با فرهنگ

معنی کلمه با فرهنگ در لغت نامه دهخدا

بافرهنگ. [ ف َ هََ ] ( ص مرکب ) ( از: با + فرهنگ ). ادب آموخته. پرهیخته. ادب گرفته. ادیب. ( یادداشت مؤلف ). || رفیع و بلندمرتبه. || پاک نژاد. || دانا. عاقل. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه با فرهنگ در فرهنگ عمید

۱. باادب، ادب آموخته.
۲. دانا، عاقل.

معنی کلمه با فرهنگ در فرهنگ فارسی

ادب آموخته پرهیخته

معنی کلمه با فرهنگ در ویکی واژه

colto

جملاتی از کاربرد کلمه با فرهنگ

زن گرفتند برای هوشنگ از ‌یکی طایفهٔ با فرهنگ
بلی چگونه بود زنگ دار آینه ای که صیقلی کندش رأی شاه با فرهنگ
از جود تو خیزد ، ای شه با فرهنگ پیروزه زکان ، در ز صدف ، لعل ز سنگ
فردوسی در شاهنامه فرهنگ ایران پیش از اسلام را با فرهنگ ایران پس از اسلام پیوند داده که این همان ادامهٔ فرهنگی از حدود دو، سه‌هزار سال پیش تاکنون است و این پیوند وامدار فردوسی است. در نبود شاهنامه، ادبیات فارسی به‌سختی می‌توانست رشد یابد و در نبودِ فردوسی، کسانی چون خیام و مولوی و حافظ نیز نمی‌توانستند اندیشهٔ خویش را بپرورانند و چنین ببالند.
آشتی بگذار و ساز جنگ کن عقل با فرهنگ را سرهنگ کن
او علاوه بر روایت‌های شفاهی و نقل قول‌های مسافرینی که قرن‌ها پیش از ایران دیدن کرده‌اند، از آثار نویسندگان ایرانی همچون صادق هدایت، علی نوروز، دهخدا، سیاحت‌نامه ابراهیم‌بیگ، و همچنین از آثار قدیمی‌تری نظیر کلثوم ننه بهره گرفته‌است. در نتیجه این کتاب تنها در ارتباط با فرهنگ عامه ایران در دوران اخیر نیست بلکه جزئیات فراوانی از باورها، رسوم و خرافات را ارائه می‌کند که مربوط به قرن‌ها پیش نیز می‌باشند.
این دوره سال‌های ۳۳۳ تا ۶۳ قبل از میلاد را در بر می‌گیرد. با فتوحات اسکندر، ارتباط فرهنگ‌های خاور نزدیک با فرهنگ یونانی افزایش یافت که شامل عناصر دینی هم می‌شود. بعد از مرگ اسکندر، نزاعی نزدیک به یک قرن میان جانشینانش—سلوکیان و بطلمیوسیان—بر سر یهودیه وجود داشت. سلوکیان حاکمیت خود را در سال ۲۰۰ ق.م. تثبیت کردند، اما ارتباط جغرافیایی منجر به ظهور جوامع یهودی در مصر شد، به ویژه در اسکندریه. فیلون، فیلسوف مشهور یهودی، نیز اهل همان شهر است. قدیمی‌ترین مکاشفه‌های یهودی—مطالب ادبی که آینده را پیشگویی می‌کنند—محصول این دوره‌اند؛ مثلاً در یکی از آن‌ها به نام کتاب نگهبانان جنگ‌های اسکندر به نیروهای شیطانی منسوب شده‌است.
بچه‌ای با شعور با فرهنگ بود با بختِ خود همیشه به جنگ
اسماعیل بن سبکتگین را مردی با فرهنگ و آگاه به ادبیات فارسی و عربی معرفی‌نموده‌اند.
آن جوانان نغز با فرهنگ سوی زندان شدند با دل تنگ
پس از مرگ بُعَیث، پسرش محمد جانشین او شد و برای آبادی مرند کوشش زیادی نمود. محمد در مرند کوشکهایی بنیاد نهاد. محمد فردی با فرهنگ، دلیر و شاعر بود. به نوشته طبری شعرهای پارسی یا آذری داشته و میان آذربایگان معروف بوده که اگر تا امروز می‌ماند از کهن‌ترین شعرهای پارسی به شمار بود و ارزش شایانی در بازار ادبیات داشت. مرند در زمان او شهر بزرگ و زیبایی گردیده بود. طبری می‌نویسد: گرداگرد آن دو فرسنگ بود و گذشته از باغ‌ها ی فراوان درون شهر، بیرون آن را نیز از هر سوی باغ‌ها فرا گرفته بودند و جز راه دروازه‌ها باز نبود.
تا سال ۱۹۹۳، بوسنیایی‌ها با فرهنگ یا منشأ مسلمان (بدون در نظر گرفتن اعمال مذهبی) توسط مقامات یوگسلاوی به عنوان مسلمان به معنای قومی-ملی تعریف می‌شدند. اقلیت کوچکی از مسلمانان غیر بوسنیایی در بوسنی و هرزگوین شامل آلبانیایی‌ها، رومی‌ها و ترک‌ها وجود دارند.
در خشو گادن اگر اقبالست در ره و مذهب با فرهنگان
همچنین گروه‌های فمینیسم اسلامی، تفسیرهای تاریخی از این آیه را مرتبط با فرهنگ پدرسالار در ساختار تاریخی خانواده در قرون گذشته دانسته‌اند نه امری الهی؛ که باید در کنار آیات دیگر قرآن تفسیر شود. همان‌گونه که برخی مسلمانان، همچون گروه‌های فمینیست اسلامی، استدلال می‌کنند که مردان مسلمان از این متن به عنوان بهانه ای برای خشونت خانگی استفاده می‌کنند.
هنگام صبوح ای ملک با فرهنگ از ساقی باده خواه و از سقا چنگ
بیاد آل بویه کاندرین ملک همه بودند با فرهنگ و نیرو
ما و رسوایی و بدنامی و بی ننگی عشق ای سلامت جوی رو، با عقل و با فرهنگ ساز
بین سالهای ۱۸۸۰ و ۱۹۲۰، ایالات متحده تقریباً ۲۴ میلیون مهاجر را پذیرا شده‌است. از این نظر یک جامعه مهاجرپذیر محسوب می‌گردد. همگون سازی فرهنگی در جامعه‌شناسی آمریکایی معانی مختلفی داشته‌است. هنری پرات پریچیلد همگون سازی فرهنگی آمریکا را با آمریکایی شدن یا نظریه بوته ذوب مرتبط می‌داند. برخی از محققان نیز معتقد بودند که در آمریکا همگون‌سازی فرهنگی با فرهنگ‌پذیری مترادف بوده‌است.
جنبش اشغال وال استریت عنوانی است در اشاره به اعتراض‌ها و گردهمایی‌های خیابانی که از تاریخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۱ در وال استریت نیویورک آغاز شد و تا ۲۴ مارس ۲۰۱۲ در جریان بود. تصرف و اشغال وال استریت به وسیله گروه هکتیویسم انانیموس فراخوانده و صورت گرفته شده‌است. برخی این جنبش را با خیزش‌های مردمی بهار عربی به ویژه تجمعات میدان تحریر و انقلاب ۲۰۱۱ در مصر مقایسه می‌کنند. خواسته اشغال‌کنندگان وال استریت عمدتاً رفع نابرابری‌های اقتصادی، مبارزه با فرهنگ اقتصادی سرمایه‌داری و از بین بردن دسترسی و نفوذ دلالان شرکتی و غول‌های پولی در دولت آمریکا می‌باشد.
آریایی‌سازی یک همگون‌سازی فرهنگی و فرایندی تاریخی است که با آغاز مهاجرت اقوام آریایی به فلات ایران به منظور تغییر فرهنگ مردمان بومی صورت گرفت و با تشکیل پادشاهی ماد و شاهنشاهی هخامنشی و اشکانی و ساسانی بر شدت و سرعت آن افزوده شد. فرهنگ‌ها و تمدن‌هایی بر اثر این همگون‌سازی فرهنگی رفته‌رفته مستحیل شده و در نهایت با فرهنگ آریایی، مهرپرستی و دین زرتشتی جایگزین شدند. مهم‌ترین این تمدن‌ها و فرهنگ‌ها تمدن جیرفت، امپراتوری آشور، تمدن ایلام، تمدن بابل و فرهنگ و خط و زبان آرامی میباشد و همچنین درباره ی آریایی اصل بودن مردم ارمنی و یا آریایی سازی شدن آنها گمانه زنی هایی است. ارمنستان