ایونی

معنی کلمه ایونی در لغت نامه دهخدا

ایونی. [ اِ ] ( اِخ )ناحیه قدیم آسیای صغیر. رجوع به ایران باستان ج 1 ص 716 و دایرةالمعارف فارسی و ایونیا و ایونیه شود.
ایونی. [ اِ ] ( اِخ )جزایر ایونی گروه جزایر واقع در طول ساحل غربی یونان که از قرن 12 م. ایتالیائیان آنها را اشغال کردند و بعدها با امپراطوری فرانسه منضم گردید و سپس در 1815م. تحت الحمایه انگلیس شد و در سال 1864م. به یونانیان مسترد گردید. 1933 کیلومتر مربع وسعت دارد و 228100 تن سکنه. مهمترین آنها عبارتند از کورفو ، زانت ، سفالونی ، لوکاد ، تاکی . ( فرهنگ فارسی معین ).
ایونی. [ اِ ] ( اِخ ) ( دریای ایونی ) قسمتی از بحرالروم ( مدیترانه ) که بین ایتالیا،آلبانی و یونان امتداد دارد. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه ایونی در فرهنگ فارسی

کشوری قدیم در ساحل غربی آسیای صغیر در ساحل دریا مابین خلیجهای کنونی از میر و مندلیا مجاور [ سارد ] . یونانیان مهاجر ساکن این ناحیه بودند . شهر های عمده ملیطه سامس افسس کلوفون کیو . ایوانیان مستعمرات متعددی در دریای اژه و بحر اسود به وجود آوردند . ایونیه در قرن ششم ق . م . بزرگترین مرکز انتشار تمدن یونانی گردید . توضیح نام [ یونان ] که ایرانیان به کشور [ هلاس ] دادند - از نام همین سرزمین ماخوذ است .
قسمتی از بحر الروم مدیترانه که بین ایتالیا و یونان امتداد دارد .

معنی کلمه ایونی در دانشنامه آزاد فارسی

(یا: یونیا؛ یَ ئونَ در کتیبه های هخامنشی) از دولت شهرهای یونانی در سواحل غربی آناتولی در کنار دریای اژه. پس از آن که کوروش کبیر سارد، پایتخت لیدی، را گشود، چون پارسیان برای اولین بار مردم و فرهنگ هلنی را با ایونیه شناختند، همۀ هلاس و مردم هلنی را ایون نامیدند. این واژه امروزه به صورت یونان و یونانی تلفّظ می شود؛ یعنی یون ها. در زمان سلطنت داریوش اول، ایونیه یکی از ساتراپ های شاهنشاهی هخامنشی بود.

جملاتی از کاربرد کلمه ایونی

شاپور عدیل مجد گردونی باد فضلون ز جهان جفت همایونی باد
نورمن راکول (۳ فوریه ۱۸۹۴ – ۸ نوامبر ۱۹۸۷) نویسنده، نقاش و تصویرگر آمریکایی بود. آثار او به خاطر انعکاس دادن فرهنگ و هنر آمریکایی به شکل گسترده‌ای در ایالات متحده آمریکا محبوب بود و خریدار داشت. بیشتر شهرت راکول به خاطر بیش از پنج‌دهه تصویرسازی برای جلد مجله ستردی ایونینگ پست است. راکول بین سال‌های ۱۹۱۶ و ۱۶ دسامبر ۱۹۶۳ که تاریخ طراحی جلد یادبود جان اف. کندی است برای مجله ستردی ایونینگ پست ۳۲۲ جلد طراحی کرد که از جمله پرمخاطب‌ترین مجلات آمریکایی به حساب می‌آید.
تا مگر مرغ همایونی برآرد سر ز غیب بیضه افلاک را در زیر پا باید گرفت
نقاشی آزادی بیان در شماره ۲۰ فوریه ۱۹۴۳ مجله ستردی ایونینگ پست و به همراه جستاری از بوث تارکینگتن و بخشی از مجموعه آزادی‌های چهارگانه منتشر شد. راکول معتقد بود این نقاشی و نقاشی آزادی پرستش، موفق‌ترین بخش‌های مجموعه‌اش هستند. از آن‌جایی که راکول دوست داشت زندگی را همان‌طور که تجربه کرده یا تصور می‌کرد ترسیم کند، شگفت‌آور نیست که این نقاشی رخدادی واقعی را نشان می‌دهد.
همایونی بر سلطان زمادر نیکدل زادی به فرخ فال بر گیتی در اقبال بگشادی
در چنین وقت همایونی و فرخ ساعتی زد به دولت خیمه بیرون داور جم اقتدار
صادق همایونی نیز از نویسندگان خطهٔ فارس است که در داستان‌های «بیگانه‌ای در ده» (۱۳۴۹) و «هرگز غروب مکن» (۱۳۴۷) و «خلق روزگار» (۱۳۷۰) به زندگی محرومان روستایی پرداخته‌است. زمینه‌های اصلی کار همایونی، پژوهش در فرهنگ عامه و فلکلور است و این آشنایی او با فرهنگ عامه، داستان‌هایش را تحت‌تأثیر گذاشته‌است.
قدیمی‌ترین روزنامهٔ آمریکا با تیراژ ثابت و برنامهٔ چاپ روزانه در ۳۰ مهٔ سال ۱۷۸۳ شروع به کار کرد، و فیلادلفیا ایونینگ پست نام داشت. در سال ۲۰۰۸، ۶۲۵۳ هفته‌نامه و ۱۴۲۲ روزنامه در آمریکا در حال فعالیت بود.
ستاره دولتی از بسکه در گیتی همایونی ز دو دست و دو بازو چار رکن ربع مسکونی
ز سایۀ تو بدیدم بچشم خویش که هست به از هزار هما سایۀ همایونی
که شفای جمله رنجوران شد آب از همایونی وحی مستطاب
تا مگر مرغ همایونی شکار ما شود پیش هر مرغی که باشد دانه می ریزیم ما
پیدایش پروازهای فضایی بدون سرنشین در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ فرصتی برای مشاهدهٔ آیو از نزدیک بود. تأثیر این قمر بر میدان مغناطیسی مشتری در دههٔ ۱۹۶۰ کشف شد.پروازهای کناری کاوشگرهای پایونیر ۱۰ و پایونیر ۱۱ و همچنین برنامه‌های بعدی پایونیر در سال‌های ۱۹۷۳ و ۱۹۷۴ نخستین اندازه‌گیری دقیق جرم و حجم آیو را تأیید کردند و وجود جو در آیو را نشان دادند. وویجرهای ۱ و ۲ در ۱۹۷۹ از منظومه مشتری گذشتند. وویجر ۱ در مارس ۱۹۷۹ در رویارویی با آیو، آتشفشان‌های فعال را روی سطح آن شناسایی کرد و سطح رو به مشتری آن را نقشه‌برداری کرد.
موضوع آزادی‌های چهارگانه بعدتر به بیانیهٔ جنگ جهانی دوم کشورهای متفق، به نام منشور آتلانتیک راه یافت و بخشی از منشور ملل متحد شد. راکول نیز بر همین اساس یک مجموعه نقاشی کشید که موضوع هر کدامشان یکی از این آزادی‌ها بود. این مجموعه نقاشی‌ها: آزادی بیان (۲۰ فوریه)، آزادی پرستش (۲۷ فوریه)، آزادی از فقر (۶ مارس) و آزادی از ترس (۱۳ مارس) به همراه جستارهایی از نویسندگان برجسته، طی چهار هفته متوالی در ستردی ایونینگ پست منتشر شدند. نهایتاً پوستر نقاشی‌های این مجموعه به‌طور گسترده منتشر شد و به ابزاری در دست دولت ایالات متحده برای فروش اوراق قرضه جنگی مبدل شد.
اپیروس (به یونانی: Περιφέρεια Ηπείρου) استانی در شمال غربی یونان است. این استان از شرق به استان‌های مقدونیه غربی و تسالی، از جنوب به یونان غربی، از غرب به دریای یونان و جزایر ایونی و از شمال به آلبانی محدود است.
او در طول تحصیلات کارشناسی‌ارشد خود، ابزارهای سنگی و استخوانی لایه اوریگنیشن در غار هایونیم (مربوط به ۳۵۰۰۰ سال پیش) را تجزیه و تحلیل کرد. او در پژوهش‌های خود فرهنگ اوریگنیشن لوانتین را شناسایی و آن را به در این منطقه به دورۀ پارینه‌سنگی فوقانی منتسب کرد. در طول سال‌ها او به درک تعاملات این فرهنگ شکارچی-گردآورنده با فرهنگ اروپایی همزمان خود کمک کرد.
پس از اهدای تحیت و دعا، به‌طوری‌که در روزنامه‌ها منتشر است، دولت در انجمنهای ایالتی و ولایتی، «اسلام» را در رأی‌دهندگان و منتخبان شرط نکرده؛ و به زنها حق رای داده‌است؛ و این امر موجب نگرانی علمای اعلام و سایر طبقات مسلمین است. بر خاطر همایونی مکشوف است که صلاح مملکت در حفظ احکام دین مبین اسلام و آرامش قلوب است. مستدعی است امر فرمایید مطالبی را که مخالف دیانت مقدسه و مذهب رسمی مملکت است، از برنامه‌های دولتی و حزبی حذف نمایند تا موجب دعاگویی ملت مسلمان شود.
تو چو ماه رجب همایونی لیک لیل الرغائب تو منم
همایونی وفرخنده چنین بادی همه ساله ولی در سایه تو شاد و تو در سایه یزدان
قطعات نیم‌رسانا، در بسیاری از کاربردها جایگزینِ لامپ‌های خلاء شده‌اند. آن‌ها به‌جای استفاده از حالت گازی یا گسیل گرمایونی در خلاء، از رسانایی الکتریکی در حالت-جامد استفاده می‌کنند.