ایکه

ایکه

معنی کلمه ایکه در لغت نامه دهخدا

( ایکة ) ایکة. [ اَ ک َ ] ( ع اِ ) درختان باهم پیچیده یا بیشه درختان کنار و پیلو. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). بیشه. ( ترجمان القرآن ترتیب عادل بن علی ص 23 ). مرغزار. ج ، ایکات. ( مهذب الاسماء ). || انبوهی از هر درخت که باشد حتی نخلستانی را هم ایکة گویند. ( آنندراج ) ( منتهی الارب ). و رجوع به ایک شود.
- اصحاب الایکة ؛ اهل آن شهر [مدین ] را خداوند، اصحاب الایکه خواند. ( قصص الانبیاء ص 94 ). رجوع به همین کلمه شود.

معنی کلمه ایکه در فرهنگ فارسی

درختان با هم پیچیده یا بیشه درختان کنار و پیلو .

معنی کلمه ایکه در دانشنامه عمومی

آیکه. آیکه ( به قزاقی: Ayke ) یک منطقهٔ مسکونی در قزاقستان است که در شهرستان آیتکه بی واقع شده است. آیکه ۱٬۰۵۸ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه ایکه در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَیْکَةِ: کلمه ایکه به معنای درخت به هم پیچیده است ، و جمع آن ایک است ، و به طوری که گفته شده قوم ایکه در سرزمینی پر درخت چون جنگل زندگی میکردهاند که درختهایش سر به هم داده بود . این مردم طایفه ای از قوم حضرت شعیب (علیهالسلام) بودند چون در جمله" انهما لبامام...
معنی مُقِیمِینَ: برپا دارندگان (برپادارنده ایکه آنچه را برپا می دارد زایل نشو و تمامی نداشته باشد)
معنی مُّقِیمٌ: پاینده - ثابتی که هرگز زایل نشود و تمامی نداشته باشد - برپادارنده (برپادارنده ایکه آنچه را برپا می دارد زایل نشو و تمامی نداشته باشد)
معنی مُقِیمِی: برپا دارندگان (برپادارنده ایکه آنچه را برپا می دارد زایل نشو و تمامی نداشته باشد. در اصل مقیمین بوده که چون مضاف واقع شده نون آن حذف گردیده است)
معنی شُعَیْبُ: نام یکی از پیامبران الهی ( حضرت شعیب علی نبینا وعلیه السلام پیامبر مردم مدین واصحاب ایکه بوده اند)
معنی إِمَامٍ: پیشوا-راه اصلی(در جمله"إِنَّهُمَا لَبِإِمَامٍ مُّبِینٍ "یعنی منزلگاه قوم لوط و قوم ایکه ، هر دو بر سر بزرگ راهی قرار داشت . مقصود از این راه ، آن راهی است که مدینه را به شام وصل میکند)
تکرار در قرآن: ۴(بار)

جملاتی از کاربرد کلمه ایکه

بازسازی داده‌ها از یک دیسک سخت آسیب دیده، همزمان با پردازش خواندن/ نوشتن سرور روی دیسک سخت مجازی انجام می‌گیرد، بگونه ایکه از دیدگاه سرور، یک افت کوچک در کارکرد، قابل مشاهده خواهد بود. دیسک‌های سخت مدرن، مجهز به برنامه‌های شناسایی هستند که خطاهای خواندن/ نوشتن را به سرور گزارش می‌دهند.
ایکه در بند بتانی ز جفا داد مزن زانکه رسم و ره اینطایفه بی رسم و رهی است
آنومالی کروکان یک اندیس چندفلزی است که در حوالی شهر کهک استان مرکزی قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، طلا است.سنگ میزبان این اندیس توف، ماسه‌سنگ، شیل، سنگ‌آهک، آندزیت، کنگلومرا، مارن، تونالیت و دایکهای متوسط تا بازیک. است در این اندیس، پاراژنز‌های منیتیت، اپیدوت، میمتیت، پیرومورفیت. یافت می‌شوند.
همانگونه ایکه که می‌دانیم آذرخش گیرها باید در برابر ولتاژ نامی شبکه مانند یک کلید باز رفتار کنند و در برابر ولتاژهای بیشتر از ولتاژ نامی شبکه مانند یک کلید بسته رفتار کنند.
اس. دابلیو. آر. دی. باندرانایکه (به تامیلی: சாலமன் வெஸ்ட் ரிச்சர்ட் டயஸ் பண்டாரநாயக்கா) چهارمین نخست‌وزیر سیلان (بعدها سری لانکا) بود که از سال ۱۹۵۶ تا زمان ترور اش به دست یک راهب بودایی در سال ۱۹۵۹ در این سمت کار کرد.
ایکه بدیهیم تو عرش برین داده بوس در بر منجوق تو گونه خورسندروس
در بحث روان‌شناسی، «اثر ایکه‌آ» به این معنی است که مردم برای وسایلی که در ساخت آنها زحمت کشیده‌اند ارزش بیشتری قائل می‌شوند.
ال بورایکه یک منطقهٔ مسکونی در عربستان سعودی است که در استان مکه واقع شده‌است.
باستان شناسان بن آلمان تحت ریاست پروفسور فیشر طی سالهای ۱۹۷۱–۱۹۷۳ میلادی آثار و بقایای تاریخی نیمروز را در منطقه کده، پوست گا و دشت امیران، مورد مطالعه قرار دادند و سرانجام نوشتند که: طی قرون ۱۲–۱۵ میلادی نیمروز و سراسر سیستان از یک کلتور غنی و مدنیت قابل ملاحظه مبنی بر سیستم منظم شبکه‌های آبیاری و کانالهای متعدد و وسیعی ایکه از هیرمند به هر سو کشیده بودند، برخوردار بوده‌است. طرز ساختمان منازل با استفاده از خشت خام و به شکل گنبدی و بکاربردن خشت‌های بزرگ پخته در تزئینات ساختمانها، با تکنیک‌های مختلف هنری، نمایانگر طرز و روش هنر معماری عنعنوی دوره‌های قبل از اسلام در خراسان و سیستان می‌باشد.
ایکه می گوئی مرا با ماهرویان سرخوشیست پای در نه گر حدیث خنجرت در سر خوشست
اگر چه لوازم خانگی و مبلمان ایکه‌آ در سوئد طراحی می‌شوند، تولید آن‌ها عمدتاً در کشورهای در حال توسعه انجام می‌شود تا قیمت تمام شده محصول کمتر شود. بیشتر محصولات ایکه‌آ به دست مصرف‌کننده نهایی اسمبل می‌شود. سوئد وود، یکی از شرکتهای تابعه ایکه‌آ، عهده‌دار تولید اجناس چوبی این برند است. بزرگ‌ترین کارخانه سوئد وود در لهستان واقع شده‌است. بیش از ۱۶۰۰۰ پرسنل سوئد وود در ۱۰ کشور جهان سالانه ۱۰۰ میلیون قطعه مبلمان تولید می‌کنند.
ایکه از خاک پای همت خویش چرخ را تاج سر فرستادی
در این اندیشه بودم که یوسف علیه السلام از تخت فرود آمد و مرا در کنار گرفت و برتخت نشاند. گفتم: یا نبی الله! من که باشم که با من این لطف کنی؟ گفت: در آن ساعت که آن دختر با غایت جمال خود را در پیش تو افگند و تو خود را به حق تعالی سپردی و پناه بدوجستی حق تعالی تو را بر من و ملایکه عرضه کرد و جلوه فرمود و گفت: «بنگر ای یوسف! تو آن یوسفی که قصد کردی به زلیخا تا دفع کنی او را و آن یوسف است که قصد نکرد به دختر شاه عرب و بگریخت. » مرا با این فریشتگان به زیارت تو فرستاد و بشارت داد که تو از گزیدگان حقی. پس گفت: در هر عهدی نشانه ای باشد، و در این عهد نشانه ذوالنون مصری است، و نام اعظم او را دادند. پیش او رو.
ایکه وصف روی زردم در قلم می آوری سیم اگر بی وجه می باشد بزر باید نوشت
ایکه در دل چو جهان می دانی آه کز دیده چو جان پنهانی
اگرچه انبیا علیهم‌السلام که برین نان کار میکردند ازان عهد که گندم بود تا این غایت هر کس ازین نصیبه خویش بکار میبردند و قوم خویش را از ان میدادند از بهر بقای حیات اما هر طایفه‌ای از ان میخوردند که بران کار میکردند. چون اول کار کننده آدم بود علیه‌السلام و در آن عهد این نان هنوز گندم بود او بگندمی بخورد تشنیع «وعصی آدم» در ملکوت برو زدند. این چه سر بود؟ از بهر آنک آن گندم تا آن روز در دست دهقانان و مزارعان ملایکه بوده بود و در زمین بهشت بکشته بودند و پرورش میدادند تا بوقت آدم در پرورش بود تا حق تعالی آب و گل آدم را در میان مکه وطایف پرورش میداد از بهر غذای او ملایکه آن گندم در زمین بهشت کشته بودند و پرورش میدادند.
ایکه بگرگ هوا نگشتی غالب بر گله خویشتن نباشی چوپان
ایکه خون از دم تیغ تو چکد حاضر باش که خراشی نرسد بر دل درویش و فقیر
آخرین چوشینگورا (به ژاپنی: 最後の忠臣蔵)؛ نام یک کتاب نوشته ایکه‌میا شوایچیرو است که در سال ۱۹۹۴ توسط شینچوشا منتشر شده‌است. بر مبنای این کتاب در سال ۲۰۱۰ یک فیلم نیز به همین نام به کارگردانی سوگیدا شیگه‌میچی ساخته شده‌است.
او با سیریماو بندارانایکه ازدواج کرد و سه فرزند داشت.