بائی

معنی کلمه بائی در لغت نامه دهخدا

بائی. ( اِخ ) دهی از دهستان شهرنو بالا ولایت باخرز بخش طیبات شهرستان مشهد 74هزارگزی شمال باختری طیبات. دامنه معتدل. دارای 251 تن سکنه ، آب آن از قنات. محصول آنجا غلات ، بن شن ، تریاک و شغل اهالی زراعت ، مال داری ، قالیچه بافی است. راه مالرو دارد. ( فرهنگ جغرافیائی ایران ج 9 ).

جملاتی از کاربرد کلمه بائی

دلبربائیهای زلفت را چه دانم گفت لیک جانفزائیهای لعلت سخت دلخواه آمده
بعد از دو سال در جورج تاون توسط فیلادلفیا ۷۶رزدر درفت سال ۱۹۹۶ درفت شد. وی کوتاه‌ترین بازیکن درفت شده در آن سال بود. فصلی که سنترهای غول پیکر در حال حکمرانی به آن بودند. تیم فیلادلفیا ۷۶رز که فصل قبلش ۱۸ بردو۶۴ باخت به دست آورده بود با آمدن آیورسون ۲۲ برد و ۶۰ باخت کسب نمود. او در آن سال بهترین بازیکن سال اولی لیگ بود. ۲۳٫۵ امتیاز و ۷٫۵ اسیست و ۲٫۱ توپ ربائی در هر بازی آمار خیره‌کننده او به‌شمار می‌رفت. فصل بعد از آن ۳۱ برد و ۵۱ باخت کسب نمودند.
از نسیمی کمترم در گلستان روزگار این نشد کز تو گلی بند قبائی وا کنم
این بنا توسط میرزا معصوم طباطبائی فرزند محمد طباطبائی در سال ۱۰۸۹ ساخته شده است. در حدود ۸۰ سال پیش آقا شهاب طباطبائی از نوادگان میرزا معصوم این بنا را تعمیر کرده است. پس از مدتی دوباره روبه خرابی گذاشته است. از این رو، این آب‌انبار به نام او خوانده می‌شود.
شکیبائی آورد روزی سه چار که تا بشکفد غنچهٔ نوبهار
میرزا ابوالحسن طباطبائی بروجردی، فرزند سید علی طباطبائی بروجردی، از مشروطه‌خواهان و مجتهدان سرشناس، اهل اصفهان بود.
مرغ شکیبائی از او سینه تنگ چهره بیماری از او خیره رنگ
از چندی پیش، با متروک شدن آسیاب‌های قدیمی، گردش آب در این مجموعه صنعتی از کنترل خارج شده و اینک در اغلب مجاری فرسوده این شبکه صنعت به هرز می‌رود. پس آب آسیاب‌ها از کار افتاده به صورت آبشارهای زیبائی از جای جای صخره بیرون می‌ریزد که جذابیت چشمگیری دارد، مانند آبشار آسیاب دومن که جذابیت خاصی دارد. این آسیاب هم اکنون جزو محدوده جغرافیایی روستای فاریاب است که در کیلومتر 3جاده فاریاب ازطریق یک جاده خاکی قابل دسترسی است.
سید محمدعلی قاضی طباطبائی (۳۰ مهر ۱۲۹۳ – ۱۰ آبان ۱۳۵۸) معروف به قاضی طباطبائی از مجتهدان و مخالفان پهلوی بود. او پس از انقلاب ۵۷ به عنوان اولین امام جمعه تبریز منصوب گردید، و پس از یک سال امامت نماز جمعه، ترور شد.
وی از جمله ی شاعران صاحب بن عباد است و ثعالبی در یتیمه الدهر از او ذکر بمیان آورده است. شعرش در نهایت زیبائی بود.
یک دم از همشان شکیبائی نبود زانکه عشق هر دو هر جائی نبود
عبدالله بن سبأ به نام‌های دیگر ابن سبأ، ابن سوده، ابن حرب، ابن وهب که نام فرقه سبائیه از نام وی گرفته شده‌است. اهل سنت
از بلبل سرمست نوائی شنوم وز باد سماع دلربائی شنوم
سید ابراهیم خسروشاهی از طباطبائی نقل می‌کردند که:
اساس آبادانی وشکل‌گیری پارک سرچشمه فرخ شهر چشمه‌ای است که در بالای پارک قرار گرفته‌است، این چشمه بسیار با ارزش که درمسیر خود برکت و زیبائی و شکوفایی را به ارمغان می‌آورد و جاذبه‌های دلنشینی را به وجود آورده‌است.
ای صورت تو آیت زیبائی و خوشی وی قامت تو غایت رعنائی و کشی
عمده‌ترین اختلاف در نزول این سوره این است که زمان نزول سوره، چه موقع است. بر اساس نظر محمدهادی معرفت، قرآن پژوه شیعه، جایگاهش در ترتیب نزول سورهٔ صد و دوم، قبل از سوره نور و بعد از سوره حشر است. مرتضی مطهری، مفسر شیعه، نزول آن را قبل از فتح مکه، اَبوحَیّان اَندُلسی، مفسر اهل سنت، نزول را بعد از غزوه خیبر، ابن عُمر و زَمَخشری، مفسر اهل سنت، نزول را در وسط ایام تشریق در حجةالوداع، علامه طباطبائی، مفسر شیعه، آن را بعد از صلح حُدَیبیه و بعد از نزول سوره فتح و طبری، مفسر اهل سنت، نیز آن را پس از فتح مکه و وارد شدن مردم به دین اسلام می‌دانند.
دشوار نمائی رخ و دشوار دهی بوس آسان بربائی دل و آسان ببری جان
لیندا دی لاو و آرموش گزارش‌های سیف و نقش سبائیه در جنگ جمل را می‌پذیرند. آن‌ها خاطرنشان می‌کنند که سنت گرایان غیر از سیف توضیحی در مورد علت وقوع خصومت‌ها پس از سازش نداده اند. نه تنها گزارش سیف تنها گزارش است بلکه منطقی نیز هست.
لب بر لب هر بوسه ربائی بنهی نوبت چو به ما رسد بهائی بنهی