بابا
معنی کلمه بابا در لغت نامه دهخدا

بابا

معنی کلمه بابا در لغت نامه دهخدا

بابا. ( اِ ) پدر. اَب. باب. والد :
هست مامات اسب و بابا خر
تومشو تر چو خوانمت استر.سنائی.ز ابتدا سرمامک غفلت نبازیدم چو طفل
زانکه هم مامک رقیبم بود و هم بابای من.خاقانی.من از شفقت پیربابای خویش
فراموش کردم محابای خویش.نظامی.گفت بابا درست شد دستم.نظامی.گفت بابا روانه شد پایم
کرد رأی تو عالم آرایم.نظامی.گفت بابا چه زیان دارد اگر
بشنوی یکبار تو پند پدر.مولوی.طفل تا گیرا و تا پویا نبود
مرکبش جز شانه بابا نبود.مولوی.سر برآورد و گفت پیر کهن
جان بابا سخن دراز مکن.سعدی ( هزلیات ).پسر مرد تهی کیسه مبادا زیبا
گرچه از دولت او کیسه کند پر بابا.اوحدی.زیباتر آنچه ماند ز بابا از آن تو
بدای برادر از من و اعلا از آن تو.وحشی. || در خطاب به پسر، به معنی جان بابا. عزیز پدر :
پسری با پدر بزاری گفت
که مرا یار شو به همسر و جفت
گفت بابا زنا کن و زن نه
پند گیر از خلایق از من نه.اوحدی ( از آنندراج و انجمن آرا ).- امثال :
قدر بابا آن زمان دانی که خود بابا شوی .
بازی بازی با ریش بابا هم بازی .
رجوع به امثال و حکم دهخدا شود.
در زبان اطفال نیز پدر را گویند || پدر و جد را گویند که پدر پدر و پدر مادر باشد. ( برهان ) ( هفت قلزم )( شعوری ) ( آنندراج ). نیا. پدربزرگ. || مردی. کسی. تنی : من بابائی هستم غربیه ( تداول ). || در زبان بربری و ترکی و عربی غربی به معنی پدراست. ( دزی ج 1 ص 47 ). || «بابا» را بر پیران کامل اطلاق کنند که بمنزله پدر باشند چنانکه باباافضل کاشی و باباطاهر همدانی و امثال ایشان و اتراک نیز آتا گویند مانند: رنگی آتا و وادون آتا که نام دو تن از مشایخ خوارزم بوده و قبر ایشان زیارتگاه است. و مردم اولاد خود را بنام ایشان نذر کنند و مبارک دانند و آتانیاز خوانند و در بلاد روم پیران و مرشدان خود را، دده گویند و هر کس را که در کاری بزرگ باشد تعظیماً بابا خوانند. ( آنندراج ) ( انجمن آرا ). سرکرده وریش سفید طایفه قلندران را نیز بابا گویند. ( برهان )( هفت قلزم ) :
بابای شفیق و پیر خوش دم

معنی کلمه بابا در فرهنگ معین

( اِ. ) ۱ - پدر. ۲ - پدربزرگ . ۳ - عنوانی برای عارفان و حکیمان : باباافضل ، باباطاهر. ۴ - شخص ، کس (عنوانی غیرمحترمانه ).

معنی کلمه بابا در فرهنگ عمید

۱. پدر: طفل تا گیرا و تا پویا نبود / مرکبش جز گردن بابا نبود (مولوی: ۷۲ ).
۲. پدربزرگ.
۳. عنوانی برای برخی از عارفان: باباطاهر عریان.
۴. [عامیانه] عنوانی غیر محترمانه برای شخص مجهول یا کسی که نمی خواهند نامش را ببرند، یارو: یک بابایی چرخ ماشین را پنچر کرده.

معنی کلمه بابا در فرهنگ فارسی

باب، پدر، پدربزرگ، پیرمرد کامل
( اسم ) ۱ - پدر باب اب . ۲ - پدر بزرگ . ۳ - آدم ابوالبشر : ( مادر و بابای ما را آن حسود تاج و پیرایه بچالاکی ربود . ) ۴ - امروز به پیر مردان نیز ( بابا ) اطلاق کنند . ۵ - شخص کس : ازین قضیه آن بابا اصلا خبر نداشت من بابایی هستم غریبه. توضیح در تخاطب بهر کسی ( اعم از مرد و زن و کوچک و بزرگ ) ( بابا ) گویند برو بابا خدا پدرت را بیامرزد . ۶ - پدر فرزند را گاه بلفظ ( بابا ) خواند. ۷ - عنوان عارفان و حکیمان : بابا افضل بابا کوهی بابا جعفر بابا طاهر.

معنی کلمه بابا در فرهنگ اسم ها

اسم: بابا (پسر) (کردی)
معنی: با احترام اسم از پدر بردن، پدر بزرگ، تخلص شاعرکرد «حسین کرم الله»، نام شاعرو عارف کرد «بابا طاهر عریان» ( نگارش کردی

معنی کلمه بابا در دانشنامه عمومی

بابا (ترانه بیانسه). «بابا» یا «ددی» ( به انگلیسی: Daddy ) ترانه ای از هنرمند اهل ایالات متحده آمریکا بیانسه است. این ترانه در آلبوم به طرز خطرناکی عاشق قرار داشت.
بابا (فیلم ۱۹۸۹). «بابا» ( انگلیسی: Daddy ) فیلمی هندی است که در سال ۱۹۸۹ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به انوپم کهیر و پوجا بات اشاره کرد.
بابا (مجموعه تلویزیونی). بابا ( به ترکی استانبولی: Baba ) مجموعۀ تلویزیونی در ژانر درام ساخت ترکیه و تولید آی یاپیم به کارگردانی چاغری بایراک و نویسندگی گوخان هرزوم و اکین آتالار است. هالوک بیلگینر و تولگا ساریتاش به طور مشترک بازیگر نقش های اصلی این مجموعه هستند و بازیگرانی همچون آیدا آکسل، اوزگه یاغیز، هاکان کورتاش، تانر روملی و داملاسو ایکیزاوغلو در این مجموعه به ایفای نقش پرداخته اند. این مجموعۀ تلویزیونی که از ۲ فصل تشکیل شده است که اولین قسمت آن در ۱۵ فوریه ۲۰۲۲ پخش شد و با انتشار قسمت ۳۰ آن در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۲ به پایان رسید.
داستان خانواده ساروهانلی را روایت می کند که در یکی از شهرهای آناتولی زندگی می کنند. بزرگ این خاندان امین ساروهانلی مردی مستبد و پایبند به اصول خانواده است که رابطه عجیبی با برادر خود مهمت علی دارد و سال ها با برادرش مهمت علی اختلاف داشت. با شنیدن خبر یک سانحه هوایی، زندگی این خانواده زیر و رو می شود. امین ساروهانلی صاحب ثروتی قابل توجه شده و باید با خانواده به استانبول برود. از آنجایی که خانواده ساروهانلی پس از سقوط هواپیما به حقیقتی تکان دهنده پی می برند، زندگی آنها ناگهان تغییر می کند. این تغییر ناگهانی در زندگی فروتنانه خانواده ساروهانلی، باعث متزلزل شدن این خانواده می شود.
این مجموعۀ تلویزیونی دو بازیگر اصلی دارد که وظیفه روایت داستان را برعهده دارند. هالوک بیلگینر و تولگا ساریتاش بازیگران اصلی این مجموعه هستند.
پخش این مجموعۀ تلویزیونی با دوبله فارسی در شبکه های جم تی وی از ۲۷ دی ماه ۱۴۰۱ شروع شد و تا ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ از جمعه تا چهارشنبه ساعت ۲۰:۰۰ از شبکه جم سریس پخش شد.
بابا (نان). بابا ( چینی: 粑粑 ) نوعی نان غلیظ، گرد و سنگین است که توسط مردم ناشی در شمال غربی یون نان چین تهیه می شود. می تواند شیرین یا خوش طعم باشد.
گاهی به عنوان «پیتزای چینی» برای گردشگران به فروش می رسد، گفته می شود که در زمان سلسله چینگ اختراع شده است و می تواند از یک منطقه یوننان به منطقه دیگر بسیار متفاوت باشد. به دلیل تطبیق پذیری اش، بابا را می توان ساده خورد، تکه تکه کرد و به یک میان وعده تند یا به عنوان یک غذای خیابانی محبوب، به ویژه برای صبحانه، تبدیل کرد.
معنی کلمه بابا در فرهنگ معین
معنی کلمه بابا در فرهنگ عمید

معنی کلمه بابا در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بابا واژه فارسی و به معنای پدر است.
این واژه که در اصل از زبان کودکان گرفته شده در بسیاری از زبان ها مشترک است و علاوه بر صورت «بابا» بدین صورت ها نیز دیده می شود:با «پ»، مانند papa در انگلیسی و فرانسوی و ایتالیایی.با «ت»، مانند tata و atta (آتا) در ترکی.با «د»، مانند dad و daddy در انگلیسی.
معانی بابا
کلمه «بابا» در عربی و ترکی و بربری و اردو نیز به معنای پدر است.
← بابا گفتن کودک
در مآخذ تاریخی به واژه بابا به عنوان اصطلاحی صوفیانه، که دست کم از دوران سلجوقیان معمول شده است، برمی خوریم.
← در زمان طغرل بیگ
...
[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
بوب (۲۷ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه بابا

قلعه احمد نظام شاه که در آن‌جا جواهر لعل نهرو در دهه ۱۹۴۰ توسط انگلیسی‌ها زندانی بود و کاخ و باغهای گورکانی یا مغولی از بهترین مکان‌های تاریخی و دیدنی این شهر هستند. همچنین مقبره مهربابا که آن را «مهرآباد» می‌نامید در این شهر است.
حقیقت می بگو و هم عیان باش چو بابا در نهاد خود نهان باش
بابا جعفر این اثر را در همدان نگاشته‌است و از نظر رواج نظم و نثر فارسی در حوزهٔ عراق عجم، پیش از زمانی که در تاریخ ادبیّات‌های فارسی از آن بحث می‌شود، درخور توجه و درنگ می‌باشد.
جنگل‌های حیران اردبیل، نمین، و مجموعه جنگل‌های 'فندقلوگردنه حیران پیکره سنگی بابا داوود عنبران، جنگل‌های نیمه پراکنده دامنه جنوبی و شمالی سبلان و پراکنده ارسباران از جمله جنگل‌های واقع در استان اردبیل هستند.
نور حس و جان بابایان ما نیست کلی فانی و لا چون گیا
گفت هرگز تو خورده ای بابا گفت من خود نخورده ام اما
آقابابایی در سال ۱۳۶۳ ازدواج کرد. خطبه عقد وی را سید روح‌الله خمینی جاری کرد. ثمره این ازدواج، دو فرزند دختر است.
‫آن ریش و هیکل چو تولستوی رسیده اش‬ ‫هیکللی ،ساققاللی ، توْلستوْی بابا‬
شه فلک انجم سپاه بابا خان که صیت سطوتش از باختر به خاور شد
او همچنین در فیلم خونه بابا ۲ بازی کرده‌است.
آیدا باباجانیان (ارمنی: Աիդա Արշալույսի Բաբաջանյան، زاده ۲۲ دسامبر ۱۹۵۸) یک بازیگر اهل ارمنستان است. وی از سال ۱۹۹۸ تا کنون مشغول فعالیت بوده‌است.
بابا در این زمین دل کافر به حال ما سوزد نداری از چه گذاری در این دیار
بیشترین توضیح دربارهٔ بابا جعفر در کتاب سیر اعلام النبلاء دیده می‌شود.
بجستی ز اشکم مادر که دنیاست سوی بابای عقلانی دویدی
وزیر آموزش و پرورش حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر تقاضای برخی نمایندگان مجلس به استعفای وزیر و برکناری مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: «شما چی؟ شما را برکنار کنیم یا نه اگر به موقع خبر می‌دادید مواظب مدرسه شین آباد پیرانشهر باشید این اتفاق روی نمی‌داد.»
‫از عطر پونه ها به لبِ چشمه سارها‬ ‫حیدربابا ، بولاخلارین یارپیزی‬
حیدربابا سنده دفینه لر وار داغلار ودیعه سی، خزینه لر وار
چند فرزندان به هر اندیشه بعد مرگ خویش گرد جان خویش بینی در لحد باباکنان
آقابابایی در سال ۱۳۶۲ در «سِمت فرماندهی عملیات ناحیه شمال غرب و کردستان» منصوب گردید، سپس به فرماندهی تیپ ۱۸ الغدیر انتخاب شد. وی در زمان جنگ ایران و عراق، در عملیات‌های مختلفی از جمله کربلای ۵ حضور داشت و در چند عملیات مجروح گردید. وی در بمباران شیمیایی در این عملیات (کربلای ۵) به شدت مجروح شد.