که محل ذخیرة نیروی الکتریسته است .

معنی کلمه باتری در فرهنگ عمید

۱. (برق ) دستگاهی متشکل از چند پیل و دارای صفحه های مثبت و منفی که در محلول اسیدسولفوریک قرار دارد و برای تولید قوۀ برق در اتومبیل و بعضی ماشین های دیگر به کار می رود.
۲. (نظامی ) [منسوخ] واحد شمارش توپ خانه.

معنی کلمه باتری در فرهنگ فارسی

( اسم ) باطری یک یا چند پیل یا آکومولاتور یا انباره که محل ذخیر. نیروی الکتریسیته است و معمولا در اتومبیلها و واگنهای راه آهن بکار میرود و در تلگرافخانه ها و زیر دریاییها ( هنگامی که زیر آب هستند ) از آن استفاده مینمایند.

معنی کلمه باتری در فرهنگستان زبان و ادب

{battery} [فیزیک] منبع ولتاژ جریان مستقیم از یک یا چند واحد تشکیل شده است و انرژی شیمیایی یا گرمایی یا هسته ای یا خورشیدی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند

معنی کلمه باتری در دانشنامه عمومی

باتری وسیله ای متشکل از یک یا چند سلول الکتروشیمیایی با اتصالات خارجی است که برای تأمین انرژی دستگاه های الکتریکی مانند چراغ قوه، تلفن های همراه و خودروهای برقی استفاده می شود. تاریخچهٔ کشف باتری به دورهٔ اشکانیان در تیسفون ( حوالی بغداد امروزی ) می رسد.
هنگامی که یک باتری در حال تأمین توان الکتریکی است، ترمینال مثبت آن کاتد و ترمینال منفی آن آند است. ترمینالی که با علامت منفی مشخص شده است منبع الکترونهایی است که از طریق یک مدار الکتریکی خارجی به سمت ترمینال مثبت جریان می یابد. هنگامی که یک باتری به یک بار الکتریکی خارجی متصل می شود، یک واکنش اکسایش - کاهش واکنش دهنده های پر انرژی را به محصولات کم انرژی تبدیل می کند و اختلاف انرژی آزاد به عنوان انرژی الکتریکی به مدار خارجی تحویل می شود. از گذشته، از اصطلاح "باتری" برای دستگاه هایی با چند سلول استفاده می شد، با این حال از این اصطلاح همچنان برای دستگاه هایی با فقط یک سلول استفاده می شود. باتری های اولیه ( یکبار مصرف ) یکبار استفاده می شوند و دور انداخته می شوند، زیرا ترکیب شیمیایی مواد الکترود در هنگام تخلیه برگشت ناپذیر، دچار تغییر می شوند. یک نمونه معمول باتری قلیایی است که برای چراغ قوه و بسیاری از دستگاه های الکترونیکی قابل حمل استفاده می شود. باتری های ثانویه ( قابل شارژ ) با استفاده از جریان الکتریکی اعمال شده می توانند چندین بار تخلیه و شارژ شوند. ترکیب شیمیایی اصلی الکترودها را می توان با جریان الکتریکی معکوس، بازیابی کرد. به عنوان مثال می توان به باتری های اسید - سرب که در وسایل نقلیه استفاده می شوند و باتری های لیتیوم - یون که برای تجهیزات الکترونیکی قابل حمل مانند لپ تاپ ها و تلفن های همراه استفاده می شود، اشاره کرد.
باتری ها در اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارند، از سلول های مینیاتوری گرفته که برای تأمین انرژی سمعک و ساعت مچی استفاده می شود تا سلول های کوچک و نازک که در تلفن های هوشمند استفاده می شود، و باتری های بزرگ اسید - سرب یا لیتیوم - یونی که در وسایل نقلیه استفاده می شوند و باتری های عظیم الجثه به اندازه اتاق ساختمان که برق اضطراری مراکز تلفن و مراکز داده رایانه و غیره را فراهم می کنند.
از آنجایی که تولید برق توسط نیروگاه های بادی و خورشیدی منقطع است، باتری ها یک جزء بسیار مهم در تحقق اهداف توسعه پایدار و انرژی های نو هستند و به همین دلیل به سرعت در حال پیشرفت هستند. در سال ۲۰۱۹ اندازه بازار جهانی باتری برابر ۱۰۸٫۴ میلیارد دلار ارزیابی شده است و انتظار می رود از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۷ با نرخ رشد مرکب سالانه ۱۴٫۱٪ رشد کند و به ۳۱۰٫۸ میلیارد دلار برسد.
باتری (فیلم ۲۰۰۷). باتری ( انگلیسی: The Battery ) فیلمی به کارگردانی یوجیرو تاکیتا است که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به تاتسو یامادا، یوکی آمامی و ماساتو هاگی وارا اشاره کرد.
باتری (فیلم ۲۰۱۲). باتری ( انگلیسی: The Battery ) فیلمی در ژانر ترسناک است که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد.
معنی کلمه باتری در فرهنگ معین
معنی کلمه باتری در فرهنگ عمید
معنی کلمه باتری در فرهنگ فارسی
معنی کلمه باتری در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه باتری در دانشنامه عمومی
معنی کلمه باتری در دانشنامه آزاد فارسی

معنی کلمه باتری در دانشنامه آزاد فارسی

باتری (battery)
اسبابی برای ذخیرۀ انرژی. این وسیله در وقتِ لزوم انرژی را به شکل الکتریسیته آزاد می کند. از یک یا چند سلّولالکتریکی ساخته شده است و الکتریسیته براثر واکنش شیمیایی در سلول ها تولید می شود. دو نوع باتری وجود دارد: پیل ساده که یک بار مصرف است، و باتری های بارشدنی یا انباره که قابل پُر شدن اند. شکل تولیدِ انرژی در پیلِ ساده اصلاً باصرفه نیست، زیرا فقط دو درصد از انرژیی را که در ساخت شان به کار رفته است تولید می کنند. تلاش برای پُر کردن پیل های ساده هم خطرناک است.پیل ساده. پیل خشکمعمول ترین نوع پیل ساده است که براساس پیل لکلانشهساخته می شود. پیل خشک باتریی است که برای برق رساندن به چراغ قوه ها، اسباب بازی های الکترونیکی، دستگاه های استریوی کوچک و مانند آن ها به کار می رود. پیل خشک متشکل از پوسته ای از فلز روی است که الکترودمنفی به شمار می آید، هسته ای میله ای از کربن که در مرکز پوسته کار گذاشته شده است و الکترودِ مثبت است، و خمیری از دی اکسید منگنز و کلرید آمونیوم که الکترولیتپیل است و بین پوسته و هسته را فراگرفته است. تولید الکتریسیته در پیل به اختلاف الکترونگاتیویتۀبین کربن و روی بستگی دارد: کربن الکترون های خود را با قدرت حفظ می کند و الکترونگاتیوتر است. روی الکترون هایش سست ترند و الکترونگاتیویتۀ کمتری دارد. روی در کلرید آمونیوم حل می شود و هر اتم آن دو الکترون ازدست می دهد. این الکترون ها به سمت الکترود کربن حرکت می کنند:
Zn →Zn۲++ ۲e-
به این ترتیب، مقدار اندکی بار ایجاد می شود. روی بارمنفی و کربن بار مثبت می گیرد. وقتی اتصالی خارجی بین پایانۀ کربن مثبت و پایانۀ روی منفی ایجاد شود، الکترون ها از الکترودِ روی به سمت کربن جریان می یابند. به این ترتیب، بار هردو الکترود خنثی می شود و فلز روی بیشتری در الکترولیت حل، و الکترون های بیشتری نیز تولید می شود. پیل خشک آن قدر جریان الکتریسیته تولید می کند تا الکترود روی کاملاً مصرف شود.
باتری های بارشدنی. انباره یا پیل های بارشدنی در زمانی کوتاه، انرژی زیادی ایجاد می کنند و قابلیت آن را دارند که دوباره پُر (شارژ) شوند. باتری سرب اسید اتومبیل باتری بارشدنی ای با الکترولیتِ اسید سولفوریک (اسید باتری) است. پراکسید سرب الکترود مثبت، و سرب الکترود منفی آن را تشکیل می دهند. باتری معمولی سرب اسید از شش سلول سرب اسید در یک پوسته تشکیل شده است. هر سلول دو ولت برق، و بنابراین کل باتری جمعاً دوازده ولت برق تولید می کند. از ۱۹۹۶، استفاده از سلول های هیدروژنی و باطری های سدیم گوگرد توسعه یافت. اتومبیل هایی که همه نیروی خود را از این نوع باتری می گیرند تا ۱۶۰ کیلومتر کار می کنند. عرضۀ باتری های پُرشدنی نیکل کادمیوم انقلابی در دستگاه های الکترونیکی قابل حمل خبرنگاری، ازجمله ضبط صوت، ویدیو و نیز در داده پردازی و محاسبۀ رایانه ای ایجاد کرد. این باتری ها منبع انرژی پایدار، بی نوسان، کوتاه مدت، بی صدا و بدون مخاطرات دیگر الکتریکی اند. برخی از ماشین های الکترونیکی اکنون به باتری هائی با آندِ لیتیوم مجهزند. این باتری ها حدود پنج سال دوام می آورند، اما نمی توان آن ها را دوباره پُر کرد. در مقابل، باتری های جدید لیتیوم یونی، آند کربنی و کاتدهایی از ترکیب لیتیوم، کبالت، نیکل و منگنز دارند و الکترولیتشان آمیزه ای از کربنات پروپیلین و دی اتیل کربنات است. این باتری ها، در مقایسه با باتری های نیکل کادمیم که۱.۲ ولتی اند،۳.۶ ولت برق تولید می کنند و می توانند حدود ۱۲۰۰ مرتبه پُر شوند. اولین باتری پُرشدنی که از مواد جامد سبک وزن ساخته شده بود، در ۱۹۹۵ به راه انداخته شد. شرکت امریکایی اولترا لایفاین باتری را تولید کرد که شامل الکترودهایی با پایۀ لیتیوم و الکترولیت بسپار جامد با ساختاری فاش نشده است. این باتری برای استفاده در تجهیزات قابل حمل مانند، رایانۀ روزانوییو تلفن های همراه، طراحی شده است و از آن جا که اجزاء جامد آن نشت نمی کنند ایمن تر است. در ژوئیه ۱۹۹۶ اولین باتری کاملاً پلاستیک در امریکا ساخته شد. در ۱۹۷۷، مخترع امریکایی این باتری ها گونه ای باتری پلاستیکی با اندازۀ کارت اعتباری را در بالتیمور مریلند عرضه کرد. این باتری۲.۵ ولت الکتریسیته تولید می کند و فاقد مواد سمّی ای است که ممکن است از باطری های معمولی نشت کنند. نیز ← انباره_(فیزیک)
باتری (موسیقی). باتری (موسیقی)(batterie)
در موسیقی، اصطلاحی از قرن ۱۸ برای فیگورهای شکستۀهمراهی کنندۀ سریع. نیز واژه ای کلّی برای گروه سازهای کوبه ای در ارکستر.

معنی کلمه باتری در ویکی واژه

مجموعه‌ای است از چند واحد الکتروشیمیایی یا انباره که محل ذخیره نیروی الکتریسته‌ یا نیروی برق است. باتری ممکن است در زبان معیار باستان به دو بخش بات - رِی قابل تجزیه باشد و بات اغلب فرو رفتن سوزن یا خار در بدن بویژه کف پا بوده است‌.
یک یا چند پیل یا آکومولاتور یا انباره که محل ذخیره نیروی الکتریسیته است.

جملاتی از کاربرد کلمه باتری

پا نهادن در جهان دیگری خوشتری، زیباتری، بالاتری
نیکوتری از آب روان اندر باغ زیباتری از جوانی و مال و فراغ
این آبشار که بلندترین نقطه ریزشگاه آن به ۶۰ متر می‌رسد، سالانه گردشگران و عکاسان زیادی را به خود جذب می‌کند و می‌توان آن را یکی از زیباترین مناطق دیدنی جهان نامید. موقعیت این آبشار مابین شهر سلفوس و آبشار اسکگوافوس است. گردشگران می‌توانند درون غار کوچکی در پشت آبشار قدم زده و صحنه زیبای ریزش آبشار را از پشت آن مشاهده کنند.
ای چهر یار وه که چه پاکیزه منظری کز هر نظاره در نظرم دل رباتری
از دورهای گردون وز صنع‌های یزدان زیباترین عالم فرخ‌ترین کیهان
از طرفی معابد و عبادتگاه‌های بودایی و شینتو در مناطق جنگلی و کوهستانی ژاپن از زیباترین جلوه‌های هنر دست‌ساز انسان به‌شمار می‌روند. از جملهٔ این قبیل معابد، معبد منطقه‌ای نی کو، واقع در چند صد کیلومتری توکیو و همین‌طور آرامگاه شوگون‌های توکوگاوا، جزو زیباترین‌ها به‌شمار می‌روند.
درتبدیل این یکا به انرژی، به خصوص در مورد باتری، باید در نظر گرفت که ولتاژ باتری در حین تخلیه ثابت نبوده و باید برای یافتن مقدار دقیق انرژی باید اطلاعات ولتاژ در طی زمان موجود باشد.
هرگز خداوند چیزی نیکوتر از خرد و ادب به مرد نداده است، زیبائی های که اگر مرد از دستشان دهد، زیباترین چیز زندگانی را از دست داده.
از گل و ماه و پری در چشم من زیباتری گل ز من دل برد یا مه یا پری نی روی تو
پرونده: و اما جالب‌ترین و هنرمندانه‌ترین قسمت نشریه، قسمت پرونده است. در این قسمت، در هر شماره، یکی از زیباترین بازی‌ها یا مجموعه بازی‌ها انتخاب شده و نویسندگان اصلی نشریه مطالبی در مورد تاریخچه و علت به یاد ماندنی شدن بازی‌ها می‌نویسند.این بخش یکی از پر طرفدارترین و در عین حال با ارزش‌ترین قسمت های نشریه‌است.
مزیت تجاری این شهر این است که در کنار خلیج ازمیر واقع شده و دارای بندرهایی در این منطقه است. یکی از زیباترین مناظر این شهر سواحل دریای اژه از ازمیر است. این شهر را نگین دریای اژه نیز می‌نامند. ازمیر یکی از مهم‌ترین شهرهای توریستی ترکیه محسوب می‌شود که سالانه میزبان گردشگران زیادی از سراسر جهان است.
دست وی بگرفت و ناگهان زیباترین و بهنجارترین آدمیان شد و خداوند تمامی ابتلاآت از وی ببرد. وی دیر زمانی مصاحب عیسی بماند.
بتا از حور جنت بهتری تو ز خورشید فلک زیباتری تو
باتری بسیاری از خودروهای برقی که امروزه تولید می‌شوند از نوع لیتیوم-یون هستند. اگرچه باتری‌های لیتیومی اغلب به خاطر ظرفیت زیاد و چگالی انرژی مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی عمر مفید و دوام آن‌ها محدود است و این مسئله از عمده عواملی است که هزینه‌های ساخت و تولید خودروی برقی را بالا برده‌است. تحقیقات برای استفاده از ترکیبات دیگری از لیتیوم مانند فسفات‌آهن-لیتیوم و لیتیوم-تیتانات برای حل مشکل دوام و عمر باتری‌ها در جریان است.
آبطویل یکی از زیباترین روستاهای استان بوشهر به لحاظ گردشگری است/.
ارات بن یکی از زیباترین روستاهای ییلاقی کشور می‌باشد.
احسان پهلوان از جمله معدود بازیکنانی است که در تمامی رده‌های تیم ملی شامل تیم ملی نونهالان در سالهای ۸۱، ۸۲، ۸۳، ۸۴ در تیم ملی نوجوانان در سال ۸۵، تیم ملی جوانان در سالهای ۸۹ و ۹۰، تیم ملی زیر ۲۲ سال و تیم ملی امید در سال۹۱ و ۹۲ و ۹۳ و تیم ملی المپیک ایران در ۹۴ برای کشور ایران بازی انجام داده‌است که در سال ۹۴ به همراه این تیم به قهرمانی مسابقات غرب آسیا رسید. گل او در تیم ملی جوانان در سال ۹۱ برابر کویت با پشت سر گذاشتن چندین نفر از مدافعین این تیم از زیباترین گلهای اوست.
زیباترین اشیا فرخ‌ترین اعیان از هرچه هست پیدا وز هرچه هست پنهان
ای چهره زیبای تو رشک بتان آزری هر چند وصفت می کنم، در حسن از آن زیباتری
علاوه بر مخابره پیام‌های سادهٔ «بیپ» مانند، اسپوتنیک-۱ دمای سطحی، دمای درونی و فشار نیتروژن درون ماهواره را هم به زمین مخابره می‌کرد. باتری‌های شیمیایی اسپوتنیک-۱ به مدت ۲۲ روز امکان مخابره این اطلاعات به زمین را فراهم آوردند.