ایکی

معنی کلمه ایکی در دانشنامه آزاد فارسی

ایکی (Iki)
جزیره ای در استان ناگازاکیِژاپن، نزدیک ساحل شمال غربی جزیرۀ کیوشوبا ۱۳۴ کیلومتر مربع مساحت. در موشوزو، آشیبه، و کاتسوموتوبندرگاه هایی احداث شده است؛ این جزیره دارای فرودگاه است.

معنی کلمه ایکی در ویکی واژه

شماره دو

جملاتی از کاربرد کلمه ایکی

متالهان فلاسفه از سقراط و ا‌نبذقلس تا با‌فلاطون و ارسططا‌لیس چنین گفتند که علتها رایکی (علت) است و علت عالم اوست، علت اولی گفتند که علتها را مراتب ا‌ست، و هر علتی را معلولی ا‌ست، از علت اول کآن باری ا‌ست تا بمعلول آخر کآن مردست. و گفتند که علت آن باشد که چون مر او را بوهم بر گیری معلول بر خیزد، و هرچ ما آنرا بوهم (برگیریم) دیگری ببر گرفتن او بر گرفته شود آنک بر گرفته شود معلول باشد آنرا که ما اورا بوهم بر گیریم، چنانک گفتند که قرص آفتاب علت روز ا‌ست و روز معلول اوست. و دلیل بر درستی این قول آ نست که چو ما قرص آفتاب را بوهم برگیریم، دانیم که روز بر خیزد و گفتند که چون چیزی باشد که اگر مر آنرا بوهم بر گیریم ببر گرفتن او هیچ چیزی دیگر بر گرفته نشود، بدا‌نیم که آن معلول باز پسین ا‌ست، و آن مردم ا‌ست، که اگر ما مردم را بوهم ازین عالم بر گیریم، هیچ چیزی دیگر بر گرفته نشود البته، چنانک اگر حیوان را یعنی جا‌نور را بوهم بر گیریم. مردم بر گرفته شود، از بهر آنک مردم نوعی ا‌ست از جانور و حیوان جنس اوست، ولکن اگر مردم را بوهم بر گیریم، حیوان بر گرفته نشود.
او رهبر وایکینگها پدر کانوت بزرگ و فرزند هارالد دندان‌آبی بود.
آدریانا اوکامپو در ناسا در یک آزمایشگاه پردازش تصویر چند مأموریتی کار می‌کرد او یکی از اعضای تیم تصویربرداری برنامه وایکینگ بود که در آن تصاویری از ماهواره‌های فوبوس و دیموس مریخ را طراحی، تجزیه و تحلیل و تولید کرد که توسط ناسا در سال ۱۹۸۴ منتشر شد و بعداً برای برنامه‌ریزی مأموریت فوبوس شوروی مورد استفاده قرار گرفت.
تاد اسمیت بیشتر با نام هنسن که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ آن را بکاربرده شناخته می‌شود. اسمیت و اریک از سال ۲۰۱۴ در تگ تیمی به نام‌های وار ماشین، وار ریدرز، وایکینگ اکسپرینس و وایکینگ ریدرز فعالیت کرده‌اند.
در قرن ۱۰ اروپا و عصر وایکینگ‌ها، دهکده‌ای توسط مهاجمان وایکینگ مورد حمله قرار گرفت و تمام ساکنین قتل‌عام شدند و تنها بازماندگان جادوگر جوانی به نام «استر» و خواهرش «دالیا» بودند که توسط وایکینگ‌ها دستگیر شدند.
بایکی زربن ‌سریر
به هر روی در نزدیک به سال ۹۸۲ میلادی اریک سرخ به سوی سرزمینی رازآمیز و کم‌شناخته پیش راند. اریک در آغاز در جنوب گرینلند دماغه فِیروِل را دورزد و به سوی بخش باختری آن راند و سرانجام به بخشی رسید که یخ کمتری داشت و برای جاگیر شدن درخور می‌نمود. برپایه حماسه او سه سال را برای گردش در آن سامان گذراند. او به این دلیل نام این آبخوست را گرینلند گذارد تا بتواند کسانی را بدانجا بکشاند. پس از سه سال که او از تبعید به ایسلند بازگشت توانست گروهی را به‌ویژه وایکینگهای بی‌چیز جزیره‌های ایسلند را متقاعد کند که گرینلند بختی برای زندگی بهتر است و آنان را بدانجا بکوچاند.
سلویگ، دوست و همکار قدیمی پدر جین فاستر، به همراه جین در حال تحقیق دربارهٔ کرم‌چاله‌ها هستند که شاهد تبعید شدن ثور به زمین می‌شوند. سلویگ با افسانه‌های وایکینگی بزرگ شده‌است و «داستان» ثور را تشخیص می‌دهد اما نمی‌تواند باور کند که آن‌ها وجود دارند و به زمین آماده‌اند و به همین خاطر تصور می‌کند که ثور این داستان‌ها را به خاطر تصادفی که با ون جین داشته‌است بیان می‌کند. با این وجود ثور و سلویگ بعد از آشبی را به باده نوشی می‌گذارند و بعد از سلویگ به فرار ثور از شیلد کمک می‌کند، با یکدیگر اخت می‌شوند. بعد از آنکه سیف و سه جنگجو از اتفاقات با خبر می‌شوند، به دنبال ثور تا آزمایشگاه جین می‌آیند. نابودگر آن‌ها را دنبال کرده، شهر را نابود می‌کند و باعث می‌شود تا ثور دوباره چک و قدرت‌هایش را پس بگیرد.
بدو گفت شاهایکی بنده‌ام به آواز تو در جهان زنده‌ام
گمانم که خاقان سپاه آورد که بر مایکی تنگ راه آورد
پیش از این و در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ این باشگاه تحت حمایت مالی کلمبیا پیکچرز قرار داشت که لوگوی پیراهن و بعضاً خود پیراهن را تغییر می‌داد، همانگونه که پیراهن دوم اتلتیکو را در زمان اکران مرد عنکبوتی ۲ تغییر داد. از آنجا که پا به پای اکران فیلم‌ها، پیراهن‌ها باید با سرعت معرفی و از مغازه‌ها عرضه می‌شدند، نایکی تصمیم گرفت که لوگوی حامی مالی را روی پیراهن‌های مدلی که از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ تولید می‌کرد قرار ندهد.
دارد شکسته‌تر ز دل من نوایکی گر خود همه خطاست به گوشت بود صواب
منابع مورد استفاده برای لشکرکشی روس‌های وارنگی به دریای خزر شامل کتب تاریخی و جغرافی ملل مختلف، سکه‌ها، نامه‌ها، داستان‌ها و کتیبه‌ها می‌شود. منبع مکتوب بی‌طرفی وجود ندارد، زیرا اغلب منابع مربوط می‌شود به راویانی که شهرهایشان مورد حملهٔ روس‌ها قرار گرفته‌است. همچنین برخی از منابع تاریخ‌نگاران و جغرافی‌دانان مسلمان دارای تناقضاتی آشکار هستند. از طرفی ادبیات اسکاندیناوی پس از عصر وایکینگ‌ها به وجود آمده‌است و تا آن زمان تنها افسانه‌هایی داشتند که فقط «عطش شدید جنگجویی» آنان را می‌نماید.
تایکی مست خفته را گادی جان بدادی ز رنج بی خوابی
زشت بود روز عیدانکه ز پی چایکی پیرزنی خرسوار گوی زمیدان برد
شکر ایلمیمیز ایمدی تانور لارتمام تنگری و پیغمبر، اون ایکی امام
آنوشاوان هایکی ساهاکیان (ارمنی: Անուշավան Հայկի Սահակյան؛ زادهٔ ۲۳ ژانویهٔ ۱۹۷۲) کشتی‌گیر در رشته کشتی آزاد اهل ارمنستان است که در مسابقات قهرمانی کشتی اروپا ۱۹۹۴ در رم در وزن ۵۷ کیلوگرم موفق به کسب مدال طلا شد.
در ژانویهٔ ۲۰۱۲ این باشگاه اعلام کرد که قراردادی به مبلغ ۲۵ میلیون پوند با واریور بسته‌است که از فصل ۲۰۱۲–۱۳ به مدت شش سال این شرکت به جای آدیداس لباس‌های باشگاه را تولید کند اما با فسخ قرارداد، از آغاز فصل ۲۰۱۵–۱۶، شرکت تولیدی نیو بالانس تولید لباس‌های این باشگاه را برعهده گرفت. با پایان قرارداد نیو بالانس در سال ۲۰۲۰، لیورپول با قراردادی به ارزش ۸۰ میلیون پوند تولید لباس‌های باشگاه را به کمپانی نایکی واگذار کرد.
از آن پس که او را بسی پند داد مراو رایکی سخت سوگند داد
آن‌بایکی‌وشاح موشح این با یکی قلاده مقلد