ایناس

معنی کلمه ایناس در لغت نامه دهخدا

ایناس. ( ع مص ) دیدن چیزی و دانستن آن را. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ) ( تاج المصادر بیهقی ). و منه : آنست منه رشداً؛ ای علمته. ( منتهی الارب ). || شنیدن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). آواز شنیدن. ( تاج المصادر بیهقی ). || انس دادن. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( ترجمان القرآن جرجانی ترتیب عادل بن علی ). وفی المثل : الایناس قبل الابساس ؛ یعنی باید که اول انس داده شود بعد از آن تکلیف. ( منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ). || ( اِمص ) دوستی. الفت. علاقه : شطری از ایناس وحشت و ازالت عارضه ریبت و نبذی از استمالت و استعطاف ایراد کرد. ( ترجمه تاریخ یمینی چ سنگی ص 341 ). بعضی را به تخویف و جماعتی را به ایناس چگونه منقاد و مذعان کرد. ( جهانگشای جوینی ).
ضد را با ضد ایناس از کجا
با امام الناس نسناس از کجا.مولوی.

معنی کلمه ایناس در فرهنگ معین

[ ع . ] ۱ - (مص م . ) انس دادن . ۲ - اُنس گرفتن . ۳ - (اِمص . ) دمسازی .

معنی کلمه ایناس در فرهنگ عمید

۱. انس دادن.
۲. انس گرفتن.
۳. چیزی را دیدن و احساس کردن.
۴. صدا را شنیدن.

معنی کلمه ایناس در فرهنگ فارسی

۱ - (مصدر ) انس دادن . ۲ - دیدن . ۳ - (مصدر ) خو گرفتن دمساز شدن انس یافتن . ۴- ( اسم ) دمسازی .

معنی کلمه ایناس در فرهنگ اسم ها

اسم: ایناس (دختر) (عربی) (تلفظ: inās) (فارسی: ايناس) (انگلیسی: inas)
معنی: خو گرفتن، انس یافتن، دمسازی، ( در قدیم ) انس، مؤانست، انس دادن، دوستی و محبت، همچنین دیدن یا شنیدن آواز

معنی کلمه ایناس در ویکی واژه

انس دادن.
اُنس گرفتن.
دمسازی.

جملاتی از کاربرد کلمه ایناس

سر و گردن دایناسور، پوشیده از پرهای کرکی بوده و سینه و پاهای آن را نیز پرهای معمولیِ میله‌دار پوشانده بودند؛ به‌طوری‌که با آرایش آیرودینامیکیِ پرها در پاهای پرنده، این اندام نیز عمل‌کردی مشابه بال داشته‌اند.
دارای یک بیرون زدگی خشن مثلثی کوچک در بالا، در پشت صورت مفصل بند بدنی مهره‌ها است. با مهره‌های پشتی، لایه‌های سانتروپاراپوفیزیال، پشته‌های بین بدن مهره و پاراپوفیزها، جنبه‌های تماس برای سرهای دنده تحتانی، در نواحی خشن بیرون زده و از قسمتهای جلوی آن در هر دو طرف جلوی کانال عصبی خارج می‌شوند. این صفات برای هر دایناسوری واقعاً بی نظیر است.
سقانا ربنا کاسا مراعاه و ایناسا فنعم الکاس مقیاسا و بیس الهم کالسرحان
وَ قُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَعْرُوفاً میگوید: ایشان را سخن خوش گوئید، یعنی که چون مال خویش باز خواهند بیش از ایناس رشد، ایشان را سخن خوش گوئید، گوئید: مال شما است آری تا هنگام آید، «معروفا» ای مستحسنا محمودا.
وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِی الْیَتامی‌ الآیة معنی آیت آنست که در زمان اول یتیمان را قیّمان بپای میگردند، از آن قیّم بود که یتیمه‌ای را دید با مال بی‌جمال، مال وی را می‌خواست که او را بزنی کند، و می‌ترسید که وی را بزنی نگاه نتواند داشت از زشتی صورت وی، و در مال وی رغبت می‌کرد. این آیت آمد، یعنی که اگر میترسید که با آن یتیمه بداد نتوانید زیست یتیمه را گذارید، و مال وی با وی سپارید، در وقت بلوغ و ایناس رشد، و روید و زن خواهید، خواهید یکی، خواهید دو، خواهید سه، خواهید چهار، کار بر شما فراخ است. آن یتیمه را و مال وی را آزاد دارید. و برین معنی «خفتم» بمعنی «علمتم» است، خوف و خشیت بمعنی علم رواست، چنان که جای دیگر گفت: إِلَّا أَنْ یَخافا، فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا یُقِیما. فَخَشِینا أَنْ یُرْهِقَهُما، إِنَّما یَخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ این همه بمعنی علم است.
و کسی که از نژاد راست بود او را طیّب الرّشده گویند، و چون نه از نژاد راست بود گویند: لیس فلان عن رشدة. و ایناس رشد درین آیت اصلاح دین است، و اصلاح مال. اصلاح دین آنست که مفسد و فاسق نبود، و اصلاح مال آنست که تبذیر نکند تا از اخوان الشیاطین نبود، و تا این دو شرط در وی موجود نبود او را رشید نگویند، و حجر از وی برندارند. اینست مذهب شافعی که هم صلاح دین و هم حفظ مال، معتبر دارد و رشد بر هر دو معنی حمل کنند، امّا اصحاب رأی اعتبار بحفظ مال کنند نه بصلاح دین، و گویند: رشد بلوغ و حفظ مال و عقل است، اگر چه در راه دین مفسد و فاسق بود، چون مال نگه دارد مال بوی تسلیم کنند.
در حالی که این استخوان‌های درهم‌تنیده بیشتر در پرندگان و خویشاوندان آن‌ها دیده شده، اما پرندگان نه تنها گروه، و نه نخستین جاندارانی هستند که استخوان‌های مچی‌کفی دارند. در یک مورد قابل توجه از فرگشت موازی، این‌گونه استخوان در بدن دایناسورهای ناجوردندان، گروهی از دایناسورهای کوچک پرنده‌کفل کاملاً بی‌ارتباط با پرندگان نیز وجود داشت. قدیمی‌ترین بقایای این گروه بیش از ۲۰۰ میلیون سال پیش و مربوط به تریاس پسین است یعنی تقریباً ۱۰۰ میلیون سال پیش از اولین پرندگان دارای استخوان مچی‌کفی.
این خانواده از دایناسور ابتدا در اروپا پدید آمدند و سپس در آسیا ، آفریقا و آمریکای جنوبی پراکنده شدند اسپینوساروید ها دایناسورهای گوشت خوار و بزرگ جثه ای بودند اما نکته قابل توجه همزیستی این حیوانات با دایناسورهای گوشت خوار بزرگ دیگر مانند کارکارودونتوسوریدها و آبلی سوریدها بوده است علت این همزیستی رژیم غذایی متفاوت آنان با سایر دایناسورهای بزرگ گوشتخوار بوده است اسپینوسورها اغلب از ماهی ها و جانوران آبزی تغذیه می کردند با توجه به این موضوع آن ها می توانستند به راحتی و بدون رقابت با سایر دایناسورهای گوشت خوار بزرگ با آنان در یک محیط زندگی کنند.
آلوسور یک شکارچی رأس هرم غذایی بود و دایناسورهای گیاه‌خوار معاصر خود را شکار می‌کرده‌است. شکارهای این جانور شامل اورنی‌توپودها، استگوسورها و ساروپودها می‌شده‌است. امروزه برخی شواهد نشان می‌دهند که آلوسورها به صورت گروهی به شکار ساروپودها می‌رفتند، برایشان کمین می‌کردند و از فک بالای خود همانند یک ساطور سود می‌جستند.
بافت مغز استخوان پیدا شده در دایناسورهایی مثل تیرانوسور و تنونتوسور حداقل در یک نمونه از استخوان ساق پای آلوسور که در معدن سنگی پیدا شده‌است، وجود داشته. امروزه این بافت مغز استخوانی تنها در پرندگان ماده‌ای که بر روی تخم‌های خود می‌خوابند یافت شده‌است. وجود این بافت در این آلوسور نشان دهنده جنسیت ماده و رسیدن وی به بلوغ است. شمردن خط رشدش نشان می‌دهد که این آلوسور وقتی مرده‌است ده سال داشته‌است؛ بنابراین آلوسور پیش از اینکه به رشد نهایی برسد بالغ شده و توانایی تولید مثل پیدا می‌کرده‌است.
عشق شمس‌الدین چو خمر و جان من چون کاس شد از خداوندیش چون آن نور جان ایناس شد
آلوسورها دایناسورهای بزرگ مثل ساروپود را گروهی شکار می‌کردند. رابرت بکر افتادن دندان‌های آلوسور هنگام خوردن و جویدن استخوان‌های شکارهای بزرگ را در این می‌داند که آن‌ها این گوشت را به لانه برای بچه‌های خود می‌بردند؛ و از خوردن شدن این گوشت توسط سایر حیوانات جلوگیری می‌کردند. به هر حال مدارک کمی در مورد زندگی گروهی ددپاها وجود دارد. درگیری‌هایی درون گروهی وجود داشته‌است که گواه آن زخم‌ها و خراش‌های روی جمجمه (فک پایین) آلوسورها است؛ که این درگیریها ممکن است به خاطر محدوده شکار یا منطقه زندگی بوده‌است.
آگوستو ایناسیو سابقهٔ بازی و مربیگری در باشگاه‌های مطرح اروپایی را دارا می‌باشد.
شراب دو است: یکی امروز، یکی فردا: امروز شراب ایناس و فردا شراب کاس امروز شراب از منبع لطف روان، فردا شراب طهور از کف رحمن.
دایناسورا همگی جمعن، ائتلاف ژوراسیک پارک
فَإِنْ آنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْداً ایناس دیدن بود پس نگرستن، و بآن دیدن انس بود و آسایش، چنان که در حق موسی (ع) گفت: آنَسَ مِنْ جانِبِ الطُّورِ ناراً و رشد و رشاد و رشد راست راهی است. یقال رجل رشید، و امر رشید، و طریق رشید.
ضد را با ضد ایناس از کجا با امام‌الناس نسناس از کجا
پس از سقوط باشگاه فولاد به لیگ دسته یک مسئولان فولاد با هدف بازگشت به لیگ برتر اقدام به جذب آگوستو ایناسیو مربی سرشناس پرتغالی کردند. ایناسیو که پدرزن آرماندو سا بود زمینه حضور او را در باشگاه فولاد فراهم کرد. همکاری آرماندو و فولاد با رفتن ایناسیو خاتمه یافت و او پس از آن به سپاهان اصفهان پیوست و دو فصل در این تیم حضور داشت و قهرمانی در لیگ برتر را با این تیم تجربه کرد.