ایوان
معنی کلمه ایوان در لغت نامه دهخدا

ایوان

معنی کلمه ایوان در لغت نامه دهخدا

ایوان. [ اَی ْ / اِی ْ ] ( اِ ) صفه و طاق. ( برهان ). صفه و طاق عموماً و طاق و عمارتی را گویند که شکل آن محرابی وهلالی باشد خصوصاً. ( آنندراج ). نشستنگاه بلند که بر آن سقف باشد در کوشک و دالان بزرگ. ( غیاث ). خانه پیش گشاده. ( دهار ). درگاه. ( مهذب الاسماء ). طاق و نشستنگاه بزرگان. ( صحاح الفرس ). طاق بلند و نشستنگاه پادشاهان بود. رواق. ( اوبهی ). و بقول زالمان مشتق از کلمه پهلوی فارسی «بان » به معنی خانه است. ( از حاشیه برهان چ معین ) :
ای منظره و کاخ برآورده بخورشید
تا گنبد گردان بکشیده سر ایوان.دقیقی.بایوان او بود تا یک دو ماه
توانگر سپهبد توانگر سپاه.فردوسی.ز ره سوی ایوان شاه آمدند
بدان نامور بارگاه آمدند.فردوسی.گر ایوان من سر بکیوان کشید
همان شربت مرگ باید چشید.فردوسی.از میان ندما چشم بدو دارد و بس
چه بایوان چه به مجلس چه بمیدان چه بخوان.فرخی.در ایوانی که تو خواهی ترا باغ ارم سازد
چو ایوان مداین مرترا ایوان و خم سازد.فرخی.بنشین در بزم بر سریر به ایوان
خرگه برتر زن از سرادق کیوان.منوچهری.نه در گنج ماند و نه در خانه جای
نه در باغ و ایوان و نه در سرای.اسدی.چون دل لشکر ملک نگاه ندارد
درگه ایوان چنانکه درگه میدان
کار چو پیش آیدش بود که بمیدان
خواری بیند ز خوار کرده ایوان.ابوحنیفه اسکافی.گویی درشت و تیره همی بینم
آویخته ز نادره ایوانی.ناصرخسرو ( دیوان چ تهران ص 477 ).قصری کنم قصیده خود را درو
از بیتهاش گلشن و ایوان کنم.ناصرخسرو.وگرش ایوان و تخت از سیم و زر است
مرا از علم و دین تختست و ایوان.ناصرخسرو.پیل و شیر و یوز را مطیع گردانید و خیمه و ایوان اوساخت. ( نوروزنامه ). چون به ایوان برآمد حاجبان او را تا پیش تخت بردند و بنشاندند و بازپس آمدند. ( تاریخ بخارا ).
کمترین پرده سرای کاخ و ایوان تو باد
این مشبک خیمه سنجاب رنگ بی طناب.سوزنی.ری خرآس است و خراسان شب ایوان ارم
در خراسم که به ایوان شدنم نگذارند.خاقانی.

معنی کلمه ایوان در فرهنگ معین

(اَ یا اِ ) [ معر. ] (اِ. ) ۱ - صفه ، پیشگاه اتاق . ۲ - بخشی از ساختمان که سقف دارد اما جلو آن باز است و در و پنجره ندارد و مشرف به حیاط است . ۳ - کاخ .

معنی کلمه ایوان در فرهنگ عمید

۱. صفه، پیشگاه اتاق.
۲. قسمتی از ساختمان که جلو آن باز و بی دروپنجره باشد.
۳. [قدیمی] کاخ پادشاه.

معنی کلمه ایوان در فرهنگ فارسی

ایوان اول . کالیتا امیر بزرگ موسکوی ( ۱۳۴۱ - ۱۳۲۸ م . ) یا ایوان دوم . پسر وی امیر بزرگ موسکوی ( ۱۳۵۹ - ۱۳۵۳ م . ) یا ایوان سوم . گراندوک موسکوی ملقب به [ نیک ] ( ۱۵٠۵ - ۱۴۶۲ م . ) . وی سلطه تاتار را از میان برد. یا ایوان چهارم . ملقب به [ مخوف ] ( ۱۵۸۴ - ۱۵۳۳ م . ) وی تحت حمایت مادرش از ۱۵۳۳ تا ۱۵۳۸ پادشاهی کرد و نخستین پادشاهی بود که لقب [ تزار ] گرفت و القاب رسمی را بکار برد . ایوان در سال ۱۵۵۷ جنگ بزرگی را شروع کرد و در لیونیا ابتدا فاتح شد ولی سپس مغلوب لهستانیان و سوئدیان گردید ( ۱۵۷۸ ) . در سال ۱۵۸٠ در حال عصابنیت پسر خود را کشت . ایوان پنجم . تزار روسیه ( جل. ۱۶۸۲ ) . وی تا سال ۱۶۹٠ با برادر ناتنی خود در سلطنت شریک بود . یا ایوان ششم . تزار روسیه ( جل. ۱۷۴٠ ) وی در سال ۱۷۶۴ توسط الیزابت خلع گردید و تبعید شد و سپس در زمان کاترین دوم مسموم و مقتول گردید .
صفه، پیشگاه اطاق، بعربی نیزایوان میگویند، قسمتی ازساختمان که جلو آن بازوبی دروپنجره باشد
(اسم ) ۱ - صفه پیشگاه اطاق . ۲ - بخش مسقف از ساختمان که جلو آن باز است و در و پنجره ندارد و مشرف بحیاط است . ۳ - قصر کاخ .

معنی کلمه ایوان در فرهنگ اسم ها

اسم: ایوان (دختر) (کردی) (تلفظ: eyvan) (فارسی: ایوان) (انگلیسی: eyvan)
معنی: تراس، ایوان، تراس ( نگارش کردی

معنی کلمه ایوان در دانشنامه عمومی

ایوان (تاجیکستان). ایوان ( تاجیکستان ) ( به لاتین: Evon ) یک منطقهٔ مسکونی در تاجیکستان است که در ولایت سغد واقع شده است.
ایوان (گوریل). ایوان ( به انگلیسی: Ivan ) یک گوریل غربی سرزمین های پست بود که در سال ۱۹۶۲ در جمهوری دموکراتیک کنگو به دنیا آمد. او در کودکی از طبیعت اسیر شد و برای زندگی با انسان ها آورده شد. در چند سال اول زندگی اش با صاحبانش زندگی می کرد، اما خیلی زود برای او یک خانه انسانی بزرگ شد و او را به محوطه ای بتنی ۱۴*۱۴ اینچی منتقل کردند که در مرکز خریدی در تاکوما ( واشینگتن ) برای عموم به نمایش گذاشته شده بود. جایی که او ۲۷ سال بعدی زندگی خود را در آنجا گذراند.
پس از اینکه سازمان های محلی حمایت از حیوانات با موفقیت برای آزادی او به تأسیساتی که می توانست به درستی از ایوان مراقبت کند کمپین زدند، در سال ۱۹۹۴ او را در باغ وحش پارک وودلند در سیاتل قرار دادند. مدت کوتاهی پس از این، او به عنوان وام دائمی به باغ وحش آتلانتا در آتلانتا، جورجیا سپرده شد. او سالهای باقیمانده خود را در باغ وحش آتلانتا گذراند و در اوت ۲۰۱۲ بر اثر عوارض در طی یک عمل پزشکی درگذشت. داستان ایوان در سال ۲۰۱۲ در کتاب ایوان منحصربه فرد اثر کاترین اپلگیت تخیلی شد که در سال ۲۰۲۰ فیلمی به همین نام ایوان منحصربه فرد ( فیلم ) اقتباس شد. و فیلم در ۲۱ اوت ۲۰۲۰، در هشتمین سالگرد مرگ ایوان، در سرویس پخش دیزنی پلاس منتشر شد.
روز سه شنبه ۲۱ آگوست ۲۰۱۲، ایوان ۵۰ ساله در حین معاینه پزشکی در حال بیهوشی درگذشت. وضعیت سلامتی او رو به کاهش بود و کالبد شکافی نشان داد که یک تومور بزرگ در قفسه سینه او وجود دارد. ایوان در زمان مرگ یکی از قدیمی ترین گوریل های اسارت بود.
مجسمه برنز ۶۰۰ پوندی ( ۲۷۰ کیلوگرمی ) ایوان در خارج از ورودی اصلی باغ وحش پوینت دیفینس در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۶ رونمایی شد.
ایوان (مجارستان). ایوان ( به مجاری: Iván ) یک شهرداری در مجارستان است که در ناحیه شوپرون واقع شده است. ایوان ۵۴٫۷۳ کیلومتر مربع مساحت و ۱٬۳۴۷ نفر جمعیت دارد.
ایوان (ناحیه برنو تسوونتری). ایوان ( به چکی: Ivaň ) یک منطقهٔ مسکونی در جمهوری چک است که در ناحیه برنو - تسوونتری واقع شده است. ایوان ۷۰۲ نفر جمعیت دارد.
ایوان (ناحیه پروستییوف). ایوان ( به چکی: Ivaň ) یک منطقهٔ مسکونی در جمهوری چک است که در ناحیه پروستییوو واقع شده است. ایوان ۷٫۳ کیلومتر مربع مساحت و ۴۹۲ نفر جمعیت دارد و ۲۰۸ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه ایوان در فرهنگ معین
معنی کلمه ایوان در فرهنگ عمید
معنی کلمه ایوان در فرهنگ فارسی
معنی کلمه ایوان در فرهنگ اسم ها
معنی کلمه ایوان در دانشنامه عمومی

معنی کلمه ایوان در دانشنامه آزاد فارسی

اِیوان
فضایی نیم باز بین دو فضای داخلی و خارجی. ایوان از سه جانب و سقف محصور، و از یک سو به فضای بیرون گشوده است. غالباً به صورت فرورفتگی ، در حجم کلّی بنا ادراک می شود، و برای فضای پشتی خود به منزلۀ پیش ورودی است. ابداع ایوان را به دورۀ اشکانیان منسوب می دانند؛ این عنصر در دورۀ ساسانیان، از عناصر فضایی مهم معماری بوده است. ایوان کاخ تیسفون (مداین) مشهورترین ایوان دورۀ ساسانی است، که بیش از ۲۵ متر دهانه دارد. در دورۀ اسلامی نیز از عناصر اصلی فضایی به شمار می آمده، و در مقیاس های مختلف، برحسب نوع عملکرد بنا، طراحی و ساخته می شده است. ایوان در طرح مساجد چنان اهمیت یافت که امروزه مساجد قدیم را براساس تعداد ایوان های آن ها، به مساجد یک ایوانی، دوایوانی، و چهارایوانی تقسیم می کنند. علاوه بر مساجد و مدارس و ساختمان های عمومی، در خانه ها نیز، بسته به وسعت و مجلّل بودن خانه، به کار می رفته است.

معنی کلمه ایوان در ویکی واژه

(ساختمان): بخشی از ساختمان که دارای سقف، بدون پنجره، و معمولا متصل به جلوی ساختمان است، تراس، صفه، پیشگاه اتاق.
بخشی از ساختمان که سقف دارد اما جلو آن باز است و در و پنجره ندارد و مشرف به حیاط.
کاخ، قصر پادشاهان، بخشی از فضای داخلی عمارت که عموماً به شکل طاق یا هلالی است.

جملاتی از کاربرد کلمه ایوان

کلی بسیار سخت مشغول درس و مدرسه شده‌بود و همچنین در کنار آن اضافه‌کاری‌هایی مانند چمن‌زنی و کمک به ناپدری پیمان‌کارش در ساخت ایوان می‌کرد. او همچنین در ۱۶ سالگی در یک تله‌تئاتر هم کار می‌کرد، تا زمانی که به لس آنجلس نقل مکان کرد.
در نمای بیرونی بقعه ۴ ایوان وجود دارد که در هر ضلع خودنمایی می‌کند. این بنا دارای محوطه‌ای مستطیل شکل است و روی سکویی به ارتفاع یک متر از سطح محوطه اطراف خود قرار گرفته‌است.
این کشور با کشور چین رابطه‌ای ندارد و تایوان (جمهوری چین) را به عنوان حکومت برحق همهٔ جزیرهٔ تایوان و سرزمین چین می‌شناسد.
آی‌چی‌یی در حال حاضر یکی از بزرگترین سای‌های ویدیویی آنلاین در جهان است، هر ماه تقریبا ۶ میلیارد ساعت صرف خدمات خود می‌کند و بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فعال دارد. در ۲۹ مارس ۲۰۱۸، این شرکت آی‌پی‌اُ (عرضه اولیه سهام) خود را در ایالات متحده آمریکا صادر کرد و ۲٫۲۵ میلیارد دلار سرمایه جمع کرد. آی‌چی‌یی از ۱۵ اکتبر ۲۰۲۰ در تایوان، به دلیل ممنوعیت همکاری دولت تایوان با مشارکت با شرکت‌های پخش کننده فیلم در سرزمین اصلی چین، در دسترس نیست.
پس دوباره از کار برکنار و به خراسان اعزام شد. جنگ با روس‌ها ادامه یافت و به شکست ایران انجامید؛ تا در ماه آبان سال ۱۲۰۶ هجری خورشیدی برابر با نوامبر ۱۸۲۷ میلادی قوای روس به فرماندهی ایوان پاسکویچ تا تبریز راند. شاه، قائم‌مقام را از خراسان خواست و دلجویی کرد و با دستورهای لازم و اختیار نامهٔ عقد صلح به نام ولیعهد، به تبریز روانه نمود.
همت دور ز ایوان لحد پست تر است سرزنش تا نخوری قد به طمع راست مکن
فرو ریزد اگر ایوان گردون، نیست پروایی خرابات ارم بنیاد ما، عالی بنا باشد
آرژانتین. بلژیک. اتریش. برزیل. کانادا. قبرس. جمهوری چک. دومینیکن. السالوادور. فرانسه. آلمان. یونان. گواتمالا. هند. اندونزی. ایرلند. لبنان. لوکزامبورگ. مالزی. مکزیک. هلند. پاکستان. گینه نو. لهستان. پرتغال. رومانی. عربستان. سنگاپور. اسپانیا. سورینام. تایوان. تایلند. ونزوئلا. ترکیه و ایالات متحده
عزی که بیند از تو همی خاک درگهت هرگز ندیده مسند و ایوان کسروی
و برای فیلم دوقلوها ساخته ایوان رایتمن ۲۰٪ فروش کل فیلم را طلب کرد. با این حساب دستمزد او در سینما بیش از ۳۱۰ میلیون دلار است.
به بالای ایوان او راغ نیست به پهنای میدان او باغ نیست
از آن سو روان شد جهان‌پهلوان به ایوان فغفور چین شد روان
مه من شاه ایوان که گردد به رخ شمع شبستان که گردد
یک ره از دامنش دست نگیرم فراز گرچه ز حشمت بساط برنهم ایوان برد
پلان گنبد خانه با الگوی چلیپا بنا شده و دارای شاه‌نشین است و مصالح بکار رفته در بنا در قسمت پی از سنگ لاشه به صورت تفلیسی و دیوارها و گنبد و طاق‌ها از آجر چهارگوش بوده و در ضلع جنوبی که ورودی بنا را تشکیل می‌دهد ایوانی با دو ستون سنگی قرار گرفته است که زیبایی خاص به مجموعه داده و با الگوی سه دری ساخته شده است.
نخستین ارمنی‌ها در سال ۱۷۰۸ به سنت پترزبورگ آمدند و قبلاً در سال ۱۷۰۸ موسسات ارمنی در این شهر وجود داشت در سال ۱۷۳۰ تحت رهبری کشیش روحانی ایوان شریستانووا اولین کلیسای حواری ارمنی سازمان‌دهی شد از اواسط قرن بیستم جمعیت ارمنی سنت پترزبورگ به‌طور مداوم افزایش یافته‌است.
چراغی که بادی درو دردمی چه بر طاق ایوان چه زیر زمی
بر در ایوان دل کوس فنا کوفتیم بر سر میدان جان رخش بقا تاختیم
چو آمد به ایوان به گلشهر گفت که این خوب رخ را بباید نهفت
هنری راولینسون در سفرنامه خود در مورد ایوان چنین می‌نویسد: